Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vendeta

Recenze: Vendeta

Vydáno: 18.11.2011 13:55 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš

Jak se zachovat v případě, když mladiství zločinci předem počítají s tím, že díky svému věku zůstanou nepostižitelní? O tom vypráví povedený nový český thriller debutujícího režiséra Miroslava Ondruše Vendeta.

VendetaRecenzoval/a Jan Jaroš dne 18.11.2011 13:55. Jak se zachovat v případě, když mladiství zločinci předem počítají s tím, že díky svému věku zůstanou nepostižitelní? O tom vypráví povedený nový český thriller debutujícího režiséra Miroslava Ondruše Vendeta. Hodnocení: 3.5

Vendeta

Vendeta
Drama / Thriller
Česká republika, 2011 , 90 min.

Režie: Miroslav Ondruš
Scénář: Miroslav Ondruš
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Petr Ostrouchov
Herci: Ondřej Vetchý, Oldřich Kaiser, Igor Chmela, Marek Taclík, Lucie Šteflová, Václav Vostárek, Ondrej Havel, Václav Neužil, Leos Noha

Česká premiéra: 24.11.2011

SDÍLET:    
V posledních letech se vynořila řada filmů (Svědomí Denisy Klánové, Bastardi), které upozorňovaly na to, že někteří mladiství zločinci - a zvláště ti mimo dosah zákona, protože jim ještě není patnáct let - si osvojili mimořádnou bezohlednost i brutalitu a jsou schopni i zavraždit. A nemusejí pocházet z prostředí eufemisticky řečeno nepřizpůsobivého ani se potýkat s nějakou psychickou vyšinutostí: thriller Vendeta, natočený debutujícím režisérem Miroslavem Ondrušem, jim přisuzuje naprosto spořádané rodinné zázemí.
Jejich jedinou vadou je citová deprivace (mám-li použít termín MUDr. Františka Koukolíka), zcela v nich vyhasl soucit i pocit viny. Čtrnáctiletému školákovi se podařilo stejně starou dívku (ztělesnila ji Lucie Šteflová, zrající v nadějnou herečku) vylákat do odlehlých zdevastovaných budov s tím, že si spolu s dalšími dvěma kamarády "užije" - a vědomě spoléhali na svou nepostižitelnost. Jenže děvče nebylo povolné podle jejich představ, a incident dospěl k tragickému rozuzlení. Spatříme ovšem jen úvodní výjevy předcházející sexuálnímu útoku; o tom, co následovalo, vypovídá toliko magnetofonový záznam výslechů...
Režisér (jenž si napsal i scénář), jakkoli "dětem" poskytuje velký prostor, se vlastně jimi podrobněji nezabývá, pomíjí kořeny a bližší rozkrytí jejich hrůzného činu. Líčí je v dosti schematickém rozvržení (najmě v případě obtloustlého jelimánka) a ve zjednodušujících vztahových konturách, ať již přibližuje jejich nejprve verbální vybuzení k násilí nebo tlak stádního jednání, kdy ani váhající chlapec již nedokáže uniknout z doléhajícího sevření společně prováděného zločinu.
Větší, z dramatického hlediska zásadní prostor je věnován postavě dívčina otce (Ondřej Vetchý), jenž poté, co vyslechne verdikt, že dosud bezproblémoví pachatelé zřejmě uniknou i polepšovně, aby prý se jim nekomplikovala budoucnost (!), rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou. Pro začátek souhlasí se čtyřmi miliony korun, které úplatní poldové žádají za jejich vydání...
Takto vystavěných příběhů, často přímočaře rozehrávaných, vzniklo mnoho, mnohé dobrodružné filmy obsahují v menší či větší míře prvek pomsty. Ondruš však chce přiblížit rozpoložení člověka bytostně vzdáleného jakýmkoli násilnostem, jenž musí překonat mohutné zábrany ve svém nitru, než takříkajíc zapře sám sebe a rozhodne se jednat. A ani tehdy nezvládá vypjatou situaci bez problémů, potřísněn krví se dokonce hroutí, postižen krátkodobou ztrátou paměti. V takovém stavu jen nalezne nic netušící lesník (Oldřich Kaiser), zprvu jej považující za oběť přepadení.
Ondrušovi lze zazlívat, že ponejvíce postihuje vnější příznaky zachycovaných událostí, že se toliko z vnějšku a často toporně soustředí na jednající figury, aniž by výrazněji rozkryl třeba rodinné zázemí ať již mladistvých pachatelů nebo samotného mstitele, jenž vyhlíží, jako kdyby žil zcela sám jen s dcerou, nezazní jediná zmínka o její matce. Z toho důvodu zůstává i herecké ztvárnění na úrovni vnějškové expresivní kresby, které schází jemnější postižení motivační spleti.
Platí to nejen na mladistvé pachatele a uplacené poldy, ale zejména na Vetchého otce, ovládaného zaslepeným odhodláním za jakoukoli cenu uskutečnit zamýšlené úmysly, drtícího svůj bol mezi zuby, odmítaje byť jen připustit lesníkův argument, že žádnou odvetou již nic nenapraví. Věrohodněji vychází Kaiserův lesník coby kulhající zestárlý muž, ocitnuvší se na složité mravní křižovatce, sám ohrožen a zvažující, zda se pod nátlakem podřídí - a jeho osud se mstícímu otci stává varovným mementem.
Thrillerový rozměr umocňuje vizuální pojednání, v němž kameraman Martin Štrba zdůrazňuje skrze syrovost přírodního rámce ponuré lidské počínání. Režisérovo obeznámení se současnými vypravěčskými trendy prokazuje zasazení příběhu do zavlhlé lesní scenerie, bývalého vojenského prostoru, dosud liduprázdného. Vpíjí se tak do divákova vnímání stejně intenzivně jako vzbuzuje napětí dobře natočenou, inscenačně nepřemrštěnou automobilovou honičkou nebo zoufalým prcháním jednoho z delikventů s rukama spoutanýma za zády.
Český trailer filmu Vendeta
Vendeta je prvotina zvládnutá režijně na pozoruhodné úrovni, i hudební složka (Petr Ostrouchov), pracující dokonce s Mozartovým Requiem, se díky své kovové řinčivosti zadírá do povědomí. Vady jsou na vrub především scenáristického rozkresu. Ukazuje se, že Ondrušovy schopnosti literární nedosahují výše těch režijních, že by možná k sobě potřeboval nějakou spřízněnou duši, která by příběhu vtiskla větší plasticitu.

Vratislav Šálek: PROMARNĚNÝ POTENCIÁL

Úhel pohledu

Nadšení kolegy Jaroše poměrně chápu, ale sdílím ho jen částečně. Faktem je, že Vendeta má od prvních chvil slušně našlápnuto, divák je natěšen, co se bude dít dál a debutující Miroslav Ondruš tu v rámci možností dobře kouzlí s atmosférou a opravdu se snaží o thrillerové napětí. Jelikož ale hlavní munici v podobě spáchaného zločinu vystřílí poměrně brzy, ve druhé polovině se mu koncept rozpadne pod rukama. Najednou přestává fungovat logika a na povrch vyplouvá hodně nedořešených a pouze naznačených motivů. A dialogy navíc nejsou nikterak zajímavé. A taktéž používaná dokumentární kamera je někdy přes míru. Hodně toho naštěstí zachraňují herci - hlavně Vetchý, Chmela, Kaiser (jehož postava je ale mírně zbytečná), Taclík a mladá Lucie Šteflová - díky kterým film neklesne pod průměrné hodnocení a kteří ostře kontrastují s ne příliš dobrými výkony třech mladých pachatelů. A je to škoda, protože se tu najdou i hodně silné a emotivní scény (například ta s diktafonem) a i onen námět je sám o sobě velice zajímavý. Jen špatně zpracovaný. Pro mě osobně promarněný potenciál.
Verdikt: 6/10.


NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 16. víkend
Box Office: Tiché místo se vrací na vrchol Horor Tiché místo odrazil nápor novinek a znovu se vrátil na čelo žebříčku Box Office, když odsunul Rockovy videoherní Rampage: Ničitelé. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Hastrman 7/10
Recenze: Hastrman je výraznou žánrovou směsicí o vodnické lásce k ženě a rodné krajině Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 20. 4. 2018 - 26. 4. 2018
TV tipy: Nicholas Nickleby míří krotit důchodce do Chicaga Druhá polovina dubna není v televizi nějak extra zajímavá a nepřichází s žádnou velkou premiérou. Vládu tak přebírají tradiční reprízy a několik neznámých žánrovek. Asi nejtatraktivnějším tipem je šestioscarový muzikál... čtěte zde
Vydáno: 20.04.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Janička a Hastrman v husí kůži spolu hrají Vadí nevadí Předavengerovský týden přináší do kin pětici novinek, z nichž k těm nejvýraznějším bude patřit francouzský rap-metalový muzikál Janička. Vzkřísit tuzemskou kinematografii by zase mohl hraný debut Ondřeje Havelky Hastrman.... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 15. Týden
TOP 20 ČR: Fakjů pane učiteli 3 vede Na první místo domácího žebříčku se vyšvihla německá komedie Fakjů pane učiteli 3. Z premiér zaujal ještě Dwayne Johnson a jeho nový snímek Rampage: Ničitelé. čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Český lev 2018: Filmem roku je Bába z ledu (10.03.2018 22:29 v Novinky | Zprávy)
- TV recenze: Ambiciózní snímek Můj strýček Archimedes nezklamal (17.01.2018 15:00 v Články | Televize)
- TV tipy: Paddington, řidič aut a Seabiscuit uhánějí do Země zítřka (15.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Chladnokrevný a udatný rytíř Bugs prožívá peklo v Pacifiku, kde vypráví pohádky pro Emu (24.11.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: První rytíř žije bohémský život s bezva ženskou na krku a poslouchá Whiplash (13.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Po strništi bos je dějově nejrozpadlejší film Jana Svěráka (17.08.2017 15:06 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zabiják a bodyguard přicházejí po strništi bos (16.08.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Konfident Nixon si zajel na Woodstock, kde zorganizoval hon na myš (11.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Strážci Galaxie a šéfové na zabití se ocitají na křižovatce smrti, kde na ně čeká fanatický Kobra (04.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kouzlo Lego příběhu na kukuřičném ostrově Aldabra (30.06.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Falešným poldům ani tichému Američanovi hvězdy nepřály a zúčtovaly s nimi v Malém Tokiu (05.05.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nezvaná Godzilla se ztratí v Mnichově a způsobí apokalypsu v Hollywoodu (21.04.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Film Masaryk je marketingovým vítězstvím, kvalitami ale neoplývá (15.03.2017 17:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: King Kong, Masaryk a Vladimír Mišík objevují Ostrov lebek (08.03.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Jersey Boys na 22 Jump Street obsluhovali anglického krále (17.02.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2017, část IV. - další zajímavé filmy (30.01.2017 18:07 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2018

Ready Player One: Hra začíná
10/10

Kdybych byl mimískový manža, napsal bych, že jsem si čvachtal. Mimískový manža nejsem, a tak si můžete přečíst analytičtější kritiku zdůvodňující, proč je Ready Player One: Hra začíná slast.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Sharp Objects (1x)
Dvě nevěsty a jedna svatba (1x)
Avengers: Infinity War (1x)
Kazišuci (1x)
Tiché místo (1x)
Jsem božská (2x)
Super Troopers 2 (2x)
Hastrman (9x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver