To, co jste si právě přečetli, však není nějaká svižná rozehrávka v úvodu filmu, zakládající podhoubí pro očekávatelný kolotoč vtipných situací – onen příchod Alicina manžela totiž proběhne až po hodině filmu. Ani ve zbývajících pětatřiceti minutách ale k mnoha komediálním situacím bohužel nedojde, a pokud ano, tak zůstanou nerozehrané a zoufale nevyužité.
Na plakátu snímku Který je ten pravý? je sice uvedeno, že jde o film od autorky romantických komedií Prázdniny, Po čem ženy touží a Nějak se to komplikuje, nicméně jejich režisérka a scenáristka Nancy Meyers se na filmu Který je ten pravý? podílela pouze coby producentka. Ve skutečnosti jde o režijní a scenáristický debut její dcery Hallie Meyers-Shyer, herečky, která doposud hrála v několika filmech jen okrajové role (a většinou ji do nich obsazovala její maminka).
Výsledek je ten, že se Haillie rozhodla zkusit si napsat a natočit něco stylově trochu podobného, co píše a točí její máma, ale zatímco ta dokáže velmi dobře skloubit humorné i dramatické aspekty mezilidských vztahů a dát tak vzniknout velmi příjemným, oddychovým, a přitom i inteligentním a vtipným filmům (viz třeba i dva roky starý Stážista), tak její dceři to jde o poznání hůř. Její film tak neuspokojí ani jako úsměvné drama o ženě rozervané mezi vícero muži, která se snaží nějak vypořádat s novými aspekty svého života, ani jako romantická komedie, protože na to je v něm až příliš málo romantiky a skoro žádný humor.
Brát snímek Který je ten pravý? jakkoli vážně jako realistické dramatické dílo o ženě středního věku, nucené dělat zásadní životní rozhodnutí, moc dobře nelze, protože je psychologicky velmi zjednodušený, komediálně stylizovaný a přelitý silnou vrstvou hollywoodských klišé. Na komedii zas bohužel není téměř vůbec vtipný – neobsahuje jedinou citovatelnou hlášku nebo jedinou citovatelnou dostatečně vtipnou scénku. V průběhu jeho sledování jsem se ani jednou nejenže nezasmál, ale ani nepousmál.
Na hercích přitom není moc vidět, že by měli prostor ke slovní improvizaci, lze tudíž předpokládat, že už scénář filmu byl od začátku málo legrační, chudý na vtipy a vyloženě slabý, co se týče budování potenciálně komediálně třeskutých interakcí mezi postavami, třeba když se manžel hlavní hrdinky ocitne u jednoho stolu s jejím novým, o dvacet let mladším nápadníkem. Režie je sice poněkud neosobitá a nenápaditá (je vidět, že režisérka je začátečnice), leč řemeslně jde o veskrze průměrně odvedenou rutinu, která by na realizaci lepšího scénáře klidně stačila. Jenže kde nic není…
Šanci to celé zachránit nemají ani herci, na kterých je vidět, že se sice snaží, ale ani oni si zřejmě nebyli jisti, jestli jejich postavy směřují více do dramatu nebo do komedie. Oscarová Reese Witherspoon je sice pořád výrazná a charismatická, leč svůj komediální výkon nemá na čem stavět. Michael Sheen zas doplácí na to, že jeho postava nevyznívá úplně sympaticky, což se týká i většiny herců v rolích těch třech mladíků. Těm je dokonce věnována i jejich vlastní vedlejší příběhová linie, v níž se snaží získat peníze pro svůj první celovečerní film – s hlavní zápletkou to sice nijak nesouvisí, ale rozhovory hrdinů s různými producenty lze aspoň brát jako mírnou satiru na hollywoodský filmový průmysl.
Na romantických komediích nebo na dramatech o poněkud nerozhodných bohatých ženách středního věku a jejich vztahových krizích přitom nelze vidět nic špatného, pokud jsou tyto dostatečně kvalitní. Film Který je ten pravý? však není dost kvalitní v rámci ani jednoho z těchto žánrů a selhává i v jejich kombinování. Není sice vyloženě urážlivý nebo nepříjemný, ale je mdlý, plochý a na hony čpící nevytěženým potenciálem. Ledacos lze přitom omluvit nedostatkem zkušeností debutující režisérky/scenáristky, to ale diváka platícího 180 korun za lístek do kina nemusí zajímat. Ideálními cílovými divačkami jsou ženy nad třicet let, které se snadno dojímají a k pobavení jim stačí opravdu málo, jinak ale lze snímek doporučit jen jako audiovizuální kulisu k žehlení.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Který je ten pravý?
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]