DVD: 22 výstřelů

Vydáno: 07.07.2011 19:00 - Honza Srp | foto: Facebook tvůrce

Francouzská gangsterka z produkční stáje Luca Bessona rozhodně dějiny žánru nepřepíše. Na druhou stranu mezi žánrovými kolegy made in Hollywood může klidně stát s hlavou vztyčenou.

22 výstřelůRecenzoval/a Honza Srp dne 07.07.2011 19:00. Francouzská gangsterka z produkční stáje Luca Bessona rozhodně dějiny žánru nepřepíše. Na druhou stranu mezi žánrovými kolegy made in Hollywood může klidně stát s hlavou vztyčenou. Hodnocení: 3
Už dlouho jsem neviděl film, který by vzbuzoval natolik rozporuplné reakce od extatické adorace až po nemilosrdné pohrdání. Je to o to podivnější, že se nejedná o žádný kontroverzní snímek, ale vcelku obyčejnou francouzskou gangsterku, která si na nic nehraje. A teď si vyberte, komu věřit, že ano? Ona pravda bude jako vždy asi tak někde uprostřed.
Charly Mattei je vysloužilý gangster, který si užívá mafiánského důchodu. Alespoň do chvíle, než ho v podzemním parkovišti partička maskovaných hrdlořezů napumpuje olovem. Ani dvadvacet kulek v těle ale nestačí na jeho likvidaci, a tak se po krátkém zotavení v nemocnici vydává na cestu pomsty. Že je to zápletka silně přitažená za vlasy a podobnou nakládačku by nepřežil ani Chuck Norris? Omyl. Ty nejnepravděpodobnější scénáře píše sám život a autoři filmu se notně inspirovali osudem skutečného marseillského kmotra Jacqua "Mad Jacky" Imberta.
Ponechme teď stranou morální vyznění filmu, kdy je nám několikanásobný vrah prezentován jako pan spravedlivý jen proto, že už si nahrabal dost a teď se chce v klidu starat jen o svou rodinu - jako vždy skvělému Jeanu Renovi to odpustíte a ještě rádi. Jeho charisma totiž přebije jakékoli polemizování a nejde jinak, než mu držet palce.
To, čím se francouzské filmy tohoto ražení liší od svých hollywoodských kolegů, je nebývalá surovost a naturálnost zobrazovaného prostředí. Není zde prostor pro nadsázku ani humor, svět zločinců je prostě špinavý a přesně tak to působí i ve filmu. Nelze se vyhnout srovnání s dalším koněm z produkce Luca Bessona 96 hodin (který je ale ve všech ohledech lepší), jen si albánské přistěhovalce vyměňte za ty muslimské.
Zatímco atmosféra šlape na plné obrátky, akční scény jsou na tom o poznání hůř. Vlastně jsou úplně strašné. Na vině je především extrémně roztřesená kamera, která vám na místo "fresh" a "cool" podívané přinese tak akorát epileptický záchvat. Když dva dělají totéž, ne vždy je to totéž a režisér Richard Berry to tentokrát opravdu přehnal. Naštěstí těch akčních scén není až tolik, aby se to nedalo vydržet. Takřka dvouhodinová stopáž už je na film podobného ražení ale až příliš a několik srdceryvných dialogů si o střih vyloženě říká.
Přesto si rozhodně film zatracení nezaslouží, a pokud nemáte podobných filmů francouzské produkce příliš nakoukáno, je zde velká šance, že vám jeho mírně odlišný vyprávěčský postup učaruje. V tom případě se ale nabízí otázka, proč rovnou nesáhnout po první lize, kam patří například Ronin nebo již zmíněných 96 hodin, když už ne rovnou po klasikách s Alainem Delonem.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 Dolby Digital čeština, 5.1 Dolby Digital francouzština
Titulky: české
Obraz: 16:9, 1.85:1


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY