Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta má děravý děj, ale baví slušně

Vydáno: 24.05.2017 08:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Nejnovější díl Pirátů z Karibiku se tentokrát točí kolem snahy Jacka Sparrowa utéct před prokletým španělským kapitánem Salazarem a kolem honby hrdinů za bájným Poseidonovým trojzubcem.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomstaRecenzoval/a Jan Varga dne 24.05.2017 08:00. Nejnovější díl Pirátů z Karibiku se tentokrát točí kolem snahy Jacka Sparrowa utéct před prokletým španělským kapitánem Salazarem a kolem honby hrdinů za bájným Poseidonovým trojzubcem. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:    
Johnny Depp ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesPátý díl Pirátů z Karibiku dostala na starost norská režisérská dvojice Joachim Rønning a Espen Sandberg, kteří po úspěšné kariéře v režírování reklam sice natočili v Norsku dva zdařilé koprodukční životopisné filmy, leč ještě před tím debutovali v Hollywoodu s úděsným snímkem Sexy Pistols (k jehož mizérii přispěl ovšem i Luc Besson coby autor scénáře). Za scénářem Pirátů z Karibiku nyní stál Jeff Nathanson, který, ačkoli napsal pro Spielberga Chyť mě, když to dokážeš a Terminál, tak za své scénáře k filmům Křižovatka smrti 2 a 3 a Nebezpečná rychlost 2: Zásah na sebe opravdu pyšný být nemůže. Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta byli tím pádem z důvodu přítomnosti tohoto nevyzpytatelného tria už od začátku stavěni do pozice kvalitativně nejistého podniku.
 
Nakonec se ale ukazuje, že tahle sázka se producentům vyplatila, neb pátí Piráti z Karibiku jsou nejen podstatně lepší než předchozí díl s podtitulem Na vlnách podivna, ale patrně se dají očekávat i debaty o tom, zdali nepřekonali některý z dílů úvodní trilogie. Případně s kterým z dílů se z hlediska kvality nejvíce potkávají. Podobné debaty budou ovšem silně subjektivní.

Javier Bardem ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesObecně se však dá říct, že nejsilnější jsou noví Piráti z Karibiku v těch aspektech, v nichž spočívají ta největší pozitiva celé série – v nákladné a epicky působící výpravě, v řemeslných schopnostech filmařů, ve vynikajících digitálních tricích, hudbě Hanse Zimmera (pozor - soundtrack má tentokrát na svědomí Geoff Zanelli) a atmosféře exotických karibských oblastí prošpikovaných pirátskými loděmi, truhlami s poklady, podivuhodnými stvořeními a magickými kletbami. Naopak za nedostatek lze snad u všech filmů v sérii označit děj, který mnohdy doplácel na překombinovanost a zmatečnost a jeho zápletky působily jako vycucané z prstu. To souvisí i s tím, že Piráti z Karibiku nejsou podloženi žádnou mytologií a stojí za nimi jen atrakce z Disneylandu. V tomhle všem se Salazarova pomsta vzácně shoduje se svými předchůdci. U ostatních motivů už je to těžší.
 
Jedním z takových motivů je postava pirátského kapitána Jacka Sparrowa v podání Johnnyho Deppa, který platil za ránu na jistotu zejména v prvních třech filmech, kde zodpovědně plnil úlohu komické vedlejší figurky, upozorňující na sebe malátnými nekontrolovatelnými pohyby, nepředvídatelností a osobitým vzezřením i dikcí. Po pěti filmech je ale již možné říct, že se jeho vystupování poněkud omrzelo a není už tak vtipné jako dřív, hlavně proto, že Johnny Depp v podstatě jen variuje to, co od něj známe z předchozích dílů, tj. chová se jako účastník klauniády, ale zároveň překypuje sebedůvěrou a všechno mu až překvapivě vychází. Alespoň ale filmaři nezopakovali tu samou chybu jako tvůrci čtvrtého dílu, kteří přisoudili Jacku Sparrowovi post hlavního hrdiny, což je úloha, do které se principiálně nehodil. V Salazarově pomstě má sice pořád jednu z nejdůležitějších rolí, ale zároveň to úplně hlavní role není.

Brenton Thwaites ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesZa hlavního hrdinu je tu totiž mladík Henry Turner (Brenton Thwaites), syn onoho Willa Turnera, jehož v prvních třech Pirátech z Karibiku hrál Orlando Bloom. Synek by rád svého otce vysvobodil ze zakletí a tráví proto mnoho let pátráním po Poseidonovu trojzubci, bájném artefaktu, jehož vlastník by se měl stát pánem všech moří a oceánů. Během pátrání se osudově setká se studovanou astronomkou Carinou (Kaya Scodelario), která se snaží rozluštit tajemství deníku Galilea Galileie, jenž s trojzubcem nějak souvisí.
 
Jediný, kdo jim v pátrání může pomoci, je z nějakého důvodu právě Jack Sparrow. Ten ale zrovna vyměnil svůj kompas za láhev rumu a zapomněl, že tím kompasem držel v šachu nemrtvou a prokletou posádku španělského kapitána Salazara (Javier Bardem), který zasvětil svůj život zabíjení pirátů, a nyní, konečně osvobozen z věčného stínu, se vydává po krku i Jacku Sparrowovi. Přimíchá se k tomu i pirátský kapitán Barbossa (Geoffrey Rush), jenž uzavře se Salazarem dohodu – když ho nechá žít, pomůže mu s dopadením Jacka (Salazar totiž z nějakého důvodu nesmí vstoupit na pevninu). A aby toho nebylo málo, tak po nich všech jde ještě anglická flotila, ale ta se objevuje jen sporadicky a spíš okrajově přicmrndává.
 
Javier Bardem, Geoffrey Rush ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesZ výše řečeného je vidět, že tvůrci filmu opět spletli páté přes deváté ve snaze dostat na plátno co nejvíc starých známých a k tomu i několik nových postav a nechat je všechny hnát se za trojzubcem. Výsledný guláš je tak sice poměrně zábavný, ale mnohdy nedává smysl – logika motivací některých postav k různým jejich činům jde někdy skutečně hodně mimo, některé dějové zvraty a zákonitosti fiktivního nadpřirozeného pirátského světa se snad ani jakkoli rozumně vysvětlit nedají a i finále, v němž je trojzubec skutečně nalezen, je spíš zklamáním.

U Poseidonova trojzubce totiž nikdy není řečeno, co všechno se s ním dá dělat a co už ne, takže to nikdo z hrdinů do poslední chvíle neví. V závěru to ale vypadá, jako by ani tvůrci sami nevěděli, co by si měli s nalezeným artefaktem počít, tudíž handrkování a přetahování postav o něj připomíná cvičení v dadaistické neobratnosti.
 
Johnny Depp, Kaya Scodelario ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesZa celou dobu také není nijak vysvětleno, co a jak Carina čte v Galileově deníku (kromě shrnujícího tvrzení, že to souvisí s hvězdnou oblohou), a proč by zrovna Galileův deník měl nějak souviset s Poseidonem. Kromě toho její „logické“ vývody a interpretace jedné básničky jsou natolik divoké a náhodné, že to připomíná podobně neuchopitelné pátrání Roberta Langdona z filmových adaptací Dana Browna. Příběhových nedostatků je přitom velká hromada, tohle je jen zlomek z nich.
 
Při tom všem se však filmu nedají upřít řemeslné schopnosti jeho tvůrců, nápaditost, zábavnost a celkem slušné herecké výkony většiny představitelů (hlavně Bardem a Rush jsou skutečně lahůdkoví, zatímco představitelé Henryho a Cariny tvoří poněkud mdlý a nezajímavý pár). Akčních scén není nijak zvlášť moc, ale film celkově nabízí od začátku do konce jen minimum pomalejších míst a spíš se v něm neustále něco děje, takže nedostatkem akce příliš trpět nelze. Horší už je, že nejlepší akční scénu si film odbude hned na začátku a žádnou následující ji už nepřekoná, což je další známka nevyužitého potenciálu závěru, který si vyloženě říkal o velkolepé finále, leč dostavilo se jen napůl uspokojivé a nedostatečně vygradované rozuzlení, následované samoúčelnou a nevěrohodnou Deus ex machinou sloužící k laciné potěše fanoušků.

Brenton Thwaites ve filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No TalesVýhoda Pirátů z Karibiku nicméně je, že na silném příběhu nikdy nestáli, a byť i tak jde o kotvu, která je částečně táhne dolů, tak jim lze ledajaké přešlapy v tomto teritoriu odpustit. V první řadě jde totiž o zábavu, jakou by měl letní filmový blockbuster nabídnout v co největším rozměru, a to se v případě Salazarovy pomsty víceméně daří. Romantická linie mezi Henrym a Carinou je vkusná a nevadící, Jack Sparrow už není k popukání, ale vtipný pořád celkem je, film ujíždí kupředu v rychlém a pravidelném tempu a coby zábavnímu produktu na objednávku na něm nelze nalézt nic moc, co by se mu dalo vytknout. Dokud se nezačnete vrtat ve spleti jeho dějových zákrut a hledat v nich nějaký vnitřní smysl.
 
P.S.: Oficiální americký název filmu je sice Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales, leč ve filmu samotném se na začátku objeví podtitul Salazar´s revenge, což je zřejmě alternativní název pro uvedení v Evropě nebo tak něco.
 
P.S. 2: Po závěrečných titulcích následuje ještě malý bonus.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Český trailer k filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Hastrman 7/10
Recenze: Hastrman je výraznou žánrovou směsicí o vodnické lásce k ženě a rodné krajině Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 20. 4. 2018 - 26. 4. 2018
TV tipy: Nicholas Nickleby míří krotit důchodce do Chicaga Druhá polovina dubna není v televizi nějak extra zajímavá a nepřichází s žádnou velkou premiérou. Vládu tak přebírají tradiční reprízy a několik neznámých žánrovek. Asi nejtatraktivnějším tipem je šestioscarový muzikál... čtěte zde
Vydáno: 20.04.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Janička a Hastrman v husí kůži spolu hrají Vadí nevadí Předavengerovský týden přináší do kin pětici novinek, z nichž k těm nejvýraznějším bude patřit francouzský rap-metalový muzikál Janička. Vzkřísit tuzemskou kinematografii by zase mohl hraný debut Ondřeje Havelky Hastrman.... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 15. Týden
TOP 20 ČR: Fakjů pane učiteli 3 vede Na první místo domácího žebříčku se vyšvihla německá komedie Fakjů pane učiteli 3. Z premiér zaujal ještě Dwayne Johnson a jeho nový snímek Rampage: Ničitelé. čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1
Měsíc Jupitera 7/10
Recenze: Měsíc Jupitera je dalším důkazem růstu maďarské kinematografie Maďarský film kombinující téma uprchlické krize s fantaskním prvkem v podobě létajícího imigranta je nesmírně výrazný a navíc disponuje úžasně opojným vizuálním zpracováním. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2018 14:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Piráti z Karibiku usedají do válečného vozu a hledají ostrovy uprostřed proudu (13.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Everybody Knows: otvírák letošního Cannes v traileru (05.04.2018 18:33 v Novinky | Trailery)
- První trailer: Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (13.03.2018 19:37 v Novinky | Trailery)
- Zlaté maliny: nominace na nejhorší filmy roku 2018 vyhlášeny (23.01.2018 14:15 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2018, část 2. (21.01.2018 19:02 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Dokonalý šéf hraje za zdí špinavou hru s komornou (29.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Desítka semifinalistů postupující do boje o Oscara za vizuální efekty (19.12.2017 10:10 v Novinky | Zprávy)
- Labyrint: Vražedná léčba - finále YA série v novém traileru (09.12.2017 09:00 v Novinky | Trailery)
- Jaká dvacítka filmů má šanci se ucházet o Oscara za vizuální efekty? (06.12.2017 10:08 v Novinky | Zprávy)
- Druhá Fantastická zvířata mají název a první temnou fotku (18.11.2017 18:00 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Vražda v Orient expresu – čím větší knír, tím větší zábava (08.11.2017 16:10 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Maxinožka z temného předměstí vyšetřuje vraždu v Orient expresu (08.11.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi (18.10.2017 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Před globálním nebezpečím chrání bajkery matka! (18.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zloba - Královna černé magie 2 získala režiséra (04.10.2017 18:21 v Novinky | Zprávy)
- TOP 20 ČR: Kingsman si udržel náskok na jiné tituly (03.10.2017 17:00 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Labyrint: Vražedná léčba: poslední díl YA trilogie v prvním traileru (26.09.2017 12:51 v Novinky | Trailery)
- TOP 20 ČR: Kingsman sejmul zlověstné To (26.09.2017 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2018

Ready Player One: Hra začíná
10/10

Kdybych byl mimískový manža, napsal bych, že jsem si čvachtal. Mimískový manža nejsem, a tak si můžete přečíst analytičtější kritiku zdůvodňující, proč je Ready Player One: Hra začíná slast.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Jsem božská (2x)
Super Troopers 2 (2x)
Hastrman (9x)
Equalizer 2 (1x)
Deadpool 2 (2x)
Jurský svět: Zánik říše (1x)
Vadí nevadí (2x)
Anon (2x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver