Existují filmy, které si za pokus o genocidu publika nezaslouží standardní recenzi. Tvůj snoubenec, můj milenec, komedie o milostném trojúhelníku, v němž jsou všechny vrcholy navzdory zákonům matematiky dokonale tupé, je toho zářným příkladem.
Základní premisa stojí na tom, že právnička Rachel White (Ginnifer Goodwin) seznámila svou nejlepší kamarádku Darcy (Kate Hudson) se svým spolužákem z fakulty, na kterého sama měla zálusk. Podle železných zákonů o kamarádkách je jasné, že Rachel vypadá jako ošklivé kačátko před proměnou, zatímco Darcy jako barbínka z nové kolekce od Mattela.
Slovo dalo slovo, drink dal drink a o šest let později se ubohá Rachel, stále po uši zamilovaná do Dextera (Colin Egglesfield, hezoun, co vypadá jako Tom Cruise po kompletní lobotomii mozku), ocitá v nevděčné roli hlavní družičky na jejich svatbě. Jak český distributor bystře napovídá, jednoho večera to Darcy přežene s alkoholem, zapomene kabelku v baru a věrná kamarádka spolu s věrným snoubencem se vydají poklad za 2000 dolarů hledat. Kabelku najdou, ale ztratí při tom morální radar - a skončí spolu v posteli. A začne se rozjíždět kolotoč temných tajemství, tajných setkání a osudových náhod. Udělá se vám z něj špatně. Proč?
10 důvodů, proč tenhle film nenávidím
1. Je to koncentrované peklo. Kdyby divák toužil sledovat soap-operu a hltat Šeherezádu, kterak si rve vlasy s Manuelou, protože José nesplnil své životní poslání, zapne si telebednu. Od romantické hollywoodské komedie se zkrátka čeká víc než ječící Kate Hudson, která svou nesnesitelností hravě předčí Marfušu i sedmihlavou saň. Jakkoliv byla v některých předešlých filmech roztomilou blonďatou dívkou, která rozzáří plátno, v tomhle paskvilu je peroxidovým hřebíkem do rakve. Navíc se stává zhruba po deseti minutách sci-fi, protože myslícímu divákovi vrtá hlavou, proč by někdo tuhle hysterickou bridezillu žádal o ruku.
2. Právničky v prestižních právních kancelářích na Manhattanu jsou a) extrémně bohaté, b) extrémně chytré, c) mají dravost žraloka a nepustily by vás ani ve frontě ve Starbucks, natož aby věčně ustupovaly své kamarádce, d) bez minuty času navíc, ve svých kancelářích zhusta i přespávají. Na zanášení s kamarádčiným snoubencem nemají uprostřed fúzí a akvizic čas. Nemají totiž zpravidla čas na sex vůbec. A když už, tak s kolegou ve dvě v noci na kopírce, rozhodně ve svém kalendáři nemají okénko na romanticko-pelešivé víkendy. Celá postava bystré, ale neprůbojné právničky (sic!) Rachel, která se vždy všeho vzdávala pro svou kamarádku, aby ji v závěru ukázkově podrazila, nedává smysl. Ani talentovaná dívka od vedle Ginnifer Goodwin to nezachrání.
3. Scénář psala žena. Podle předlohy jiné ženy. A režiséra převálcovaly. Bohužel jim vyšel hlavní hrdina, o kterého se zdejší zoufalky perou, jako slaboch. Slaboch, co podvádí bez výčitek, ale nepřizná to. Slaboch, co (prý) miluje, ale neumí za svou lásku bojovat. Slaboch, co se mu líbí dívka, ale protože je nesmělá, radši chodí s její nejlepší kamarádkou, která se mu sápe do klína po deseti vteřinách. Slaboch, který poslouchá maminku a tatínka na slovo. Slaboch, který si neumí vybrat. Tenhle odpudivý exemplář je prostě bábovka. S pekáčem buchet na břiše.
4. Demence útočí. Všechny hlavní postavy se dostaly na prestižní univerzity, pocházejí ze solidního středostavovského prostředí, proč tedy působí jako pacienti ústavu pro mentálně slabší spoluobčany? Tyhle charaktery ve svých dialozích neprojevují smysl pro humor, ironii, nečtou knihy, nesledují filmy a nemají žádný vnitřní intelektuální život. A ani jako lidi nejsou sympatičtí. Dialogy zjevně psala netradiční dvojice - sedmdesátiletá spisovatelka harlekýnek a puberťák závislý na pornu. Po pěti minutách spolehlivě toxické.
5. Existují průměrné filmy, které z bahna průměru vyprostí výborné vedlejší postavy. Tady to neplatí ani omylem. Skejťák Marcus (pohoda, klídek, tabáček) se potácí od výstřihu k výstřihu, do kterých teskně hučí svou dojemnou pohádku o chipmunkovi, zatímco stíhačka, jejíž jméno jsem zapomněla, se honí za mužem svých snů a dopouští se přesně těch věcí, které muži bez rozdílu věku a rasy nenávidí. Stejně jako divák, který se za ni cítí trapně.
6. Ať je film jakkoliv špatný, je-li natočen v mém oblíbeném New Yorku či Londýně, podaří se mu na moment vytrhnout mě z letargie a říct si
postavy jsou dementní, film mě pomalu zabíjí, ale Empire State Building / Tower Bridge to pořád sluší. Ne tak tady. Většina scén se odehrává v restauracích, hotelech, kancelářích a bytech. Jedna milostná v taxíku, ale je to asi nejnudnější scéna v taxíku, kterou jste kdy viděli.
7. Existuje ještě druhý záchytný bod v romantických komediích a tím je chytlavý písničkový soundtrack. Chybějící chemii nahradí kytarový riff či dojemná balada. Stačí zavřít oči a nasávat atmosféru ušními bubínky. Tu indie rock od Snow Patrol, tu poslední novinka od country princezny Taylor Swift nebo třeba oldschooloví Aerosmith. To tady nehrozí.
8. Amorálnost může být vysoce zábavná. Vzpomeňte si na praštěné
Nesvatbovi, na cynické
Velmi nebezpečné známosti, pohádku o prostitutce
Pretty Woman nebo třeba coenovskou
Nesnesitelnou krutost, kde si Catherine Zeta-Jones zahrává s Georgem Clooneym. Ani tady by podvádění nevadilo, kdyby bylo chytré, zábavné a smysluplné. Je ale pouze trapné, nelogické, asi jako kdyby scénář psal Troška a točila to Poledňáková. Ve skutečnosti tenhle film točil Luke Greenfield, režisér uznávané
Sexbomby od vedle. Za ten konec budete ale chtít vystřelit celý kreativní tým na odvrácenou stranu Měsíce.
9. Pokud na tenhle film jdete, protože máte
slabost pro romantické komedie, zapomeňte na to. K romantice má asi tak blízko jako servisní knížka vaší škodovky a smát se budete pouze sami sobě, jak se vám podařilo ukázkově naletět. Přijdete o 110 minut, 169 Kč a 73 % mozkové kapacity.
10. Jediná inteligentní postava, Ethan (famózní John Krasinski, který drží tenhle film nad odpadovou propastí), kamarád Rachel, ostře a sofistikovaně komentuje ten blázinec kolem. A protože si nebere servítky a jakoby ztělesňuje kritické výtky diváka, stává se jedinou pozitivní deviací v tomhle oceánu zmaru, když jasnozřivě prorokuje: Všichni půjdete do pekla. Proto zamrzí, že skončí se zlomeným nosem a srdcem. Stejně jako divák. Jenže John Krasinski za to alespoň dostal pořádně zaplaceno.