Recenze: Sci-fi Labyrint: Vražedná léčba uzavírá trilogii v duchu předchozích dílů

Vydáno: 25.01.2018 07:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Filmová trilogie Labyrint se vyznačuje značným odklonem od knižní předlohy a lobotomizovaným dějem. Její závěrečný díl to potvrzuje, navíc je bohužel příliš všední a zaměnitelný s jinými dystopickými sci-fi pro náctileté.

Labyrint: Vražedná léčbaRecenzoval/a Jan Varga dne 25.01.2018 07:00. Filmová trilogie Labyrint se vyznačuje značným odklonem od knižní předlohy a lobotomizovaným dějem. Její závěrečný díl to potvrzuje, navíc je bohužel příliš všední a zaměnitelný s jinými dystopickými sci-fi pro náctileté. Hodnocení: 2
Labyrint: Vražedná léčba
Maze Runner: The Death Cure
Thriller / Sci-Fi / Akční
USA, 2018 , 143 min.

Režie: Wes Ball
Scénář: T.S. Nowlin, James Dashner
Kamera: Gyula Pados
Hudba: John Paesano
Herci: Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Dexter Darden, Will Poulter, Jacob Lofland, Rosa Salazar, Giancarlo Esposito, Patricia Clarkson, Aidan Gillen, Barry Pepper, Nathalie Emmanuel, Katherine McNamara, Walton Goggins

Česká premiéra: 25.01.2018

Hodnocení: 4/10

Labyrint: Vražedná léčba hodnocení na Kinobox.cz: 66.18 %
Thomas Sangster ve filmu Labyrint: Vražedná léčba / Maze Runner: The Death CureZávěrečný díl trilogie Labyrint navazuje na předchozí dění ve filmech Labyrint: Útěk a Labyrint: Zkoušky ohněm. Takže pokud jste je neviděli, pravděpodobně se nebudete moc chytat. Vtipné je, že v celé trilogii se nevyskytuje žádný labyrint (v prvním dílu je akorát velké bludiště, v dalších dvou ani to ne). A pokud jste četli knižní předlohu, tak s tou má tento film po dějové stránce společného opět jen pramálo.

Příběh je z většiny koncipován jako záchranná akce – v úvodu se hlavní hrdinové snaží najít a osvobodit svého kamaráda, kterého zajala zlá korporace Z.L.S.N., ale protože se jim to nepodaří, tak je následující hodina a půl věnována záchrannému pokusu č. 2, k němuž dojde v přísně střeženém velkoměstě, kde má Z.L.S.N. za obří zdí hlavní ústředí. Z hlediska hlavní zápletky celé trilogie se však něco relevantního začne dít prakticky až v poslední půlhodině (a celkem má snímek vražedných 140 minut).

Napříč celým filmem se jinak táhnou ty samé problémy, jimiž trpěly i Zkoušky ohněm:

• Oproti poměrně atraktivnímu prostředí samohybného bludiště s vraždícími roboty z prvního dílu se děj povětšinou odehrává v nudně působícím městě, které vypadá jako standardní město, akorát sem tam s digitálně upravenými rozpadlými stavbami.

• Organizace Z.L.S.N. podporuje vědce ve snaze nalézt protilék na šířící se zhoubný virus, a ti proto potřebují získat laboratorně krev „imunních jedinců“ (což jsou hlavní hrdinové), aby s ní mohli experimentovat. To je naprosto logické a smysluplné řešení, které by v případě pozitivního výsledku mohlo zachránit mnoho životů – takže proč je ta organizace zlá?

• Ta organizace je zlá proto, že to nařizuje tento dystopický „young adult sci-fi“ žánr pro náctileté čtenáře/diváky, v němž zkrátka musí být skupina mladých rebelů za ty dobré a musí bojovat proti mocné korporaci, která musí být zlá. Logicky by se ale mělo fandit spíš těm, kteří se snaží virus vymýtit a zachránit lidstvo, než těm, kteří se snaží to sabotovat.

• Neustálé logické lapsy, nejasnosti a protiřečící si nesmysly.

• Spousta otázek i z předchozích filmů OPĚT zůstala nezodpovězená. Jaký že to mělo smysl stavět obří bludiště a posílat do něj teenagery, aby tam dlouhé měsíce tábořili, když šlo jen o to vyextrahovat z nich případné protilátky? Z tohoto filmu je navíc patrné, že to bludiště šlo mnohem snadněji nasimulovat virtuálně.
Film Labyrint: Vražedná léčba opět natočil režisér Wes Ball se stejným tvůrčím týmem, s nímž režíroval i zbytek série. Rozhodně se mu nedá upřít technická zručnost a schopnost dodat celkem slušné tempo akčním scénám i v momentech, kdy se zrovna nestřílí nebo nic nevybuchuje, přesto snímek postrádá šťávu. To je způsobeno hlavně tím, že vztahy mezi postavami jsou příliš sterilní, ať už jde o osudová přátelství, osudová nepřátelství nebo osudovou lásku – a na vině jsou jednak neprožité výkony herců a zároveň plytké dialogy. Velkolepému finále schází velkolepost a maže se i radost z úspěchu, protože není vůbec jasné, čeho přesně chtěli hlavní hrdinové kromě záchrany kamaráda (a možná ještě dalších lidí) dosáhnout.

Finále trilogie se tak nese v dost neuspokojivém duchu. Značná přihlouplost a nedomyšlenost se táhne jejími díly sice už od začátku, avšak teprve od druhého filmu, současně s odkloněním od zábavného konceptu se smrtícím bludištěm, došlo u této série k naprostému zevšednění, kvůli němuž se ztrácí mezi zaměnitelnou žánrovou konkurencí. Oslovit může prakticky jen své fanoušky a diváky znalé předchozích dílů, ovšem jestli alespoň ti budou s výsledkem spokojeni, je věc značně nejistá.

Český trailer k filmu Labyrint: Vražedná léčba

• viděl jsem, smazal jsem a snažím se zapomenout (Jiří Novák, 10.11.2018 20:54) Reagovat

Jen nechápu za to tento film dostal hodnocení 4/10. 2/10 je víc než dost :)