Portrét: Oliver Stone - špatné svědomí Ameriky, druhá část

Vydáno: 18.11.2016 17:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

V devadesátých letech, kdy natočil třeba kontroverzní thriller Takoví normální zabijáci, byl Oliver Stone na vrcholu kariéry. S příchodem milénia trochu zvolnil a jeho filmy už nebyly tak provokativní, přesto se o nich mluvilo.
První část našeho profilu newyorského rodáka, který letos oslavil sedmdesátiny, končila velkým úspěchem konspiračního filmu o atentátu na JFK. V roce 1993 dokončil tvůrce plánovanou vietnamskou trilogii dramatem Nebe a země, které je z celé série jednoznačně nejméně známé a uváděné a vlastně i kontroverzní. Oliver Stone se tentokráte na problematiku vietnamské války dívá z druhé strany a hrdinkou je mladá Vietnamka, která prožije všechny útrapy s válkou spojené - znásilnění a trýznění a stává se prostitutkou - jichž se chce zbavit sňatkem s vojákem, který je ale psychicky nemocný a hraje ho Tommy Lee Jones.

Fotografie z filmu Nebe a země / Heaven & EarthV USA ovšem snímek, jenž je adaptací románu humanitární pracovnice Le Ly Hayslip, nebyl dobře přijat ani kritiky, kteří mu vyčítali především zdlouhavost, zbytečné flashbacky a jen minimální emocionální působivost, ani diváky, kteří se do kin moc nehrnuli. Z dnešního pohledu ale stojí za vidění kvůli atmosféře, nádherné kameře, dlouhým záběrům exotické krajiny a důrazu na diametrální rozdíl mezi západní a východní kulturou. Autor si tu vybral jakýsi oddechový čas a nabíral síly na další počin.

Tím se v roce 1994 stalo kriminální drama Takoví normální zabijáci, které dodnes patří k nejkontroverznějším a nejenebezpečnějším filmům všech dob. Scénář, který je inspirován několika skutečnými vrahy, původně napsal Quentin Tarantino, jenže v průběhu produkce ho přepsala trojice Stone, David Veloz a Richard Rutowski natolik, že se ho "blázen z videopůjčovny" zřekl a nakonec je uveden jen jako autor námětu. Noví scenáristé totiž kladli mimo původní, extrémně násilný příběh důraz i na psychedelické motivy a indiánskou kulturu, navíc z něj udělali brutální mediální a společenskou satiru, která dnes funguje snad víc než v době vzniku filmu a v druhém plánu si rýpli do kultu hvězd a zbožšťování kohokoli.

Woody Harrelson ve filmu Takoví normální zabijáci / Natural Born KillersRežisér byl navíc tak "podvratný", že do hlavní mužské role obsadil Woodyho Harrelsona, jehož otec byl masovým vrahem. Ten se mu odvděčil perfektním výkonem, stejně jako Juliette Lewis, Tom Sizemore, Robert Downey Jr. nebo Tommy Lee Jones v pravděpodobně nejšílenější kreaci své kariéry. I technicky jde o velmi propracované dílo, které kombinuje několik žánrů, fiktivní dokumentární záběry, černobílou kameru a bizarní animaci. Film zkrátka nenechal nikoho chladným, a i když si v pokladnách kin nevedl zvlášť dobře, dnes patří k těm nejzásadnějším filmům dvacátého století.

Po takto náročném filmu bylo třeba si vybrat úplně jinou látku, což v roce 1995 vyústilo v drama Nixon, které je už dle názvu biografií sedmatřicátého prezidenta USA, který jako jediný rezignoval na svou funkci. Ačkoli šlo také o kontroverzní postavu, film je tentokráte spíše konvenční, nevynáší soudy a předevšim je hodně zdlouhavý. Diváci ani kritici ódy nepěli a film tak vesměs prošuměl a za zmínku tak stojí hlavně kvůli famózním výkonům na Oscara nominovaných Anthonyho Hopkinse a Joan Allen v úlohách prezidentského manželského páru.

Originální trailer filmu Nixon / Nixon
O dva roky později potom Oliver Stone, který se v mezidobí podílel na scénáři filmové podoby muzikálu Evita, vůbec poprvé v kariéře natočil film podle scénáře někoho jiného. Tím se stal John Ridley, který pro něho převedl na plátno vlastní knihu U-Turn a výsledek dnes patří k jeho méně výrazným dílům a také propadákům, právě i kvůli příběhu, který je klišovitý a naprosto standardní. Je ovšem pravda, že někteří na něho nedají dopustit díky skvělé režii, práci s kamerou a střihem a hudbě Ennia Morriconeho. I v tomto případě sehnal tvůrce exkluzivní obsazení, v němž dostali důvěru třeba Sean Penn, Nick Nolte, Jennifer Lopez, Joaquin Phoenix nebo Billy Bob Thornton.

Fotografie z filmu Vítězové a poražení / Any Given SundayNa konci devadesátých let se rozhodl, že rozmetá další americkou modlu, v tomto případě oblíbený americký fotbal a uvedl drama Vítězové a poražení. V něm kromě naprosto famózně natočených zápasů, kdy každý souboj bolí i diváka, odhalil, že špinavost není jen v politice, ale i ve sportu, zcela otevřeně přirovnával sportovce k moderním gladiátorům a v neposlední řadě poukázal na to, že se všichni podřizují televizím, které vlastně rozhodují o časech zápasů. Navíc otevřeně vyjádřil krutou pravdu, že celý svět zajímají jen vítězové a ostatní pořadí už je pouze jakési "chlácholení".

A vyšlo mu to dokonale, neboť diváci i fanoušci byli spokojeni a do kin chodili v hojném počtu, kritici byli sice opatrnější, i oni ale byli nakonec smířlíví. I v tomto případě platí, že obsazení bylo hvězdné, když se v něm objevili Al Pacino, Cameron Diaz, Jamie Foxx, James Woods, Dennis Quaid, Matthew Modine, LL Cool J nebo Aaron Eckhart a v závěru si vystřihl cameo i Charlton Heston. Po tomto filmu si ale tvůrce dal nezvykle dlouhou pauzu.

Originální trailer filmu Vítězové a poražení / Any Given Sunday
Na přelomu milénia jako by přemýšlel co dál a značně zpomalil. Zkusil si natočit i pár dokumentů, z nichž rozhodně nejznámější je portrét kubánského vůdce Fidela Castra s názvem Comandante, který v roce 2004 běžel i v našich kinech. Dlouhodobě levicově smýšlející tvůrce v něm nahlížel do dětství a života komunistického politika, jehož se snažil trochu ospravedlnit, nicméně film se setkal s chladnějším přijetím a dost rozporuplnými ohlasy, které vytýkaly hlavně to, že autor nepokládá kontroverzní otázky a je značně zaujatý. 

Colin Farrell ve filmu Alexander Veliký / AlexanderK hrané tvorbě se vrátil až v roce 2004, kdy představil svůj první regulérní velkofilm, jímž se stal historický epos Alexander Veliký. Stone s ním ovšem zariskoval, neboť oproti očekávání rezignoval na velkolepé akční scény, které tu jsou pouze dvě, nicméně vynikající, a místo nich se soustředil na vylíčení složitého vztahu slavného vojevůdce se svou matkou a jeho pravděpodobnou bisexuální orientaci. I přes přítomnost takových hvězd jako Colin Farrell, Angelina Jolie, Val KilmerAnthony Hopkins nebo Christopher Plummer si ovšem snímek na sebe sotva vydělal a dodnes je přijímán nejednoznačně. Nutno ale říct, že někteří ho vzali na milost po uvedení tzv. Ultimate Cut, který trvá 206 minut a v roce 2013 měl premiéru na festivalu v Karlových Varech, kam ho sám režisér přijel uvést.

Když se začalo proslýchat, že dalším jeho počinem bude drama reflektující tragické události 11. září 2001, hodně fanoušků se začalo těšit, s jakou konspirační teorií přijde tentokrát a zda prozradí, kde udělala americká vláda chybu. Pro všechny tak bylo nepříjemným překvapením, když World Trade Center rezignovalo na jakoukoli kontroverzi, ale bylo slzopudným a konvenčním dramatem, v němž nechyběl kýčovitý patriotismus a Nicolas Cage rozmlouval s Bohem! Nikdo nechápal, proč v tomhle má prsty zrovna tvůrce s takovou pověstí a levicovými názory, nicméně do kina se chodilo docela hojně a upřímně řečeno, kdyby snímek natočil někdo jiný, asi by recenze nebyly tak zdrcující.

Originální trailer filmu World Trade Center
Ani portrét (zatím) nejméně oblíbeného amerického prezidenta George W. Bushe s prostým názvem W. z roku 2008 jeho oddané fanoušky moc nepotěšil. Snímek je dost jednostranný, z bývalého nejmocnějšího muže světa si nepokrytě střílí a není vlastně vůbec provokativní. Navíc je lehce chaotický, dlouhý a až moc upovídaný. Vydařilo se mu ovšem obsazení, v němž hlavní roli skvěle ztvárnil Josh Brolin, který veškerou Bushovu mimiku a gestikulaci parádně okoukal a takřka se v něj převtělil. Dále pak hráli třeba Elizabeth Banks, Ellen Burstyn, James Cromwell nebo Richard Dreyfuss. I přes relativně slušné přijetí bylo jasné, že držitel tří Oscarů trochu měkne a marně se snaží navázat na dřívější slávu.

Shia LaBeouf, Michael Douglas ve filmu Wall Street: Peníze nikdy nespí / Wall Street: Money Never SleepsTo se částečně podařilo rozptýlit v roce 2010, kdy se Stone pustil do vůbec prvního sequelu své kariéry a vrátil se k osudům Gordona Gekka v dramatu Wall Street: Peníze nikdy nespí. Na jeden ze svých nejznámějších počinů navázal se ctí, a i když už nebyl tak kousavý, trefně se vyjadřoval k finanční krizi a stále větší touze velkých korporací po majetku a penězích. Hlavní role se znovu ujal Michael Douglas, jehož "žáka" si tentokráte zahrál Shia LaBeouf, dále pak dostali důvěru Carey Mulligan, Josh Brolin, Susan Sarandon nebo Frank Langella a jednu ze svých posledních rolí si vystřihl také Eli Wallach. Recenze tedy nebyly nijak zvlášť nadšené, přesto byly relativně smířlivé a pozitivní a taktéž diváci si výsledek poměrně pochvalovali a do kina chodili ve velkém počtu, čili všichni mohli být spokojení.

O dva roky později si opět zkusil půdu kriminálního thrilleru se snímkem Divoši, který adaptoval románovou předlohu Dona Winslowa. Ve víceméně přímočaré žánrovce chtěl zapůsobit i na mladší diváky a zvolil dost klipovitou režii a používání filtrů, nevyhýbal se ale násilí a trošku černému humoru a výsledek tedy zůstal někde na půli cesty. Obsazení bylo znovu excelentní (John TravoltaAaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch, Blake Lively, Benicio del Toro, Salma Hayek..), nicméně vedlejší postavy byly mnohem zajímavější než ty hlavní, což nebylo úplně dobře a celkově se zdálo, že Stoneovi film úplně nesedl a primárně ani nejde o jeho oblíbenou látku.

Český trailer filmu Divoši / Savages
Aktuálně tedy vstoupil do kin jeho zatím poslední počin, drama Snowden, které je portrétem slavného ex-pracovníka CIA, který veřejně řekl to, co si všichni mysleli, totiž že většina telefonů na světě je odposlouchávaná a rázem se stal nepřítelem státu. Sedmdesátiletý autor se tu snaží podat zprávu o naší současné demokracii, a ačkoli recenze a komentáře zmiňují to, že snímek není tak kontroverzní, jak mohl být a americkými kiny prošel bez většího zájmu diváků, pořád by mělo jít o řemeslně slušnou podívanou, nad níž se dá přemýšlet. Hlavní roli ztvárnil Joseph Gordon-Levitt, jemuž bylo dopřáno relativně hvězdné společnosti, kterou tvoří třeba Taylor Kitsch, Shailene Woodley, Aaron Taylor-Johnson, Benicio del Toro, John Travolta nebo Nicolas Cage.

Je asi fakt, že Stone má to nejlepší ze své tvorby už za sebou, přesto by bylo po trochu slabších kouscích z minulých let předčasné nad ním lámat pomyslnou hůl. Jak všichni fandové vědí, nejednou dokázal příjemně, ale i nepříjemně překvapit a ať už si o něm a jeho názorech a filmech myslíte cokoli, musíte mu nechat to, že umí otvírat témata, která nejsou společnosti dvakrát příjemná, ale je třeba je stále připomínat. Doufejme tedy, že se s ním v nejbližších letech opět setkáme.

Český trailer filmu Snowden / Snowden


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY