Recenze: Tom Hanks dělá Hologram pro krále

Vydáno: 22.11.2016 13:10 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Americký obchodník Tom Hanks odjíždí do Saúdské Arábie, aby zde uskutečnil Hologram pro krále v novém filmu Toma Tykwera. Přes počáteční obtíže se zde Hanksově postavě nakonec podaří uspět.

Hologram pro králeRecenzoval/a Václav Limberk dne 22.11.2016 13:10. Americký obchodník Tom Hanks odjíždí do Saúdské Arábie, aby zde uskutečnil Hologram pro krále v novém filmu Toma Tykwera. Přes počáteční obtíže se zde Hanksově postavě nakonec podaří uspět. Hodnocení: 3.5
S "mírným" zpožděním několika měsíců (v USA měl film premiéru už v dubnu) dorazilo do kin komediálně laděné drama Hologram pro krále, které je posledním kouskem německého režiséra Toma Tykwera. Už je to dávno, co oslnil formálně experimentálním snímkem Lola běží o život. Poté se na větší scénu vrátil s dramatem Parfém: Příběh vraha a znovu se o to pokusil i dalším formálním experimentováním s Atlasem mraků, které natočil spolu s duem Wachovských. V podobném duchu pak ještě pokračoval s televizním formátem v Sense8. V novince Hologram pro krále, natočené podle stejnojmenného románu Davea Eggerse se Tykwer vrací k "obyčejnému" druhu filmů, které dělal ještě v době, kdy pracoval v Německu.

Fotografie z filmu Hologram pro krále / A Hologram for the KingV Hologramu pro krále si dovolí Tykwer menší formální výstřelek v malinko divokém úvodu, který překvapí svou nečekaností, nicméně pak se vše "usadí" a začíná jeden obyčejný příběh ozvláštněný jen několika krátkými flashbacky o zkrachovalém (v pracovním i osobním životě) obchodníkovi, který dostane novou (pracovní) příležitost, když je vyslán na jednu zdánlivě banální misi až do exotické Saúdské Arábie. Má zde předvést jednu 3D hologramovou prezentaci pro krále. Jenže král tu není a Alan Clay (Tom Hanks) začíná propadat návalům paniky, objevuje na zádech zlověstnou bulku, na dálku se snaží vyřešit těžkou situaci své dcery, která musela odejít z vysoké. Musí vyřešit drobné logistické problémy svého týmu, přitom je nucen sblížit se s upovídaným taxikářem Yousefem (Alexander Black) a zdejší kulturou i zvyky. Navíc ještě potká místní doktorku Zahru (Sarita Choudhury), ke které se cítí přitahován a kolegyni z Dánska Hanne (Sidse Babett Knudsen), kterou zase přitahuje on.

Zkrátka a dobře na jeden film je tu těch událostí, postav, vztahů, motivů až až. Od Hologramu pro krále nečekejte nic světoborného a převratného. Tykwer natočil jen takový "pěkný film", nic více, nic méně. A tak trochu tu míchá všechno dohromady, čímž vlastně zůstává věrný sám sobě, i když to tentokrát dělá bez výrazných "uměleckých" ambicí jako v případě Atlasu Mraků. Tykwer si s Hanksem zřejmě při práci na tomto filmu museli padnout do noty, protože jinak nevidím důvod, proč by Hanks s účastí v tomto malém, nekomerčním snímku souhlasil. Dvojnásobný držitel Oscara je také asi nejspíše jediným důvodem, proč si tento film nakonec našel i cestu do kin a proč vlastně vůbec vzniknul.

Tom Hanks ve filmu Hologram pro krále / A Hologram for the KingI tak je Hologram pro krále Hanksovým letošním nejupozaděnejším titulem, který vzniknul tak trochu jako "vedlejší produkt" mezi jeho dvěma letošními "velkými" filmy, vydařeným a úspěšným dramatem Sully: Zázrak na řece Hudson a nevydařeným a (alespoň v USA) neúspěšným thrillerem Inferno. Hologram pro krále je definitivně zajímavějším než Inferno, alespoň tolik můžu napsat. Je to příjemný film, který v závěru přechází do očekávané romantické polohy, která jistě potěší romantické povahy. Také přechází z roviny dramatické s vtipnými momenty do říše skoro pohádkové. Ale proč ne?

Hologram pro krále zanechá příjemný dojem a v těchto sychravých dnech může být přesně tou dávkou pozitivity, kterou hledáte. Na to, že vzniknul jen jaksi navíc, jde o slušný romanticky laděný příběh, který by neměl urazit ani zklamat. I když to druhé nezaručuji u každého.

Originální trailer filmu Hologram pro krále