Recenze: Snímek Pat a Mat znovu v akci nabízí nejméně vtipné kutilské díly vůbec

Vydáno: 08.06.2018 13:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Opět nejde o celovečerní film, ale o pásmo standardních večerníčkových epizod (nových). Ty však překvapivě ztratily mnohé ze svého půvabu, nápaditosti a vtipnosti, jimiž se proslavily starší díly z minulých desetiletí.

Pat a Mat znovu v akciRecenzoval/a Jan Varga dne 08.06.2018 13:30. Opět nejde o celovečerní film, ale o pásmo standardních večerníčkových epizod (nových). Ty však překvapivě ztratily mnohé ze svého půvabu, nápaditosti a vtipnosti, jimiž se proslavily starší díly z minulých desetiletí. Hodnocení: 2
Pat a Mat znovu v akci
Pat a Mat znovu v akci
Rodinný / Animovaný
Česká republika, 2018 , 75 min.

Režie: Marek Beneš
Scénář: Marek Beneš
Kamera: Jan Chvojka
Hudba: Zdeněk Zdeněk

Česká premiéra: 07.06.2018

Distributor: BIOSCOP

Fotografie z filmu  / Pat a Mat znovu v akciSnímek Pat a Mat znovu v akci se nese ve velmi podobném duchu jako předchozí počin od stejných tvůrců s názvem Pat a Mat ve filmu. Opět to není plnohodnotný celistvý film (aspoň už to ale není explicitně zmíněno v jeho titulu), nýbrž pásmo několika standardních večerníčkových epizod s Patem a Matem poslepovaných za sebou. Tentokrát už se ani nikdo nesnažil sjednotit je nějakým rádoby uvozovacím dějem, takže jde skutečně jen o devět epizod poskládaných za sebe a prokládaných kratšími, zhruba dvacetivteřinovými předěly s dalšími trampotami obou nešikovných kutilů, založenými obvykle na jediném vtipu. Pozitivní je, že jde tentokrát skutečně o zbrusu nové epizody, které ještě nebyly vysílané v televizi.

Co také zůstalo skvělé, je ruční loutková animace, velmi hladká a plynulá, technicky nesmírně kvalitní a pochopitelně ve vysokém rozlišení a obsahující na pohled víc propracovaných detailů než starší televizní díly. Animátoři jsou zjevně profíci, odvedli vynikající práci a patří jim všechna čest. Pat a Mat mají nové bydlení s novou zahradou, kůlnou a garážemi, což je prostředí nabité potenciálem.

Fotografie z filmu  / Pat a Mat znovu v akciVšechno ostatní je však zklamáním, které nejenže nesahá legendárním epizodám ze sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let ani po kotníky, ale dokonce neobstojí ani v porovnání se zábavností novějších dílů vzniklých v roce 2003. Ještě o dva roky starém Patovi a Matovi ve filmu se dalo říct, že příhody jeho hrdinů jsou pořád dost vtipné a hravé na to, aby si zachovaly pověst zábavných, roztomilých a nápaditých grotesek, které dál úctyhodně pokračují v konceptu původního seriálu, byť už rozhodně ani náhodou nedosahují na jím nastavenou laťku. Příhody v Pat a Mat znovu v akci ji podlézají ještě podstatně níže.
Důvody spočívají třeba v tom, že:

• Bývávalo, že Pat a Mat vždy řešili nějaký problém nejprve víceméně logickým způsobem, jenž se jim legračně nedařil, a který až potom postupně gradoval do čím dál větších absurdit. V nových epizodách se Pat a Mat už od začátku chovají zcela nesmyslně a působí u toho jako idioti. Navíc mnohdy ani není jasné, čeho se vlastně snaží docílit.
  • Staré epizody byly vždy založené na logické kauzalitě akcí a reakcí a na mechanice předmětů. Tady se ale seká tráva, i když vůbec není co sekat, zapadlé víčko pod skříní se musí hledat pomocí kamery, přestože jde pod tu skříň perfektně vidět, vruty se do dřeva zatloukají kladivem a už vůbec není jasné, jak může malý létající dron unést objemnou kovovou kouli na vymetání komínů. A podobně.
  • V těch kraťoučkých předělech Pat a Mat mluví, což je strašný nezvyk. Navíc je dabují Michal Suchánek s Richardem Genzerem, kteří z nějakého důvodu oba znějí jako Jakub Kohák, což je docela peklo.
  • Hudba nejenže zcela ignoruje jakékoli slavné melodie spjaté se seriálem (až na jeden třívteřinový segment v úvodních titulcích), ale ani neobsahuje žádný zapamatovatelný nebo broukatelný motiv a zkrátka je vyloženě hrozná. Zároveň je přehnaně rozmanitá a každých dvacet vteřin zní úplně jinak, což působí šíleně nahodile a otravně.
Fotografie z filmu  / Pat a Mat znovu v akciÚroveň jednotlivých epizod přitom není úplně konzistentní, protože některé jsou zřetelně nápaditější a vtipnější než jiné, ale ani tak to překvapivě není žádná sláva a moc velká zábava také ne. Těžko říct, jestli tvůrcům docházejí nápady, protože zasazení postav do nových prostředí jim skýtalo možností mnoho, využité je ale pramálo. Ty krátké předěly nejsou vtipné vůbec ničím.

Pokud máte předškolní děti, které znají Pata a Mata už do omrzení, a chtěli byste je vzít na něco do kina, tak Pat a Mat znovu v akci svému účelu pravděpodobně poslouží. V jakémkoli jiném případě je to ale za běžné vstupné bohužel poměrně málo muziky.

Originální trailer k filmu Pat a Mat znovu v akci