Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Ohlédnutí: nejvýraznější filmy přehlídky Be2Can 2017

Ohlédnutí: nejvýraznější filmy přehlídky Be2Can 2017

Vydáno: 17.10.2017 07:00 v sekci Články | Publicistika - Jan Varga a Martin Bubrín

Letošní ročník filmové přehlídky Be2Can byl nabitý skvělými filmy, v nichž figurovaly zcela zásadní počiny z festivalů v Cannes, Berlína a Benátek, které rozhodně stojí za pozornost.

SDÍLET:    
Všechny níže uvedené snímky dorazí (nebo už dorazily) do českých kin.

Čtverec
Fotografie z filmu Čtverec / The Square
Vítězný film letošního festivalu v Cannes je švédskou uměleckou společenskou satirou, která prostřednictvím chování hlavního hrdiny – samolibého kurátora muzea, který se v honbě za ukradenou peněženkou zpronevěří vlastním morálním a etickým hodnotám – zrcadlí humanitární a sociální povědomí v současné společnosti. Jde o sofistikovanou a intelektuální zábavu pro náročné a přemýšlivé diváky, kteří jsou v průběhu filmu, podobně jako jeho hrdinové, vystavováni nejrůznějším absurdním situacím zkoumajícím hranice lidského soucítění, tolerance a důvěry, a mohou sami na sobě testovat, jak by se v nich asi zachovali.

Jinak film přetéká významy a metaforami, mimo jiné si pohrává s tématem konceptuálního umění, poukazuje na problematické uvažování lidí nad cenzurou a politickou korektností a vnímání marketingových trendů na internetu a sociálních sítích a odkrývá i zjevné rozdíly v tom, jaké humanistické ideály společnost navenek zastává, ale jak potom reaguje během skutečné konfrontace se sociálně slabšími. Nesmírně ambiciózní film, na nějž se nedá dívat bez nutnosti přemýšlení nad jeho smyslem a sděleními. (JVA)


Nemilovaní
Fotografie z filmu Nemilovaní / Nelyubov
Ve svém nejnovějším filmu se ruský auteur Andrej Zvjagincev odklonil od čitelných variací na krajana Tarkovského (jako například ve filmech Vyhoštění a Leviatan) a posunul se směrem k mnohem civilnějšímu lidskému dramatu, které stojí na psychologicky prokreslených postavách a silné sociální kritice. Nemilovaní jsou nejen zdrcující výpovědí o odlidštěnosti v nás (a v současné společnosti), ale také o neschopnosti lásky v dnešním světě. Symbolickou otázku „Čí je to vina?“ pokládá Zvjagincev ve scenáristicky a režijně přesném tvaru, v němž je vše motivováno a každý prvek/záběr nabývá svého zásadního významu.

I relativně náhodné scény, které jsou očividnou kritikou kultury narcisismu, povrchnosti a starosti jen o sebe, nádherně zrcadlí tragický příběh nevyhnutelného rozpadu manželství a pátrání po zmizelém synovi. Nemilovaní mají vzácný dar na všech frontách perfektně dotaženého díla, které díky skvělému skloubení rodinné, vztahové, sociální i investigativní linie, dokáží absorbovat diváka do děje a na konci jej vyplivnout do reality. Zmizelá pro náročné. (BM)


120 BPM
Fotografie z filmu 120 BPM / 120 battements par minuteFrancouzské drama odehrávající se v devadesátých letech se věnuje vnitřnímu chodu tehdejší pařížské aktivistické skupiny ACT UP, která bojovala za osvětu viru HIV a za dostatečnou lékařskou péči pro nakažené jedince a brojila proti ignoranci, nezájmu, politice a farmaceutickým firmám. První polovina snímku až procedurálně zachycuje dění uvnitř skupiny prostřednictvím organizačních schůzek mnoha jejích členů, různých aktivistických akcí a nekonečné frustrace jednotlivců z nevyslyšení a neporozumění ze strany veřejnosti i představitelů moci.

Druhá polovina se více věnuje intimnímu a vášnivému vztahu dvou mužských členů, z nichž jeden je HIV pozitivní a je jen otázkou času, kdy na nemoc doplatí životem. Portrét celého hnutí, završený velmi realistickým znázorněním toho, jaké to je umírat na AIDS, slouží i jako důležité memento, že i v dnešní době jde stále o aktuální téma a reálnou hrozbu. (JVA)


Odnikud
Fotografie z filmu Odnikud / Aus dem Nichts
Nový snímek německého režiséra Fatiha Akina, v němž exceluje Diane Krueger, jako matka, která se vyrovnává se smrtí svého manžela a syna po bombovém útoku, je sestaven ze tří, zdánlivě neslučitelných částí, z nichž každá vychází z tradice jiného žánru. Odnikud začíná jako drama o ztrátě, které je zároveň intimní studií truchlení, samoty a neschopnosti se vyrovnat se smrtí blízkých osob a navrátit se do společnosti – tato část je spíše povinným úvodem pro další dvě dějství, v nichž hlavní postava přechází z pasivního do aktivního stádia.

Nejsilnější část filmu je soudním dramatem, v němž se odvíjí silný osobní příběh a boj za spravedlnost. Zde by Odnikud klidně mohlo konkurovat těm nejlepším americkým soudním dramatům, protože obsahuje strhující gradaci, proslovy a nečekané rozuzlení. Mírným zklamáním je proto poslední třetina filmu, v němž precizně vyrešeršovaný a komplikovaný příběh ustupuje přímočarému thrilleru o pomstě. Distance od velmi realistických prvních dvou třetin je díky zjednodušenému konání hlavní hrdinky (příliš mnoho náhod) až tak velká, že nemá tragické finále možnost zapůsobit tak silně jako předchozí části. (BM)


Zabití posvátného jelena
Fotografie z filmu Zabití posvátného jelena / The Killing of a Sacred Deer
Už ve filmech Špičák a Humr vytvořil řecký režisér Yorgos Lathimos satirické obrazy podivných lidských společenství, která se řídí absurdními pravidly a legračně-mrazivými kulturními návyky, které ovšem jejich tvůrce nemá potřebu jakkoli vysvětlovat. Fiktivní svět v Zabití posvátného jelena se o poznání více přibližuje naší realitě, leč liší se v dráždivých drobnostech, jako je překvapivá otevřenost jeho hrdinů i ohledně poměrně intimních aspektů jejich života, výrazně omezené a sterilní vyjadřování emocí, podtržené ještě nedostatkem hlasové intonace, a až podezřele přeháněná vzájemná zdvořilost a uctivost.

Ve své plné bizarnosti se nicméně film projeví ve chvíli, kdy ústřední čtyřčlenná rodina, v níž rodiče ztvárnili Colin Farrell a Nicole Kidman, začne být sužována jakousi devastující vyšší mocí. Nádherně a zábavně divný film, který ocení zejména milovníci hodně černého humoru a nevšedních filmů s ujetým dějem. (JVA)


Nikdys nebyl
Joaquin Phoenix ve filmu Nikdys nebyl / You Were Never Really Here
Britská režisérka Lynne Ramsay pět let po znepokojivé mateřské zpovědi Musíme si promluvit o Kevinovi (2011) natočila další těžko zařaditelný a polarizující snímek. Nikdys nebyl můžeme označit za „artovou verzi Scorseseho Taxikáře“, což je samozřejmě zjednodušující, avšak nabízející snadný klíč k dekódování díla, která sice oplývá obdobnou zápletkou, nicméně je mnohem čitelněji ukotveno v konvencích uměleckých filmů. Zatímco je v prvních dvou třetinách kombinace brakového žánrového modelu a nespolehlivého vyprávění ještě ozvláštňována zdařilými elipsami (Ramsay zde nikdy neukáže pravou akci, jíž předchází dlouhá příprava), poslední třetina však sklouzává ke zbytečným artovým klišé, když začne autorka stírat hranici mezi fikcí a realitou a zbytek nechává na divákovi.

Snímek byl na letošním festivalu v Cannes oceněn za nejlepšího herce (Joaquin Phoenix) a nejlepší scénář, přičemž druhé jmenované ocenění je při pohledu na nabitou soutěž přinejmenším sporné. Ve výsledku jde nanejvýš o stylisticky zajímavý snímek (spojení hudby a střihu) s chameleónským hereckým výkonem, za nímž však dalece zaostává banální braková vyprávěnka, zbytečně znejišťována autorčinou snahou o přesah. (BM)



O těle a duši
Fotografie z filmu O těle a duši / Teströl és lélekröl
V Berlíně pro změnu letos zvítězil německý snímek pojednávající o křehké a nenápadné romanci, odehrávající se kontrastně v brutálním prostředí industriálních jatek. Oba hlavní hrdinové, mladá a zakřiknutá kvalitářka masa a podstatně starší ředitel firmy, jsou osamělí a trpí jistým handicapem – on má ochrnutou ruku a na vidinu šťastného vztahu už dávno zanevřel, ona disponuje lehkou formou autismu a štítí se fyzického doteku. Když ovšem náhodou zjistí, že se jim zdají stejné sny, započne mezi nimi klíčit touha tyto sny naplnit.

Film založený na postavách a jejich procedurálním vnitřním vývoji, závislém na prožívání euforických okamžiků prchavého štěstí, je fantasticky vymyšlený a perfektně vyprávěný, přičemž oba herci v hlavních rolích excelují a jediným výrazem ve tváři toho dokáží vyjádřit více než stovkami slov. Příjemná (až na pár krvavých scén), optimistická a originální romantická podívaná. (JVA)


Western
Fotografie z filmu Western / Western
V příběhu-nepříběhu německého dramatu o tom, jak se parta německých dělníků snaží navázat vztahy s bulharskými obyvateli vesnice, v jejíž blízkosti pracují, se dá najít mnoho myšlenek a témat, celkový děj nicméně pozůstává spíše ze sledu scének, jak si lidé jsou schopni i bez znalosti jazyka porozumět, případně si vjet do vlasů. Pomalu plynoucí charakterová studie mnoha postav na pozadí bulharského venkova je inteligentně režírovaná a zdařile obsazená přirozenými neherci. (JVA)



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jsem božská 3/10
Recenze: Komedie Jsem božská ženám podsouvá, že nesplňují ideál krásy "Ženská" komedie Jsem božská s Amy Schumer v hlavní roli nejenže není moc vtipná, ale navíc ženám podsouvá, že aby byly krásné a byl o ně zájem, tak musejí vypadat jako modelky v reklamách. čtěte zde
Vydáno: 18.06.2018 13:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box Office: 24. víkend
Box Office: Úžasňákovi 2 trhali rekordy U pokladen kin dominoval druhý díl pixarovky Úžasňákovi, který stanovil nový rekord a jeden z nejlepších otvíráků vůbec. čtěte zde
Vydáno: 18.06.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 15. 6. 2018 - 21. 6. 2018
TV tipy: Vikingové hledají v Havaně báječný hotel Marigold V polovině června se televize pomalu začínají chystat na prázdniny, což je dost znát na jejich nabídce. Do našeho výběru se tak dostaly snímky opomíjené a méně známé, mezi nimi ovšem vyniká pokračování Báječného hotelu... čtěte zde
Vydáno: 15.06.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Teheránská tabu 8/10
Recenze: Animovaná Teheránská tabu ukazují pokrytectví v muslimské společnosti Film Teheránská tabu kriticky zobrazuje kulturními a náboženskými pravidly svázanou muslimskou společnost jako svět pokrytecké dvojí morálky, v němž lidé chtějí žít svobodně, ale navenek jsou nuceni tvářit se spořádaně. čtěte zde
Vydáno: 14.06.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 24. týden
Kinopremiéry: Gay Simon a Pablo Escobar hrají v Teheránu na babu Mezi sedmičkou aktuálních premiér nenajdete žádné jasné lákadlo, pozornost se tak může rovnoměrně rozptýlit. Vybírat můžete třeba z komedie Máš ji! o tom, jak se hraje na babu, životopisu Escobar nebo gay dramatu Já, Simon. ... čtěte zde
Vydáno: 13.06.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Rudá volavka Tonya hraje noční hru a předstírá, že nikdy nebyla (28.02.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Zoufalý a nemilovaný Coco je cizincem ve vlaku, v němž míjí tři billboardy (17.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: V německém Odnikud předvádí Diane Kruger životní výkon (10.01.2018 15:00 v Recenze | Premiéry)
- Téma: nejlepší filmy roku 2017 podle filmserver.cz (08.01.2018 15:00 v Články | Žebříčky)
- Zlaté glóby 2018: nejlepšími filmy jsou Tři billboardy a Lady Bird (08.01.2018 07:33 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Odnikud přichází Čertoviny, které roztáčejí kolo zázraků a hrají velkou hru (03.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Češi o Oscara bojovat nebudou (15.12.2017 12:45 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Nikdys nebyl - nový film od Lynne Ramsay (07.12.2017 10:05 v Novinky | Trailery)
- Recenze: 120 BPM záslužně připomíná problematiku umírání na AIDS (03.12.2017 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Filmem roku je Lady Bird (01.12.2017 11:06 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Paddington má sedm životů a poslouchá v nich kvarteto, jak hraje rock’n roll (29.11.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Milada zabila posvátného jelena a prožila všechno nejhorší (01.11.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Thor a Jigsaw překročili čáru, aby strávili den na zázračné planetě (25.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   23/2018

Já, Simon
7/10

Feel-good drama/komedie podle románové předlohy Já, Simon se zabývá osudy dospívajícího hlavního hrdiny, který je gay, ale nikdo v jeho okolí to neví. A pak ho začne vydírat spolužák...

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Plán útěku 2 (4x)
Manžel na zkoušku (1x)
Jurský svět: Zánik říše (1x)
Jsem božská (6x)
Wonder Woman 1984 (3x)
Úžasňákovi 2 (2x)
Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni (1x)
Děsivé dědictví (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver