Solo: Star Wars Story

Recenze: Solo: Star Wars Story – ultimátní fanouškovská jízda

Vydáno: 22.05.2018 18:03 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

Druhý spin-off ze série Star Wars Anthology se zaměřuje na reálie okolo postavy Hana Sola a podobně jako u předloňského spin-offu Rogue One je zde znát velký cit pro detail a sepětí s celou ságou Star Wars (a to nejen filmovou) a navíc přináší značnou porci vtipné zábavy.

Solo: Star Wars StoryRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 22.05.2018 18:03. Druhý spin-off ze série Star Wars Anthology se zaměřuje na reálie okolo postavy Hana Sola a podobně jako u předloňského spin-offu Rogue One je zde znát velký cit pro detail a sepětí s celou ságou Star Wars (a to nejen filmovou) a navíc přináší značnou porci vtipné zábavy. Hodnocení: 4.5

Solo: Star Wars Story

Solo: Star Wars Story
Sci-Fi / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2018 , 135 min.

Režie: Ron Howard
Scénář: Jon Kasdan, Lawrence Kasdan, George Lucas
Kamera: Bradford Young
Herci: Alden Ehrenreich, Joonas Suotamo, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Thandie Newton, Phoebe Waller-Bridge, Paul Bettany, Jon Favreau, Erin Kellyman, Linda Hunt, Ian Kenny, John Tui, Anna Francolini, Andrew Woodall

Česká premiéra: 24.05.2018

Distributor: Falcon

(Pro úplnou transparentnost uvádím, že ač jsem byl odborným poradcem překladu tohoto filmu, názory zde vyřčené tím nejsou ovlivněny a jsou pouze mé vlastní.)

Sága Star Wars se rozrůstá úctyhodným tempem, kdy se na jednu stranu dokončuje nová trilogie hlavní ságy (Epizoda VII z roku 2015, nejnovější Epizoda VIII a připravovaná Epizoda IX) a na druhou stranu se chystá celá řada tzv. spin-offů, které se zaměřují na nějaký vedlejší či neprozkoumaný aspekt univerza a budou do budoucna tím hlavním záběrem produkce poté, co hlavní sága (pravděpodobně) skončí. Ke spin-offům patří i série Star Wars Anthology, z níž jsme předloni viděli film Rogue One: Star Wars Story. Ten se zaměřoval na události přímo předcházející Epizodě IV - Nová naděje.

Alden Ehrenreich, Joonas Suotamo ve filmu Solo: Star Wars Story / Solo: A Star Wars StoryNový film se podobně zaměřuje na mládí Hana Sola a to, jaké okolnosti ovlivnily formování této klíčové postavy. Prvotní nápad na tento film přišel už kdysi od samotného George Lucase a hlavně scenáristy Lawrence Kasdana. Kasdan pak tento nápad prosadil po akvizici Lucasfilmu do výhledu budoucích snímků. Samozřejmě se pak ještě společně se svým synem Jonem ujal scénáře. Film zprvu točilo režisérské komediální duo Christopher Miller a Phil Lord, ale kvůli tvůrčím neshodám, resp. kvůli jejich neschopnosti práce s tak obrovskou produkcí, je na režisérské židli vystřídal nepoměrně zkušenější Ron Howard, který má koneckonců dlouhou historii spolupráce s Georgem Lucasem. Oba bývalé režiséry najdeme v titulkách filmu jako výkonné producenty.

Příběh se odehrává cca deset let před Epizodou IV (tj. přibližně uprostřed devatenáctiletého období mezi Epizodou III a Epizodou IV). Han (Alden Ehrenreich), zhruba pětadvacetiletý mladík, je součástí gangu pouličních zlodějů na rodné průmyslové planetě Corellia, kdy je nucen se zločinem živit, aby přežil. S ním je tu i jeho dívka Qi’ra (Emilia Clarke). Společně se chtějí vymanit z okovů závislosti na gangu a vyrazit do galaxie. Han se pak v sérii eskapád, při níž ho provází jeho mentor Tobias Beckett (Woody Harrelson) a jeho gang ve složení Val (Thandie Newton) a Rio (mluví Jon Favreau), postupně shledá s pašerákem a hazardním hráčem Landem Calrissianem (Donald Glover), jeho droidem-kopilotkou L3-37 (Phoebe Waller-Bridge) a legendární lodí Millennium Falcon, dále wookieeským pilotem a mechanikem Chewbaccou (Joonas Suotamo). Přitom všem se však bude muset mít na pozoru před zločineckými syndikáty, především před Rudým rozbřeskem reprezentovaným zločineckým šéfem Drydenem Vosem (Paul Bettany).

Woody Harrelson, Alden Ehrenreich ve filmu Solo: Star Wars Story / Solo: A Star Wars StoryO filmu Solo se dá ve stručnosti říct, že jde o naprostou a s láskou dělanou poctu dlouholetým fanouškům Star Wars. To už sice platilo i o předloňském filmu Rogue One, ale nyní je k plnému pochopení filmu bez nadsázky třeba znát nejen filmy původní (epizody IV, V a VI) a prequelové trilogie (epizody I, II a III), ale v jistých podstatných ohledech dokonce i animované televizní seriály Star Wars: Klonové války a Star Wars Povstalci. Jako by už to nebylo revoluční, je zde i doslova tuna odkazů na knihy a komiksy (z nichž některé jsou až z 80. let). Já osobně jsem si ve všech těchto faktech vysloveně rochnil a musím za to dát velký palec nahoru, ale plně si uvědomuji, že to není případ většiny. Jen pro ilustraci, žádná z planet, které jsou ve filmech, není úplně nová a od svých předobrazů v knihách Star Wars si bere minimálně jméno.

Samotný děj filmu je svižná jízda, která v sobě nese inovativní (v rámci Star Wars) silně westernový „feeling“ a podobně jako Rogue One se ve formálních prvcích velice liší od filmových epizod Star Wars. Tam, kde byl Rogue One vážný válečný film, je Solo vtipným a lehkým dobrodružstvím, byť na pozadí chmurné doby bezpráví. Shledávám velmi zajímavým, že Galaktické impérium zde na rozdíl od původní trilogie a Rogue One nehraje roli ústředního antagonisty, pouze je takovou utiskovatelskou silou v pozadí, s níž se musí počítat, ale klíčovou úlohu zde hrají zločinecké syndikáty, které ovládají všemožné ilegální aktivity v galaxii počínaje pašováním narkotického koření a konče vybíráním výpalného.

Emilia Clarke, Alden Ehrenreich ve filmu Solo: Star Wars Story / Solo: A Star Wars StoryPokud jde o herecké ztvárnění klíčových úloh ve filmu, pak je nutné pochválit hlavní roli Aldena Ehrenreicha, který i přes odpor některých fanoušků zdatně „navazuje“ na postavu, kterou bezkonkurenčním způsobem ztvárnil Harrison Ford. Nesouhlasím s přímým srovnáváním obou představitelů, jelikož Ehrenreich neměl napodobit výkon Forda, ale aproximovat stejnou postavu v době o dobrých deset let mladší. Jinými slovy tento Han Solo není (a ani nemá být!) stejným Hanem Solem, kterého známe z původní trilogie. Kapitolou samou o sobě je Donald Glover, který si svým šarmem v ničem nezadá s původním Landem Calrissianem a který byl naopak téměř automaticky miláčkem fanoušků, kdy se nezřídka objevovaly hlasy, že měl být film primárně o Landovi a nikoli o Hanovi. Chewbacca je stále Chewbacca, jakého známe a máme rádi a nevadí mu ani výměna herců, která proběhla už v době Epizody VII.

Pokud jde o nově příchozí do party, tak Emilia Clarke hraje stále „svoji“ Daenerys s tím, že Qi’ra je z malinko jiného (a drsnějšího) těsta. Naproti tomu Woody Harrelson je znatelně charismatičtějším představitelem mentorské úlohy mladého Hana. Thandie Newton v roli Val i Jon Favreau v roli Ria mají bohužel spíše menší, ale pěknou roli. Neskutečně se mi líbil padouch v podání Paula Bettanyho, který Drydena Vose pojal jako zdvořilého a uhlazeného zločineckého šéfa z vyšší společnosti, o to však nebezpečnějšího ve své prchlivosti a záchvatech vzteku. Robotka L3-37 v podání Phoebe Waller-Bridge se pak svým projevem částečně blíží droidům K-2SO z Rogue One a Chopperovi ze seriálu Star Wars Povstalci. Navíc však jde o ženu (ano, pokud to nevíte, droidi mají ve Star Wars mužské či ženské naprogramování) a to jejímu obhroublému a drzému projevu pasuje výborně. Ostatně právě její hlášky patří ve filmu k tomu nejlepšímu.

Joonas Suotamo, Alden Ehrenreich ve filmu Solo: Star Wars Story / Solo: A Star Wars StoryPo vizuální stránce je film zase malinko jiný, než známe z epizodických filmů. Tak jako u předchozích je zde znát ohromné úsilí a píle produkčního týmu na kostýmech, rekvizitách a hlavně nejrůznější technice i navzdory nezvykle „turbulentnímu“ průběhu produkce. Možná přece jen je tu oproti minulým filmům menší důraz na reálné exteriéry. Zvukově také není co vytknout. Hudba Johna Powella se k filmu hodí velmi dobře a po Michaelu Giacchinovi ukazuje, že hudba Johna Williamse, ač dokonalá, není pro pravý Star Wars prožitek nezbytná (byť ústřední motiv složil opět sám Williams). V souvislosti se zvukovou složkou filmu je třeba, i když to běžně nedělám, se pochvalně zmínit i o českém dabingu, který je skutečně „vymazlený“. Už jen volba dabérů - namátkou Vojtěch Dyk (Han), Jan Dolanský (Lando), Jan Kolařík (Beckett), Adéla Pristášová (L3-37) či Petr Rychlý (Rio) a další – dopadla mimořádně dobře.

V celkovém zhodnocení je film Solo: Star Wars Story velmi svižná a zábavná jízda, která téměř neobsahuje hluchá místa. Pokud měla změna režisérů na film nějaký negativní vliv, není to na výsledku téměř vidět a snímek je konzistentní a téměř nevypadne z tempa. Fanouškovi Star Wars, jako jsem já (tj. abnormálně „zažranému“), je pak tento film prakticky ušitý na míru a podobně jako u nedávných filmů, jako jsou Ready Player One: Hra začíná nebo Deadpool 2, velmi záleží na tom, kolik z nepřeberného množství odkazů budete schopni odchytit. Hodnota pro běžného diváka je pak tím nižší, čím méně o Star Wars ví, a proto nechť si od výsledného hodnocení odečte příslušnou cifru. Osobně však nemám, co bych filmu vytknul a všem bych návštěvu kina vřele doporučil.

(Tento článek byl zveřejněn také na portálu Czech Star Wars Universe.)

Český trailer k filmu Solo: Star Wars Story

9/10
0,0

• Za mně sklamání (Milan R, 24.05.2018 11:54) Reagovat

Očekával jsem že Han SOLO bude neřízená střela, ktará si ráno nevzpomene kde se vzala a jak se jmenuje holka vedle které se probudil, a místo toho Disney místo něj podstržil mladíka kterej se chová jak 50letej Han Solo, a je celej film zamilovanej jen do jedné holky.

Box Office: 25. víkend
Box Office: Jurský svět 2 otvírá vysoko Jurský svět: Zánik říše otevřel nad hranicí očekávání, ale svého rekordního předchůdce z roku 2015 nepřekonal. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Recenze: Escobar 7/10
Recenze: Escobar stojí na Bardemovi a Cruz Životopisné krimi Escobar mapuje život a dráhu kokainového krále Pabla Escobara a jeho vztah k novinářce Virginii Vallejo. V hlavních rolích excelují Javier Bardem a Penélope Cruz. čtěte zde
Vydáno: 24.06.2018 11:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 22. 6. 2018 - 28. 6. 2018
TV tipy: Rocker Jack Reacher se (ne)vrací do pensionu pro svobodné pány Na konci června už televize najíždějí na prázdninový režim, což znamená, že nelze čekat žádné zásadní premiéry, ale spíše méně známé žánrovky a spoustu repríz. Tím nejatraktivnějším tipem je asi thriller Jack Reacher:... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Jurský svět: Zánik říše 7/10
Recenze: Jurský svět: Zánik říše – podruhé ve stejné řece (tentokrát lávové) Pokračování úspěšného pokračování/rebootu slavné filmové série se nese ve znamení vytěžování osvědčených nápadů a leckdy až křečovité snahy přijít s něčím novým. Ve výsledku jde o zábavnou a napínavou akční... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Plán útěku 2 5/10
Recenze: béčkový sequel Plán útěku 2 Sylvester Stallone se vrací jako expert na infrastrukturu vězeňských zařízení Ray Breslin v sequelu Plán útěku 2. Novým oříškem k rozlousknutí pro něj tentokrát bude vězení Hádes. čtěte zde
Vydáno: 20.06.2018 21:58 v sekci Recenze | Premiéry
2