Recenze: Psychothriller Delirium stojí a padá na hře s představami a realitou

Vydáno: 31.05.2018 07:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Americký psychothriller/horor vypráví o chlapíkovi, který je podmíněně propuštěn z psychiatrické léčebny, aby žil ve zděděném rodinném sídle. Co z jeho vidin jsou halucinace a co je skutečnost? A jak to od sebe odlišit?

DeliriumRecenzoval/a Jan Varga dne 31.05.2018 07:00. Americký psychothriller/horor vypráví o chlapíkovi, který je podmíněně propuštěn z psychiatrické léčebny, aby žil ve zděděném rodinném sídle. Co z jeho vidin jsou halucinace a co je skutečnost? A jak to od sebe odlišit? Hodnocení: 2.5
Delirium
Delirium
Horror / Thriller
USA, 2018

Režie: Dennis Iliadis
Scénář: Adam Alleca
Kamera: Mihai Malaimare Jr.
Herci: Topher Grace, Patricia Clarkson, Genesis Rodriguez, Callan Mulvey, Harry Groener, Robin Thomas, Daisy McCrackin, Braden Fitzgerald, Cody Sullivan, Jorge-Luis Pallo

Česká premiéra: 31.05.2018

Hodnocení: 5/10

Delirium hodnocení na Kinobox.cz: 58.23 %
Topher Grace ve filmu Delirium / DeliriumTřicátník Tom (Topher Grace) je podmínečně propuštěn z psychiatrické léčebny a ubytován v rozlehlém rodinném sídle, které zdědil po rodičích (otec žil v domě delší dobu sám a spáchal sebevraždu pět dní před Tomovým propuštěním), a kde musí vydržet třicet dnů domácího vězení, než bude konečně zcela volný. Psychiatr ho zanechal s léky proti halucinacím a s radou, aby věřil svému rozumu, nikoli očím. A halucinace samozřejmě přijdou. Nebo to nejsou halucinace?

Americký film Delirium kombinuje psychothriller s hororem a jeho základ tvoří snaha o vytváření nejistoty okolo toho, co všechno z toho, co hlavní hrdina vidí, je pouze výplod jeho choré mysli a co je naopak objektivní realita. Fór je v tom, že i ty objektivně reálné věci a události jsou natočeny a pracuje se s nimi tak, aby jako představy vypadaly. Filmu se díky tomu daří udržovat onu nejistotu po poměrně dlouhou dobu, ale jakmile začne přibývat dějových zvratů a začnou se odhalovat (ne)předvídatelné pointy, ukáže se to samé být i jeho největší slabinou.

Topher Grace, Patricia Clarkson ve filmu Delirium / DeliriumZhruba první polovina filmu se vytasí hned několika slušnými lekačkami a působivou atmosférou prostorného, řádně rozvrzaného, obstarožního a depresivního panského sídla (emo obrazy!), po němž se Tom pohybuje, a které uvnitř skrývá nejedno tajemství a ukryté zákoutí. Strašidelný dům je sice ohrané hororové klišé, ale přitom překypující potenciálem a zároveň velmi funkční, pokud se ten potenciál podaří pořádně vytěžit. A interiéry domu v Deliriu dokážou být děsivé, aniž by si musely vypomáhat strašidly a nadpřirozenými jevy (jen párkrát se zjeví ohlodaná mrtvola a neohlodaný dobrman).

Film natočil původem řecký režisér Dennis Iliadis, který má za sebou mimo jiné remake Poslední dům nalevo z roku 2009 a obecně platí za rutinního hororového tvůrce schopného sem tam zajímavého nápadu, pokud se po něm nechce moc. V první polovině Deliria je děj velice jednoduchý, případně rovnou neexistující, a jde jen o to vydojit z působivého prostředí maximum napětí, což se Dennisovi daří. V druhé polovině se nicméně děj postupně značně zkomplikuje a s přibývajícím časem se film začne víc a víc rozpadat. Je pravda, že některé věci do sebe ve finále hezky zapadnou, ale spousta jiných naopak nezapadne vůbec, stane se nesmyslnými a film spolu s nimi ztratí na věrohodnosti. Bez spoilerů bohužel nelze specifikovat.

Topher Grace ve filmu Delirium / DeliriumPak je tu ještě ta věc, že Topher Grace v hlavní roli není příliš charismatický ani dost zajímavý (a ani bůhvíjak skvělý herec) na to, aby hlavní roli utáhl a zahnal svým výkonem případnou nudu tam, kde tempo vyprávění zvolňuje či upadá do opakujících se schémat. Což je trochu problém, když po 96 minut téměř nesleze z plátna. Vyloženě špatně ale zas rozhodně nehraje, pouze nevýrazně a průměrně.

Genesis Rodriguez ve filmu Delirium / Delirium„Průměrný“ je ostatně slovo, které docela trefně postihuje celý film i jeho jednotlivé složky, od režie a hereckých výkonů (je tu i pár vedlejších postav, které možná jsou a možná nejsou halucinace) až po celkové ztvárnění námětu, který měl podstatně na víc. Nadprůměrné je akorát výtvarně zdařilé a hororově působivé prostředí starého domu, to ale zas vyvažují dialogy mezi postavami, v některých případech vyloženě slabé, a sem tam značně nedomyšlená dějová realizace, pokládající logiku na lopatky.

Delirium je film se slibným nápadem a dobrou pointou, který mohl být vážně skvělý, kdyby byl opravdu chytře napsaný a natočený. Což bohužel není.

Český trailer k filmu Delirium