Recenze: První česká boat movie Do větru je slibným debutem, nikoli však skvělým

Vydáno: 05.04.2018 07:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

České drama o lásce, svobodě a jachtaření je debutem režisérky a scenáristky Sofie Šustkové v hlavních rolích s Vladimírem Polívkou, Jenovéfou Bokovou a Matyášem Řezníčkem.

Do větruRecenzoval/a Jan Varga dne 05.04.2018 07:00. České drama o lásce, svobodě a jachtaření je debutem režisérky a scenáristky Sofie Šustkové v hlavních rolích s Vladimírem Polívkou, Jenovéfou Bokovou a Matyášem Řezníčkem. Hodnocení: 3
Do větru
Do větru
Drama / Romantický
Česká republika, 2018 , 76 min.

Režie: Sofie Šustková
Scénář: Sofie Šustková
Kamera: Jan Pivoňka
Hudba: Mikoláš Růžička
Herci: Vladimír Polívka, Jenovéfa Boková, Matyáš Řezníček

Česká premiéra: 05.04.2018

Distributor: A-Company Czech

Matyáš Řezníček, Jenovéfa Boková, Vladimír Polívka ve filmu  / Do větruČeské drama Do větru je propagováno jako „první česká boat movie“, což se odvíjí od toho, že se z podstatné části odehrává na plachetnici. Jeho debutující režisérka a scenáristka Sofie Šustková, spadající do generace narozené kolem roku 1989, jej pojala jako generační výpověď sebe a svých vrstevníků, jejichž život byl od dětství formován nástupem rozvíjející se svobody, a stejný věk přiřadila i svým hlavním hrdinům. A protože je navíc jachtařka, zasadila děj filmu na jachtu plující poblíž řeckého pobřeží, přičemž motiv plachtění použila jako metaforu právě pro téma volnosti a svobody.

Zároveň jde o film mnoha debutantů – kromě Sofie Šustkové byl snímek Do větru prvním celovečerním počinem mimo jiné i pro kameramana Jana Pivoňku, střihače Michala Reicha, autora hudby Mikoláše Růžičku a herce Matyáše Řezníčka, kterého doplnili již ostřílení herci Vladimír Polívka a Jenovéfa BokováDo větru je navíc film dost komorní, v podstatě nezávislý, laciný a také má pouze 78 minut, takže působí spíš jako film studentský nebo absolventský, na to má ale na druhou stranu mnohé kvality, jimiž studentské filmy často neoplývají. Rozhodně tedy nejde o špatný debut, ale zas bohužel není na takové úrovni, aby se příliš vyplatilo dát mu v kině za plné vstupné přednost před jinými tituly.

Vladimír Polívka, Jenovéfa Boková ve filmu  / Do větruPříběh vypráví o mladém dokumentaristovi Honzovi (Vladimír Polívka), který by rád natočil nějaké vlastní autentické záběry s uprchlíky, a proto přijíždí do Řecka na jachtu svého otce, o kterou se přes letní sezónu stará dvojice brigádníků-sourozenců Natálie (Jenovéfa Boková) a Matyáš (Matyáš Řezníček). Film pak sestává z jejich vzájemných hovorů a ze změn, ke kterým začne docházet ve vztazích mezi nimi i uvnitř nich samých. Není to konverzační film, ale spíš mírně psychologické drama s relativně jednoduchými motivy, jasným tvůrčím záměrem a pozvolným nedynamickým tempem.

Z trojice hrdinů má Honza jako jediný jasný cíl, za kterým směřuje, zatímco oba sourozenci jsou pro něj průvodci světem bezstarostné volnosti, kdy tráví léto lenošením, plaváním a hraním na housle, žijí prakticky bez dlouhodobého plánu ze dne na den a příliš nevědí, jak naložit s vlastními životy a vlastní budoucností. Matyáš je pak za nespoutaného rebela, kterému je všechno jedno, zatímco u Natálie je snaha o volnomyšlenkářský nadhled spíš maskou, kterou zakrývá svou nejistotu, samotu a stesk po předchozím životě, který opustila, zároveň ale nemá sílu se posunout dál, protože jí záleží na silném poutu, spojujícím ji s bratrem. Honza je z nich proto nejsympatičtější, jelikož nepůsobí jako zoufalý ztracenec, který neví, co vlastně chce.

Jenovéfa Boková ve filmu  / Do větruJakousi dramatičnost a napětí se snímek snaží vyždímat ze dvou motivů – jedním je pučící romantická linie mezi Honzou a Natálií a tím druhým je vidina možné konfrontace s uprchlíky. Díky tomu prvnímu se dá Do větru považovat i za film o lásce a oficiální synopse dokonce zmiňuje jakýsi „neobvyklý milostný trojúhelník“, nicméně v tomto případě jde o trojúhelník bez sexuálních kontextů – Natálie se zkrátka jen rozhoduje, jestli kvůli Honzovi odejít od bratra, nebo ne. Nic dalšího v tom není, byť téma kontroverzního incestu mezi sourozenci se film snaží opatrně naznačovat a po většinu stopáže i zahalovat nejistotou a tajemstvím.

Tématu uprchlické krize se pak zásadněji věnuje v jedné epizodce až závěr filmu, sdělující pozitivní poselství, že imigrantům je potřeba pomáhat, a že celá ta nafouknutá bublina kolem toho je zbytečně zveličená. Jinak děj filmu je kromě oné romantické linie celkově spíš epizodní, nepříliš dramatický a ani příliš nestojí na vyprávění příběhu, nýbrž na zachycení pocitů trojice postav v jisté fázi života. Jestli vám ty postavy budou sympatické a jejich pocity blízké, je pak samozřejmě subjektivní.

Matyáš Řezníček ve filmu  / Do větruObecně snímku Do větru lze přiznat, že jeho tvůrci jsou talentovaní a schopní a vzhledem k jejich nezkušenosti a limitovaným prostředkům odvedli dobrou práci. Ovšem na to, aby drama o třech lidech na lodi zanechalo v divácích dostatečně silný zážitek, tak by muselo jít do větší hloubky a intenzity zejména v dialozích a konfliktech mezi postavami. Takhle dialogy klouzají nedramaticky po povrchu, ve filmu se toho dějově neodehraje mnoho a divácký dojem je de facto průměrný, byť technicky není tvůrcům moc co vytýkat (akorát doprovodná hudba spočívající hlavně v hučení a modulování tónů nezní zrovna dvakrát příjemně). Herci v hlavních rolích sice hrají moc hezky, na druhou stranu se po nich nevyžadovalo nic moc náročného, až na Jenovéfu Bokovou, jejíž role byla nejnáročnější. Příběh je poměrně prostý a sdělované myšlenky triviální, takže to vypadá spíš jako nějaké psychologické drama pro začátečníky, jistá míra jednoduchosti a uvolněnosti však byla záměrná a definuje výslednou atmosféru filmu, který se stejně jako plachetnice pohybuje podle toho, jestli zrovna fouká.

Film Do větru je nadějný příslib, standardně vydařený debut, který splňuje očekávání, která lze obvykle u podobně slibných debutů mít – ničím vyloženě neoslní, ale špatný zas rozhodně není.

Originální trailer k filmu Do větru

• Pro lásku boží, když už konečně přestanou... (Johnny Zkundyksicht, 31.07.2018 13:03) Reagovat

Pro lásku boží, když už konečně přestanou točit tyhle filmy bez příběhu, bez pointy, bez stylu, bez šťávy, bez humoru, bez koulí, bez ničeho? A šest z deseti? Are you fucking kidding me? Jinými slovy: Dát tomu i dvě z deseti je extrémní nadhodnocení. Za rok od premiéry si na tem film nikdo nevzpomene. Vlastně už teď je irelevantní. Sorry, jestli to zní zle, ale když člověk nevysloví nahlas diagnózu, těžko najdete lék.