Recenze: Santa je pořád úchyl se veze už jen na oplzlostech

Vydáno: 04.12.2016 10:31 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Americká komedie Santa je úchyl! se do našich kin dostala před dvanácti lety, kdy výrazně zčeřila adventní čas značnou dávkou hutného cynismu.

Santa je pořád úchylRecenzoval/a Jan Varga dne 04.12.2016 10:31. Americká komedie Santa je úchyl! se do našich kin dostala před dvanácti lety, kdy výrazně zčeřila adventní čas značnou dávkou hutného cynismu. Hodnocení: 2
Santa je pořád úchyl
Bad Santa 2
Drama / Komedie / Krimi
USA, 2016 , 92 min.

Režie: Mark Waters
Scénář: Johnny Rosenthal, Shauna Cross, Glenn Ficarra, John Requa
Kamera: Theo Van de Sande
Herci: Billy Bob Thornton, Kathy Bates, Tony Cox, Christina Hendricks, Brett Kelly, Ryan Hansen, Jenny Zigrino, Jeff Skowron, Cristina Rosato, Mike Starr, Octavia Spencer, Ranee Lee, Selah Victor, Lombardo Boyar, Dean Hagopian

Česká premiéra: 01.12.2016

Distributor: BIOSCOP

Santa je pořád úchyl hodnocení na Kinobox.cz: 52.74 %
Billy Bob Thornton, Brett Kelly ve filmu Santa je pořád úchyl / Bad Santa 2Její hrdina, odpudivý kasař Willie v podání Billyho Boba Thorntona, byl totiž beznadějný opilec, co pořád jen chlastal, trousil urážky a vulgarity, čůral si do kalhot a ve volných chvílích si to rozdával s ženami nadměrných velikostí, na což byla navlečena zápletka, kdy v převleku za Santa Clause vysedával v obchodním centru, aby pak mohl vybílit tamní naditý sejf.

V pokračování Santa je pořád úchyl se vrací nejen Billy Bob Thorton, ale i černošský lilipután Tony Cox coby jeho kumpán a dokonce i Brett Kelly, který v jedničce ztvárnil Thurmana, desetileté tlusté děcko, jež k věčně negativně naladěnému Williemu citově přilnulo v domnění, že jde o skutečného Santa Clause. Teď je sice víc jak dvakrát starší, ale zůstal mu buclatý nevinný obličej, dětská naivita i extrémní nedůvtipnost pohybující se silně za hranicí imbecility.

Billy Bob Thornton, Tony Cox ve filmu Santa je pořád úchyl / Bad Santa 2Jinak se ale změnilo skoro všechno – režiséra Terryho Zwigoffa nahradil průměrný řemeslník Mark Waters (Protivný sprostý holkyPan Popper a jeho tučňáci), z úlohy producentů odpadli bratři Coenové, za scénářem, kamerou i hudbou stojí tentokrát úplně jiní lidé a podstatných novot se dočkalo i obsazení. Moc se nezměnila akorát politicky nekorektní atmosféra stojící především na tom, že hlavní hrdinové se chovají urážlivě a obscénně, kašlou na všechno a na všechny a z Vánoc mají krutou legraci.

S tím se však pojí skutečnost, že komedie Santa je pořád úchyl se za těch dvanáct let vůbec nikam neposunula v humoru, a pokud ano, tak jedině k horšímu. Billy Bob Thorton je opět skvělý, ale Willieho opilecké výstupy už moc k popukání nejsou, tudíž zůstává jen několik ostrých narážek na liliputány, které obvykle zafungují. Většina ostatních vtipů ale není moc dobrá (nebo spíš není vůbec dobrá) a je jen a pouze oplzlá, což je v některých momentech dokonce krajně nepříjemné. Nejvděčnější postavou tak zůstává nesmělý a od reality poněkud odtržený Thurman, jehož absurdní chování a dadaistické hlášky jsou v tom všem okolním marasmu ještě celkem zábavné.

Fotografie z filmu Santa je pořád úchyl / Bad Santa 2Děj je o tom, že Willieho máma (držitelka Oscara Kathy Bates) dá svého syna a jeho kumpána znovu dohromady a oznámí jim plán spočívající v obrání dobročinné charitativní organizace o dva miliony dolarů. K té loupeži ale dojde samozřejmě až v úplném závěru filmu a celé je to stejně jen záminka pro slepení více či méně nemravných scének do jednoho celku, přičemž jakýkoli náznak nově vznikající podzápletky je po chvíli zahnán do autu:

• Na první pohled cudná ředitelka té charitativní organizace (Christina Hendricks) začne za zády svého manžela s Williem souložit, ale nic z toho.

• Manžel oné ředitelky zas tajně spí se svou sekretářkou a zpronevěřuje peníze určené na charitativní účely, ale nic z toho.

• Willieho kumpán se zřejmě zamiluje do šéfky ochranky, ale nic z toho.

Relativně novátorsky působí akorát snaha filmu jít zásadně proti vánočnímu poselství o rodinné pospolitosti, ale to je tak všechno. Jinak se Santa je pořád úchyl líně veze v kolejích svého předchůdce, leč co se dalo považovat za relativně originální před dvanácti lety, je dnes už bohužel značně vyčpělé. A být za každou cenu vulgární, kupit na sebe sexuální narážky a předpokládat, že to bude automaticky vtipné, už zkrátka nestačí.

Český necenzurovaný trailer k filmu Santa je pořád úchyl