Blu-ray recenze: Zodiac (režisérská verze)

Vydáno: 03.09.2017 11:30 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Jeden z nejlepších filmů na jednom z nejlépe vybavených disků. Pokud jste neviděli, okamžitě to napravte. Pokud disk doma nemáte, kupte si ho. Tohle není tradiční perex, Zodiac - film i BD - taky vybočuje.

ZodiacRecenzoval/a Marek Slovák dne 03.09.2017 11:30. Jeden z nejlepších filmů na jednom z nejlépe vybavených disků. Pokud jste neviděli, okamžitě to napravte. Pokud disk doma nemáte, kupte si ho. Tohle není tradiční perex, Zodiac - film i BD - taky vybočuje. Hodnocení: 5

Zodiac

Zodiac
Drama / Historický / Tajemný / Thriller
USA, 2007 , 157 min.

Režie: David Fincher
Scénář: James Vanderbilt, Robert Graysmith
Kamera: Harris Savides
Hudba: David Shire
Herci: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Richmond Arquette, Bob Stephenson, John Lacy, Chloë Sevigny, Ed Setrakian, John Getz, John Terry, Candy Clark, Elias Koteas

Česká premiéra: 14.06.2017

Fotografie z filmu  / ZodiacRecenze jakožto žánr má zásadu, že má hodnocené dílo v samotném závěru textu (ne)doporučit. Neshledávám moc důvodů k dodržování pravidel textu v případě filmu ze žurnalistického prostředí, který je pozoruhodný právě díky tomu, že žánrovým, vypravěčským a stylistickým konvencím vzdoruje. Proto hodnocení na úvod, dále pouze několik poznámek upozorňujících na několik pozoruhodných aspektů, protože zásady psaní lze překračovat, ale limitovaný počet znaků ani na netu není nafukovací: Zodiac je nejenom jeden z nejlepších snímků Davida Finchera, z jehož tvorby autorovi těchto řádků - napsáno po vzoru vřískoťáckého Randyho - stojí (viz text o nespolehlivosti), ale i jedním z nejlepších počinů první dekády nového tisíciletí.

Je ovšem docela ironie přicházet s takovým soudem u díla zařaditelného mezi detektivky a žurnalistická dramata, ale přitom odepírajícího žánrová potěšení v podobě jednoznačné odpovědi na ústřední otázku ohledně identity vraha. Snaží se ji odhalit trojice ústředních postav (novinář Paul Avery, karikaturista Robert Graysmith, inspektor David Toschi), jež si po představení ve fázi uvedení do děje štafetově předává ve vyprávění dominující roli (nejprve Avery, následně Graysmith, mezi nimi Toschi sehrávající podobnou úlohu ve vztahu k nim a rozšiřující hledisko o další profesi i soubor informací).

Robert Redford, Dustin Hoffman ve filmu Všichni prezidentovi muži / All the President's MenNeočekávejte ale, že Avery, Graysmith a Toschi budou mít blízko k těm, kterým tito skuteční chlápci posloužili jako inspirační zdroj v audiovizi (Toschi Bullitovi či Drsnému Harrymu, na kterého si zajde do kina) či podle kterých je jejich fikční podoba modelována (Toschi oháklý a scénu vraždy prozkoumávající jako Columbo, Avery a Graysmith kostýmy i velikostí rámování a způsobem inscenování v předkamerovém prostoru evokující filmového Woodwarda a Bernsteina). Tohle není žádný Drsný Harry, Bullitův případ, Všichni prezidentovi muži či Tři dny Kondora, protože Zodiac má ze sedmdesátkové americké kinematografie, k níž se vědomě vztahuje, blíž k Blízkým setkáním třetího druhu či Rozhovoru, protože taktéž žánr(y) a konvence ustupují do pozadí a do popředí vystupuje studie obsesivní osobnosti, které se rozpadá osobní život kvůli upřednostňování toho pracovního.

Avšak namísto jedné ústřední postavy líznuté komplexností antonioniovských či truffautovských charakterů (Roye Nearyho zaslepeného odlesky mimozemské lodi či Harryho Caula "čtoucího" záznam odposlechu) máme hned tři poukazující na limity poznání (Avery, Graysmith a Toschi přehodnocující zjištěné). Vodítka (zodiacovský "podpis", rukopis dopisu, citace z jistého slavného díla) jsou s přibývající stopáží stavěna do nových rámců (např. "podpis" nejprve jako terč, posléze jako hodinky, následně jako promítací symbol), aniž by předchozí přestal platit, protože se "pouze" mění hledisko toho, kdo věc takto vyhodnocuje (Averyho "terč", Toschiho "hodinky", Graysmithův "promítací symbol").

John Travolta ve filmu Výstřel / Blow OutZodiac přiznaně navazuje na typy postav a do jisté míry i ambivalentnost novohollywoodského vyprávění poučeného evropským artem, ale nezůstává u pouhého zesílení osvědčených postupů. Limity či nejednoznačnost poznání se neodráží pouze ve způsobu vyprávění a charakterech, nýbrž v celém formálním systému dávajícím najevo funkci médií v celém tom procesu získávání a vyhodnocování informací.

Snímek je strukturován za pomocí montáží majících podobu shluku hlasů či textů z médií (první v podobě rozporných názorů na Zodiaca v rádiu, druhá s novinovými titulky otiskujícími se do prostředí, třetí s událostmi hlášenými na tmavé obrazovce...). Mezi scénami se přechází za pomocí médií (např. Zodiacovy telefonáty oznamující místo vraždy i počet mrtvých jako tzv. dialogové háčky začínající v jedné a pokračující v následující scéně). Zachycení let i dekád v populární fikci evokuje barevné tónování (chladné barvy s výjimkou významotvorné "teplé" žluté, mírné zrno, měkčení obrazu) i práce kamery (transfokace či nájezdy směrující pozornost, velikost rámování a omezení hloubky ostrosti upomínající na konvenčnější předobrazy).

Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. ve filmu  / Zodiac
Zodiac je spíš než detektivní/žurnalistické/psychologické drama a víc než poklona novohollywoodským inspiračním zdrojům esej o poznání a uchopování informací za pomocí médií. Cinefilním blahem, které drze narušuje divácký komfort (například scény vražd jsou inscenovány zvyklostem navzdory - hledisko oběti namísto vraha a dominantní role ženy namísto muže v první, prosluněný den v druhé, přechod mezi akty ve třetí, výpustková čtvrtá s dítětem). Jedním z velmi oblíbených snímků autora tohoto textu, který rád vzdoruje tomu čtenářsk...fnsfd nfd snd nsfdl dfn lfdn dfng dslk baOU BASOIF RNÚFP NAL bl b... (10/10)

Upoutávka na film Zodiac (2007)

BD obal filmu  / ZodiacZodiac u nás vyšel před bezmála deseti lety na starším typu nosiče. Jednalo se o jednodiskovou, kompletně počeštěnou (obal, menu, dabing i titulky) kinoverzi, která z bonusů obsahovala pouze zhruba půlhodinový film o filmu a upoutávku na režisérskou verzi. Mnohé tehdy naštvalo, že se o dalším vydání dozvěděli až s koupí první edice. Zatímco v zahraničí se režisérský - o pět minut delší - sestřih se čtyřmi a půl (!) hodinami dokumentů na bonusovém disku začal na DVD i BD prodávat záhy, v České republice jsme si na něj museli dekádu počkat... a trpělivostí je třeba se obrnit. Zodiac - režisérská verze měl být v kamenných obchodech a e-shopech k dostání od necelé poloviny června (14. 6.), a to v jednodiskovém provedení s českou titulkovou podporou u filmu a s kompletními bonusy ze zahraničí. U Warnerů ovšem přišli na poškozený master, a tak bylo plánované vydání odloženo na neurčito, což také znamená, že u nás nakonec nemusí vyjít vůbec. Nechtěli jsme ale nechat v systému viset rozepsanou recenzi, ve které byla hodnocena režisérská verze a bonusy z americké dvoudiskové edice. Pokud se situace na zdejším trhu změní a bude-li nám poskytnut recenzní disk, text doplníme i o reflexi tuzemského vydání.

Celovečerní dokument This is the Zodiac Speaking

David Fincher při natáčení filmu Podivuhodný případ Benjamina Buttona / The Curious Case of Benjamin ButtonFincherovy snímky na nosičích pro domácí kino vždy vypadaly a zněly výborně, přičemž Zodiac ani v režisérské verzi nepředstavuje výjimku z pravidla. Byl jako vůbec první celovečerní film natáčen zcela na digitální kameru Thompson Viper Filmstream, a tak se přepis na BD prováděl z digitálního zdroje. Výsledkem je bezchybný obraz (2.40:1), který s ohledem na stylistické volby (chladné barvy...) nevynikne, ale nedá se mu nic vytknout. Míra prokreslenosti detailů (na kostýmech, v interiérech - papíry v redakci, skleničky v barech apod.) je přitom ohromující.

Zvukový přepis v Dolby TrueHD 5.1 se může zvlášť z dnešní perspektivy zdát jako technicky nedostačující (a to přitom zahraniční jednodisky mají namísto amerického hodnoceného dvoudisku zvuk v pouhém Dolby Digital 5.1). Je třeba si však uvědomit, že Zodiac je převážně dialogová záležitost, a tak je hlavní srozumitelnost dialogů. V tomto ohledu není co kritizovat, "navíc" je na výbornou vykresleno zvukové prostředí, které úspěšně vytváří dojem, že jsme spolu s postavami v novinářské redakci, v baru, továrně, taxíku a dalších lokacích či místech. (10/10)

Středometrážní dokument His Name Was Arthur Leigh Allen

David Fincher při natáčení filmu  / ZodiacFincherovy filmy pojednávající o obsesivních jedincích jsou určeny pro stejně "postižené" publikum, čemuž odpovídá i informační bohatost a obsáhlost bonusů na DVD/BD. Až na Zmizelou, obsahující pouze audiokomentář, u nich strávíte dobře jedno odpoledne, přičemž na vyslechnutí a zhlédnutí kompletního materiálu u Zodiaca si vyhraďte cirka deset hodin. Je přitom paradoxní, že audiokomentáře i dokumenty prezentují výsledné dílo skoro jako faktografický film, ale pluralitou hledisek dochází k závěru shodnému se snímkem: jednoznačná pravda neexistuje, vše je odvislé od interpretace faktů.

Film si lze pustit s audiokomentáři. V prvním se svou typickou kombinací osobních vzpomínek, zasvěceného vhledu do tvorby komplexní podívané a černého humoru mluví režisér David Fincher. V druhém jsou ke slyšení vedle dvou herců (Robert Downey Jr., Jake Gyllenhal) a producenta (Brad Fischer) i dva autoři (scenárista James Vanderbilt a noirový spisovatel James Ellroy, s nímž Fincher pracoval na zfilmování Černé Dahlie). Povídání je to co do témat rozmanitější než Fincherovo, díky historkám z natáčení i zábavnější, ale pokud byste měli čas jenom na poslech jednoho audiokomentáře, zvolte ten informativnější režisérský.

David FincherVideobonusy jsou rozděleny na dvě části, "filmovou" a "faktickou". V první je ke zhlédnutí hlavně bezmála hodinový film o filmu Zodiac bez šifer (54 min.), ve kterém se nejvíc ke slovu dostane scenárista James Vanderbilt, přestože se většina stopáže zaměřuje na natáčení stěžejních scén s důrazem na ty obsahující vraždu. Důraz je kladen na to, nakolik je vše autentické: od místa dění přes dialogy a události až po kostýmy i rekvizity (psací stroje). Štáb v čele s Fincherem a herci jsou líčeni jako ti, kteří si potrpí na detail stejně jako detektivní/novinářská trojka. Čtvrthodiný dokument Zodiac: Vizuální efekty s výkladem trikaře a záběry srovnávající před a po je taktéž o snaze o co největší uvěřitelnost, a tudíž neviditelnost triků ve scénách vražd či montáží překlenujících období. Těchto patnáct minut doplňuje trojice previzualizací (dvě jednominutové, jedna čtyřminutová) srovnávající natočenou scénu Zodiacovy vraždy/pokusu o ni s její animovanou podobou. Nabídku uzavírá upoutávka

Ve "faktické" části jsou dva bonusy přímo se věnující případu. Celovečerní dokument Hovoří k vám Zodiac (102 min.) je sám o sobě důvodem k zakoupení disku, protože je povinný pro všechny "zodiakology": nejnovější rozhovory s vyšetřovateli i přeživšími oběťmi jsou kombinovány s dalšími materiály (fotografie, archivní záběry, včetně původních interview, vizualizace atd.). Komplexní pohled na nevyřešený případ jednoho (?) vraha vás množstvím informací a dat přehltí skoro jako film samotný, ne-li víc. Nebudete-li ale mít dost, středometrážní dokument Jmenuje se Arthur Leigh Allen (42 min.) nabízí pohled na hlavního podezřelého, pohled, či spíše střet různě vyhraněných hledisek, díky kterým budete vědět mnohem, mnohem víc, ale jisti si budete mnohem, mnohem méně než dřív. Jako po zhlédnutí Zodiaca. (10/10)

Upoutávka na režisérskou verzi filmu Zodiac

BD obal filmu  / Zodiac
Dekáda čekání skončila, chtělo by se s trochou jízlivosti k podobnému typu marketingových vějiček napsat. Zodiac představuje povinnou koupi, ale pro tu je třeba se stále obracet do zahraničí, protože přislíbené tuzemské vydání bylo kvůli chybě masteru odloženo "na neurčito". Nejenom že film je mistrovským dílem, kterému lze propadat opakovaně s podobnou obsesí, jakou mají ústřední postavy k onomu titulnímu zabijákovi. Na modrém disku je navíc v režisérské verzi, která má vedle přidání několika zajímavých či zábavných informací vyrovnanější strukturu než kinoverze. Do bonusů se budou nořit více ti, které zajímá "případ Zodiac" spíš než "film Zodiac", ale nic to nemění na tom, že víc než pět hodin audiokomentářů a víc než čtyři hodiny videomateriálů ze Zodiaca dělají jeden z nejlépe vybavených Blu-ray disků. Jenom škoda, že zatím (?) nikoliv na tuzemském trhu.

10/10
0,0

Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Táta je tady doma a hraje si se smrtí Předposlední listopadový týden je premiérově jeden z nejslabších minimálně druhé poloviny roku. Vždyť těmi nejatraktivnějšími novinkami jsou zřejmě podprůměrná komedie Táta je doma 2 a dle všeho zbytečný remake Hráčů se... čtěte zde
Vydáno: 22.11.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 46. týden
TOP 20 ČR: Liga spravedlnosti po právu sundala Poirota Nedlouho po marvelovském Thorovi, který se nyní drží na bronzu, do kin vletěla skupina superhrdinů z DC v Lize spravedlnosti, mezi nimi zůstala vtisknutá Branaghova detektivka Vražda v Orient Expresu. čtěte zde
Vydáno: 21.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 46. víkend
Box Office: Liga spravedlnosti nenaplnila očekávání Pátá komiksovka ze série rozšířeného DC univerza, Liga spravedlnosti otevřela pod hranicí očekávání a pod hranicí sta milionů dolarů, což je zatím nejslabší otvírák pro DCEU vůbec. čtěte zde
Vydáno: 20.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 17. 11. 2017 - 23. 11. 2017
TV tipy: Kingsmanovi je znovu sedmnáct a očekává exodus Druhá polovina listopadu láká v televizi hlavně na premiéru prvního dílu vynikající akční komedie Kingsman Matthewa Vaughna. V jejím stínu zůstává i uvedení biblického velkofilmu Exodus, který ale nesplnil divácká očekávání.... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Zahradnictví: Nápadník 5/10
Recenze: Nápadník uzavírá trilogii Zahradnictví v trochu veselejších tónech Závěrečný díl trilogie Zahradnictví Jana Hřebejka a Petra Jarchovského se nese v komediálnějším duchu. Ze všech tří dílů je tento nejlepší, ale pořád to není žádná sláva. čtěte zde
Vydáno: 16.11.2017 13:36 v sekci Recenze | Premiéry
2