Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Pojištění.cz - nejširší nabídka online pojištění v ČR!
Blu-ray recenze: Příchozí

Blu-ray recenze: Příchozí zhodnocení se zpožděním

Vydáno: 25.06.2017 21:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Stává se i v lepších redakcích, že se k některému titulu dostanou s určitým odstupem, protože recenzní disk dorazil se zpožděním. Nevýhodou je neaktuálnost, výhodou možnost věnovat se filmu i disku s odstupem a pečlivě.

PříchozíRecenzoval/a Marek Slovák dne 25.06.2017 21:00. Stává se i v lepších redakcích, že se k některému titulu dostanou s určitým odstupem, protože recenzní disk dorazil se zpožděním. Nevýhodou je neaktuálnost, výhodou možnost věnovat se filmu i disku s odstupem a pečlivě. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:    
Amy Adams, Jeremy Renner ve filmu Příchozí / ArrivalVždycky jsem si myslel, že na začátku kritického textu by měl být nástin děje a na jeho konci (ne)doporučení daného díla; předpokladem pak je vyvarování se spoilerů. Nepsaná pravidla recenzí jsou ovšem zvláštní věc. Nefungují tak, jak jsem si myslel. Čtenáři a čtenářky je však očekávají, což svazuje. Teď už si ale nejsem jist, jestli na ně věřím (nepsaná pravidla... a vlastně i na tu čtenářskou obec). Existují totiž filmy i texty o nich, které jdou za vymezené hranice. Jako je Příchozí... a tento kritický článek o něm, který snímek doporučuje všemi deseti (10/10), nebude se pokoušet ani o částečné rekonstruování fabule a bude v následujících odstavcích obsahovat zásadní prozrazení z děje, protože to beztak vzhledem k datu premiéry a vydání nosičů pro domácí kino všichni viděli.

V souvislosti s tímto snímkem bývá často zmiňována hodnotící floskule "okamžitá klasika", ale když se odhlédne od problematičnosti takové předtuchy, sporné je především použití slova "klasika". Příchozí jsou i nejsou klasickým hollywoodským filmem. Mají protagonistku (lingvistka Louise Banksová), podle jejíchž stanovených, dosažených a reformulovaných cílů je strukturováno vyprávění do čtyř aktů s dílčími body obratu uprostřed (přijetí nabídky od vlády, navázání kontaktu, přistoupení k mimozemšťanům, překlad záznamu hlasu šéfa čínské armády, ohrožení v podobě sabotáže, porozumění příchozím, přemluvení šéfa čínské armády). Až na dílčí scény či záběry, které mají vytvořit napětí (víme víc než ona, a tak se kvůli sabotáži obáváme), jsme převážně co do informací omezeni na hrdinku, přičemž se noříme do jejích vzpomínek, snů/nočních můr, vizí atd. Proplétání pracovní (zodpovězení, co příchozí chtějí) roviny s osobní (nápomocné pro zodpovězení jsou mentální projekce s dcerou) je samozřejmostí. 

Amy Adams ve filmu Příchozí / ArrivalVe všech těchto zmíněných i dalších neuvedených postupech jsou Příchozí klasickým hollywoodským filmem, který by se s ohledem na žánrové tradice dal přirovnat k sedmdesátkovým novo-hollywoodským sci-fi, v nichž mimozemšťané nepředstavují hrozbu, ale záminku k prozkoumání stavu protagonisty či protagonistů. Danou etapu v kinematografii navíc evokují chladnou barevnou paletou či rozvíjením jednoduchých, působivých hudebních motivů. 

Snímek je však adaptací krátké povídky Teda Chianga Story of Your Life, která od samého začátku - jak praví jedna floskule - hraje s otevřenými kartami, zatímco Příchozí si nelineární vnímání času protagonistkou nechávají pro méně vnímavé jako pointu. Celou dobu ale spadají do trendu myšlenkových her a/či skládeček, příznačných pro postklasická díla, protože žánr sci-fi zde slouží k experimentování s možnostmi vyprávění: stírá se rozdíl mezi flashbackem a flashforwardem (v jednom případě i snem), protože "retrospektivně" vyprávěný příběh dlouhodobě zatajoval informaci o tom, že si příchozí "pohrávali" s myslí a vnímáním protagonistky.

Jeremy Renner ve filmu Příchozí / Arrival
Se znalostí pointy se navíc necelé dvě hodiny "přežánroví" ze sci-fi, které umožňuje přijmout přílet mimozemšťanů i pointu s darem v podobě nelineární percepce, na melodrama o komunikaci, životních volbách, vztahu matky s dcerou... a determinismu. A jako ve správných melodramatech jsou emoce postav (v návaznosti na ně pak i publika) po celou dobu tlumené, aby mohly v klimaxu a následně v epilogu propuknout naplno. Na rozdíl od melodramat jsou u stylu potlačeny expresivní - tj. emoce vyvolávající - funkce, protože desaturovaná barva, distancovanější rámování s nízkou hloubkou ostrosti a splývání hudby se zvukovými efekty komunikace mimozemšťanů vede spíše k distanci. (Vše v přímé opozici k prologu a epilogu, v nichž převládají detaily, kamera je odpoutaná a zní Richterovo emocionální On the Nature of Daylight.) Celek lze jakožto melodrama interpretovat jako důmyslně dvojznačné (či alibistické, chcete-li) pojednání na téma pro-choice vs. pro-life.

Disputacemi na téma, nakolik jsou Příchozí (post)klasický film, to začíná, opakovanými zhlédnutími obvykle končí. Ačkoliv obě názorové spektra ví, k jakému závěru jejich argumentace vede, uchylují se k ní. A vítají každý příspěvek do diskuze, který podpoří jejich náhled na věc. Závěr zrcadlí začátek, první a poslední odstavec parafrázuje komentář mimo obraz Louise Banksové. Klasický, postklasický... na tom nesejde, hlavně, že výborný. Jakékoliv vybočení z hranic totiž vede k jejich posílení, recenze končí - stejně jako začala - jednoznačným doporučením. (10/10)

Upoutávka na film Přichozí (2016) při příležitosti uvedení na BD/Digital HD

BLU-RAY:
BD obal filmu Příchozí / ArrivalI přehledový odstavec o vydáních na nosičích pro domácí kino má své hranice, které jsou dány tematickým vymezením a limitovaným rozsahem. Pokud ho nepřeskakujete, dočtete se v něm, že Příchozí vyšli na všech třech typech (DVD, BD i Ultra HD, které z důvodu popularizace formátu obsahuje i druhý disk s BD), pouze první je omezen co do vybavení disku (obsahuje pouze dva featuretty - Xenolingvistika a Akustické pokusy - z celkem pěti bonusových). Sběratele by zajímalo, že modrý disk je k dostání jak v klasickém amarayi s vnitřním artworkem, tak ve všude možně už vyprodanému steelbooku, který namísto konvenční plakátové grafiky plastového balení volí graficky střídmější, minimalističtější, o to působivější. Lidi s možností nakupovat v zahraničí mohou tentokrát zůstat věrni tuzemskému trhu, protože jsme v porovnání se zámořím nebyli o nic ochuzeni (bonusy, zvuková stopa). Neangličtináře a neangličtinářky ovšem nepotěší, že informativní a co do stopáže rozsáhlé bonusy (mírně přes osmdesát minut) nedisponují českými titulky. 

Hudební kompozice On the Nature of Daylight od Maxe Richtera

OBRAZ A ZVUK:
Amy Adams ve filmu Příchozí / ArrivalRecenzování obrazového a zvukového přepisu je zase odvislé od kritérií, která má daný publicista. Hodnotil-li by obraz šéfredaktor, pravděpodobně by poznamenal něco o tom, že disk rozhodně nepředstavuje demomateriál. Písmenka za sebe ale vrším tentokrát já, člověk, který kvalitu obrazového přepisu poměřuje s kinozážitkem a deklarovanými intencemi tvůrců v různých materiálech. Proto tvrdím, že odpovídá záměru, a tak je v podstatě kriticky nenapadnutelný. Barevná paleta je chladná, až na výjimky (do modra laděné pasáže v současnosti, do tlumené oranžové vyvedené vize) nekontrastní, tmavé pasáže "vinou" svícení a postprodukčním úpravám spíše šedé než černé. Vzhledem k systematické práci s nízkou hloubkou ostrosti a upřednostňování detailů lidských tváří před epickými celky ani nemá co vyniknout. Skoro monochromatický obraz, reprodukovaný na modrém disku tak, jak má vypadat.

Osmikanálový originální zvuk (DTS-HD Master 7.1) zase dokazuje, že u některých titulů není třeba Dolby Atmos. Dialogy jsou srozumitelné; zvukové efekty patřičně - jak by napsal šéfredaktor - vtahující (nejenom heptapodi, ale i přilétající vrtulník, vysokoškolské prostředí po odvysílání reportáže apod.); úvodní a závěrečná orchestrální skladba dostatečně působivé. (9/10)

(Spoileroidní) videoesej Examining an Adaptation z kanálu Lessons from the Screenplay

BONUSY:
Denis Villeneuve při natáčení filmu Příchozí / ArrivalJak bylo uvedeno výše, bonusy mají jediný nedostatek, a to absenci české titulkové podpory. Pokud ale umíte anglicky (či vládnete některým z dalších pěti jazyků ve volitelné titulkové stopě), měli byste si na ně vyhradit těch zhruba osmdesát minut času. Na rozdíl od valné většiny dokumentárních materiálů totiž nejsou určeny pro ty, kteří snimek ještě neviděli, a v podstatě suplují audiokomentář hned několika zainteresovaných osob. Jistě, že se nevyhýbají přímé i nepřímé adoraci režiséra jako vizionáře rozhodujícího o jednotlivých složkách, ale přináší skutečný vhled do procesu tvorby.

Nejdelší dokument Porozumění filmu Příchozí (30 min.) probere vše podstatné, co se týče předprodukční fáze vzniku: adaptování krátkého příběhu Story of Your Life Teda Chianga, obsazování hlavních rolí, vizuální podoba odvislá od konceptu špinavé sci-fi a nezanedbání důležitosti lingvistiky v zápletce (konzultace s lingvisty, vytvoření vizuálního jazyka včetně skript s vysvětlujícími znaky). Bohužel se onen vstupní featurette nevyhýbá určité nabubřelosti, která je příznačná i pro závěrečný dokument Zákony času, paměti a jazyka (15,5 min.), ve kterém jsou různé teoretické koncepty roubovány na snímek (zejména Einsteinova teorie relativity) a témata se rozebírají až z filozofické perspektivy (percepce času, uvědomování si vlastní smrtelnosti). 

Bradford Young při natáčení filmu Příchozí / Arrival
Naštěstí se "prostřední" trojice dokumentů, které jsou rámovány výše hodnocenými, zabývá konkrétními složkami filmového stylu: hudbou, zvukem a střihem. Věčné opakování (11,5 min.) je věnováno hudbě, pro kterou bylo určující opakování - not s různou rychlostí, skladby v prologu a epilogu atd. Akustické podpisy (14 min.) zase netradičně kladou důraz na ticho, ale rozebrána je i tvorba zvuku mimozemšťanů (vč. záběrů nahrávání ptactva). Nelineární myšlení (cca 11,5 min.) přichází s několika poznatky ohledně střihové skladby (důležitost horizontálního směřování příběhu namísto vertikál v podobě flashbacků/flashforwardů), spíše než netradičnímu přístupu k pojetí času se však zabývá několika vybranými scénami (především noční můra a odlet). (MS: 8/10)

(Spoileroidní) videoesej Arrival: Ending Explained z kanálu FoundFlix

ZÁVĚR: 
BD obal filmu Příchozí / ArrivalNa zahraničních serverech věnujících se hodnocení Blu-ray nosičů se u disku s výborným filmem, věrným obrazovým a zvukovým přepisem a nadprůměrnými bonusy dočtete "jednoznačné doporučení". Příchozí si jednoznačné doporučení BD zasluhují, přestože obraz a zvuk není určen k demonstrování kvalit domácího kina (odpovídá však záměrům) a bonusy jsou kvůli absenci českých titulků určeny pouze pro anglicky mluvící (či čínsky, korejsky, portugalsky, španělsky a thajsky čtoucí vzhledem k titulkům). Filmu taktéž patří "jednoznačné doporučení", ale i když jsou pozoruhodným příspěvkem k žánru melodramatu a k diskuzím o (post)klasičnosti hollywoodských děl, krotil bych extatické výkřiky. Přece jenom jsou dalším z nemalého počtu velmi dobrých až výborných středně až vysokorozpočtových sci-fi (KontaktSunshineMoon, Správci osudu, Zdrojový kód, GravitaceInterstellar), sázejících více na rozum než na otupění smyslu přívalem atrakcí.

(Spoileroidní) videoesej The Hidden Meaning: Arrival z kanálu WiseCrack
 

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Táta je tady doma a hraje si se smrtí Předposlední listopadový týden je premiérově jeden z nejslabších minimálně druhé poloviny roku. Vždyť těmi nejatraktivnějšími novinkami jsou zřejmě podprůměrná komedie Táta je doma 2 a dle všeho zbytečný remake Hráčů se... čtěte zde
Vydáno: 22.11.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 46. týden
TOP 20 ČR: Liga spravedlnosti po právu sundala Poirota Nedlouho po marvelovském Thorovi, který se nyní drží na bronzu, do kin vletěla skupina superhrdinů z DC v Lize spravedlnosti, mezi nimi zůstala vtisknutá Branaghova detektivka Vražda v Orient Expresu. čtěte zde
Vydáno: 21.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 46. víkend
Box Office: Liga spravedlnosti nenaplnila očekávání Pátá komiksovka ze série rozšířeného DC univerza, Liga spravedlnosti otevřela pod hranicí očekávání a pod hranicí sta milionů dolarů, což je zatím nejslabší otvírák pro DCEU vůbec. čtěte zde
Vydáno: 20.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 17. 11. 2017 - 23. 11. 2017
TV tipy: Kingsmanovi je znovu sedmnáct a očekává exodus Druhá polovina listopadu láká v televizi hlavně na premiéru prvního dílu vynikající akční komedie Kingsman Matthewa Vaughna. V jejím stínu zůstává i uvedení biblického velkofilmu Exodus, který ale nesplnil divácká očekávání.... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Zahradnictví: Nápadník 5/10
Recenze: Nápadník uzavírá trilogii Zahradnictví v trochu veselejších tónech Závěrečný díl trilogie Zahradnictví Jana Hřebejka a Petra Jarchovského se nese v komediálnějším duchu. Ze všech tří dílů je tento nejlepší, ale pořád to není žádná sláva. čtěte zde
Vydáno: 16.11.2017 13:36 v sekci Recenze | Premiéry
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Blade Runner 2049 – „ostré komando“ pro nové tisíciletí (05.10.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Oscar 2017: Nejlepší film (26.02.2017 10:00 v Články | Publicistika)
- Oscar 2017: Nejlepší režie (24.02.2017 16:00 v Články | Publicistika)
- Oscar 2017: Nejlepší adaptovaný a původní scénář (21.02.2017 18:12 v Články | Publicistika)
- Oscar 2017: Technické kategorie (09.02.2017 09:10 v Články | Publicistika)
- Cenu DGA pro nejlepšího režiséra si odnesl Damien Chazelle (05.02.2017 19:04 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2017: Nominacím jednoznačně vévodí muzikál La La Land (24.01.2017 14:53 v Novinky | Zprávy)
- TOP 20 ČR: vyhrálo buď Všechno nebo nic (17.01.2017 10:21 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Jaké jsou nejlepší filmy roku 2016 podle producentů? (10.01.2017 22:39 v Novinky | Zprávy)
- 70. ročník britských cen BAFTA: nominace (10.01.2017 16:05 v Novinky | Zprávy)
- TOP 20 ČR: Anděl Páně 2 atakuje český rekord (10.01.2017 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Téma: Nejlepší filmy roku 2016 podle filmserver.cz (07.01.2017 13:01 v Články | Žebříčky)
- TOP 20 ČR: novinky nezlomily Strachovu pohádku (03.01.2017 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: o Vánocích se do vedení vrátil Anděl Páně (28.12.2016 16:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Dunu snad natočí Denis Villeneuve (22.12.2016 20:30 v Novinky | Zprávy)
- TOP 20 ČR: Star Wars po roce opět bodují (20.12.2016 20:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box Office: Rogue One zaznamenal třetí nejlepší otvírák roku (19.12.2016 07:30 v Komentáře | Box office)
- 10 filmů, které se uchází o Oscara za vizuální efekty (17.12.2016 12:15 v Novinky | Zprávy)
- Nominace na ceny SAG vede Místo u moře (14.12.2016 20:24 v Novinky | Zprávy)
- Critics Choice Awards ovládnul La La Land (12.12.2016 12:03 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   45/2017

Vražda v Orient expresu
8/10

Nové filmové zpracování klasického detektivního příběhu od Agathy Christie sází na vtipné a akčnější pojetí, než tomu bylo u předchozích dvou adaptací za cenu nižší srozumitelnosti pro dosud zcela nedotčené diváky.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Call Me by Your Name (1x)
Králíček Petr (1x)
Táta je doma 2 (2x)
V pasti času (1x)
Sbohem děcáku (1x)
Úžasňákovi 2 (1x)
A Quiet Place (1x)
Rampage: Ničitelé (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver