TV Recenze: Twin Peaks: Část 8

TV Recenze: Máš oheň? Twin Peaks: Část 8 představuje prozatímní vrchol

Vydáno: 29.06.2017 16:43 v sekci Články | Televize - Václav Limberk

Třetí série seriálu Městečko Twin Peaks známá také jako The Return má za sebou už osm odvysílaných částí. Poslední, osmá epizoda představuje prozatímní vrchol nové série Twin Peaks.

"Twin Peaks" Part 8Recenzoval/a Václav Limberk dne 29.06.2017 16:43. Třetí série seriálu Městečko Twin Peaks známá také jako The Return má za sebou už osm odvysílaných částí. Poslední, osmá epizoda představuje prozatímní vrchol nové série Twin Peaks. Hodnocení: 5
Twin Peaks nabírá s každým dalším dílem obrátky. Už první dvě epizody překvapily tím, jak byly zcela jiné, než se očekávalo. A to i pro ty, kteří čekali, že nová série navazující na původní Městečko Twin Peaks, bude jiná. Ale až tak jiná? Ano. 25 let, které zmiňuje zavražděná Laura Palmerová (Sheryl Lee) v jedné ze snových sekvencí speciálnímu agentovi Dale Cooperovi (Kyle MacLachlan) v původním seriálu nebo i ve filmovém prequelu Twin Peaks: Fire Walk with Me, je zatraceně dlouhá doba. A nejen ve snu.

Kyle MacLachlan, George Griffith ve filmu  / Také v našem normálním světě je 25 let dlouhá doba a, jedním slovem, vše se změnilo. David Lynch začal svou tvorbu experimentálním černobílým surrealistickým dramatem Mazací hlava a nyní se na sklonku své životní a profesní dráhy ke svým surrealistickým a experimentálním kořenům úspěšně navrací. To, co Lynch natočil mezi tím, zhruba od Sloního muže až po Mulholland Drive, byla série více či méně úspěšných (více úspěšných) filmů a jeden seriál, z nichž většina je dnes považována za klasická díla moderního (postmoderního, chcete-li) amerického filmu. Městečko Twin Peaks je pak považováno za přelomové dílo televize.

Už Inland Empire ale oznamoval novou, vysoce a hrubě experimentující pozdní éru v tvorbě samorostlého génia, který tím oznámil svůj odchod z "klasické scény" celovečerních hraných filmů. Lynch poté točil především experimentální krátké filmy, videoklipy a reklamy. Twin Peaks 2017 pak měl znamenat Lynchův návrat do první filmové (televizní) ligy. Lynch je stále na vrcholu svého umění, ale dnes už se nesnaží mazat divákům med kolem úst jako tomu bylo v případě původního Městečka Twin Peaks, dnes už tuto fázi divácké vstřícnosti rovnou přeskočil.

Fotografie z filmu  / Právě proto, je nový Twin Peaks tak jiný a s původním Městečkem Twin Peaks ho spojuje snad jen úvodní nostalgicky laděná titulková sekvence doprovázená původním hudebním motivem Angela Badalamentiho a postavou speciálního agenta Coopera, kterého jsme ale dosud v osmi epizodách mohli vidět v mnoha různých podobách, jen ne té, na kterou jsme čekali, a čekáme dále.

Bezmocného Coopera jsme měli možnost vidět v prvních dvou epizodách, kdy dlel ještě uvězněný ve svém pětadvacetiletém exilu na druhé straně vesmíru (ačkoliv dříve to býval červený pokoj nebo černý vigvam). Zlý Cooper (jeho dvojník) s charakteristickými černými zorničkami a dlouhými černými vlasy mezitím páchal škodu v našem světě a pak je tu ještě obchodník Dougie, který propůjčil "našemu" hodnému Cooperovi svou identitu.

Trent Reznor ve filmu  / Už víme, že Twin Peaks vlastně není Twin Peaks. Všechny "staré" postavy jako zástupci Andy (Harry Goaz), Hawk (Michael Horse), nově i Bobby Briggs (Dana Ashbrook), Lucy (Kimmy Robertson), James (James Marshall) nebo Norma (Peggy Lipton) a Shelley (Mädchen Amick), které hrály v původním Městečku Twin Peaks důležitou roli, jsou v novém Twin Peaks odsunuty na zcela vedlejší kolej. Jsou zde jen z nostalgie, proto, aby "se neřeklo", aby alespoň něčím Lynch uspokojil divákovy nostalgické choutky a vzpomínky na dávno zašlou minulost. Příjemným překvapením, i když dle mého soudu nikoliv nezbytně nutným, je zhmotnění postavy Diane (Laura Dern), kterou jsme v původním Městečku Twin Peaks znali jen jako diktafon, k němuž Cooper promlouval ve svých monolozích.

Ale co naplat, v novém Twin Peaks hraje hlavní prim sám Lynch, který si jednoduše natáčí to, co chce a jak chce. Míra autorské svobody, kterou Showtime Lynchovi poskytla, je dle mého soudu v kontextu jak filmovém, tak televizním v dnešní době nevídaná. Opravdu to vypadá, že měl Lynch zcela volné ruce a šéfové mu tentokrát, na rozdíl od doby, kdy byl jako umělec omezován, což krásně ukázal ve scénách v Mulholland Drive, kde byl režisér Adam Kesher (Justin Theroux) jen loutkou v rukou mnoha lidí, do jeho díla vůbec nezasahovali.

Fotografie z filmu  / A Lynch nám za to "na oplátku" nabídl v poslední zatím odvysílané Epizodě 8 prozatimní vrchol celé třetí série známé také jako The Return. (Následující odstavce obsahuje SPOILERY!) V osmém díle, který se neodehrává ani v Twin Peaks, ani v Las Vegas, ani v New Yorku, dosavadních třech dějištích nové řady, se Lynch pustil do zatím nejodvážnějšího uměleckého experimentu, chce se mi napsat, své dosavadní umělecké dráhy. Ale i jen v rámci The Return jde o mimořádně umělecky odvážný a ambiciózní počin.

Zcela nečekaně se Lynch vrací do roku 1945, kdy byla v pouštích Nového Mexika vyzkoušena první atomová bomba. Podle Lynche je právě ona původem všeho zla. Z ní pochází Bob (zde už jen jako bublina s obrázkem tváře Franka Silvy), a z ní pochází všechno a absolutní zlo, které tu Lynch manifestuje jakýmisi démony a duchy, kterým se v titulcích říká "woodsmen".

Robert Broski ve filmu  / Jeden takový woodsman, který snad musel přijít z pekla, a také že byl z pekla, atomového, zrozen, vnese do idyly roku 1956, které Lynch znovustvořil v několika roztomilých, i když černobílých scénách, které jakoby z oka vypadly z cestování strojem času v Návratu do budoucnosti, totální chaos a zkázu. A pak je tu ještě trip a lá 2001: Vesmírná Odysea a levitující Carel Struycken, který ze sebe vyplivne zlatý opar, v němž je tvář Laury Palmerové.

Divák původního Městečka Twin Peaks by řekl, že Carel Struycken je Obr, alespoň tak jsme ho znali, jako dobrého Obra, který pomáhal Cooperovi chytit vraha Laury nebo ho varoval před dalším nebezpečím, ale už v prvním díle nové řady jsme zjistili, že zde nevíme, koho Struycken představuje. Už to ale není ten "hodný Obr". Lynch ho v titulcích označuje jen jako "???????". Takže zlo bylo zplozeno a zrozeno dávno předtím, než se dostalo do Městečka Twin Peaks. Jeho původ byl Lynchem v osmém díle osvětlen. A osvětlen byl vysoce originálními a vizuálně hypnotickými obrazy. (Konec SPOILERŮ)

Šílenější to snad už ani být nemůže. Vzhledem k tomu, že nás ale čeká ještě dalších deset dílů, trochu se obávám, čeho se ještě od mistra obrazové originality a suchého černého humoru dočkáme. Další, devátou epizodu uvidíme 9. července.

P.S.: V tomto díle si sám sebe zahrál Trent Reznor, který tu hraje novou skladbu "She´s Gone Away" se svou skupinou Nine Inch Nails.

Scéna z filmu Twin Peaks: Epizoda 8

10/10
0,0

Kinopremiéry: 34. týden
Kinopremiéry: Barry Seal plánuje velkou oříškovou loupež a míří k temné věži Z trojice premiér měla být v tomto týdnu nejzásadnější ambiciózní kingovská adaptace fantasy Temná věž, po zdrcujících reakcích ale diváky asi bude více zajímat thriller Barry Seal: Nebeský gauner s Tomem Cruisem v hlavní roli.... čtěte zde
Vydáno: 23.08.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Hra o trůny S07E06 7/10
TV recenze: Hra o trůny S07E06 – Za Zdí V předposledním díle sedmé řady dominuje zejména akce a rychlý spád děje, který však tentokrát škodí celkovému příběhu seriálu. POZOR: Text obsahuje nezbytné spoilery k předchozím epizodám! čtěte zde
Vydáno: 22.08.2017 20:49 v sekci Články | Televize
0
Zabiják & Bodyguard 5/10
Recenze: Akční komedii Zabiják & Bodyguard zachraňují Reynolds s Jacksonem jen horko těžko Špičkový bodyguard Ryan Reynolds musí do 24 hodin dopravit do Nizozemí profesionálního zabijáka Samuela L. Jacksona, aby tam mohl svědčit proti bývalému běloruskému prezidentovi Garymu Oldmanovi... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 14:56 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV Recap: Twin Peaks 14. část 10/10
Twin Peaks Recap: 14. část - "Kdo je ten snílek?" Ve čtrnácté části třetí řady seriálu Městečko Twin Peaks - The Return se odehraje spousta zajímavých událostí. Nad vším se ale vznáší neustálá přítomnost tajemství, o nichž většinou jen sníme. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 12:26 v sekci Články | Televize
0
Box Office: 33. víkend
Box Office: Zabiják & bodyguard vedou další slabý víkend Akční komedie Zabiják & bodyguard s Ryanem Reynoldsem, Salmou Hayek a Samuelem L. Jacksonem urvala prvenství. Naproti tomu Soderberghovi Loganovi parťáci měli smůlu. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0