Recenze: Špinavé drama Dogman i přes silnou režii a herce k srdci nepřiroste

Vydáno: 26.10.2018 13:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Marcello má na kraji Říma psí salon, sám je přitom psím poskokem pro zločineckého hrubiána, co si k němu chodí pro kokain. Nový film Mattea Garroneho se letos promítal v Cannes, dnes u nás vstupuje do kin.

DogmanRecenzoval/a Jan Varga dne 26.10.2018 13:00. Marcello má na kraji Říma psí salon, sám je přitom psím poskokem pro zločineckého hrubiána, co si k němu chodí pro kokain. Nový film Mattea Garroneho se letos promítal v Cannes, dnes u nás vstupuje do kin. Hodnocení: 2.5
Dogman
Dogman
Drama / Thriller / Krimi
Francie, 2018 , 103 min.

Režie: Matteo Garrone
Scénář: Ugo Chiti, Matteo Garrone, Massimo Gaudioso, Marco Perfetti, Damiano D'Innocenzo, Fabio D'Innocenzo, Giulio Troli
Kamera: Nicolai Brüel
Hudba: Michele Braga
Herci: Marcello Fonte, Edoardo Pesce, Nunzia Schiano, Adamo Dionisi, Francesco Acquaroli, Gianluca Gobbi, Alida Baldari Calabria, Laura Pizzirani, , Aniello Arena, Marco Perfetti, Vittorio Russo

Česká premiéra: 25.10.2018

Hodnocení: 5/10

Distributor: CinemArt


Dogman hodnocení na Kinobox.cz: 72.09 %
Fotografie z filmu Dogman / DogmanNa zuboženém předměstí Říma bydlí vyzáblý a citlivý Ital Marcello, který zde provozuje psí hotel/salon. Je to hodný člověk, co má rád svoji živnost a svou dceru (kterou mu půjčuje ex-manželka) a dobře se stará o svou pověst mezi sousedy, až na to, že sem tam trochu prodává kokain. Ten si k němu jezdí kupovat (resp. „kupovat“, protože za něj odmítá platit) labilní hromotluk a hrubián Simoncino, jenž má co do činění s italskou mafií, a kterého všichni na předměstí odsuzují coby zločince a problematického vyvrhele. Když pak Simoncino začne navážet Marcella do loupežných akcí, stane se pro Marcella neschopnost Simoncinovi vzdorovat osudnou.

Po vydařeném koketování s pohádkovým žánrem v Pohádce pohádek a s komediální satirou v Reality Show se italský režisér Matteo Garrone vrací k realismu a špinavosti svých starších filmů Balzamovač a Gomora, tentokrát ve velmi komorním dramatu/thrilleru o tragickém příběhu ustrašeného muže, který se nedokáže postavit sám za sebe, čímž ohrozí vše, na čem mu kdy záleželo. Příběhu, který sice nakonec dospěje k nejistému pokusu hlavního hrdiny o jakýsi polovičatý a bojácný vzdor a odplatu, ale v němž nejde ani tolik o děj samotný, jako spíš o Garroneho precizní režii a vypravěčský um.
 
Marcello Fonte ve filmu Dogman / DogmanGarrone tentokrát hodně čerpá ze zaprášené poezie takřka post-apokalyptické římské periferie Magliana, v níž se snoubí chudoba, ošklivost a záblesky násilného zla v kontrastu s něžnou péčí, kterou Marcello dopřává svým psím zákazníkům. Naprosto skvělé jsou herecké výkony Marcella Fonteho v hlavní roli a Edoarda Pesceho ve vedlejší roli Simoncina. Snímek má pomalé tempo a nestane se toho v něm mnoho, o to více prostoru je ale věnováno důslednému vykreslení Marcellova charakteru, budování atmosféry a možnostem intepretace v symbolické rovině, kulminující meditativně kontemplativním závěrem.

Fotografie z filmu Dogman / DogmanZásadní výtka spočívá akorát v tom, že nic z toho nedokáže úplně přebít tu skutečnost, že Dogman je zároveň filmem o neskutečném slabochovi, co činí výhradně jedno idiotské rozhodnutí za druhým (kromě záchrany jedné čivavy), od začátku do konce filmu. Následně je těžké fandit někomu, kdo si dobrovolně ničí život, protože je to pro něj méně bolestivé než muset říct někomu ne. Film by bez toho nemohl existovat, ale zároveň tím divákovi znemožňuje mít jej rád a dívat se na něj i kvůli něčemu jinému než pro jeho zdařilý herecký a režijní aspekt. Jediné, k čemu lze ve filmu pociťovat alespoň trošku hřejivé emoce, jsou psi, byť v příběhu hrají prakticky nulovou roli a jde spíš o rekvizity, sporadicky používané k metaforickým účelům (jakože lidé v průběhu filmu odhalují svou divokou stránku a sami se mění v psy, Marcello je od začátku vůči Simoncinovi poslušným psím společníkem a tak podobně).
 
Pokud ale budete vnímat hlavního hrdinu jako věčného dobráka, co se akorát ocitl vzhledem ke svému měkkosrdcatému založení v tragicky neřešitelné situaci, a nebude vám tolik vadit stupidita jeho činů, může pro vás Dogman být velmi silným zážitkem s pomalu plynoucí hutnou atmosférou a psychologicky podnětným vyprávěním o strachu, slepé loajalitě a odevzdanosti, v němž uvidíte i odvrácenou stranu Itálie, protikladnou k té, do níž jezdíte na dovolenou.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Dogman


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY