Právě propuštěný Nicolas Cage se vrátí za svou rodinou, i kdyby přitom měl nechat explodovat celé Las Vegas. Ta nejďábelštější herecká sestava v jednom z nejlepších akčních spektáklů devadesátých let. Radost pro vaše domácí kino i sousedy.
Cameron Poe se nedávno vrátil z války, jeho krásná manželka s ním právě počala bezpochyby krásné dítě a budoucnost měla být jejich. Toho osudného večera však v baru narazili na bandu ožralů, kteří je následně přepadli a Cameron v sebeobraně jednoho z útočníků zabil. Důvěřivě poslechl rady právníka a uznal vinu, načež si vyslechl rozsudek o sedmi až deseti letech natvrdo. Roky běží, Cameron se v lochu učí španělsky, skládá origami a těší se na setkání s doposud neviděnou dcerkou a stále okouzlující chotí, které na něj trpělivě čekají.
Po osmi letech se dočká a je propuštěn. Zbývá mu už jen se nechat dopravit domů speciálním letadlem převážejícím spolu s ním ty nejtěžší zločince a bude zase svobodný. Trestanci samozřejmě letadlo unesou a jen Poe může zachránit kamaráda z cely i sympatickou policistku. Než se tak stane, potečou potoky krve, vybuchne prakticky všechno, co vybuchnout může, a zazní spousta hlášek sušších než pouštní písek.
Po letech propadáků se Nicolas Cage v roce 1995 oscarově upíjel k smrti v
Leaving Las Vegas a místo aby následně kul železo v obdobně umělecky ambiciozních projektech, vyklubal se z něj osvalený akční bůh. Tři následující filmy patří k tomu bezpochyby nejlepšímu z akčního žánru devadesátých let. Bayova
Skála,
Tváří v tvář Johna Woo i
Con Air Simona Westa rozvíjely zajímavý trend netradičního castingu původně řekněme charakterních herců v prchavých podívaných plných násilí, přestřelek a zabíjení. Byly to krásné časy.
Film dokonale naplňuje mnohaleté snažení producenta Jerryho Bruckheimera - je to sice přihlouplá, ale dokonale strhující podívaná plná testosteronu, silných strojů, soubojů, střílení, výbuchů a hlášek. A jako bonus si ze sebe nebojí dělat legraci, pomrkávat na diváka a pouštět se do scén místy opravdu na hraně. Uzavřený prostor byl v akčních filmech populární (a kopírovaný) už od
Smrtonosné pasti a
Con Air je její letadlová variace.
Cage podává svého Poa opravdu neodolatelně. Jeho postava je to nejhorší klišé o ultrakladném hrdinovi, který kvůli svým čestným zásadám riskuje i naději na šťastné shledání s rodinou. A Nicolas na diváka koulí smutnýma očima tak podmanivě, že mu to bez problémů uvěříte. John Cusack hraje opět svého vlastně docela obyčejného chlápka, a i tak je k sežrání. Stejně jako přehlídka padouchů v čele s o život hláškujícím (a kupodivu příliš nepřehrávajícím) Johnem Malkovichem, neuvěřitelným Stevem Buscemim nebo jako vždy cool Dannym Trejem.
Vizuálně je film klasický Bruckheimer (
Con Air je mimochodem první film, na kterém nespolupracoval s producentským parťákem Donem Simpsonem, který v sedmadevadesátém zemřel na předávkování drogami) - výrazné kamerové filtry, záběry na letadla, resp. helikoptéry se sluncem v pozadí, zpomalovačky s frajerskými hrdiny. Prostě nic, co byste neviděli už v dejme tomu
Top Gunu. Překvapí, že celovečerní debutant West dokázal udržet všechny složky v lahodné rovnováze a film suverénně šlape nepřetržitě od začátku do konce. Zajímavé je, že režisér svůj výkon později už nikdy nezopakoval a úroveň jeho filmů klesala od průměrné kriminálky
Generálova dcera přes podprůměrnou akci
Lara Croft - Tomb Raider až po hrozný horor
Na lince je vrah.
Na fungování
Con Airu se rozhodně podílí i často klišovitý, ale místy příjemně neodhadnutelný scénář a adrenalinový dunivý soundtrack. Když už jsem zmínil scénář, dovoluje si docela hodně - scény masového vraha Buscemiho s holčičkou na letišti, resp. jeho závěrečný výlet a některé další, budou asi leckomu proti srsti. Tohle se prostě normálně nedělá. Ale tvůrci na to kašlou a já říkám, že je to dobře. Vznikla tak řemeslně znamenitá a nadhledu plná podívaná, která každému fandovi žánru musí udělat radost. A když Cage v závěru loví v kanále promočeného růžového králíčka a podává ho své vyděšené drobounké dceři, smějete se tomu, ale zároveň jste vlastně rádi, že to dobře dopadlo.
Con Air je možná film hloupý, ale má vás v hrsti.
Vydání na Blu-rayi není úplně dokonalé - chybí mi zde zejména "unrated" delší verze filmu a nějaký ten bonus (těch celkových 10 minut pro televizi včetně traileru opravdu za bonus nepočítám). Obraz je ale až na pár výjimečných záběrů parádně ostrý, barvy jsou podány krásně plně a hlavně zvuková stopa (nekomprimované 5.1) vám předvede, co vaše domácí kino opravdu umí: přestřelky, exploze, letadla a helikoptéry - to všechno se na dvě hodiny stává nedílnou součástí vašeho obýváku. Jediní, kdo by proti tomu něco mohli namítat, jsou tak vaši sousedi. Vřelé doporučení.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Bonusy: Pohled zhora; Přistání v Las Vegas; filmová upoutávka
Zvuk: 5.1 anglický, 2.0 český, polský, maďarský, ruský
Titulky: české, slovenské, anglické, polské, maďarské, portugalské, hebrejské, řecké, bulharské, turecké, ruské, arabské, rumunské, srbské, chorvatské, slovinské, ukrajinské
Obraz: 16:9; 2.35:1