V předchozím filmu Transformers: Zánik měl režisér Michael Bay kromě obřích robotů i robotické dinosaury, v pátém dílu s podtitulem Poslední rytíř to dotáhl už i na robotické středověké trojhlavé draky. Toliko k hollywoodskému přesvědčení, že každé pokračování musí být ještě větší, výbušnější a rozmáchlejší než jeho předchůdce.
Takže v nových Transformers se děje přibližně toto:
- Zuří válka mezi Transformery a lidmi, protože Transformeři jsou považováni za nežádoucí nelegální přistěhovalce.
- Mechanik Cade (Mark Wahlberg) se náhodou dostane k pradávnému talismanu, který nějak souvisí s magickou holí, nejmocnější zbraní ve vesmíru.
- Ta hůl je holí čaroděje Merlina. Ano, toho čaroděje Merlina z artušovských legend. A Transformeři za krále Artuše a jeho družinu bojovali proti barbarům, ale to se v učebnicích dějepisu pochopitelně nepíše. Také bojovali v první světové válce a proti nacistům ve druhé a zabili Hitlera.
- Britský sir Edmund (Anthony Hopkins), poslední z žijících strážců transformeří historie v lidských dějinách, dá Cadea dohromady s mladou profesorkou dějepisu, aby společně pátrali po Merlinově holi. Ta profesorka (Laura Haddock, zdárně plnící funkci britské náhražky za Megan Fox) je totiž poslední z přímých Merlinových potomků a mohla by tím pádem vědět, kde se nalézá Merlinův hrob.
- Hlavní zlý Transformer Megatron dává dohromady svou partu, aby se té hole také pokusil zmocnit.
- Napůl zničená planeta Transformerů Cybertron se blíží k Zemi, aby z ní vysála všechnu energii (nebo co), což by mělo za následek konec světa.
- Optimus Prime je magicky omámený, aby stál na straně zla.
- A to ještě zdaleka není všechno.
Přemýšlím, jestli jsem viděl za poslední rok nějaký film, který by byl obsahově našlapanější, překombinovanější a přeplácanější. Možná že zatím poslední japonskou Godzillu, ale v té bylo zas rozhodně méně explozí, robotů a zpomalených záběrů snímaných proti slunci.
Dovedu si v pohodě představit, že by se vystřihl nejméně půltucet postav. Na příběhu by se nemuselo nic měnit a film by byl třeba o dvacet minut kratší, takže by pořád měl přes dvě hodiny, ale aspoň by byl přehlednější a méně zmatený. Například postava čtrnáctileté holky, která se na začátku filmu dost otravně nalepí na hlavního hrdinu, nemá v ději žádnou důležitou roli a pouze plní funkci hezké dětské a nevinně vypadající tvářičky, po níž mohou esteticky stékat slzy, což vypadá dobře na kameře (takže se to děje povážlivě často). John Turturro je zas zřejmě přítomen už jen z nostalgie na jeho účast v předchozích dílech série.
Výsledek je ten, že pátí Transformers jsou ještě uspěchanější, zmatenější a dementnější než předchozí díly, obsahují až moc postav, dějových odboček a motivů, řadu z nich zcela zbytečně. Občasné pokusy o humor se zásadně míjejí účinkem, lidští hrdinové, neustále pobíhající pod nohama bojujících obřích robotů, působí jako nadbyteční a nedůležití mravenci, a Anthonyho Hopkinse je pro takovéto filmy škoda.
Transformers: Poslední rytíř vypadá jako směs předchozího dílu série s nedávným pokračováním Dne nezávislosti, akorát je příběhově ještě epičtější a stupidnější než oba tyto filmy, přičemž nedostatky částečně zahlazuje dokonalostí a množstvím akce a vizuálním pozlátkem. Leckomu to bude určitě stačit, ale když si tenhle film srovnáte s jinými blockbustery poslední doby, tak ty jsou přeci jen přinejmenším přehlednější a urovnanější.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










