Blu-ray recenze: John Wick 2

Blu-ray recenze: John Wick 2 - obraz duše a trhu

Vydáno: 26.08.2017 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Vítejte u recenze Blu-raye John Wick 2 na FilmServeru. V tomto kritickém textu se dočtěte zhodnocení filmu i disku (obrazu a zvuku, bonusů), slévající se do závěrečného doporučujícího verdiktu. Hloubku v tom nehledejte.

John Wick 2Recenzoval/a Marek Slovák dne 26.08.2017 12:00. Vítejte u recenze Blu-raye John Wick 2 na FilmServeru. V tomto kritickém textu se dočtěte zhodnocení filmu i disku (obrazu a zvuku, bonusů), slévající se do závěrečného doporučujícího verdiktu. Hloubku v tom nehledejte. Hodnocení: 3.5

John Wick 2

John Wick: Chapter 2
Thriller / Akční / Krimi
USA, 2017 , 122 min.

Režie: Chad Stahelski
Scénář: Derek Kolstad, Derek Kolstad
Kamera: Dan Laustsen
Herci: Keanu Reeves, Riccardo Scamarcio, Ian McShane, Ruby Rose, Common, Claudia Gerini, Lance Reddick, Laurence Fishburne, Tobias Segal, John Leguizamo, Bridget Moynahan, Thomas Sadoski, Erik Frandsen, David Patrick Kelly, Perry Yung

Česká premiéra: 12.07.2017

Fotografie z filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2Ustavující záběry neonového města z ptačí perspektivy, spojované zesíleným zvukem motorového vozidla jakožto prvkem vedoucím pozornost, nás přenáší k vyvrcholení honičky uvozené záběrem na obchod Victoria´s Secret, nad nímž se na obytnou budovu promítá Frigo na mašině. První minuta druhé kapitoly cesty nájemného zabijáka Johna Wicka dává jasně najevo, co budeme následující dvě hodiny sledovat a poslouchat: značně sebeuvědomělou podívanou, která se jednak nebere příliš vážně a je poučena minulostí kinematografie (Frigovy humorné eskapády jsou paralelní k pádu naháněného muže), jednak má neskrývané ambice vycházející z prostředí, od kterého se odvíjí choreografie akce (projekce na budovu).

Je proto příznačné, že klimax se odehrává v galerii moderního umění na výstavě nazvané Obrazy duše, odkazující přitom svou labyrintovou a zrcadlovou podobou jak na kultovní noir (Dáma ze Šanghaje), tak na asijskou peckovačku (Drak přichází). V těchto prostorách titulní, westernově málomluvná postava hrdinsky prolévá krev v akci připomínající spíše woovský balet, zatímco hlas "průvodkyně" poskytuje interpretační klíč: "Uvidíte hru světla a odrazů, slévajících se do zážitku zvýrazňující křehkost našeho vnímání prostoru a místa v něm. Doufáme, že vám tato výstava umožní podívat se na svět novýma očima a možná i odhalit hlubší podstatu svého já."

Riccardo Scamarcio ve filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2Předchozí dva odstavce měly dát najevo, že zážitek z Johna Wicka 2 je přímo odvislý od dvou věcí. Jednak od toho, nakolik se dokážete opájet choreograficky naprosto precizní akcí v pozoruhodném prostředí určujícím její průběh (např. metro jako update westernového střetu), jednak od divácké zkušenosti s podobnými díly či tradicemi (western, noir, heroic bloodshed), z nichž snímek vychází a s nimiž pracuje. Zatímco první je dostatečně rozmanité, jak dokazuje předtitulková sekvence (závěr honičky auto-motorka -> tichá infiltrace -> car-fu -> gun-fu -> antiklimatické podvracení očekávání s bossem), s druhým by mohl u některých nastat menší či větší problém. JW2 je ozvláštňující co do kombinatroniky jednotlivých tradic, o poznání méně u jednotlivých akcí. Sledování další variace na "akce na téma vztahu architektury a člověka" (International, Skyfall...) či "akce prostříhávaná s uměleckou performancí (zápasy, opera, hudební stage...)" (Quantum of SolaceMission: Impossible - Národ grázlů...) je natolik povědomé, že zážitek je poněkud zautomatizovaný.

Člověk se tak musí zabavit interpretací, ke které navádí hlas "průvodkyně" v galerii moderního umění. Film o muži, který se co do zápletky v osmdesátkově nablblé jedničce mstil za zabitého pejska a ukradené auto a v o chloupek sofistikovanější dvojce je hnán do akce zničením domu, je vyložitelný jako existenciální flák o tom, že z formujícího prostředí a od "rodinných" závazků člověk neuteče. Přece jenom se mytologie kolem organizace zabijáků rozšířila z jednoho města do několika metropolí a dokonce frakcí, a tak nás i vzhledem k visícím příčinám (přeživší bodyguard/ka?, dluh "bezdomovci"?, opravené auto?) čeká završení trilogie. Jenom škoda, že Wick v tlumeném podání Keanu Reevese si stejně jako jeho další letošní kolegové ve zbrani (Joe Coughlin v Pod rouškou noci a Wolverine v Logan: Wolverine) nedokáže zabíjení užít, a tak ta hra na vážno v sebeironickém světě příběhu (camea!) kazí divácký dojem. (8/10)

Upřímná upoutávka na film John Wick (2014)

BD obal filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2John Wick 2 není žádnou velkou studiovou produkcí, a tak podobě jako La La Land vychází díky Magic Boxu v regionálně kódované (B) edici určené pro tuzemský trh. Znamená to, že sběratelé/sběratelky toužící po steelbooku se budou muset tentokrát ohlédnout do zahraničí (Best Buy nabízí dokonce dvě varianty), pokud časem s něčím - stejně jako u jedničky - nepříjde jeden specializovaný e-shop. Dostupné je zatím pouze jednodiskové BD v klasickém balení (amaray) bez vnitřního artworku. Plusem lokálního vydání je kompletní lokalizace (od obalu přes videosekvenční menu podbarvené hudbou až k otitulkovanému i nadabovanému filmu a bonusům s českými titulky). Mínusem to, že neuslyšíme Dolby Atmos (k dispozici je pouze DTS-HD Master 5.1 v angličtině a češtině) ani audiokomentář režiséra (Chad Stahelski) a herce (Keanu Reeves). Zhlédnutí bonusů sice zabere skoro hodinu a čtvrt, ale vedle soudě dle zahraničních recenzí informativního audiokomentáře "u nás" chybí i pár kratičkých přídavných materiálů (kinoupoutávka a dvouminutový featurette, v němž Wick provádí muzeem moderního umění).

Oficiální upoutávka na BD/UHD vydání John Wick 2 (2017)

Keanu Reeves ve filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2Obrazový a zvukový přepis je v pořádku... Jenom nepředstavuje (kvůli obrazové kompresi a absenci Dolby Atmos) demo materiál, nad kterým jsou až nekriticky nadšení angloameričtí kolegové ve svých recenzích. Obraz (2.40:1) je ostrý, převážně chladné barevné ladění odpovídá tvůrčím záměrům (občas vynikne zelený trávník či žluté auto), pleťovky jsou reprodukovány věrně... Jenom tmavé plochy občas splývají do jednoho a jsou málo "nuancované", potažmo postava v pohybu působí v některých akčních scénách mírně rozmazaně. Na výsledném dojmu se však mohly podílet stylistické volby (točilo se na Alexu, ale svícení bylo mnohdy převážně přirozené s nějakým tím dosvěcováním a Wick má být noirovým protagonistou vynořujícím se z a nořícím se do stínů a tmy).

Zvuk odpovídá standardům, dialogy a monology jsou srozumitelné, nezanikají ani v akčních pasážích, zvukové efekty vozidel či zbraní velmi dobře směrují diváckou pozornost (zejména předtitulková pasáž), hudba (diegetická i nediegetická) nedominuje, pouze vhodně podkresluje scénu (hlavně římská pasáž)... Jenom nevytváří zdání trojrozměrného prostředí, do kterého bychom se nořili díky zvukovým efektům z mimoobrazového prostoru či ambientním zvukům prostředí, protože DTS-HD MA 5.1 není Dolby Atmos, že. Český dabing je adekvátní. (8+/10)

Ukázky z BD bonusů filmu John Wick 2 (2017)

Laurence Fishburne ve filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2John Wick 2 je na tom po bonusové stránce lépe než John Wick (1)... Jenom na rozdíl od předchozí "kapitoly" nemá na modrém disku všechny bonusy, protože vedle postrádané (a postradatelné) upoutávky a vtipného mini-dokumentu s Wickem jako průvodcem galerií moderního umění chybí režisérsko-herecký komentář. Přitom osoba auteura (Chad Stahelski) a herecké hvězdy (Keanu Reeves) je to, co sjednocuje valnou většinu přídavných materiálů.

Pomineme trojici vystřižených scén (Aurelio, Vatikán, Uklízeč) o celkové délce deseti minut, které jsou převážně dialogové a brzdily by rytmus, a dvojici vtipných bonusů (Počítání mrtvých, Trailer Rocket Jump: Pes Wick) o celkové délce pěti minut, které vypočítávají zabité včetně způsobu jejich smrti, případně nechávají Wicka v jedničce zemřít a jeho psa se mstít. Hlavní je osmička dokumentů. V nich tvůrci a představitelé nachází popularitu prvního dílu ve zvládnutí žánrového vyprávění a návratu akční ikony devadesátek zpět (Retro Wick: Hledání příčin neočekávaného úspěchu JW, 4:31 min.). Hovoří o přístupu k pokračování jakožto zámince pro rozšíření mytologie světa příběhu a naložení větší zátěže titulní postavě s vlastním kodexem (Jak nahoře, tak dole: podsvětí JW, 5:03 min.). Představují pojetí akčních scén odvisle od dovedností jejich účastníků (Reeves, Common, Rubby) a tvorbě choreografie na základě prostředí (Nabito: Evoluce bojové scény, 10:06 min.). Představují zbraně, kontaktní bojové techniky (box, jiut-jitsu...) a celkově rozmanitost akce (Vercajk, 8:11 min.). Ukazují, nakolik bylo gun-fu předem připravené (včetně prostorových previzualizací) a choreograficky náročné (Wickovy kaskadérské kousky, 5:11 min.). Nezapomínají ani na použití auta jakožto zbraně a přípravu části předtitulkové pasáže (Carfu, 4:42 min.). Shrnují vše (choreografie, rozmanitost akce, gun-fu i car-fu...) do jednoho, akorát se víc zabývají tréninkem před natáčením (Výcvik Johna Wicka, 11: 57 min.). A v neposlední řadě oslavují spojení Reese a Stahelského, kteří spolupracovali již od matrixácké trilogie, vzájemně se ovlivňují (Keanův nápad na podřezání se jisté postavy) a snaží se o co nejlepší možný výsledek upgradováním dialogů a příběhu oproti jedničce (Důvěra mezi kamarády: tandem Keanu a Chad, 9:54 min.)

Keanu Reeves ve filmu John Wick / John WickZhruba hodina dokumentů sice užívá osvědčené rétorické rejstříky (auteura, herecké hvězy... i natáčení jako dřiny i zábavy v souvislosti s výcvikem). Přitom se snaží zavděčit fanouškům (přehled mrtvých, výčet zbraní, parodická upoutávka). Především ale ukázat mnohdy opomíjené profese choreografů, kaskadérů, dublérů apod. jednak jako naprosto zásadní u podobného typu děl, jednak jako doklad toho, že v Hollywoodu člověk padá vzhůru (JW2 jako samostatný režijní debut chlápka dublujícího Reevese v Matrixu). (7/10)

Trailer Rocket Jump: Pes Wick

Plakát z filmu John Wick 2 / John Wick: Chapter 2
"Opouštíte výstavu Obrazy duše," říká komentující hlas v klimaxu existenciálního akčňáku, který by měl nadchnout jak fanoušky různých žánrů (westernu, noiru, hard-boiled bloodshed), tak návštěvníky a návštěvnice galerií moderních umění a architektury. A protože opouštíte recenzi BD John Wick 2, namísto oprášení filmotéky se staršími spřízněnými tituly či návštěvy muzea si kupte modrý disk druhé kapitoly wickovské trilogie (?), který zaostává za zahraničním vydáním, ale i tak patří po obrazové a bonusové stránce mezi výrazný nadprůměr.

Analýza akčního filmu John Wick 2

7/10
0,0

Chata na prodej 6/10
Recenze: V komedii Chata na prodej mnozí diváci poznají své vlastní rodiny Hvězdně obsazená komedie je vystavěná na ze života odkoukaných situacích a na českých (nejen) povahových stereotypech. Točí se kolem rodiny, která prodává chatu a má na ní strávit poslední společný víkend. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2018 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box Office: 29. víkend
Box Office: Mamma Mia 2 a Equalizer 2 ovládli kina Akční thriller a sequel Equalizer 2 ovládl o premiérovém víkendu americká kina. Výrazně mu ale na paty šlapal další sequel v podobě muzikálu Mamma Mia! Here We Go Again. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší S premiérou Gilliamova posledního snímku Muž, který zabil Dona Quijota se ohlížíme zpět za tvorbou režiséra, který bojoval s větrnými mlýny celý svůj život. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 7. 2018 - 26. 7. 2018
TV tipy: Petr Pan, človíček Tate a špinavej Joe sjíždějí divokou řeku Druhá polovina července bývá z pohledu televizní nabídky každoročně chudá a nejinak je tomu i letos. Do našeho výběru se tak dostávají filmy, které by jinak nárok moc neměly, najdete v něm ale i ty hodně vzácně vysílané. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Mamma Mia! Here We Go Again 4/10
Recenze: Nebýt ABBY, byl by muzikál Mamma Mia! Here We Go Again katastrofou Deset let po premiéře divácky úspěšného letního hitu Mamma Mia!, muzikálu s písničkami skupiny ABBA, přichází do kin jeho pokračování, které se odehrává hned ve dvou časových rovinách. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
7