Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Invaze z vesmíru: Od Války světů po Válku světů (1/2)

Invaze z vesmíru: Od Války světů po Válku světů (1/2)

Vydáno: 10.03.2011 09:30 v sekci Články | Publicistika - Martin Bubrín | foto: Paramount Pictures

U příležitosti premiéry Světové invaze jsme se rozhodli podrobněji podívat na stěžejní snímky, které ukazují návštěvníky z vesmíru především jako agresivní kolonizátory. Jak si útok "malých zelených mužíčků" představovali filmaři v průběhu věků?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jsou od nás vzdáleni tisíce světelných let, ale přesto o naši malou zelenomodrou planetu stále usilují. Chystají se na nás zaútočit, navázat s námi kontakt, nebo jsou už dlouho mezi námi. Buď se snaží skrývat, měnit podobu, nebo se nám chtějí rovnou ukázat v plné polní. Řeč je samozřejmě o mimozemšťanech, kterým tvůrci již od počátků kinematografie nedali pořádně spát a ve svých vizích se nám je snažili převést na plátno. Naivní představa malých zelených mužíčků, kteří nás pozorují technologiemi nad naše chápání, dala vzniknout řadě památných snímků, které formovaly žánr sci-fi. Nechme teď ale všechny vetřelce a Luky Skywalkery stranou a pojďme se podívat na filmy, ve kterých vyspělá civilizace z vnějšího vesmíru přilétá na Zemi (většinou) za jinými účely než si s námi přátelsky potřást pravicí.
Přinášíme vám první část článku věnovaného filmovým milníkům sci-fi žánru s tématem mimozemské invaze. Druhou část naleznete zde.
Invaze z rozhlasu
Sci-fi žánr to neměl jednoduché. Představy budoucnosti, vynálezů a fantastických světů nemohly realisticky smýšlejícím lidem z dob počátků kinematografie říct více než nám dnes, kdy slýcháme zaujaté vyprávění našich prarodičů nepoznamenaných internetovým věkem o tom, že k dobré zábavě kdysi stačilo hezké počasí a dobrá knížka. Mimozemšťané v té době byli ještě režiséry uloženi v kryo spánku, vědeckofantastický žánr jen okrajově nastiňoval německý expresionismus (Metropolis nebo Žena na Měsíci Fritze Langa) nebo průkopnické fantaskní počiny Georgese Meliése (Cesta na Měsíc) a veškeré nadpřirozeno se otiskovalo jen do stylizovaných výtvarných hororů.
Do povědomí veřejnosti se až roku 1938 zapsal slavný filmový režisér Orson Welles (v té době ještě herec) se svou rozhlasovou hrou Válka světů. Kvůli zvolené sugestivní formě vyprávění pomocí živých zpravodajských vstupů nemohli ti, kteří prošvihli začátek vysílání, vědět, že se jedná o pouhou inscenaci, a tak se rozpoutala opravdová panika. Lidé si mysleli, že marťané opravdu přistáli na Zemi a táhnou se svými tripody na New York. Tento legendární výstup tak nesmazatelně přispěl do historie mediálního průmyslu a ovlivnil také budoucí posun v žánru sci-fi.
Jeho okrajovost byla ale prolomena až těsně po druhé světové válce, kdy v USA nastala takzvaná zlatá éra sci-fi filmů, ze které vzešlo mnoho klasických snímků, jež dále formovaly filmový průmysl. Mimo boom v žánru hororu nám tak americká kinematografie představila i první filmy, ve kterých se naplno ukázali i naši (ne)přátelé z vesmíru.

Zlaté padesátky a jejich naivita
Pro jeden z nejvýraznějších počinů bychom museli sáhnout až do roku 1951, kdy podle Roberta Wise nastal Den, kdy se zastavila Země. Charismatický mimozemšťan Klaatu a jeho posluhovač Gort tehdy přistáli se svým vesmírným talířem přímo do středu Washingtonu D.C. a se slovy "Klaatu Barada Nikto" přinesli tehdejšímu lidu jednoduché poselství: Pokud nezastavíte války, zničíme Zemi. Dnes působí příběh sice jako naivní agitka za celosvětový mír, ale faktem je, že z hlediska svého úmyslu jde o neskutečně inteligentní a promyšlený snímek, který mimo jiné vystihuje trend ambiciózních sci-fi padesátých let - vyjadřování se k aktuálním politickým otázkám. Hrozba studené války a potenciální atomový konflikt daly Dni přes svou neskonalou přímočarost i vydatné myšlenkové podhoubí, nad kterým se lze zamyslet i v dnešní době zmítané tématy zcela jinými. Proto nám v ekologickém remaku z roku 2006 Keanu Reeves hrozí vyhubením, pokud nebudeme slušně zacházet s našimi lesy a ovzduším. Nemusím snad zdůrazňovat, která verze dopadla lépe...
Podobným tématem se zabýval i o dva roky starší snímek Byrona Haskina Válka světů, který nám nabídl stejnou myšlenku, avšak v méně atraktivním a jednoznačném podání. Na motivy románu H. G. Wellse tak vznikl katastrofický "velkofilm", v němž s námi návštěvníci z vesmíru neměli rozhodně dobré úmysly. Tripody ze Spielbergova remaku (o tom v druhé části článku) nahradily fantaskní létající talíře nelítostně likvidující všechny světové metropole. Údernost a rozmáchlost však nečekejte, spíše se jedná o působivý retrofilm opět koketující s myšlenkou nekonečné paranoie studené války a politikou tehdejšího mccarthismu. Stačilo by jen mimozemšťany vyměnit za komunisty, létající talíře za tanky a rázem by z toho byl válečný film. Dnešním divákům však stará verze Války světů nemá, až na průlomové triky, již moc co nabídnout. Z filmového hlediska se totiž nejedná o nic převratného, co by stálo za zmínku. Přidanou hodnotu si zaslouží jedině za svůj historický význam.
Za třetí nejznámější počin můžeme považovat thriller z roku 1956 režiséra Dona Siegela s názvem Invaze lupičů těl. V ní se opět odrážejí poválečná traumata a jednoduchá stylizace "neviditelných" vetřelců do rolí komunistů. Mimozemšťané pomocí zvláštních kokonů nahrazovali lidi jejich nepřítomnými imitacemi bez emocí, ve snaze nastolit společnost, ve které jsou si všichni rovni. To se nelíbilo ústřednímu hrdinovi doktoru Bennellovi, jenž se před nimi vydal na útěk se svou milovanou, již nechtěl přestat milovat. Opět naivní zápletka, která musela být v tehdejší době jistě odvážnou alegorií na politiku USA, ale dokázala vytvořit katastrofický film téměř bez použití speciálních efektů a ještě stihla být úderná a aktuální. Ne nadarmo tento úprk neprávem pronásledovaného muže za spravedlností jakoby z oka vypadl pozdějším Hitchcockovým dílům. Ze všech čtyř verzí, které byly natočeny (temnější Invaze zlodějů těl z roku 1978, nezajímavá Lupiči těl z roku 1993 a průšvihová Invaze z roku 2007), je tato zdaleka nejpovedenější.
Tematikou návštěvníků z vesmíru se zabýval rovněž "nejhorší režisér všech dob" Edward D. Wood Jr., jehož Plán 9 z vesmíru (1959) můžeme považovat za dokonalý brak. Plastové modely létajících talířů a další řádka bizarností si zajišťují své nesmrtelné místo v kinematografii a zástup citujících fanoušků dodnes. Srandu z mimozemské invaze si udělali i Jean Girault a Louis de Funés v pátém díle četnické taškařice s názvem Četník a mimozemšťané. Kvalitou je snímek z dnešního pohledu tutam, ale nesmazatelnou nostalgickou záplatu z dětství podpořenou geniálním dabingem jen tak neodpářete.

Osmdesátá léta a boom sci-fi filmů
To už jsme ale v roce 1979, jelikož bylo předchozí desetiletí formováno Kubrickovým tripem do roku 2001 s podtitulem Vesmírná odyssea nebo Schaffnerovým výletem na Planetu opic. Pravé kinematografické sci-fi milníky Star Wars a Vetřelce, které odstartovaly vše, co dosud nehybně proplouvalo mimo hlavní proud naší galaxie, však nyní necháme stranou a raději se podíváme na horu, na kterou nás vzal Steven Spielberg.
Nadčasový skvost Blízká setkání třetího druhu nasadil kamarád a kolega George Lucase do opozice jeho slavným Hvězdným válkám a... společně s ním položil základní kameny žánru science-fiction. Otec Jurského parku nebo Indiana Jonese ve svém mimozemském debutu ukázal světu ohromnou a hrozivou podívanou o setkání dvou odlišných světů. Zneklidňující úchvatné dílo nenásilnou cestou předvádí jedno z nejlepších setkání s mimozemšťany, které bylo dosud převedeno na plátno. Žádné apokalyptické či katastrofické scénáře, jen fascinace a úžas nad tím, jak se dvě rozdílné civilizace dokážou shledat. Blízká setkání jsou tak fascinující podívanou i dnes, kdy bychom raději než mírumilovné bytosti z vesmíru viděli katastrofickou řežbu plnou krve a speciálních efektů, a stále si (spolu s oscarovou kamerou Vilmose Zsigmonda) drží svůj velký nadstandard.
V osmdesátých letech se sci-fi žánr díky úspěchu Star Wars stával stále více a více populární, takže diváci nadpřirozené zápletky automaticky vyžadovali od každého velkofilmu. To se povedlo i druhému Supermanovi (1980), který tentokrát chránil Zemi před invazí nepřátelských kryptoňanů generála Zoda a jeho přisluhovačů Ursy a Nona. V ještě naivnějším a logicky děravějším pokračování komiksového spektáklu zatápěli muži z oceli svou nadpřirozenou silou a nezapomenutelnými oblečky. Jako lusknutím prstu si podmanili celou Zemi, poklekl před nimi i samotný prezident Spojených států amerických, který zde vystupoval (jak jinak) než ve jménu všech světových národů.
O pouhé dva roky později jsme se pak spolu s mistrem hrůzy Johnem Carpenterem přenesli do prostředí mrazivé antarktické výzkumné stanice ve Věci. Po boku zarostlého Kurta Russella jsme tak mohli být svědky nové mimozemské formy života, která si náhodně vybírala své hostitele. Hrdinům tedy nezbývá nic jiného než tuto havěť vlastnoručně odstranit a přitom doufat, že jim nevyhasne plamenomet. Atmosférická podívaná přišla na tu dobu s přelomovými gore efekty a maskami, které si právoplatně odnesly ocenění Akademie. Plížící se děs a hrůza si v tomto díle nezadají například s vrcholným Halloweenem. Svou vizi mimozemské invaze Carpenter ještě otiskl do satirického trashe Jsou mezi námi, jehož název vypovídá za vše. Výsledná kvalita kolísá až někam k Woodovu Plánu 9.
Než přišly filmy s devadesátkou v datu premiéry, v kinech se stihly mihnout ještě menší projekty, které se na danou tematiku dívaly spíše s velkým nadhledem. Příkladem budiž podivný sci-fi horor Životní síla z roku 1985 režiséra Tobe Hoopera (neplést s Tomem Hooperem!) o mimozemských upírech, co vysávají z lidí život, černá komedie Critters z roku 1986 (pokračování o rok později) o malých chlupatých požíračích, co se nesla na hranici sebeparodie, nebo remake klasického monster-filmu z padesátých let Sliz (1988) o fialovém slizu z vesmíru, který požírá vše kolem sebe.
A abychom nezapomněli, také se nám poprvé představil vesmírný lovec Predátor, který se v roce 1987 vydal do džunglí Střední Ameriky na lov party mariňáků v čele s rakouským dubem Arnoldem Schwarzeneggerem. Jejich souboj muže proti muži a nezapomenutelné hlášky z ranku Get to da choppa! patří zajisté do zlatého fondu kinematografie. I když sem tahle invaze zrovna nepatří, tak se bezpochyby jedná o jeden z nejlepších filmů devadesátých let, který stvořil známou hororovou ikonu a také dvě solidní pokračování, k nimž crossovery s Vetřelcem raději počítat nebudeme.
Pokračování článku naleznete zde.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Diky (Marek, 10.03.2011 17:43) Reagovat

    Diky za clanok. Vsetko pekne v chronologickom poradi. Zaspominal som si na niektore spomenute tituly. Obcas siahnem radcsej po niecom starsom a pritom objavujem stale zaujmave tituly, ako neve filmy, ktore kvalitativne zaostavaju.

    Som zvedavy co napise autor o Vojne svetov. Pretoze tento film napriek Spielbergovemu nacionalizmu, ktory ma parkrat pocas sledovania vytrhne z extazy, tento titul povazujem za vysoko nadcsove nedocenene scifi, vyplnene orignalnych, predtym nevidenych prvkov, tkore si myslim nebude tak skoro nicim prekonane. To, ze cely dej sa vidite z pohladu jednych oci a ako nechava divaka pracovat s jeho fantaziou, prichod mimozenstanov zo zeme a nie z neba, nepredvidatelny koniec, to boli tahy genia. Mozno malo kto docenuje triky v tomto filme, ale ILM odviedlo naozaj uzasnu pracu, pretoze to vsetko vyzera v slede udalosti tak prirodzene, ze ani netusite ze sa pozerate na efekty a urcite aj preto, ze velke sceny sa tocili miniaturamy, nie cisto CGI.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel M. Emmet Walsh (21.03.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Sbohem, Apollo! (03.02.2024 06:36 v Novinky | Zprávy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2023 opustily (23.12.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Stroj času: Robert je nudná konverzačka vydávající se za horor (16.07.2023 10:30 v Recenze | Stroj času)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- John McTiernan chystá nový film (04.10.2022 16:20 v Novinky | Zprávy)
- Predátor vs indiáni ve filmu Prey (08.06.2022 11:30 v Novinky | Trailery)
- Zemřel herec Art LaFleur (21.11.2021 11:03 v Novinky | Zprávy)
- Téma: série Predátor řazena od nejhoršího k nejlepšímu (28.11.2020 13:30 v Články | Publicistika)
- Nového Predátora natočí Dan Trachtenberg (21.11.2020 14:09 v Novinky | Zprávy)
- Neil Marshall se chystá do Doupěte (04.11.2020 17:40 v Novinky | Zprávy)
- Věc se dočká nového remaku (25.08.2020 17:01 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Wilford Brimley (02.08.2020 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Všechny filmy Arnolda Schwarzeneggera od nejhoršího po nejlepší (01.08.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Odešla ikona filmové hudby (06.07.2020 10:08 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 80. let (27.06.2020 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 70. let (21.06.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejslavnější horory let 2010-2019 (02.05.2020 12:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu