Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Muž bez minulosti

Recenze: Muž bez minulosti

Vydáno: 07.10.2011 22:01 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: CinemArt

Pokud si přestanete pamatovat vlastní minulost, můžete sice začínat jakoby znova, avšak propad na sociální dno stěží patří k vábným vyhlídkám. Přesvědčit se můžete na vlastní oči ve filmu Akiho Kaurismäkiho Muž bez minulosti.

Muž bez minulostiRecenzoval/a Jan Jaroš dne 07.10.2011 22:01. Pokud si přestanete pamatovat vlastní minulost, můžete sice začínat jakoby znova, avšak propad na sociální dno stěží patří k vábným vyhlídkám. Přesvědčit se můžete na vlastní oči ve filmu Akiho Kaurismäkiho Muž bez minulosti. Hodnocení: 3

Muž bez minulosti

Mies vailla menneisyyttä
Drama / Komedie / Thriller / Romantický
Francie, 2002 , 97 min.

Režie: Aki Kaurismäki
Scénář: Aki Kaurismäki
Kamera: Timo Salminen
Herci: Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari, Pertti Sveholm, Matti Wuori, Aino Seppo, Janne Hyytiäinen, Antti Reini

Česká premiéra: 06.10.2011

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ztráta paměti patří k oblíbeným zápletkám: nejen pátrání po vymazané minulosti, ale také nabývání nové osobní integrity se stávají nedílnou součástí takových příběhů. Natáčely se odjakživa - u nás známe Kouzelný dům, kde se v laskavém starosvětském prostředí vzpamatovává dívka, která přežila leteckou havárii, v Polsku se mimořádně oblíbený Mastičkář, pojednávající o věhlasném lékaři, jenž ani jako bezejmenný tulák neztratil své schopnosti, dokonce dočkal několika zpracování. Lze sem samozřejmě zařadit oscarové melodrama Anglický pacient či americký thriller Agent bez minulosti a jeho pokračování. Na témže principu vystavěl také finský režisér Aki Kaurismäki svůj film Muž bez minulosti. Nyní jej máme možnost spatřit v obnovené premiéře.
Nedočkáme se nějakých překvapení: budoucího protagonistu, jenž z vlaku vystoupí do nočního města, přepadne parta chuligánů a zbije ho do bezvědomí, na hlavu mu nasadí svářečskou helmu, která jediná jasně svědčí o jeho původu. Muž ztratí nejen paměť, ale málem přijde i o život - a později hledá novou existenci v ubohých slumech kdesi na předměstí, kde se dočká vstřícnějšího přijetí, kde nalezne i spřízněnou duši.
Ačkoli vyprávění přesně postihuje sociální dno, je toto zaměření posledním, co by Kaurismäkiho zajímalo. Zvolené prostředí, kde lidé přebývají ve zrezlých kontejnerech, se stává pouhým barvitým koloritem (stejně jako v předchozích režisérových filmech - např. Mraky odtáhly nebo Juha), na jehož pozadí se rozvíjí notně modelové situace, které svou záměrně prkennou toporností balancují na rozhraní mezi vážností a jejím parodickým shazováním. Naznačuje to už jedna z úvodních scén: u těžce zraněného muže je konstatován skon, když mu ustanou životně důležité funkce, načež se nemocný, nikoli nepodoben Frankensteinovi, znenadání vztyčí a odejde z nemocnice...
Kaurismäki svůj vizionářsky naivistický pohled, zdánlivě netečný, napěchovaný rozmarnými charakterizačními i motivickými bizarnostmi, uplatňuje ve všech složkách svého příběhu - počínaje modelací postav a jejich hereckým pojednáním přes inscenační ztvárnění až k záměrně plakátovitému, "osvětovému" vyprávění. Přes zjevně melodramatické podloží se neustále na povrch dere autorský odstup, místy pobavení sledování.
Stačí si vybavit nepokrytě groteskní mužovy rozmluvy s rádoby drsným "ubytovatelem", jehož údajně zlý pes jménem Hannibal (snadno čitelný odkaz na magickou postavu filmového plátna!) se okamžitě přitulí, namísto aby trhal. Nebo si připomeňme až směšně vážnou dialogickou výměnu, kdy hrdina příběhu hudebníkům Armády spásy radí, aby své písně zkusili hrát v modernějších, třeba rockových rytmech, načež oni odvětí, že o rocku už něco zaslechli... Všude převažuje formálně zvážnělé nazírání, jehož vážnost se ovšem vzápětí odhaluje jako sporná.
Ne vždy je takové vyznění okamžitě patrné, ale lze je odečítat v podstatě všude. Jistěže se nám vybaví schémata padesátých či ještě dávnějších let, když spatříme nebohého muže, jak ve slušivém obleku s kravatou shání práci, když spatříme Armádu spásy, úpěnlivě se starající o chudé bezdomovce, ale vesměs se jedná jen o přebírání vnějších znaků, o nezávazné pohrávání si se stigmaty, jimž je odňat jejich původní rozměr. Vzápětí se totiž stávají předmětem významové a případně i žánrové manipulace, která ovšem nemusí být pro každého a na první pohled zřejmá (podobně jako tomu je ve filmech Almodóvarových).
Kaurismäki svého stoicky vyrovnaného hrdinu (Markku Peltola odbourává psychologizujícího zázemí, když jej předvádí jako svého druhu loutku, omezenou na vnější, mnohdy až absurdně nevzrušivé reakce, na bezpříznakově deklamativní přednes replik) provází bez jakéhokoli údivu a jakoby ve stavu absolutního smíření s čímkoli. Rozvážnost gest jen podtrhuje svým zdánlivým realismem matoucí konstrukci (nejen) této figury.
I Irma (Kati Outinen), mezi níž a hlavním hrdinou se rozvine nesmělý milostný vztah, je budována v obdobných intencích, snad jen se zdůrazněním ostýchavě kradmých pohledů, které prozrazují nevyslovená očekávání, vděčnost i ochotu bez nároků i výčitek stáhnout se zpět (když vyjde najevo, že její milý je ve skutečnosti ženatý - a dokonce se vypraví za svou ženou...).
Nejzřetelněji se tato nadsazená poloha ozřejmuje v sekvenci bankovního přepadení, kdy se hrdina spolu s pokladní nechává zavřít v trezoru, aby pak v poklidu uvažoval o ubývajícím dýchatelném vzduchu, současně požádav o svolení, aby si směl zapálit cigaretu. Naivisticky nadsazený motiv pokračuje dál: na policii je málem obviněn ze spoluúčasti, když nemůže prokázat svou totožnost, avšak skutečným završením je, když jej sám lupič, ve skutečnosti zkrachovalý podnikatel, jenž si vybral jen svoje zablokované úspory, požádá, aby uzmuté peníze doručil všem lidem, jimž dlužil...
Muž bez minulosti je film, který lze vnímat jako sociální tragikomedii, avšak četnost i paradoxnost navozovaných kontextů jednoznačně přesahuje prvoplánově jednoduchou dějovou osnovu, kterou film se zdánlivou skromností předkládá. Právě bohatství nenápadně variovaných přesahů (byť většinou v ironizujícím duchu), co chvíli se prodírajících na povrch, avšak též hold vzdaný solidaritě těch nejchudších (na rozdíl od zbyrokratizovaných, ba nepřátelských úřadů) jej odlišují od běžné sentimentální vyprávěnky, jejíž půdorys bez pochyby přejímá. Ale totéž platí už pro Kaurismäkiho filmy předešlé i následující...

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Trollové se účastní Hunger Games a poznávají její tělo (15.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Pan Tau způsobil v pozdním létě poplach v oblacích (10.07.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: nejlepší filmy Jima Jarmusche (06.07.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: První rytíř žije bohémský život s bezva ženskou na krku a poslouchá Whiplash (13.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Na útěku před chudobou vystřelil RoboCop z policejního koltu 22 výstřelů a ztratil svou čest (06.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Noční běžec zpívá Love song a společně s Bambim podstupuje velké závody (29.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Leningradští kovbojové čelí černému zabijákovi, dobývají Ameriku a zůstávají prostě spolu (22.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Jack Ryan prožívá osudnou noc, v níž hraje Need for Speed (15.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Virtuální vězni a Warholka prožívají loveckou sezónu a zůstávají sami v poušti (08.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Baby Driver srdečně vítá druhou stranu naděje (26.07.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Scandi 3 - Cross-promotion současného skandinávského filmu (15.02.2017 21:00 v Články | Festivaly)
- Zemřel íránský režisér Abbas Kiarostami (05.07.2016 16:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Práskači, kovbojové a hráči řádí jako za starejch časů (18.09.2015 08:56 v Radar | TV tipy)
- Preview: 41. LFŠ v Uherském Hradišti - stará, ne zastaralá (24.07.2015 11:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Bezstarostná jízda za láskou, stářím a velkou žranicí s Kick-Assem (27.03.2015 07:00 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu