Alfa a Omega

Recenze: Alfa a Omega

Vydáno: 07.10.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Kopecký | foto: 2010 2media.cz

S animovanými filmy se roztrhl pytel. Každé větší studio se snaží vybudovat si zázemí v žánru, který do kin láká celé rodiny a takřka vždy vydělá slušné peníze. Po úspěších Sony a Universalu to zkouší i Lionsgate. Rychle a lacině.

Řekněme si to na rovinu: Alfa a Omega 3D je jen lacinou ukázkou snahy o co nejjednodušší vydělání peněz, která se navíc snaží drze přiživit na 3D formátu. Film vypráví o vlku jménem Humphrey z řádu Omega, což znamená, že se krčí na nejnižší příčce v hierarchii vlčí smečky. Celé dny jen vymýšlí, jak zabít nudu a pořádně se u toho pobavit. Oproti tomu Kate, Humphreyho vysněná láska, je jakousi vlčí princeznou z řádu Alfa.
Kvůli nedostatku lovné zvěře v Národním parku Jasper, kde se příběh odehrává, se Katin otec rozhodne uklidnit nepokoje tím, že sjednotí východní a západní smečky, jejichž teritoria rozděluje jen tenká říčka. Jak jinak než sňatkem Kate s vlkem z druhé strany. Než se tak ale stane, Humphreyho a Kate zajmou lidé a odvezou je daleko pryč, do Idaha. A i když se Humphreymu nápad s rozmnožováním v novém parku zamlouvá, Kate cítí "alfovské" povinnosti a přemluví ho, aby se vrátili zpět. Příběh o vlčím outsiderovi, který se zamiluje do krásné a nedostupné vlčí princezny, je přesně tak okoukaný a jednoduchý jak vypadá. A to není ta nejhorší zpráva.
Animace je dílem někoho, kdo se očividně baví u utrpení diváka. Postavy jsou nakreslené tak, že máte místy problém určit, zdali je momentálně na plátně vlk, liška anebo medvěd. Tam, kde bychom normálně čekali spektakulární záběry přírody, dostaneme v pozadí "líně" namalované "kulisy" a pár jehličnanů. Je fakt, že za dvacet milionů dolarů pořádný animák prostě nenatočíš. Nepostřehl jsem, že by 3D nějak markantně vylepšilo zážitek, a působí tak spíše dosti nuceně (poprvé v životě mě z 3D filmu bolela hlava). Použitím tohoto formátu se Lionsgate jen marně snaží svézt na boomu animovaných 3D filmů. Pokud by fungovalo vše ostatní, dalo by se to snad odpustit.
Jenže to je hlavní kámen úrazu celého snímku. Tvůrci jakoby nevěděli, jestli film zaměřit jen na dětské publikum, nebo se mají vytasit s těžším kalibrem, tedy animovanou podívanou pro celou rodinu. V tomhle zmatku také zapomněli na jednu věc: jakoukoliv zábavu. Opravdu vtipnou scénu snad za celý film nenajdete. Hloupé situační gagy, které se příliš okatě snaží útočit na menší diváky, střídá pokukování po dospělých návštěvnících kina v podobě nevkusných dvojsmyslů, narážek na Francouze či zvrácenosti maminky hlavní hrdinky.
Vrcholem všeho nevkusu je pak "zpívané vytí" (obzvlášť když tvůrci na konci ukážou, jak moc emotivní dokáže klasické vytí být v nejpovedenější scéně filmu). Pokud potřebujete o vtipnosti celého díla podat nějaký důkaz, držím v ruce ten ze všech nejsilnější. Celá novinářská projekce totiž byla zaplněna dětmi z dětských domovů, které jistě měly zážitek z toho, že navštívily moderní multikino, avšak dovolím si tvrdit, že si z filmu odnesli pouze ono vytí, které po skončení filmu mezi dětmi vesele probíhalo na celé kino. Pronikavý dětský smích jsem během projekce zaregistroval snad jen jednou!
Ještě se zastavme u dabingu. Ten působí vskutku toporně, na druhou stranu tak tupé dialogy snad ani lépe nadabovat nešly. Rád bych slyšel, jak působí originální znění v podání hvězdných jmen jako Danny Glover či Dennis Hopper. Ještě raději bych pak věděl, co si o těch hloupostech, které museli namlouvat, mysleli sami herci.
Alfa a Omega 3D by byl dobrým televizním filmem na víkendová rána, který by možná pomohl zabavit vaše ratolesti, zatímco vy si dopřáváte kávu a čerstvé rohlíky. Požadovat za něj zaplacení lístku do kina (navíc díky 3D formátu dražšího než normálně) je však směšné.
V českém znění: Michal Holán, Kateřina Petrová, Kateřina Hrachovcová, Pavel Rímský, Josef Carda, Jiří Dvořák, Otakar Brousek ml., Dana Morávková a Petr Pospíchal.

• Tak špatný film to teda není (Najlvin, 05.05.2011 13:20) Reagovat

Tak jsem se podíval na Alfu a Omegu, a jak to každý sepsul, já byl popravdě mile překvapen. S tolika negativníma komentářema a recenzema, co se v souvislosti s tímto filmem objevily různě po internetu, jsem čekal nějakou strašnou kravinu, ale teď mám spíše dojem, že je tenhle snímek neprávem podhodnocený, jako kdyby si na něj všichni zasedli a nechtěli mu dát žádnou šanci. Opravdu nechápu, co že je na tom filmu tak špatného...

Grafika i animace vypadají dobře, i když uznávám, že se možná nějkterým rejpalům, kteří neuznávají nic než jen super dokonalou grafiku, může zdát "laciná". Postavy jsou dostatečně roztomilé, příběh určitě neurazí a humor tu teda rozhodně nechybí. Chvílemi mám až pocit, jako by se recenent díval na úplně jiný film. Každopádně takovou kritiku si vážně tenhle snímek vůbec nezaslouží. Já se u něj skvěle bavil a rozhodně mi přišel daleko lepší než řada jiných, lidmi tolik opěvovaných "trháků".

Pokud máte rádi animované filmy se zvířaty, jako já, mohu vám Alfu a Omegu jen vřele doporučit! Určitě se nenechte odradit negativní kritikou, kterou mají nejspíše na svědomí stejně jen dnešní dokonalou grafikou zmlsaní lidé, co film pořádně neviděli, koukali na něj jedním okem či snad vůbec nepochopili, o čem je. Samozřejmě je to v prvé řadě animovaný film pro děti a ne naučný snímek o vlcích. Na nic víc si ani nehraje, a tak je potřeba k němu také přistupovat. Kdo se chce bavit, ten se zaručeně pobaví, a těch pár drobných chyb s klidem přehlédne. Rozhodně by ale nikdo neměl být zklamaný ;-)

Z mého hlediska film splnil všechna má očekávání a některá i předčil. (Upřesním, že jsem viděl klasickou 2D verzi v původním znění, které je zkrátka neodolatelné). Je to jasný favorit, který se dostal na první místo mezi mými oblíbenými filmy, kde pravděpodobně ještě nějakou dobu pobude. Snad do příchodu druhého dílu? :D Ne, vážně - po delší době konečně jednou zase něco milého pro zasmání, co by si žádný fanoušek animovaného žánru rozhodně neměl nechat ujít. I když se to možná na první pohled nezdá, tenhle film má své jedinečné kouzlo a je jen na vás, zda ho v něm objevíte nebo ne. Mně se tento snímek opravdu velmi líbil, a proto nemohu jinak, než mu dát plných 100% ;-)

• Re: Tak špatný film to teda není (Honza, 30.08.2011 19:29) Reagovat

Já na 100pro souhlasím s Najlvinem. Ten film je bezva! Kdykoli, když nemám co dělat, tak si ho pustím a fakt nechápu, když někdo říká, že je špatně graficky zpracován...

• Ahoj! (Honza, 30.08.2011 19:23) Reagovat

Já bych řekl, že Alfa a omega není zase tak hrozný film jak tu píšete. Podle mě je velmi dobrý a v pohodě se na něj dá v pohodě koukat...

• DOPORUČENÍ 1: (Honza, 30.08.2011 19:49) Reagovat

Určitě jste četli tuto recenzi. Jestli jo, tak vám něco řeknu - Nevěřte jí! Vše co je tu napsáno, je blábol. Ten film je fakt bezva a že jim na něm nepřišlo nic vtipného, tak to proto, že nemají smysl pro humor. :-) A ani grafika na tom není tak bídně, jak tu píšou. Je pravda, že je občas o trošku horší, ale za to se u tohoto filmu zasmějete tak, jak jste jste se určitě dlouho nezasmáli...

• Pravda (Honza, 30.08.2011 20:00) Reagovat

Jestli se chcete dozvědět pravdu o tomto filmu tak se koukněte na http://alfaandomega.blog.cz/...
    Zakládám ho kvůli těmhle recenzím, který tento film pomlouvají a aby si ho lidé aspoň pustili a ne aby to hned zahodili. Ale jestli se tam kouknete a moc toho tam ještě nebude, tak pardon. Říkám, že se teprv rozjíždí a tak se tam průběžně koukejte.

TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0