Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Dej mi své jméno

Recenze: Gay romance Dej mi své jméno je citlivou studií křehkosti lásky

Vydáno: 21.03.2018 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Mimořádně empatické drama o lásce a homosexuální romanci odráží ústřední téma filmu a pocity svých hrdinů i prostřednictvím metaforicky užívané literatury, hudby, sochařství a nepravidelně plynoucího času.

Dej mi své jménoRecenzoval/a Jan Varga dne 21.03.2018 12:00. Mimořádně empatické drama o lásce a homosexuální romanci odráží ústřední téma filmu a pocity svých hrdinů i prostřednictvím metaforicky užívané literatury, hudby, sochařství a nepravidelně plynoucího času. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:    
Timothée Chalamet ve filmu Dej mi své jméno / Call Me by Your NameLéto 1983, Itálie. Sedmnáctiletý Elio (Timothée Chalamet) je židovský Italo-Američan, který žije se svými rodiči v prostorné venkovské vile, kam jeho otec, profesor archeologie, přizve na letní pobyt svého studenta Olivera (Armie Hammer), aby mu pomáhal s výzkumem. Přestože Elio zpočátku jeví zájem spíš o místní děvčata, pozvolna v něm začnou klíčit vášnivé city právě k Oliverovi. 
 
Pocitové romantické drama Dej mi své jméno, natočené podle románu amerického spisovatele Andrého Acimana, proměnilo ze čtyř nominací na Oscara (včetně kategorie Nejlepší film) tu za nejlepší adaptovaný scénář, jehož autorem je režisérský veterán, takřka devadesátiletý James Ivory, mimo jiné tvůrce snímků Pokoj s vyhlídkou, Rodinné sídlo a Soumrak dne. Ten v něm mimořádně citlivě a empaticky pojal téma tajné vášnivé romance dvou mladých chlapců a neméně citlivě a subtilně jej převedl do filmové podoby Luca Guadagnino, italský režisér filmů Mé jméno je láska a Oslněni sluncem.

Armie Hammer ve filmu Dej mi své jméno / Call Me by Your NameNaprosto zásadní je pro film Dej mi své jméno jeho pomalé tempo a rozvíjení ústředního tématu lineárního a po dějové stránce i poměrně triviálního příběhu v mnoha rovinách. Oba hrdinové si toho v první polovině filmu příliš neřeknou a spíš se jen opatrně oťukávají, přemýšlejí, jak se svými pocity naložit a jestli je vůbec dávat najevo, případně kde, jakým způsobem a v který okamžik oslovit toho druhého – a mnohem zásadnější než obsah jejich dialogů je řeč jejich těla a výraz jejich tváří, když na sebe reagují, když se chystají něco říct, nebo když na sebe vrhají letmé ostýchavé pohledy.
 
Film navíc jejich vnitřní emoce podtrhuje přítomností mnoha uměleckých motivů napříč nejrůznějšími kulturními odvětvími od literatury a hudby po sochařství. Eliova touha je tak například zakódována do antických soch, u nichž jeho otec vyzdvihuje jejich přirozeně žádostivé fyzické vzezření. Jeho dilema, zda se Oliverovi svěřit se svými pocity, zas metaforicky odráží příběh z milostného románu o rytíři dumajícím nad tím, zda je lepší jít s pravdou ven, nebo mlčky zemřít, o němž mu předčítá jeho matka. Když si Elio po vzoru Olivera oblékne v pozdější fázi filmu kolem krku přívěšek s Davidovou hvězdou, tak se tím symbolicky přihlásí nejen ke svým židovským kořenům, ale i ke své nově osvojené sexualitě.

Timothée Chalamet ve filmu Dej mi své jméno / Call Me by Your NamePříběh je vyprávěn z pohledu Elieho, který svou bisexualitu teprve čerstvě objevuje, s nově nabytými city nakládá nesměle a s rozvahou a trápí ho drásavá nejistota, zda budou opětovány. Navíc má na komunikaci s Oliverem přísně vyměřený čas, určený koncem léta. Čas je mimochodem také zásadním prostředkem ve vyprávění – plyne totiž nepravidelně a se zrychlující se tendencí, takže na začátku film místy působí vyloženě zdlouhavě a každý den se zoufale vleče (protože hrdinové si procházejí nudným letním nicneděláním), zatímco v závěru vyprávění naopak skáče kupředu o celé dny i delší časové úseky (zatímco hrdinové by si přáli mít na sebe podstatně víc času).
 
Film pak vypráví o lásce od jejího prvotního vzniku a nejistého počátečního našlapování, přes euforickou radost z jejího naplnění, až po finální smutek z jejího přetrhání a činí tak důsledně a téměř až procedurálně, zároveň však mimořádně jemně, nenuceně a v náznacích. To z něj dělá spolu s přemýšlivými hrátkami se symboly a významy, inovátorským přístupem k zobrazování emocí na plátně, precizními hereckými výkony úplně všech protagonistů a výborně vykreslenou línou atmosférou slunné Itálie takřka okamžitou klasiku a učebnicový film z žánru „homosexuální drama“, který se může směle řadit ke svým také již klasickým předchůdcům, jako jsou Zkrocená hora nebo Život Adéle.

Timothée Chalamet ve filmu Dej mi své jméno / Call Me by Your NameVěc se ovšem má tak, že všechny tyhle významy a interpretace nejsou na pohled nijak zvlášť čitelné, neupozorňuje se na ně a divák si je musí sám pracně hledat, film analyzovat a donutit se u něj přemýšlet nad jeho formou a nenechat se jím jen bezmyšlenkovitě unášet. Kdo si toho bude schopen najít ve filmu hodně, pro toho se může stát klidně i jedním z nejlepších snímků roku, což by bylo vzhledem k úrovni a sofistikovanosti jeho režijní, scenáristické a herecké složky zcela po právu. Kdo to všechno ale napoprvé neuvidí, na toho bude film působit únavně, protože záměrně tráví čas nad tematizováním nudného a bezdějového polehávání hrdinů v trávě, koupání v tůňkách, ježdění na kolech a jiných činností určených k zabíjení volného času. Na někoho to může působit až otravně.
 
Stejně otravný může někomu připadat i hlavní hrdina, případně jiné postavy. Jde totiž povětšinou o intelektuální výkvět akademické půdy, sečtělé všeználky, kteří hovoří několika jazyky a hrají na několik hudebních nástrojů, přitom je ale divák nucen sledovat je během jejich letní dovolené, kdy si pro sebe neumějí vymyslet lepší zábavu než znuděné polehávání u vody s knížkou v ruce. Zvláštní dojem vyvolává i obsazení Armieho Hammera, který ve svých jednatřiceti letech na údajně čtyřiadvacetiletého studenta skutečně nevypadá, takže po většinu času působí ve srovnání s podstatně mlaději vypadajícím Eliem spíš jako jeho strýček než jako o trochu starší vrstevník.
 
Armie Hammer ve filmu Dej mi své jméno / Call Me by Your NameVtip je v tom, že každý prvek filmu, nehledě na to, jestli vychvalovaný či zatracovaný, je jeho nedílnou součástí. Univerzitní zázemí postav slouží ke zvýraznění jejich schopnosti nadchnout se pro umění a filozofii, nepravidelný rytmus vyprávění se zas odvíjí od toho, jak moc loudavě/dynamicky prožívají hrdinové filmu své životy. Jednoduchý děj, oproštěný od jakékoli dramatičtější scény, má za následek bezkonfliktní atmosféru, v níž se hrdinové nemusejí příliš potýkat s odsuzujícími předsudky svého okolí, právě naopak se u jiných postav setkávají s pokrokovým přijetím a pochopením. Výsledný dojem je přesto ten, že Dej mi své jméno je drama zajímavé především v rámci detailního rozboru svých jednotlivých součástí a jejich komplexního vzájemného provázání, zatímco film jako celek není až tak strhující nebo poutavý jako tyto jednotlivosti a i jeho emocionální dopad na diváka je spíš průměrný.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Dej mi své jméno

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 49. týden
Top 20 ČR: Bohemian Rhapsody vládne dál Na čele domácího žebříčku je znovu biopic Queen Bohemian Rhapsody. Z novinek zabodovalo fantasy Smrtelné stroje. čtěte zde
Vydáno: 11.12.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 49. víkend
Box Office: Raubíř Ralf vede slabý víkend Raubíř Ralf a internet vedl druhý nejslabší víkend v tomto roce. Může za to hlavně absence novinek, které dorazí až v následujících dvou týdnech. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Ve spárech ďábla 3/10
Recenze: Horor Ve spárech ďábla nevyděsí už ani prostředím márnice Značně tendenční a nenápaditý americký horor Ve spárech ďábla využívá potenciál mrazivé zápletky jen k nesmyslnému šablonovitému ději plnému klišé a rutinních lekaček. čtěte zde
Vydáno: 09.12.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
The Ballad of Buster Scruggs 6/10
Za horizontem: The Ballad of Buster Scruggs nikam nevede Známé tvůrčí duo bratrů Joela a Ethana Coenových natočilo svou westernovou antologii The Ballad of Buster Scruggs poprvé digitálně a poprvé nikoliv primárně do kin. čtěte zde
Vydáno: 08.12.2018 13:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
Doktor Martin: Záhada v Beskydech 3/10
Recenze: Doktor Martin: Záhada v Beskydech je tečkou za populárním seriálem Miroslav Donutil se loučí s rolí doktora Martina pátráním po bájném pokladu, na nějž ho spolu s neschopnou beskydskou policí navede nález sedmdesát let staré trpasličí kostry... a také dojde na indiány, nacisty a cirkusáky. čtěte zde
Vydáno: 08.12.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
8
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Novou verzi filmu Mrtvá a živá natočí Ben Wheatley (15.11.2018 20:32 v Novinky | Zprávy)
- Beautiful Boy: Timothée Chalamet se léčí z drogové závislosti v novém traileru (19.09.2018 16:50 v Novinky | Trailery)
- Poslední film Woodyho Allena se možná vůbec nedočká uvedení (31.08.2018 13:21 v Novinky | Zprávy)
- Remake Suspiria v novém traileru (23.08.2018 20:02 v Novinky | Trailery)
- Timothée Chalamet si nejspíše zahraje v dvoudílné sci-fi Duna (17.07.2018 12:42 v Novinky | Zprávy)
- Beautiful Boy: Steve Carrell a Timothée Chalamet v traileru (27.06.2018 19:08 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Dakota Johnson v děsivém traileru hororu Suspiria (05.06.2018 14:05 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Dalajláma pátrá na ulici Cloverfield 10 po nejhledanějším muži a páskách z Nagana (23.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Králíček Petr a Máří Magdaléna řídí povstání kaiju robotů (21.03.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Oscar 2018: kdo vyhraje Oscara za nejlepší film? (03.03.2018 12:21 v Články | Publicistika)
- Oscar 2018: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli (17.02.2018 12:50 v Články | Publicistika)
- Ceny za nejlepší adaptovaný scénář rozdány (12.02.2018 09:00 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2018

Smrtelné stroje
4/10

Byť od tvůrců Pána prstenů (producentem je Peter Jackson a režisérem jeho celovečerně debutující spolupracovník), post-apokalyptické sci-fi Smrtelné stroje má spíš blíže k filmovým sériím typu Hunger Games, Divergence či Labyrint.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver