Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Suburbicon: Temné předměstí

Recenze: Suburbicon: Temné předměstí je zaprášená tuctovka od Coenů

Vydáno: 07.11.2017 05:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Ne náhodou vypadá novinka z pera bratří Coenů jako něco, co přicestovalo do kin z minulosti. George Clooney totiž natočil Suburbicon: Temné předměstí podle scénáře, který Coenovi napsali už v 80. letech.

Suburbicon: Temné předměstíRecenzoval/a Jan Varga dne 07.11.2017 05:00. Ne náhodou vypadá novinka z pera bratří Coenů jako něco, co přicestovalo do kin z minulosti. George Clooney totiž natočil Suburbicon: Temné předměstí podle scénáře, který Coenovi napsali už v 80. letech. Hodnocení: 3
SDÍLET:    
Matt Damon ve filmu Suburbicon: Temné předměstí / SuburbiconThriller/drama/černá komedie Suburbicon: Temné předměstí, které režíroval George Clooney podle scénáře bratří Coenů, má ve skutečnosti delší historii – Joel a Ethan Coen napsali scénář k tomuto filmu už v osmdesátých letech, ten pak dlouho ležel v šuplíku a teprve nedávno se k němu dostal Clooney, který jej spolu se svým kamarádem a spolupracovníkem Grantem Heslovem poupravil. Vtip je v tom, že i kdybyste si na Suburbicon vyrazili a tohle nevěděli, tak by na vás stejně působil jako něco, co náhodou přicestovalo do kin strojem času z roku 1988.
 
Základ příběhu tvoří na první pohled vzorná americká rodinka, žijící v 50. letech minulého století ve fiktivním maloměstě Suburbiconu, kde je život poklidný a bezstarostný a všichni tu jsou šťastní. Zdánlivá idylka tatínka (Matt Damon), maminky (Julianne Moore), jejich synka a maminčiny sestry-dvojčete (taky Julianne Moore) je však jedné noci narušena, když v jejich domě zničehonic dojde k loupežnému přepadení, během něhož dvojice kriminálníků zabije maminku.

Julianne Moore ve filmu Suburbicon: Temné předměstí / SuburbiconOd začátku filmu je hlavním hrdinou postava otce, představujícího z dnešního pohledu již typickou coenovskou figurku – věčného smolaře z řad obyčejného lidu, odhodlaného k realizaci velkých plánů, které se mu však přičiněním vlastní idiocie, idiocie lidí v jeho okolí a dalších nepříznivých vnějších vlivů postupně sesypou v jedné velké zpackané řetězové reakci. Postupem času se ale víc a víc začne sunout do popředí další výrazná postava, která dokonce tatínka z jeho pozice hlavního hrdiny sesadí, a to jeho zhruba jedenáctiletý syn, který začne tušit, že před ním tatínek tají nějaké nekalé tajemství, a přestane mu důvěřovat. Film přitom ale vypráví některé části děje i z perspektiv jiných vedlejších postav.
 
O většinu potenciální zajímavosti a originality obírá snímek ta skutečnost, že bratři Coenovi natočili od konce osmdesátých let už i Millerovu křižovatkuFargoBig Lebowskiho a přes desítku dalších filmů, vedle nichž se Suburbicon: Temné předměstí jeví již dost zaprášeně, a to včetně ošoupaného poselství, že malebná městečka mohou být shnilá zevnitř, i když třeba na pohled budí zdání přívětivosti.
 
Matt Damon ve filmu Suburbicon: Temné předměstí / SuburbiconKdo už toho viděl od Coenů víc, toho v Suburbiconu vyloženě překvapí máloco, a spíš jej bude považovat za „tuctovou“ coenovskou historku, v níž se kupodivu kromě větší příběhové invence ztrácí i Clooneyho režie. Tomuto herci a filmaři se rozhodně nedá upřít řemeslná zkušenost, díky níž film výtečně drží pohromadě, málokdy ztrácí tempo a z humorných či napínavých scén se vytěžilo, co se jen dalo, ale svůj osobitý styl jako by George Clooney pořád hledal. Na Dobrou noc a hodně štěstí Suburbicon rozhodně nemá, zas je ale o dost lepší než jeho předchozí film, velmi rozporuplní Památkáři.

Největší změna, jíž se Clooney s Heslovem na scénáři dopustili, je promísení původní hlavní zápletky s vedlejší příběhovou odbočkou, v níž se do města přistěhuje první černošská rodina (do té doby tam žili jenom běloši, z nichž mnozí se přistěhovali právě proto, že Suburbicon byl inzerován jako „bílé město“), což způsobí zpočátku znepokojené údivy sousedů, následně vystřídané davovými nepokoji, nenávistnými demonstracemi a nakonec i vyhrocenými rasistickými útoky, u nichž musí zasahovat policie.
 
Fotografie z filmu Suburbicon: Temné předměstí / SuburbiconProblém je v tom, že tahle nově přidaná linie nejenže s hlavní zápletkou příliš nesouvisí, ale navíc se k ní vlastně ani nehodí – je totiž zcela seriózní, zatímco zbytek filmu je naopak humorně nadsazený a plný absurdního až černého humoru. Důvod její existence zřejmě spočívá ve snaze začlenit do filmu nějaký společenský komentář s hlubokým morálním poselstvím, avšak je to poselství stejně vyčpělé jako zbytek filmu. Nic nového, co bychom nevyčetli už z mnoha a mnoha jiných filmů předtím, se jím vlastně neříká.
 
To, co bylo originální před třiceti lety, už dnes působí po několikerém opakování nutně jako vybledlá recyklace, byť je potřeba říct, že většina osvědčených motivů z filmů bratří Coenů i tady pořád funguje nadprůměrně dobře. Což je i důvod, proč lze Suburbicon: Temné předměstí doporučit jako zábavnou jednohubku, především těm, kterým nebude vadit, že film se v podstatě jen veze v kolejích ohrané dějové a tematické šablony.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Český trailer k filmu Suburbicon: Temné předměstí

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
Podobné filmy:
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Zlatý glóbus 2
Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 Vedle Oscarů je nejslavnější filmovou cenou Zlatý glóbus, který od roku 1944 udílí Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
Zlatý glóbus 1.
Téma: Zlatý glóbus část 1.:1944-1980 Vedle Oscarů je nejslavnější filmovou cenou Zlatý glóbus, který od roku 1944 udílí Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 14. 12. 2018 - 20. 12. 2018
TV tipy: Spojenci v sirotčinci slečny Peregrinové zachraňují božskou Florence, která chce zemřít mladá Vánoce se kvapem blíží a na televizním programu to je znát. V posledním předvánočním týdnu se totiž dostává hned na několik atraktivních premiér, mezi nimiž vynikají válečné drama Spojenci a fantasy Sirotčinec slečny... čtěte zde
Vydáno: 14.12.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Aquaman 6/10
Recenze: Superhrdina Aquaman si střihl vizuálně výstřední a zábavné sólo Aquaman, syn strážce majáku a královny moří z Atlantidy, se po svém uvedení v komiksové týmovce Liga spravedlnosti dočkal vlastního filmu, připomínajícím hodně barevnou, extravagantní a ujetou pohádku. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Aquaman a Spider-Man se ocitají v paralelních světech V jubilejním padesátém týdnu startuje v tuzemských kinech čtveřice novinek, mezi níž je i poslední blockbuster letošního roku, jímž je komiksový Aquaman. Zajímavě ale vypadá i animovaná komiksovka Spider-Man: Paralelní světy. ... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Za horizontem: The Ballad of Buster Scruggs nikam nevede (08.12.2018 13:00 v Recenze | Za horizontem)
- The Ballad of Buster Scruggs: western bratří Coenů v novém traileru (05.11.2018 17:02 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Zbytečně krutý cvokař James Brown má rád velryby a pašuje kontraband (02.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kurt Cobain hledá hranice lásky a vstupuje do klubu poslední naděje (19.10.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- The Ballad of Buster Scruggs: western bratří Coenů má trailer (12.09.2018 16:36 v Novinky | Trailery)
- Ben Affleck a Matt Damon ve filmu o podvodu a milionech (03.08.2018 12:13 v Novinky | Zprávy)
- Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší (22.07.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Za horizontem: je Claire Foy Nepříčetná? Odpoví nový film Stevena Soderbergha. (01.07.2018 11:23 v Recenze | Za horizontem)
- Kinopremiéry: Profesorka zločinu Debbie a její parťačky vyprávějí Patovi a Matovi duchařské historky (06.06.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Stárnoucí stážista prochází na letišti zkouškou cti (11.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Debbie a její parťačky v novém, hvězdami nabitém traileru (13.04.2018 10:52 v Novinky | Trailery)
- Top 10: Nejlepší filmy Stevena Spielberga (04.04.2018 11:44 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Hodný dinosaurus a učitelka hledají své mládí v srdci moře (16.02.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Zoufalý a nemilovaný Coco je cizincem ve vlaku, v němž míjí tři billboardy (17.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Zmenšený Churchill prožívá nejtemnější hodinu (10.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Zmenšování šíří environmentální a humanistická poselství na úkor děje (09.01.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   50/2018

Aquaman
6/10

Aquaman, syn strážce majáku a královny moří z Atlantidy, se po svém uvedení v komiksové týmovce Liga spravedlnosti dočkal vlastního filmu, připomínajícím hodně barevnou, extravagantní a ujetou pohádku.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver