Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Byt

Stroj času: Byt

Vydáno: 30.06.2011 15:00 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický

Na otázku, který svůj film má nejradši, Billy Wilder rezervovaně odpovídal, že "nejméně zjevných chyb má Byt." Melancholická komedie mravů byla jeho nejnavštěvovanějším filmem, posbírala pět Oscarů a pro Jacka Lemmona a Shirley MacLaine znamenala zásadní průlom v kariéře.

BytRecenzoval/a Leoš Medřický dne 30.06.2011 15:00. Na otázku, který svůj film má nejradši, Billy Wilder rezervovaně odpovídal, že "nejméně zjevných chyb má Byt." Melancholická komedie mravů byla jeho nejnavštěvovanějším filmem, posbírala pět Oscarů a pro Jacka Lemmona a Shirley MacLaine znamenala zásadní průlom v kariéře. Hodnocení: 0
SDÍLET:    
C. C. Baxter (Jack Lemmon), zvaný Bud, je jedním z třiceti tisíc úředníků newyorské pojišťovny. Nemá vlastní rodinu, zato má vlastní byt a ten poslušně vyklidí, kdykoli jeden z jeho pěti šéfů hledá útočiště pro svá nemanželská rendez-vous. Podle přesného rozpisu v kalendáři putuje budovou pojišťovny klíč k Budově bytu i možnému kariérnímu postupu "za zásluhy". To neunikne pozornosti ředitele, pana Sheldrakea (Fred MacMurray). Kdyby Bud tušil, že milenkou ředitele je půvabná liftgirl Fran Kubelik (Shirley MacLaine), kterou tajně miluje, určitě by nesvolil k připojení pana Sheldrakea ke klíčové alianci. Teprve když Fran najde ve svém bytě předávkovanou prášky na spaní, Bud si uvědomí, že je nejvyšší čas narovnat pokorně ohnutou páteř.
Při sledování britského filmu Pouto nejsilnější (1945) zaujala Billyho Wildera scéna, v níž se milenci uchýlí do půjčeného bytu přítele hlavního hrdiny. Co je asi zač nepřítomný majitel, běželo mu hlavou, a s jakými pocity bude uléhat do postele, která je ještě teplá? Koncem 50. let se k této myšlence vrátil. Spoluscenárista I. A. L. Diamond mu tehdy vyprávěl svůj traumatický zážitek, kdy po rozchodu se svou slečnou zjistil, že se v jeho bytě pokusila o demonstrativní sebevraždu. Posledním semínkem inspirace se stala historka z hollywoodských kuloárů: asistent jistého producenta nedobrovolně půjčoval byt svému šéfovi a časem mu přebral jeho dívku. Výsledná fabule absorbovala prvky všech tří historek a stala se základem pro poněkud ožehavou látku. 50. léta byla silně prudérní a sexuální vykořisťování se nezdálo jako vhodné téma pro romantickou komedii. Režisér měl ostatně se zásahy cenzorů i producentů stejně bohaté zkušenosti jako s předsudky diváků.
Příkladně film Slaměný vdovec (1955) byl přepisem divadelní hry, v níž se spořádaný otec rodiny spustil s krásnou sousedkou a dvě hodiny panikařil z následků svého selhání. Ve filmu ale k jejich sblížení kvůli cenzuře nesmělo dojít. Hrdina se přesto potýkal se svým svědomím, a většina děje proto nedávala smysl. Něčemu podobnému chtěl Wilder rozhodně předejít, a snad proto se tematicky příbuzný Byt začal natáčet bez hotového scénáře. Podle vzpomínek Shirley MacLaine existovala jen devětadvacetistránková synopse a jednotlivé dialogy a další podrobnosti se zpřesňovaly až v průběhu natáčení. Scénář, který byl nakonec oceněn Oscarem, několikrát vyšel knižně a mnozí lektoři scenáristiky ho dodnes používají jako pomůcku při výuce, je ale příliš dokonalý, než aby se dalo věřit těmto legendám. Pravděpodobným vysvětlením tedy je, že režisér (proslulý detailní literární přípravou jako málokdo jiný) hotový scénář tajil před producenty a jeho ožehavější části strategicky zveřejňoval teprve ve chvíli, kdy nebylo možné je měnit.
Běžní diváci nepodléhají předsudkům o nic méně než úzkoprsí schvalovatelé. Ať si to připouštějí nebo ne, obvykle vyžadují jasně polarizované dobro a zlo. Jedna z nástrah příběhu proto spočívala v otázce, zda publikum akceptuje hlavní postavy i s jejich chybami a morálně diskutabilním jednáním. Jako varovně zdvižený prst se nad autory tyčil precedens, kdy publikum nepřijalo jejich starší romantickou komedii Odpolední láska (1957), v níž hrál nositel všech myslitelných tradičních hodnot Gary Cooper lehkomyslného děvkaře a nevinná Audrey Hepburn získala jeho srdce předstíranou promiskuitou. Fakt, že Fran i Bud poslušně tančí, jak pan Sheldrake píská, představoval podobné riziko. Co si běžný divák pomyslí o muži, který prodává vlastní důstojnost za příslib kariérního postupu? Bude takový divák sympatizovat s hrdinkou, která po první schůzce stráví noc se svým nadřízeným v cizím bytě? A nebude se oběma divit, že se bez námitek podrobují požadavkům muže, který je očividná krysa? Všechna tato sporná místa bylo třeba důkladně zatmelit neprůstřelnými důvody, proč se hrdinové nemohou zachovat jinak.
Vztah Fran a Sheldrakea musel mít delší historii, aby hrdinka divákům nepřipadala jako lehká dívka a aby měla k pokusu o sebevraždu pádnější důvody, než jaké jí mohla poskytnout jediná noc. Baxterovo půjčování bytu muselo mít původně jiný, nevinnější účel, který se časem zvrtnul, aby nebylo možné interpretovat hrdinu jako pouhého bezpáteřního oportunistu nebo dokonce kuplíře. A Sheldrake se rozhodně nesměl stát jednorozměrnou karikaturou panovačného magnáta, posedlého mocí, ale uvěřitelně charismatickým a šarmantním mužem.
Při sledování Bytu padesát let po jeho vzniku je užitečné všímat si těchto drobných nuancí. Wilderova znalost diváků a ambice nespokojit se s obkreslováním zažitých šablon dělají z filmu živoucí dílo i v době, kdy prakticky všechna filmová tabu padla. Zatímco ve své době byl snímek chválen především jako trefná satira na korporátní praktiky, troufám si tvrdit, že tou je až ve druhém plánu a pravděpodobně bychom našli nadčasovější filmy na stejné téma. Za hodnotu, která nepodléhá času, považuji Byt především v rovině romantické komedie, viděné realističtější optikou, než jakou nabízela konkurence. Stejnou zásluhu na uvěřitelnosti a trvanlivosti postav a jejich vzájemných vztahů můžeme přiznat jak vybroušenému scénáři, tak i velice šťastnému obsazení.
Po masovému úspěchu crazy komedie Někdo to rád horké měl Billy Wilder relativně volné ruce a mohl si dovolit odmítnout Marilyn Monroe jako navrhovanou představitelku Fran. Proti obsazení Shirley MacLaine a Jacka Lemmona do hlavních rolí nikdo nic nenamítal a Byt se stal pro oba zásadním mezníkem jejich další kariéry. Lemmon, kterého Wilder nazýval "kompromisem mezi Charliem Chaplinem a Carym Grantem", překvapil přesným citem pro balanc mezi komickou a tragickou stránkou příběhu a redefinoval své postavení v Hollywoodu, do té doby omezené výhradně na účast ve spotřebních komediích bez přívlastků. Shirley MacLaine vykreslila Fran jako pragmatickou dívku s oběma nohama na zemi a v její kreaci byste marně hledali sebemenší náznaky afektu nebo cukrkandlové naivity. Obě postavy hrají významnou úlohu ve vývoji žánru romantické komedie a v přiblížení jejích, do té doby idealizovaných, hrdinů reálným lidem.
V době natáčení byl nicméně největší hvězdou Fred MacMurray. Vysoký charismatický herec se objevoval převážně ve screwballových komediích a po kontraktu se studiem Walta Disneyho sehrál řadu laskavých otců v rodinných filmech. Z nabídek Billyho Wildera (nejprve na roli vraha a podvodníka v noiru Pojistka smrti a posléze Sheldrakea v Bytě) byl v rozpacích a přijímal je s obavami, zda ho tak amorální postavy nepřipraví o přízeň skalního publika. Většinu jeho rodinných filmů nicméně ohlodal zub času a filmová historie si Freda nejlépe pamatuje právě z atypických rolí ve Wilderových snímcích.
Jedna z mála kritičtějších recenzí nazvala film pohrdavě "necudnou pohádkou", což vzal Wilder jako kompliment a pyšně šířil mezi svými přáteli. Navzdory všem obavám z diváckého přijetí se ale Byt stal komerčně nejúspěšnějším filmem režisérovy kariéry a mezi jinými cenami posbíral pět Oscarů z celkových deseti nominací. Spolupráci s Lemmonem a MacLaine si Wilder zopakoval o tři roky později ve Sladké Irmě, která se dotýkala podobných témat, jen ve stylizaci do francouzské frašky. Byt se mimo jiné dočkal i broadwayské muzikálové adaptace Sliby chyby (Promises, Promises, 1968) s libretem Neila Simona a hudbou Burta Bacharacha nebo také bollywoodského remaku. Pravidelně se objevuje také v rozmanitých žebříčcích nejlepších filmů všech dob.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 45. víkend
Box Office: Grinch si urval prvenství Nový animovaný film Grinch si bez problému urval prvenství při svém premiérovém víkendu. čtěte zde
Vydáno: 12.11.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Grinch 6/10
Recenze: Vánoční klasika Grinch dostala nový animovaný kabát Celovečerní animovanou verzi Grinche si vzalo na paškál studio, které je zodpovědné za Mimoně. A podle toho to také dopadlo. čtěte zde
Vydáno: 10.11.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Ten, kdo tě miloval 3/10
Recenze: Ten, kdo tě miloval je nesourodý mix kriminálky a rodinné komedie Jan Pachl, v kriminálním žánru zkušený režisér, natočil adaptaci románové krimi-detektivky Marie Poledňákové a přetavil její zápletku do komediálně-rodinného tvaru, který je nyní uváděn do kin jako hit letošní vánoční... čtěte zde
Vydáno: 09.11.2018 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
1
TV tipy: 9. 11. 2018 - 15. 11. 2018
TV tipy: Brewsterovy miliony zrodily hrdinu Polovina listopadu je v televizích spíše ve znamení solidních, leč mnohdy nevýrazných žánrovek, nicméně nechybí několik diváckých lákadel. Tím největším je premiéra válečného dramatu Mela Gibsona Hacksaw Ridge: Zrození... čtěte zde
Vydáno: 09.11.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 45. týden
Kinopremiéry: Grinch je svědkem Putinovým, který miloval dívku v pavoučí síti Osmého listopadu vstoupí do kin osm novinek, mezi nimiž ale chybí jasné lákadlo. K těm nejvýraznějším patří thriller Dívka v pavoučí síti, animovaná verze Grinche, dokument Svědkové Putinovi a český snímek Ten, kdo tě miloval.... čtěte zde
Vydáno: 07.11.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- 30 kultovních filmů, na které nelze zapomenout (26.08.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Stárnoucí stážista prochází na letišti zkouškou cti (11.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 12: Filmy Miloše Formana (29.04.2018 11:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Bába z ledu, Dorian Gray a fešák Hubert se účastní milionového závodu (09.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Noční běžec zpívá Love song a společně s Bambim podstupuje velké závody (29.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Jack Ryan prožívá osudnou noc, v níž hraje Need for Speed (15.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel český herec Vladimír Brabec (02.09.2017 08:57 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Kouzlo Lego příběhu na kukuřičném ostrově Aldabra (30.06.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér filmu Rocky John G. Avildsen (17.06.2017 11:39 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Na Sunset Blvd. vás mohou potkat pěsti smrti, čarodějky i Rajko Doleček (10.02.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Ghoul a Spider-Man bojují bitvu pěti armád (25.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bojovník na útěku bojuje s drsňačkami a Fantozzim a hlídá Tess (11.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Walter Mitty s velkýma očima vede rozhovor s Tarkovským a hledá skrýš (04.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dítě číslo 44 nosí kůži kovboje a krysaře (14.10.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Ben Affleck bude režírovat Agathu Christie (20.08.2016 11:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Po italských námluvách v bytě přichází láska na kari (04.03.2016 17:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Oscaroví rekordmani i oscaroví smolaři (28.02.2016 11:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2018

Climax
8/10

S čím že to režisér Gaspar Noé sklízí úspěchy? S tanečním psychedelickým hororem o halucinogenní sangrii, která udělá z účinkujících taneční show blouznící trosky, propadající se do několikaúrovňových nočních můr.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Oni a Silvio (7x)
Toy Story 4: Příběh hraček (1x)
Mimořádná zpráva (1x)
Touch Me Not (1x)
Sklep (1x)
Coldplay: A Head Full of Dreams (1x)
Balón (1x)
Narcos: Mexico (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver