Kovbojové a vetřelci

Recenze: Kovbojové a vetřelci

Vydáno: 26.08.2011 11:00 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín | foto: Bontonfilm

Na Divokém západě se dějí věci. Místo standardních duelů o dvanácté a popíjení whisky se na něm řežou obstarožní kovbojové s vyspělými návštěvníky z jiné planety. Drápy mají dlouhé, ale rozum asi krátký. Stejně jako celý film.

Kovbojové a vetřelciRecenzoval/a Martin Bubrín dne 26.08.2011 11:00. Na Divokém západě se dějí věci. Místo standardních duelů o dvanácté a popíjení whisky se na něm řežou obstarožní kovbojové s vyspělými návštěvníky z jiné planety. Drápy mají dlouhé, ale rozum asi krátký. Stejně jako celý film. Hodnocení: 2
Pokud chcete mísit dva žánry, musíte na to jít hodně opatrně. Může se totiž stát, že výsledek sklouzne k nechtěné parodii, která bude divákům tak akorát pro smích. V případě Kovbojů a vetřelců se žánrová různorodost nachází na maximální možné úrovni, tudíž je jasné, že s takovou látkou je třeba zacházet velmi opatrně. A to i v případě velkorozpočtového blockbusteru za 160 milionů dolarů.
Ale proč by to nemohlo vyjít? Neotřelá variace prvků westernu a science fiction může být přece nápad k nezaplacení - kdo by nechtěl na Divokém západě vidět létající talíře a plazmové pušky a naopak v prostorech mimozemské lodi nalézt skupinku kovbojů a honáků dobytka? Předloha filmu vychází z u nás příliš neznámého komiksu z roku 2006, který už i na poli kreslených políček zavání odvážností. Zatímco na jeho stránkách můžete nadšeně výskat u netradičního pojetí, jeho převedení do filmu chce však více než jen hezky naaranžované herce a efekty v záběru. Musíte přijít s nějakou provázaností, nějakým smyslem.
A ten bohužel Kovbojové a vetřelci nemají. Jen rychle uhánějí vstříc nekonečné dálavě a ani neví za čím. Problém není ve vykreslení westernové atmosféry zapadlého městečka, kam přijde cizinec s blikajícím náramkem na ruce a neví, kdo je. Chyba je v tom, že jeho příchod nemá žádný význam - stejně jako většina věcí ve filmu. Postavy chodí od místa k místu, aniž by předem věděly proč.
K jejich vychtěnému cíli je vede jen prostinký scénář, který naplno celý příběh vhazuje do škatulky "nezáživný". Zajímavostí je, že na jeho sepsání bylo nutno šest filmových scenáristů, kteří se nejspíš nedohodli, co by měl výsledek být a pro koho by měl být určen. Má to snad být parodie na westerny nebo sci-fi? Vážný film s absurdním námětem? Mýtické drama o střetu civilizací? Jenže výsledek nepřipomíná nic z toho. Vypadá jako filmová obdoba spitballingu, kterou se někdo rozhodl natočit jako celovečerní film.
Tím někým je Jon Favreau, který v předchozích letech úspěšně a zábavně přivedl na plátno Iron Mana. V něm nechyběl humor, nadsázka, přepálená akce ani sympatická romantika. Nic takového ale v upachtěných Kovbojích a vetřelcích není. Režisér jakoby si řekl, že když scenáristé nedokázali přijít s něčím zábavným či smysluplným, tak se ani on snažit nebude. Jeho angažmá by se dalo schovat pod hlavičku "pásová výroba" nebo "šedivá rutina", ve které se ničeho zajímavého nebo nedejbože invenčního nedořežete ani s pomocí vysoce výkonné plazmové řezačky.
Na mohutném rozpočtu, za který bývá natočen běžný velkofilm, nejsou vidět ani ty peníze, ani hlavní atrakce, na které jde divák do kina. Akce je až nepříjemně chaotická (orientace v prostoru na bodu nula) a není jí o moc více než v průměrném béčku (ani té epické kosmické lodi z plakátu se ve filmu nedočkáme). Jenže toto je letní blockbuster s Danielem Craigem a Harrisonem Fordem.
Zábavný film se však dá udělat i s absencí velkolepých bitev. Ty však nejsou jediným problémem. Hlavní kámen úrazu přichází v momentě, kdy postavy začnou mluvit a konat velké činy. Veškeré jejich pohnutky jsou totiž čirou, pokud to tak mohu nazvat, scenáristickou "demencí", která postrádá jakoukoliv logiku či smysl. Jistě, mnoho režisérů natočilo spoustu hloupých filmů, které jste si však kvůli jejich hlouposti nakonec zamilovali. Favreau však natočil naprosto vážně míněný western, v němž není místo ani na silácké hlášky, ani na žánrovou nadsázku. Shazování nebo zahrávání si s klišé se zde přitom přímo vybízí, ale film nabízí bandu týpků jezdících na koních, nad kterými občas přelétne mimozemská loď ze „sousedního“ žánru, a jede se bez poskvrny dál, jako by se nic nestalo.
Možná jsem příliš přísný, že se tak babrám v logice letního filmu cíleného především na mladší publikum (hlavně v závěru jde cítit videoherní estetika), ale alespoň náznak nějakého smyslu či motivace by přítomný být mohl. Hlavní postavy prostě osedlají své koně a vydají se na cestu. Kam jedou? S kým jedou? Proč se na pět minut zastavují, aby prohodily pár mouder a pak jely dál? Proč mimozemšťané kradou lidská těla? Proč se postavy objevují a mizejí? Co má sakra za význam Olivia Wilde?
Vrcholem je scéna, kdy se hrdinové utáboří poblíž mimozemské základny a plánují, jak se do ní dostat. Vzápětí následuje záběr, jak na koních jedou přes rozlehlou planinu k oné základně, vedle níž se již utábořili. Jakoby se nikdo neobtěžoval se s takovými zásadními logickými lapsy vypořádat. Děr je samozřejmě ještě mnohem více, to bych však musel sepsat podrobný seznam.
Stojí tedy alespoň mix dvou neslučitelných žánrů za to? Bohužel ne. Sci-fi zápletka je zde jakoby navíc, když se postavy právě nepotýkají s hrozbou z vesmíru, jakoby pro ně žádní mimozemšťané neexistovali. Když jsou ale dlouho mimo scénu, scénář jakousi berličkou zařídí jejich návrat a jede se nanovo. Dějové zvraty jsou směšné a banální (scéna u ohně je jedno velké WTF!?), minipříběhy vedlejších postav zbytečné, a když nad tím tak přemýšlím, také jako čistý western nebo sci-fi by to celé stálo za houby.
Český trailer filmu Kovbojové a vetřelci
Kombinace obou žánrů vás však přinutí trochu se nad výsledkem smilovat, protože nic podobného v kinech (zvláště po aktuálním finančním neúspěchu filmu) už asi neuvidíte. Leda na DVD, kde by mohla vzniknout potenciální dvojka. Jediná emoce, která tak ve vás po projekci nakonec zůstane, je lítost. Jak nad promarněnou šancí, tak nad smutnýma očima Harrisona Forda, který musí z úst pronášet laciné repliky. A vy musíte trpět s ním.
P. S.: Radši si znovu pusťte Wild Wild West.

4/10
0,0

• Recenze (Thomas, 03.09.2011 11:07) Reagovat

Někdo s tímto filmem silně nesouhlasí, jiní jsou zase nadmíru spokojení. Není nový film režiséra Jona Favreaua opravdu ničím víc, než jen průměrem mezi letními hity? Já si za sebe myslím, že rozhodně do průměrů nepatří, a překvapuje mě hrubá kritika některých lidí, kterým se tento film až doslova hnusil.
    Ať Vás může odradit dětinský název „Kovbojové a Vetřelci“ či se cítíte už příliš staří na to, aby vás zaujala nějaká westernová sci-fi ptákovina, určitě se nenechte těmito hloupými maličkostmi od filmu odradit! Říká se, že lidé jsou tisíce chutí, a tak samozřejmě nedoufám, že se mnou budou všichni čtenáři souhlasit, ale nakonec, recenze jsou od toho, aby danou věc člověk sám za sebe zhodnotil, a to já zde také udělám.
    Kovbojové a Vetřelci mi opravdu přirostli k srdci. Jelikož nesleduji tolik pravých westernových filmů, ani mne nějak netrápilo, že se zde nejedná o 100% pravého nefalšovaného westernu. Daniel Craig a Harrison Ford neudělali kovbojským botám žádnou ostudu. Svoje role zvládli nadočekávání s přehledem a tou pravou procítěností.
    Dle mnoha z trailerů mohli možná všichni očekávat něco víc, ale na to existuje jediná rada, trailery většinou bývají jen reklamní lákadla na film, takže to, že jste soudili film hned podle traileru, je jen vaše hloupost. Na tento film musíte jít hlavně pohodově naladění, žádní špíno-hledači si film zdaleka neužijí tak dobře, jako normální divák, který se prostě zvědavý přišel podívat na nějaký drsný letní biják.
    Jedna z věcí, která mě na filmu příjemně překvapila, byly lekačky. Kovbojové a Vetřelci hodně ve scénách s ošklivými mimozemšťany využívají momentu překvapení. Divák si oddychne, že je strašidelná scéna za ním, ale vzápětí následuje šok doprovázený zvukem, který vám nažene husí kůži po těle. Musím říci, že ani já jsem toto od filmu nečekal, takže velmi příjemné překvapení.
    Co se efektů týče, tak se jedná o zmiňovaný sci-fi westernový žánr, u něhož nemůžete očekávat výbuchy a speciální efekty hned na každém rohu. Nicméně tam, kde se něco děje, konkrétně mám na mysli bitvy s ufouny, jsou efekty hojně a patřičně využívány.
    Někdo může namítnout, že příběh je opravdu nereálný až dětinský. Hold se na něm významně podílel sám světoznámý režisér Steven Spielberg, který je znám převážně „dětinským hraním“. Chápu, že lidem dejme tomu od 20+ nemusí děj a reálnost úplně vyhovovat, ale nadruhou stranu jej ocení alespoň děti a mladiství, kteří na nějakou reálnost až tak nehledí.
    Hudby a celkově soundtracků ve filmu zrovna mnoho nezazní. Nicméně zde film vychází z jednoho velmi melodického a westernového soundtracku, který různě kombinuje v určitých částech filmu.
    Kdybychom si to shrnuli, tak jsem od Kovbojů a Vetřelců čekal méně, než jsem poté na vlastní oči v kině viděl. Postavy jsou zajímavé, film upoutá divákovu pozornost a věřím, že si najde i další příznivce a fanoušky. Rozhodně se na něj dívat dá! A když nebudete zmiňovaní špíno-hledači, věřím, že si film stejně tak jako já i užijete nebo možná oblíbíte. Pro mne nejlepší filmový hit roku 2011. Za sebe dávám Kovbojům a Vetřelcům zasloužených 8/10.

• Re: Recenze (mcb, 03.09.2011 15:46) Reagovat

"Špíno-hledač" tedy nejsem, ale KaV považuji za plnohodnotnou, jak píšete, sci-fi westernovou ptákovinu. Nejde o skloubení dvou odlišných žánrů, to se mi už z předlohy zdálo jako nadmíru výborný prvek, problém je v tom, že Favreau z toho nic nevyužil a z jeho snímku nevzešel dobrý film, natož zábavný letní blockbuster. Copak jste si nevšiml všech těch do očí bijících chyb a nelogičností ve scénáři? O žádnou "nereálnost" a "dětinskost" tady nejde, schopný režisér by z tohoto námětu dokázal vytěžit mnohem víc a ještě by ty nereálné a dětinské věci postavil do popředí. Favreauův film je jen nudná rutina bez špetky invence, která má k pravé letní zábavě hodně daleko. A není to věkem diváka, ten film prostě nedává smysl. Zkuste si pustit raději vikingské béčko Outlander http://www.youtube.com/watch?v... , které je mnohem zábavnější a je si vědomo toho, s jakým materiálem zachází ;)

• Re: Recenze (Thomas, 03.09.2011 15:52) Reagovat

Mám na to prostě svůj názor a vaše rozhořčené kritizování mě nepřiměje nic měnit. V kině jsem byl se třemi svými dobrými přáteli, kteří se ve filmech vyznají, a hodnocení 8/10 je náš průměr, na kterém jsme se prostě shodli. Nevím jak vy, ale mě těch peněz za kino rozhodně líto není. Krásně a pohodově jsem si to užil, možná je to tím, že mi je 17 let, ale to je jak už jsem psal, že dospělí to hned považují za ptákovinu.

• Re: Recenze (mcb, 03.09.2011 16:01) Reagovat

Já tedy rozhořčeně nekritizuji, jen poukazuji na to, že ten film je špatný už ve svém jádru a žádný věk tomu nic nezmění. Chcete říct, že u filmů typu Transformers se dokáží bavit jen malé děti a teenageři a ostatní to hned považují za ptákovinu? Ale jděte... Do kina taky chodím s přáteli a jsme zvyklí se u filmů bavit, to se nám však u KaV bohužel nepovedlo...

• Re: Recenze (Thomas, 03.09.2011 16:09) Reagovat

Hold jsme každý jiný :) na ČSFD taky máte polovinu lidí, kterým se film líbil a polovinu, kteří stojí za vašim názorem. Vyjádřil jsem jen to, jak jsem film zhodnotil já a částečně moji přátelé. Hádat se kvůli tomu rozhodně nechci.

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0