VYHRAJTE: 5x 2 vstupenky na projekci filmu Logan Noir

Blu-ray recenze: Zúčtování

Blu-ray recenze: Zúčtování - skládačka pro autist(k)y?

Vydáno: 02.03.2017 11:49 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Zúčtování o zabijáckém autistovi je potěchou pro narativní autist(k)y. Blu-ray v bonusech autist(k)y oceňuje, prostorově ochuzeným zvukovým přepisem a málo perfekcionistickým obrazem by pro ně uspokojivé nebylo.

ZúčtováníRecenzoval/a Marek Slovák dne 02.03.2017 11:49. Zúčtování o zabijáckém autistovi je potěchou pro narativní autist(k)y. Blu-ray v bonusech autist(k)y oceňuje, prostorově ochuzeným zvukovým přepisem a málo perfekcionistickým obrazem by pro ně uspokojivé nebylo. Hodnocení: 3.5
Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The AccountantV loňském roce se do kin dostaly dva filmy, jejichž scénář byl dlouhodobě na hollywoodském blacklistu, tj. seznamu výborných textů, které ovšem není snadné dostat do výroby, protože není jistá finanční návratnost. Jedním z nich byla divácká očekávání podvracející thrillerová satira Hra peněz, kterou režírovala Jodie Foster, druhým recenzované Zúčtování, které podle scénáře Billa Dubuquea natočil Gavin O'Connor.

Zúčtování není dílo, jehož realizace trvala několik let (od scénáře v roce 2011 k premiéře o pět let později), protože by bylo vykloubené z hollywoodských trendů. Problémem v očích studia a producentů nejspíš bylo, že text je původní a nezakládá se na žádném dříve existujícím a populárním produktu s předem danou diváckou základnou. Vznikl tak balíček (spojení uznávaného režiséra a herecké hvězdy s resuscitovanou pověstí díky režijní dráze a několika vhodně zvoleným hereckým projektům), který je publiku nabízen jako chytrá podívaná.

Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The AccountantNa plakátu i v upoutávkách se používá motiv skládačky, v doprovodném dokumentu na modrém disku dokonce sám režisér poučeně zmíní, že chápe svůj snímek jako tzv. puzzle film (v titulcích překládáno jako film-rébus). Divákům a divačkám s pamětí vytane na mysl Fincherova Hra, která používala totožný motiv (dílky skládačky na plakátu) a která byla zpětně řazena do teoretického proudu postklasických filmů-rébusů, jenž jsou opojné svou vypravěčskou důmyslností i okázalostí.

Potěcha ze sledování Zúčtování nevychází primárně z toho, že jsme přechytračováni (přece jenom je kvůli vodítkům ze dvou úvodních scén dost zvratů předvídatelných), ale z toho, že do sebe jednotlivé dílky zapadají.... a z toho, že jejich spojení odhalí další část obrázku. Vše řečené či obrazem předjímané je dříve či později zužitkováno, jako je tomu například u pozastavení se nad pollockovským obrazem, pozdější debaty o rozpornosti malby se psy hrajícími karty a závěrečnému vypointování předchozího, které je navázané i na širší vyznění "more than meets the eye" platné pro neurodiverzní i neurotypické občany a občanky. Vedle toho, že vše do sebe pasuje, jsou postupně odhalována i jednotlivá spojení. Z vyprávění s dvěma protagonisty jdoucími proti sobě (agentka vs. autista) se stává narativ s čím dál tím více různě propojenými postavami (autista chránící účetní, agentka zpovídající se šéfovi před důchodem napojeným na..., poskok antagonisty spřízněný s...).

Anna Kendrick, Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The AccountantVedle toho, že Zúčtování je film-rébus, cílící na publikum s oblibou nacházející vzorce hollywoodského vyprávění, je svým způsobem i superhrdinským počinem. Ve flashbacích odhalujeme origin story, až na to, že nadpřirozenou schopností je tentokrát autismus. Ten není reprezentován jako něco stigmatizujícího, jako tomu bylo před skoro dvěma dekádami v akčním thrilleru Mercury, ale jako dobře vytěžitelná schopnost, jako tomu bylo před skoro třemi dekádami v Rain Manovi. (Znalci a znalkyně asijské kinematografie by do výčtu mohli/y z poslední doby přihodit Duch boje, ve kterém je autistka dokonce akční hrdinkou schopnou si zapamatovat každý bojový pohyb a rychle se ho naučit.)

Nejdůležitější spojnice je však mezi Zúčtování a Dobrý Will Hunting o autistickém uklízeči-matematickém géniovi, za který Ben Affleck spolu s Mattem Damonem dostali Oscara za scénář. Zatímco Damon byl roky spojován s rolí Jasona Bournea, Affleck se evidentně snaží o nastartování vlastní akční franšízy. Přece jenom se o ni v poslední době méně komerčně úspěšně pokoušel Tom Cruise (Jack Reacher: Poslední výstřel, Jack Reacher: Nevracej se) či o poznání kriticky a komerčně lépe si vedoucí Keanu Reeves (John Wick, John Wick 2). Zúčtování tak nevypovídá moc o autismu (ani se o to na rozdíl od Rain Mana či Dobrého Willa Huntinga primárně nesnaží), pouze obrací dosavadní podobu jeho reprezentace (ze stigmatu na superhrdinský status), aby si Affleck mohl se svým dlouholetým kamarádem Damonem poměřovat konta a přilepšit si před akčním důchodem.

Divácký zážitek a výsledné hodnocení se u každého bude odvíjet od toho, nakolik má rád/a vypravěčsky efektivní rébusy, které za svou zdánlivou jinakostí skrývají, že nejsou až tak odlišné od superhrdinských a akčních fláků pro etablované herce. Autista ve mně má rád, když ve vyprávění do sebe vše zapadá a styl je tomu podřízen (obsesivně vycentrovanými kompozicemi a distanci způsobující vnitrozáběrová montáž a snímání zpoza odrazových ploch), protože tak to mají rádi i neurotypičtí. Zúčtování je snímek o neurodiverzním jedinci, který je určen pro neurotypické i neurodiverzní. (8/10)

Upoutávka "Kdo vám to zúčtuje?" k filmu Zúčtování (2016)

BD obal filmu Zúčtování / The AccountantZúčtování si v kinech vedlo velmi slušně, když s rozpočtem hezky autistických 44 milionů celosvětově utržilo necelých 155 milionů dolarů, aniž by za sebou mělo silnou značku. Tržby/zisk ještě navýší vydání na nosičích pro domácí kino. Vedle standardní DVD a BD edice v klasickém plastovém balení je na tuzemském trhu k sehnání o něco dražší tmavý steelbook (pracující s motivem čísel a účtování, nikoliv skládačky) s vnitřním artworkem. A ti, kdo přešli na nejnovější formát, si mohou pořídit dvoudiskové Ultra HD, ke kterému je přibalen BD disk z normálně dostupného vydání. Otázkou je, nakolik má smysl investovat víc peněz do poslední zmíněné varianty, když podle zahraničních recenzí a kritik představuje oproti modrému disku zlepšení po zvukové, ale ne až tak po obrazové stránce....

Featurette Složení skládačky k filmu Zúčtování (2016)

Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The AccountantZúčtování se totiž zpracovávalo ve 2K, což je pro BD dostačující, ale pro Ultra HD navzdory upgradu nikoliv. Už samotný modrý disk vykazuje určité nedostatky, které však může potenciálně napravit vyšší rozlišení a změkčení obrazu: v tmavých scénách se totiž ztrácí detaily, černá není dostatečně nuancovaná a u oblečení se slévá v jednu tmavou plechu. Patrné je to zejména během akce v klimaxu, která se jednak odehrává v noci, jednak má "protagonista" černé oblečení. Nepomáhá, že barevná paleta je až na některé flashbackové pasáže (bojový výcvik) záměrně tlumená, a tak máloco opravdu vynikne. Druhé zmíněné (chladné barvy, a tak disk nevhodný jako demo materiál) je záměr, ale ztráta detailů v nočních pasážích nepředstavovala problém kinoprojekce, pouze reprodukce obrazu na BD.

Zatímco obraz spadá do kategorie mírný nadprůměr, zvuk představuje zklamání, protože na rozdíl od zahraničí se nám nedostává DTS-HD Master 7.1 stopy, nýbrž pouze jejího pětikanálového mixu. Dialogy jsou čisté a srozumitelné (až na některé skoro neslyšné auditivní flashbacky, ale tak tomu bylo již v kině). Během přestřelek film ožívá, zvukové efekty jednotlivých zbraní jsou efektivní i efektní. Bohužel o drobnokresbě prostředí psát dost dobře nelze, byť si ji angloamerické texty chválí, protože v podstatě žádná v pětikanálovém mixu není. Autist(k)a by ze ztráty obrazových detailů a ochuzené prostorové dimenzionality byl/a nesvůj/nesvá, pro ostatní je obrazový a zvukový přepis nadprůměrný, odpovídající záměrům, ale nijak oslňující. (7/10)

Featurette "Ten účetní je nějakej divnej" k filmu Zúčtování (2016)

Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The AccountantBonusy jsou tři, všechny mají české titulky a jejich zhlédnutí zabere zhruba dvacet pět minut. Jejich zhlédnutí není doporučováno před samotným snímkem (pokud jste ho neviděli/y), protože obsahují spoilery. A nejsou vhodné pro ty, kdož neradi/y jednak Afflecka jakožto hvězdu, jednak je nezajímá autismus, protože to onu trojici dokumentů spojuje a sjednocuje. (Laciník: ano, vím, stačilo zmínit Afflecka, autismus si čtenář/ka automaticky - možná autisticky? - dosadí sám/a.)

První - nejdelší - featurette Pod kůží hrdiny (10:39 min.) na příkladu titulní postavy ukazuje, jakým způsobem je ve filmu reprezentován autista (ne jako obět, ale jako svým způsobem superhrdina) a jak vystižení jeho diagnózy byly podřízeny některé prvky filmového stylu (kostýmy, v nichž ve společnosti zapadá, výprava, u níž je podstatný každý detail v prostoru). Nejzajímavější však jsou zmínky režiséra, který je evidentně poučený i teoreticky a o svém díle uvažuje jako o puzzle-filmu. Druhý featurette Chování je věda (8:08 min.) vypovídá o různých projevech autismu (ritualizovaná činnost, problémy se společenskou komunikací) a o jejich ztvárnění ve snímku ("hrdina" učící se ze společenských faux pas, protože potřebuje osobní kontakt). A poslední - nejkratší - dokument Účetní v akci (7:14 min.) je o způsobu boje autisty (konkrétní, neokázalý, zaměřený na cíl a promýšlející předem další krok) a o tom, jak Affleck trénoval a jak postavu obohatil. (5/10)

Ben Affleck ve filmu Zúčtování / The Accountant
Zúčtování by mohlo být první skládačkou franšízy, protože se kvalitativně i komerčně osvědčilo, přestože za sebou na rozdíl od Jacka Reachera nemělo předlohu, a je podobným překvapením jako první John Wick. Pořízení Blu-raye je odvislé od toho, nakolik se vám tahle skládačka o autistovi a (nejenom) pro filmové autisty a autistky zamlouvala, protože obraz a zvuk nejsou z kategorie referenčních a bonusy sice jsou informativní, ale délkou (cirka půlhodina) i mírnou oslavností (herce) jsou spíš lepším promem. Před koupí si disk rozhodně vypůjčete.

7/10
0,0

Dunkerk 9/10
Recenze: Dunkerk – mistrovské dílo války bez zbytečného patosu Nový film Christophera Nolana vypráví vrstevnatý příběh o událostech při evakuaci vojsk ze severní Francie a využívá při tom velmi pečlivě budované atmosféry napětí. čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 7. 2017 - 27. 7. 2017
TV tipy: Pán přílivu a poslední císař testují své instinkty a topí se ve vodním světě Prázdniny pokračují a televize pochopitelně udržují volnější tempo a nepouští se do žádných experimentů. Lákadly tohoto týdne jsou devítioscarové drama Poslední císař, romance Pán přílivu a pár hlavně u nás neznámých... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Valerian a město tisíce planet 6/10
Recenze: Valerian a město tisíce planet – „šestý element“ Vizuálně působivá, byť příběhově průměrná adaptace průlomového sci-fi komiksu od Luca Bessona napovídá, že tento vizionářský tvůrce ještě neřekl poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2017 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Twin Peaks Recap: 10. část 8/10
Twin Peaks Recap: 10. část - Laura je ta pravá V desáté části třetí řady Twin Peaks jsme mohli sledovat pokračování násilného tažení Richarda Horna stejně jako pokračování Dougieho odyssey, která nabrala znovu neočekávaný směr. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 18:09 v sekci Články | Televize
0
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Valerian letí do Dunkerku, města tisíce planet Tento týden se v kinech ponese ve znamení premiéry válečného dramatu Dunkerk, s nímž bude Christopher Nolan bojovat nejen o přízeň diváků, ale určitě i o nějaké ceny. Bez ambicí není ani velkolepý francouzský snímek Luca... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0