Reklama

Recenze: Všechno bude je z filmů Olma Omerzu divácky nejvděčnější

Vydáno: 07.09.2018 14:00 - Jan Varga

Za Všechno bude, českou road movie o dvou nezletilých chlapcích, kteří se vydávají v kradeném autě na cestu za svobodou, obdržel režisér Olmo Omerzu na karlovarském filmovém festivalu cenu za nejlepší režii.

Všechno budeRecenzoval/a Jan Varga dne 07.09.2018 14:00. Za Všechno bude, českou road movie o dvou nezletilých chlapcích, kteří se vydávají v kradeném autě na cestu za svobodou, obdržel režisér Olmo Omerzu na karlovarském filmovém festivalu cenu za nejlepší režii. Hodnocení: 3
Všechno bude
Všechno bude
Drama / Komedie / Road movie
Polsko, 2018 , 85 min.

Režie: Olmo Omerzu
Scénář: Petr Pýcha
Kamera: Lukáš Milota
Hudba: Šimon Holý, Monika Midriaková, Paweł Szamburski
Herci: Tomáš Mrvík, Jan František Uher, Eliška Křenková, Lenka Vlasáková, Martin Pechlát

Česká premiéra: 06.09.2018

Hodnocení: 6/10

Distributor: CinemArt

Tomáš Mrvík ve filmu  / Všechno budeDva kamarádi, čtrnáctiletý Mára a dvanáctiletý Heduš, utíkají z domova a v kradeném autě se vydávají na dobrodružnou cestu za svobodou. Jejich zážitky se prolínají s událostmi odehrávajícími se o pár dnů později, a sice když je Mára vyslýchán kvůli ukradenému vozu na policejní stanici a neochotně vypráví, co se během uplynulých dnů přihodilo…
 
Nový český film režiséra Olma Omerzu, jednoho z nejzajímavějších a nejslibnějších filmových tvůrců současné české kinematografie, je komediálně-dramatická sychravá road movie propojující „pubertální“ příběh dvou dospívajících chlapců se sociálním dramatem – ostatně střídání dětské a dospělé perspektivy je pro původem slovinského filmaře elementem znatelně přítomným i v jeho předchozích filmech Příliš mladá noc a Rodinný film (byť autorem scénáře je tentokrát debutující Petr Pýcha). Ve Všechno bude pak dětskou perspektivu zprostředkovává víceméně teenagerská komedie, v níž se mladiství hrdinové opájí iluzí volnosti, s ničím si příliš nelámou hlavu a sní o sexu s pohlednou stopařkou, kterou naberou po cestě, kdežto dospělý pohled do snímku zanáší hlavně scény s policisty a také sociální rovina naznačující, že oba chlapci pocházejí ze slabších poměrů, kde se jimi a jejich spontánním odjezdem nikdo příliš nezabýval.

Tomáš Mrvík, Lenka Vlasáková, Martin Pechlát ve filmu  / Všechno budePozoruhodné je, že zatímco Rodinný film byl relativně náročnou, uměleckou a intelektuální podívanou, tak Všechno bude není prakticky nic z toho a jde oproti tomu o velice divácký, uvolněný a snadno stravitelný snímek (zároveň ale také znatelně povrchnější a méně ambiciózní), který jde divákovi hodně naproti i přes seriózní tematiku a vážnou výpovědní hodnotu, byť je ze začátku přeci jen trochu těžké naladit se na jeho notu. Jeho hlavními hrdiny jsou totiž neotesaní chuligáni, co kradou, střílejí na auta z airsoftové pušky, pohrdají autoritami a na všechno kolem sebe reagují vulgárně, takže je složité s nimi jakkoli sympatizovat. Postupem času si však nějaké ty sympatie přeci jen získají, zejména díky své živelnosti, kamarádství a naivním snům.
 
Bohužel se však zdá, že to prolnutí dětského dobrodružství se světem dospělých poprvé u Olma Omerzu neproběhlo úplně hladce, už jenom kvůli tomu, že ona rozverná optika dospívajících hrdinů v něm silně převáží, a to i díky konstantně dávkovanému lehkému humoru a nesmírně přirozeným výkonům obou hlavních protagonistů. Všechny vážně míněné scény následně vyvolávají dojem strojenosti, dospělí herci (hlavně Lenka Vlasáková v roli vyslýchající policistky) v nich působí prkenně a hlavně jsou všechny dospělé postavy ve filmu prezentovány jako nedbalí a nezodpovědní jedinci nebo jako nedůvěryhodní podrazáci, což docela výrazně přiživuje tendenci fandit pubertálním hrdinům, do níž je ovšem divák ve výsledku natlačen trochu neochotně.

Tomáš Mrvík, Jan František Uher ve filmu  / Všechno budeMotivy svobody a uvolněnosti každopádně prosákly i do struktury filmu, kvůli čemuž některé dějové aspekty působí dost neučesaně, ať už se jedná o vynechání expozice postav, rozdělení příběhu do dvou na přeskáčku vyprávěných časových rovin (které příliš netěží z toho, že by se Márou vyprávěná „oficiální“ verze událostí nějak výrazně lišila od skutečnosti) nebo o řadu méně zásadních drobností – třeba o podivně zakomponované tajné milostné dostaveníčko druhého policisty (Martin Pechlát) s jakousi ženou, které ve filmu figuruje zjevně jen proto, aby byl tento policista na tři čtvrtiny filmu „odklizen“ do ústraní a jeho kolegyně měla volné pole působnosti.
 
Tím zdaleka nejlepším na filmu jsou každopádně dokonale věrohodné a upřímné výkony debutujících herců Tomáše Mrvíka a Jana Františka Uhera, bravurně obsazených do hlavních rolí, kteří do snímku vnesli velký kus svéhlavé osobnosti a svým prožitým a nefalšovaným projevem obohatili i částečně improvizované dialogy. V rámci hereckého obsazení oba vynikají na špici, přestože je ve vedlejších rolích doplňují známější tváře (vyjma těch zmíněných třeba ještě Eliška Křenková v roli stopařky-femme fatale), což je způsobeno nejen tím, že jsou oba skutečně dobří, ale i tím, že všichni ostatní hrají podstatně plošší postavy. Jejich pozici nechtěných outsiderů pak sdílí i pes, kterého kluci na začátku filmu na poslední chvíli zachrání před utopením, a který jim od té doby dělá společníka (Olmo Omerzu se v utrpení domácích zvířat zřejmě nějak vyžívá).

Eliška Křenková, Tomáš Mrvík, Jan František Uher ve filmu  / Všechno budeSvé hrdiny pak film vykresluje jako bojovníky za svobodu nacházející se v tom ideálním věku, kdy je ještě možné všeho nechat, vyrazit jen tak autem na cestu a na všechno za sebou zapomenout, i když ironicky nemají řidičák a divák jejich skutečné domácí zázemí a minulost vlastně nezná. Pak už ale není úplně jasné, co dalšího se ještě tvůrci filmu snaží říct, možná snad kromě plytkého konstatování, že lidé jsou formováni svým prostředím, a snahy naroubovat na příběh poněkud matoucí metaforu o mouchách povstávajících z popela.
 
Příběh o chlapeckém dospívání, touze po svobodě a svým způsobem podmanivé zimní výpravě za hranou zákona je z doposud tří celovečerních filmů Olma Omerzu tím divácky nejvstřícnějším, což bude rozhodně mnoha lidem vyhovovat, byť náročnější publikum mu může vytýkat, že po Rodinném filmu a Příliš mladé noci jde o krok k obyčejnosti, ke standardnějšímu vyprávění a scenáristicky i režijně bezpečnějšímu tvaru, který příliš spoléhá na intuici a smiřuje se s mělkými poselstvími, kterým tentokrát však chybí naléhavost a komplexnost. Na druhou stranu je hezké, že se charakteristika filmu Všechno bude v základech shoduje s osobnostmi jeho hlavních hrdinů, kterým snímek zcela otevřeně nadržuje a ze všech sil jim drží palce.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Všechno bude


Reklama

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY