Recenze: Standardně rutinní horor Sestra

Vydáno: 08.09.2018 12:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Univerzum hororu V zajetí démonů se pomalu rozšiřuje a po prokleté panence Annabelle se dostává řada na děsivou jeptišku. Je ale film Sestra něčím víc než jen žánrovou jistotou a příslibem slušných finančních zisků?

SestraRecenzoval/a Jan Varga dne 08.09.2018 12:00. Univerzum hororu V zajetí démonů se pomalu rozšiřuje a po prokleté panence Annabelle se dostává řada na děsivou jeptišku. Je ale film Sestra něčím víc než jen žánrovou jistotou a příslibem slušných finančních zisků? Hodnocení: 2.5
Sestra
Sestra
Horror / Tajemný / Thriller
USA, 2018 , 96 min.

Režie: Corin Hardy
Scénář: Gary Dauberman, James Wan, Gary Dauberman
Kamera: Maxime Alexandre
Herci: Demián Bichir, Taissa Farmiga, Jonas Bloquet, Bonnie Aarons, Ingrid Bisu, Patrick Wilson, Vera Farmiga, Lili Taylor, Charlotte Hope, Sandra Teles, , August Maturo, , Lynnette Gaza, Ani Sava

Česká premiéra: 06.09.2018

Hodnocení: 5/10
Americký horor Sestra je dalším ze série hororů navazujících na film V zajetí démonů, mezi něž se řadí i dvojice snímků o děsivé panence Annabelle. Onou titulní „sestrou“ je v tomto případě myšlena ta jeptiška, která strašila už ve filmu V zajetí démonů 2 a padla o ní zmínka i v Annabelle 2: Zrození zla. Děj Sestry se odehrává v roce 1954 v Rumunsku v ženském klášteře, kde se zjevně skrývá jakési prastaré zlo, a kde se v úvodu filmu oběsí jeptiška.

Fotografie z filmu Sestra / The NunVatikán pak na ono místo posílá kněze-vymítače Burkea (Demián Bichir), kterému má dělat při obhlídce kláštera společnost mladá novicka Irene (Taissa Farmiga, mladší sestra Very Farmigy) a místní mladý farmář přezdívaný Frantík (Jonas Bloquet). Ti mají za úkol prověřit nejen jeptiščinu sebevraždu, ale i zda je klášter stále pořád svatým místem (pochopitelně není).

Děj filmu je velice prostý. Hrdinové se dostaví ke klášteru, stráví noc v nedaleké ubytovně pro hosty, zjistí, že v klášteře a jeho okolí straší, pak se vydají do útrob kláštera vypátrat, kdo že to tam straší, a nakonec se pokusí to strašení zarazit. Triviální příběh je nicméně narušován nesčetnými vizemi, kterými trpí většina postav do té míry, že se nedá příliš dobře orientovat v tom, co všechno jsou ještě sny a halucinace, a co už je realita (a tvůrci se navíc sem tam snaží maskovat jedno za druhé, aby diváka překvapili).

Demián Bichir ve filmu Sestra / The NunKnězi Burkeovi se tím pádem zjevuje duch posedlého chlapečka, kterého se kdysi marně pokusil zachránit. Novicka Irene trpí různými vizemi od malička a zjevuje se jí kde co. A všem se pak ještě zjevuje přízrak/duch/démon v podobě titulní hrůzostrašné řádové sestry, která také umí způsobovat halucinace a různě se náhodně objevovat a pak zas mizet.

Prakticky se tudíž ve filmu může stát úplně cokoli (včetně toho, že v jednu chvíli spolu dvě souběžně probíhající halucinace, pocházející ze dvou různých zdrojů, svedou souboj o hrdinčinu sílu vůle – pokud jsem to pochopil správně – což je zdaleka nejsilnější moment celého filmu), a o to víc zamrzí, že se tvůrci nepokusili ve smyslu práce s hororovými prostředky o cokoli inovativního a spoléhali se jen na atmosféru prostředí, na tradiční duchařské kousky a na obvyklé lekačky. Z hlediska hororového žánru tudíž Sestra neobsahuje nic, co byste neviděli mnohokrát a mnohdy i lépe už v jiných filmech.

Fotografie z filmu Sestra / The NunSamotný klášter působí naštěstí dostatečně tajemně a děsivě sám o sobě, včetně hřbitova se zvonečky přivázanými k hrobům, děr ve střeše po bombardování a místnosti, kde se jeptišky musejí nepřetržitě modlit na směny, aby tím zaháněly zlo, takže ten správnou gotickou atmosféru rozhodně má. Na rumunském venkově v padesátých letech to vypadá jako na leckterých českých vesnicích dnes, takže tam ta atmosféra naopak trochu pokulhává.

Na sto procent seriózní postavy Burkea a Irene pak vyvažuje mírně komediální postava Frantíka, který se občas pokusí i o humor, ale opravdu jen sporadicky. Děsit se pak film snaží vyjma lekaček hlavně tím, že se na plátně každou chvíli něco zjeví a pak to znenadání zmizí, případně i nějakou tou mrtvolou, utrženou rukou či hadem lezoucím z úst, ale to je tak všechno.

Taissa Farmiga ve filmu Sestra / The NunHlavní nedostatek však kromě celkové zastaralosti v práci s hororovým žánrem tvoří především vypravěčská unylost, kdy se děj zejména ve své první polovině zoufale táhne a silně připomíná pomalé rozjezdy starých duchařských hororů z osmdesátých let, kdy se zkrátka neděje nic zajímavého a herci, jejich dialogy a ani poměrně atmosférické prostředí to nemají šanci jakkoli ozvláštnit a utáhnout sami o sobě.

I po řemeslné stránce je Sestra velice rutinní (nejzajímavější je asi hudba, výprava a práce s mizanscénou, ale jen v některých ojedinělých scénách). Za zmínku stojí prakticky až finále odehrávající se v podzemí kláštera, které se stává tím lepší, čím více se hrdinové přibližují ke dveřím s nápisem „Zde Bůh končí.“

Fotografie z filmu Sestra / The NunSestra nakonec funguje jako standardní pásmo hororových výjevů, které jsou tím méně strašidelné, čím víc podobných hororů jste viděli, a které rozhodně nepředstavuje nic výjimečného nebo vybočujícího (v tomto ohledu se možná vyplatí dát přednost spíš předchozímu hororu od stejného režiséra, Corina Hardyho, jeho debut s názvem Hvozd). A mnohem víc stojí za doporučení třeba i nedávný povídkový horor Ghost Stories, který dokázal jedinou povídkou napínat a vyděsit podstatně víc než celá Sestra.

Oficiální český trailer filmu Sestra / The Nun