Recenze: Blade Runner 2049 – „ostré komando“ pro nové tisíciletí

Vydáno: 05.10.2017 07:00 - Pavel Klimeš

Pokračování kultovního snímku z 80. let přináší nejen audiovizuální orgie, ale opět také porci depresivního filozofického hloubání nad vnímáním světa kolem nás a nad tím, co dělá člověka člověkem.

Blade Runner 2049Recenzoval/a Pavel Klimeš dne 05.10.2017 07:00. Pokračování kultovního snímku z 80. let přináší nejen audiovizuální orgie, ale opět také porci depresivního filozofického hloubání nad vnímáním světa kolem nás a nad tím, co dělá člověka člověkem. Hodnocení: 4.5
Psal se rok 1982 a do kin vstoupilo nové dystopické sci-fi režírované Ridleym Scottem, který před třemi lety získal světový věhlas díky jiné vědeckofantastické podívané, a to Vetřelci, který navždy redefinoval žánr hororu. Snímek Blade Runner (u nás dříve překládaný vcelku nesmyslně jako „Ostré komando“) inspirovaný románem Philipa K. Dicka Sní androidi o elektrických ovečkách? však překvapivě v kinech celkem pohořel jakožto příběhově chudý film s minimem akce a s velmi ambivalentním vyzněním.

Fotografie z filmu Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049Děj se odehrával ve futuristickém Los Angeles roku 2019 (!), kde se kromě multikultury rozmáhá i používání syntetických bytostí, tzv. replikantů. V době děje filmu se do města z kolonií vrátila skupina vražedných replikantů vedených Royem Battym (Rutger Hauer), kterou dostal za úkol vypátrat speciální policejní detektiv (tzv. blade runner) Rick Deckard (Harrison Ford).

Teprve pozdější uvedení na domácím videu a v televizi udělala z tohoto snímku evokujícího retro-styl filmů noir kultovní počin. Velmi kladně byla kromě atmosféry a přemýšlivého stylu hodnocena audiovizuální stránka s Vangelisovými hudebními motivy. Uvádění na domácím videu je pak nechvalně známo svou četností různých verzí filmu, kdy některé celkem zásadně mění vyznění filmu a argumenty na otázku, zda je Deckard člověk, či replikant (nápověda: poslední verze zvaná „The Final Cut“ silně napovídá tomu, že jde o druhou možnost).

V roce 2011 bylo oznámeno, že se Ridley Scott pustí do nového filmu, přičemž dlouho nebylo jisté, zda se bude jednat o pokračování a už vůbec ne, zda se objeví Harrison Ford. Nakonec se ukázalo, že tomu tak bude a snímek začal v roce 2015 pod kreativním dohledem Scotta natáčet kanadský režisér Denis Villeneuve, který se do žánru sci-fi nedávno zapsal hlavně povedeným snímkem Příchozí.  

Ryan Gosling ve filmu Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049Příběh filmu Blade Runner 2049 je zasazen do doby třicet let po původním snímku Blade Runner. Ústředním protagonistou je blade runner nazývaný detektiv K (Ryan Gosling), který odhalí tajemství, které by mohlo ohrozit celé lidstvo. Ve snaze zastavit hrozbu, kterou představuje výrobce replikantů Niander Wallace (Jared Leto), se proto vydává hledat Ricka Deckarda, blade runnera, jenž zmizel před třemi desetiletími.  

Není třeba chodit kolem horké kaše. Nový Blade Runner je vskutku výjimečný film, kterých rozhodně nevzniká dvanáct do tuctu. Jedná se o velmi syrové drama z dystopické budoucnosti, kdy je svět kompletně pokryt smogem, a kromě měst kypících životem a pulzujících neony a hologramy jsou zde i oblasti pustiny pokryté troskami civilizace zničené pohromami. Klíčovým prvkem je, podobně jako v prvním filmu, hledání vlastní totožnosti a úlohy vzpomínek, které jsou buď skutečně prožité, anebo uměle implantované. Filozofické otázky navozované tímto filmem se zdají zrcadlit ty z původního Blade Runnera, přesto však jsou nové a svěží a odpovídají tomu, jak se za uplynulých třicet let změnila lidská civilizace.

Harrison Ford ve filmu Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049Příběhový oblouk i zde slouží jako pojivo pro velmi pocitově vyprávěný děj, který se místo na nadbytek slov zaměřuje na atmosféru audiovizuálního prožitku. Nedá se říct, že by příběh jako takový nebyl důležitý, ale velmi čerpá z vědomí návaznosti na události prvního dílu (které jsou pro pochopení tohoto filmu nezbytně nutné!). Celková stavba mi pak možná díky postaršímu Fordovi, který se zapojuje do akce po letech po boku mladších hlavních hrdinů, přišla ne nepodobná Star Wars: Síla se probouzí. Hlavně pak z celého snímku dýchá depresivní nálada a určitý smutek a vtipných momentů film mnoho nenabídne.

Herecké výkony jsou na velmi slušné úrovni a je dobře, že si Ryan Gosling drží svůj vlastní herecký styl a nesnaží se imitovat roli mladého Deckarda. Skvěle mu sekunduje holografická „společnice“ Joi (Ana de Armas) a z replikantské ranařky Luv (Sylvia Hoeks) jde velký respekt. Jared Leto coby záporák Wallace je pak spíše hrozivý svou „divností“ a nevyzpytatelností, než aby představoval fyzickou hrozbu (od toho je tu právě Luv). Edward James Olmos (Gaff z minulého dílu) se pouze mihne v cameo scéně, která má zjevně pouze hrát na nostalgickou notu. A Harrison Ford? Nu, ten má většinu (z nedlouhého) času svou obvyklou (a už okoukanou?) hereckou polohu nabručeného stárnoucího muže, kterého zachraňuje hlavně právě nostalgický pocit, že tohle je Deckard a „teď se o něm něco dozvíme“.

Ana de Armas ve filmu Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049Audiovizuální stránka filmu prostě bere dech a pokud můžu doporučit, najděte si kino s co největším plátnem, pro tento film se to určitě vyplatí. Řada záběrů je komponována jako samostatná umělecká díla, která nejsou statická a z nichž přímo čiší atmosféra klíčová pro tu-kterou scénu. Zvláštní efekty (na nichž se podíleli i čeští programátoři) pak už díky své dokonalosti nemají kam jít směrem vzhůru, a proto je zde celkem významný prvek nedokonalé synchronizace hologramu Joi, který však paradoxně pocit z realističnosti ještě posouvá mnohem dál (podobně, jak se to kdysi v případě „oprýskaných“ fyzických filmových rekvizit povedlo Star Wars).

Hudba Benjamina Wallfische je taktéž zdařilá a úspěšně evokuje Vangelisovy původní monumentální motivy i akčnější momenty původního filmu. Malinko nesourodým dojmem pak působí zkombinování s tvorbou Hanse Zimmera, která ponejvíce připomíná majestátní témata z filmu Interstellar (tj. jeden z nejlepších Zimmerových počinů za poslední roky). 


Fotografie z filmu Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049Blade Runner 2049
je audiovizuálně úchvatný počin, který se vyrovnává původnímu Blade Runnerovi téměř ve všech stránkách a v některých ho dokonce převyšuje. Primárně sice jde o pokračování, avšak velmi pozorný divák si v něm potřebné informace dokáže s trochou snahy najít, takže film dokáže existovat i sám o sobě. Po všech stránkách velmi povedený snímek rozhodně není „odpočinkovým“ filmem. Díky hloubce svého poselství nejde o podívanou na ospalé nedělní odpoledne, u které se dá žehlit, naopak je nutné se na ně plně soustředit. Pokud se vám tedy přehršle bezduchých spektáklů začínají zajídat a chcete něco složitějšího, tento film je skvělou volbou.

Český trailer na film Blade Runner 2049



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • 3d (Vaclav Nemec , 05.10.2017 08:01) Reagovat

    Mam jit na 3d nebo 2d verui

    • Re: 3d (Pavel Klimeš, 05.10.2017 09:40) Reagovat

      Je mi líto, novinářská projekce byla ve 2D, tak nemám možnost posoudit, jak to 3D vypadá. Ale i 2D verze je výborný zážitek, který se určitě vyplatí vidět v kině s co největším plátnem.

      • Re: 3d (Václav Němec, 05.10.2017 11:30) Reagovat

        Hlavně mě zajímá jestli se to natáčalo 3D kamerami pro IMAX, že bych si připlatil... :-)

        • Re: 3d (Jan Varga, 06.10.2017 00:33) Reagovat

          3D vznikalo až dodatečně a je potřeba počítat s tím, že ve filmu často prší a často se v něm pracuje se světlem a stíny, což ve 3D nevypadá nikdy dobře. V Imaxu bohužel 2D nepotkáte, ve standardním kině doporučuji sednout si blíže k plátnu.

          • Re: 3d (martin.bubrin, 06.10.2017 10:20) Reagovat

            Ano, 3D je ve filmu dodatečné a téměř nepostřehnutelné, ale IMAX doporučuji navštívit ze dvou důvodů: konverze je zdařilá (čili se nemusíte bát, že by nebylo v tmavých částech nic vidět) a obraz je větší než v běžných kinech (asi o 26%), formát je totiž 1,85:1 (což je stejné jako v případě Skyfall, které taky točil Roger Deakins).

            Zkrátka to byl v IMAXu velmi vtahující zážitek.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


© 2000-2017, IMEG s.r.o. ISSN 1804-5529

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Přepnout na klasické zobrazení
Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)