Recenze: Thelma je mysteriózním střetem křesťanské víry a lesbické sexuality

Vydáno: 15.12.2017 14:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Norské umělecké drama o probouzející se dívčí sexualitě a zakázané lásce, jejímuž naplnění brání náboženská bariéra, připomíná tematicky příbuzné filmy Neon Demon a Raw.

ThelmaRecenzoval/a Jan Varga dne 15.12.2017 14:00. Norské umělecké drama o probouzející se dívčí sexualitě a zakázané lásce, jejímuž naplnění brání náboženská bariéra, připomíná tematicky příbuzné filmy Neon Demon a Raw. Hodnocení: 3.5
Thelma
Thelma
Drama / Tajemný / Thriller / Romantický
Francie, 2017 , 116 min.

Režie: Joachim Trier
Scénář: Eskil Vogt, Joachim Trier
Kamera: Jakob Ihre
Herci: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli, Steinar Klouman Hallert, Ingrid Giæver, Oskar Pask, Gorm Alexander Foss Grømer, Camilla Belsvik, Martha Kjørven, Ingrid Jørgensen Dragland

Česká premiéra: 14.12.2017

Hodnocení: 7/10

Distributor: Aerofilms


Thelma hodnocení na Kinobox.cz: 67.71 %
Eili Harboe ve filmu Thelma / ThelmaNorské drama režiséra Joachima Triera (žádná spřízněnost s Larsem von Trierem) vypráví o zhruba dvacetileté studentce Thelmě, která se poprvé v životě ocitá mimo dosah rodičů, a sice když nastupuje do prvního ročníku vysoké školy. Zde se zamiluje do spolužačky, ale její chtivé a vzrušující pocity jsou jí cizí – je totiž doposud sexuálně (a vztahově) nezkušená a navíc má v sobě vštípenou křesťanskou výchovu, tudíž by jí vztah se ženou nemuseli schválit nejen rodiče, ale možná ani vlastní svědomí. Náročné studium jí kromě komplikovaných citů posléze začnou narušovat i občasné epileptické záchvaty, nicméně doktoři tvrdí, že o epilepsii nejde. Háček tedy bude vězet v něčem jiném…

Motiv probouzející se dívčí sexuality už tematizovaly v poslední době i jiné evropské umělecké filmy – kontroverzně přijímaný syrový snímek Raw stylizoval chtíč do podoby kanibalských choutek hlavní hrdinky, původně vegetariánky procházející si na vysoké škole nepříjemnými iniciačními rituály, a vizuálně extravagantní Neon Demon zas kanibalismus používal jako symbol pro střet naivní modelky s nelítostným světem profesionálního modelingu, který své spotřební svěřenkyně jednu po druhé (doslova) sežvýkal a vyplivnul. Thelma zas využívá ke znázornění konfliktu uvnitř nesmělé a zranitelné dívky, která se nemůže svým citům naplno oddat kvůli podvědomé blokaci vycházející z její víry a výchovy, jiný fyzický prostředek – celotělový třas, jehož (postupem času až mysteriózní) projevy mají kořeny hlouběji v minulosti a nesou v sobě vícero významových rovin.
 
Fotografie z filmu Thelma / ThelmaThelma je tudíž také hodně o epilepsii, jejím zkoumání a umělém vyvolávání, nicméně pro epileptiky vhodná rozhodně není (ještě před úvodními titulky se vyskytuje upozornění, že snímek obsahuje v některých scénách extrémně rychlé střihy a blikavé kontrastní přechody). Naopak je mimořádně vhodná pro ty diváky, kterým filmový art chutná nejvíc, když má mírně ujetou, bizarní a nevypočitatelnou příchuť.
 
V první řadě Thelma zaujme přesvědčivým a přirozeným výkonem představitelky hlavní role, norské herečky Eili Harboe, která zvládá svou složitou úlohu zmatené, nejisté a světem neprotřelé křehotinky perfektně, včetně drobných nuancí v mimice a gestech. Dále je poměrně pozoruhodný samotný příběh a jeho místy překvapivý vývoj, včetně několika nečekaných zvratů. Na druhou stranu, když už přijdete na to, jak se věci mají a co mají znamenat ty hrdinčiny záchvaty, tak se i ty nejšílenější zvraty stanou relativně předvídatelnými. Jinými slovy – od jistého momentu vám dojde, že se ve filmu může stát prakticky cokoli, a budou vás napadat mnohem zběsilejší věci, než ke kterým ve filmu nakonec dojde.
 
Fotografie z filmu Thelma / ThelmaJoachim Trier režíruje film (podle vlastního scénáře) sebejistě a pevnou rukou, přesto se mu nedaří vtáhnout diváka do příběhu zcela dokonale. Místy má Thelma i přes výbornou gradaci problémy s rytmem vyprávění, některé pomalejší pasáže trochu unavují a v závěru, otevřeném interpretacím, dojde sice k jistému završení, avšak ne všechno do sebe zapadne tak bezešvě a smysluplně, jak by bylo záhodno. Po vizuální stránce je film velmi nevýrazný, tedy až na samotnou práci kamery a pár zajímavějších scén, jež mají poměrně znepokojující nádech.

Fotografie z filmu Thelma / ThelmaIntimní motiv „zakázané“ lásky, hrdinčino postupné vklouzávání do vysokoškolského života na koleji, spojené s ochutnáváním ledajakých hříchů, retrospektivní scény z hrdinčina dětství – s tím vším pracuje Trier výborně, až na jednu věc, a tou je ona náboženská rovina, která mohla být podchycena ve větší šíři, což by filmu zejména v poslední etapě příběhu dopomohlo k o dost znatelnější katarzi. Motiv dívky, jejíž konání i myšlenky jsou silně ovlivněné a zároveň „oplocené“ její vírou do té míry, že to má pro ni a její okolí zničující účinky, byl podstatně lépe zpracován třeba v Křížové cestě.
 
Zároveň je ale potřeba říct, že v porovnání se zmíněnými a tematicky podobnými snímky Raw a Neon Demon vychází Thelma jako jasný vítěz, a to s pořádně velkým náskokem, navíc je z nich všech nejméně prvoplánově šokující, nejčitelnější a divácky nejstravitelnější. To ale neznamená, že je pro každého – naopak je potřeba počítat s jistou dávkou netriviální symboliky, ponurosti a nutnosti umět číst informace z kontextu. Nejvíc působivá a zdrcující je z celé Thelmy vlastně hned její první scéna. Akorát musíte vidět i zbytek filmu, aby vám došel její plný význam.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Český trailer k filmu Thelma


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY