Blu-ray recenze: Den nezávislosti: Modrý útok

Blu-ray recenze: Den nezávislosti: Nový útok

Vydáno: 19.11.2016 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Den nezávislosti podruhé zaútočil na kina po 20 letech, kdy nostalgické počiny byly divácky úspěšné, ale jeho tržby byly zklamáním. Nyní Den nezávislosti útočí na modrých discích, jejichž prodej může vést k pokračování.

Den nezávislosti: Nový útokRecenzoval/a Marek Slovák dne 19.11.2016 10:00. Den nezávislosti podruhé zaútočil na kina po 20 letech, kdy nostalgické počiny byly divácky úspěšné, ale jeho tržby byly zklamáním. Nyní Den nezávislosti útočí na modrých discích, jejichž prodej může vést k pokračování. Hodnocení: 3.5
Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgencePamatujete, když se psal rok 1996 a do kin vstupoval Den nezávislosti jakožto velký blockbuster, jehož atrakce (zejména destrukce Bílého domu) vyniknou výhradně na velkém plátně? Pamatujete, že zatímco v zahraničí si získal spoustu příznivců jakožto provinilé potěšení, u nás byl považován za blockbusterovou normu? A víte, že velké tržby měly jiné velkorozpočtové pokračování po letech (Jurský svět, Star Wars: Síla se probouzí), a tak je obracení se do minulosti a oprašování značek divácky žádané? Chcete vzpomínat na to, jaké něco podle vás bylo?

Pokračování Dne nezávislosti s podtitulem Nový útok naráží na to, že část publika se chce obracet do minulosti, protože ji míjí superhrdinské počiny, ale má určitou zavádějící představu, jaké co bylo, či zná přesné nároky na to, jaké co má být. Dvojka zestárne rychleji než jednička, protože kvůli množství postav pracuje spíše s typy, než aby nabízela prokreslenější jedince, a nahrazení důmyslné kombinace praktických a počítačových triků masivním natáčením před modrým plátnem způsobí rychlé zastarání. Neznamená to ovšem, že by šlo o špatný snímek, protože většina negativních reakcí u nás i v zahraničí vychází právě ze zavádějících vzpomínek na první díl a poměřování ho s jeho následovníkem. A přestože nejenom divácká, ale i čtenářská obec má ráda opakování (či sequely připomínající spíše remaky), já se mu vyhnu a odkážu raději na svou kritiku z dob uvedení do kin. Jenom otázka, jestli se dočkáme třetí části, zůstává ve hvězdách, protože Nový útok díky tržbám ze světa pokryl náklady na vznik, ale nestal se kdo ví jak výdělečným. Asi těch konkurenčních vzpomínání po letech (Krotitelé duchů, Jason Bourne...) bylo nějak moc. (8/10

Vystřižená scéna z filmu Den nezávislosti: Nový útok (2016)

BD obal filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgenceNezáleží na tom, kolik blockbuster utržil při svém prvním životě během uvedení do kin, protože pro následný druhý život na nosičích pro domácí kino se stalo normou vydat vedle klasického amaraye (plastového balení) i steelbook. Nejinak (nedávno po Warcraft: První střet) tomu je u Den nezávislosti: Nový útok, který ale namísto běžných tří edic je k dostání pouze ve dvou. Jednak v plastovém obalu s jedním diskem, na kterém je film ve 2D a veškeré bonusy, jednak ve steelbooku s dvěma disky, kdy druhý navíc nabízí snímek ve 3D. Žádný dvoudiskový amaray, pokud chcete třetí rozměr, budete si za něj muset kvůli plechu připlatit, byť ten se graficky od plastu liší pouze zadní stranou (logo namísto mimozemské královny nahánějící autobus) a vnitřním artworkem (odlétající pozemské lodě z hangáru na místo nové mužské hvězdy). A pro úplnost je třeba dodat, že neočekávejte žádnou prodlouženou verzi, o které se i na základě Emmerichových vyjádření po premiéře spekulovalo, ale mezi bonusy je aspoň osm minut vystřižených scén.

Nepovedené záběry z filmu Den nezávislosti: Nový útok (2016)

Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgenceDen nezávislosti: Nový útok je blockbuster, natáčel se na Red kamery a dokončoval se v rozlišení ve 4K, postprodukčně byl konvertován do 3D. V kinech byl ke slyšení v Dolby Atmos, na modrém disku je "pouze" v DTS-HD 7.1 MA (a mj. i v pětikanálovém českém dabingu). Očekáváte, že se zde dočtete něco jiného, než že se jedná o referenční obrazový a zvukový přepis, potažmo že jde o demo materiál?

Pokud ano, čekáte i vzhledem k výše uvedenému marně, protože u velkorozpočtové studiové produkce jde o standard. Přesto - nebo právě proto - je zajímavější se soustředit na několik problematických aspektů. Z důvodu několika stylistických voleb není obraz tak detailní, jak by si technofilové a technofilky s velkými zobrazovači asi přáli/y. Jednak se podstatná část scén odehrává v noci (s dobře vykreslenou černou, v níž se nic neztrácí), jednak je obraz tónován jako u valné většiny velkofilmů do modrých či oranžových barev, a tak stejně nebo podobně barevné plochy mají tendenci splývat. Paradoxem je, že různé (pozemské i mimozemské) lodě a samotní mimozemšťané jsou detailnější než třeba lidská pokožka nebo oblečení (zejména jednolité vojenské uniformy). (9/10)

Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgenceKvůli stylistickým rozhodnutím nejde ani napsat, že máte upřednostnit dražší 3D variantu. Uvedené nesouvisí jenom s tmavšími či do modra tónovanými sekvencemi, kvůli kterým tolik nevynikne třetí rozměr, ale i s prací s nízkou hloubkou ostrosti a přeostřováním mezi několika plány, kdy se přidaná dimenze stává až rušivou, protože je díky tomuto postupu obraz vnímán jako trojrozměrný. Ve výsledku dvousečné je nadměrné užívání v počítači vzniklých či v něm značně upravených scén. Na jednu stranu letecké pasáže či katastrofické orgie i boje s mimozemšťany skvěle pracují s trojdimenzionalitou, na druhou stranu jakékoliv pasáže s lidským prvkem a digitálně dodělávaným pozadím působí i kvůli zmiňované práci s nízkou hloubkou ostrosti a tónováním ploše. Trojrozměrný průměr, při nejlepším mírný nadprůměr. (7/10)

Absence Dolby Atmos nevadí (je přítomno na Ultra HD, které u nás - prozatím? - nevychází), DTS-HD 7.1 MA je zcela dostačující. Mluvené slovo nezaniká (při "fekálních" vtipech vyloženě na škodu), zvukové efekty - pozemské a mimozemské lodě přilétající z mimoobrazového prostoru, palba z pušek i různé vnitroobrazové katastrofy - utvářejí zdání trojrozměrnosti a vtahují více než výše kritizované 3D. Patetičnost Wanderovy a Klaserovy hudby ve správných chvílích vydoluje kýžené emoce. Na rozdíl od nedávných blockbusterů, ve kterých není mix vyvážený a demonstruje technologii, než že by opravdu sloužil vyprávění (mrk mrk Warcraft: První střet, mrk mrk X-Men: Apokalypsa), je osmikanál u Dni nezávislosti příkladem toho, jak by zvuk měl u letního (toužebného) trháku znít. (10/10)

Výňatek z featurettu Další den: Z natáčení filmu Den nezávislosti: Nový útok z BD filmu Den nezávislosti: Nový útok (2016)

Roland Emmerich při natáčení filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Je ironické, že o dvacet let starší předchůdce má lepší bonusovou výbavu (převážně převzatou z 2DVD vydání) než jeho nákladnější pokračování vzniklé v současnosti. I tak ale dokáže zabavit na necelé tři a půl hodiny, i když ono "zabavit" není úplně přesné. Audiokomentář režiséra dokazuje, že Emmerich nevyniká jako spíkr, jelikož k sobě potřebuje dalšího mluvčího (ideálně Devlina, který ovšem na rozdíl od tracku k jedničce tentokrát absentuje). Ačkoliv se dozvíte něco o obsazení, o tom, co je trik a co bylo skutečně na place, jaký záběr či scénu dělala která triková společnost apod., celé to zní (potlačovanému německému akcentu navzdory) suše. Trivia titulky by v tomto případě byly lepší, Emmerich přeci jenom spíše popisuje a doplňuje faktické údaje, než aby odhaloval proces vzniku.

Jeho úsečný komentář si lze navolit i u osmi minut vystřižených scén, u kterých je nakonec dobře, že jim nebyly dokončeny triky a zařazeny do slibované rozšířené verze, protože se bez nich snímek obejde. Povětšinou jde o tzv. "character bits", které u jednorozměrných postav, potažmo žánrových typů, opravdu nejsou potřeba. Některé by navíc narušovaly náladu (vážnější rozhovor u silnice, smrt prezidentky). Šest minut nepovedených scén pobaví, i když spíše kvůli omylům na place (neposlušný pes, obtížnost natáčení před modrým pozadím), nikoliv nuceným hláškám z úst Goldbluma. Za určité rozšíření filmu se dá považovat i dvojice featuretů, které byly dostupné před premiérou na jiné platformě: falešný dokument Válka roku 1996, která vyplňuje mezeru mezi prvním a druhým dílem, a tříminutový TV pořad It´s Early, ABQ!, ve kterém Goldblum a Hirsch jsou za své postavy. Na rozdíl od jiných transmediálních franšíz se Nový útok bez svých rozšíření obejde, protože vše podstatné (vzpamatování se po útoku, smrt jistého hrdinného pilota, vybudování základny, narušený vztah mezi otcem a synem) je nám sděleno ve snímku samotném. Vedle dnes již na discích málo přítomných upoutávek (dva trailery, jeden televizní spot, dohromady mírně přes pět minut) je dobrým doplňkem galerie kreseb, kterou se lze proklikat buď samostatně, nebo si jednotlivé části přehrát (cca 13 minut). Je rozdělena do pěti sekcí, v nichž jsou detailní náčrtky mimozemšťanů (69), umělé inteligence (8), lidí (35 - včetně jejich technologie), míst (18) a megalomanských obrázků, s nimiž filmaři prezentovali film studiu (17).

Liam Hemsworth, Jeff Goldblum ve filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgenceHlavním bonusem je 55 minut dlouhý a do 4 částí rozčleněný film o filmu Další den: Z natáčení filmu Den nezávislosti: Nový útok. Na DVD ho nenajdete (výše zmíněné materiály ano), je exkluzivní pro Blu-ray. I proto by člověk očekával, že bude méně propagační, více věcný. Pozornost si ovšem zaslouží, protože klade důraz na budování světa příběhu, což nebývá častým rétorickým rejstříkem making-of materiálů. Zase ovšem nelze pominout, že všemi částmi (jedna zaměřená více na herce, druhá na praktickou stránku natáčení, třetí na triky atd.) prostupuje osoba Emmericha jako vizionáře-megalomana, kterému je díky trikové trechnologii umožněno převádět na plátno své velikášské "obrazy".

V dokumentu se dozvíme vše podstatné (o nápadu na pokračování, o obsazování, o rozdílu mezi jedničkou a dvojkou s ohledem na pokrok technologií, o přístupu k žánrové kombinatronice a nečekaném odhalení v případě MacGuffinu, o návrzích lodí, o realizaci některých scén...), ale nic z toho, co by člověka opravdu zajímalo a šlo by za očekávatelné pochvalné povídání (ani zmínka o neobsazení Willa Smitha apod.). Navíc si jednotlivé části, do kterých je ani ne hodinový materiál rozdělen, docela protiřečí, protože v jedné je oslavováno, co všechno vzniklo ručně (lodě, výbava hangáru apod.), v druhé se zase adoruje počítačová animace, kdy skoro 90% se natáčelo v ateliérech a většina před modrým pozadím. Dvojka se i díky archivním záběrům z realizace jedničky prezentuje jako její upgradovaná, epičtější verze, jenže ve všem tom budování světa s jeho rekvizitami (lodě, zbraně, technologie) před modrým pozadím zanikají postavy. (7/10)

Featurette Válka roku 1996 z BD k filmu Den nezávislosti: Nový útok (2016)

Logo filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Druhý Den nezávislosti se nedoporučuje snadno, protože u něj na rozdíl od jedničky nepanuje konsensus o tom, jaká je to - třebaže provinilá - zábava. Odvážím se ale tvrdit, že Nový útok se bude zamlouvat spíše těm, kteří mají rádi jednak velmi dobře odvyprávěné filmy, v nichž vše zapadne na své místo a postavy mají jasnou funkci, jednak poučenému publiku obeznámenému se sci-fi, válečnými, monster a katastrofickými počiny, které se brakují a skládají v nový tvar. Zato Blu-ray se doporučuje celkem snadno. Obraz a zvuk je výborný, i když bych radil nevyhazovat zbytečně peníze za spíše průměrnou 3D (kon)verzi. Bonusy jsou adekvátní vzhledem k neuspokojivým tržbám a v porovnání s ostatní konkurencí patří k mírnému nadprůměru (potěší bezmála hodinový film o filmu).

7/10
0,0

Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Králové zlodějů hledají na Halloween čarodějovy hodiny, protože chtějí letět na Mars Hned deset různorodých novinek odstartuje tento týden v kinech. Tou nejatraktivnější je bezesporu hororový Halloween, který oživuje slavnou značku, mimo pozornost asi nezůstane ani fantasy Čarodějovy hodiny s Jackem Blackem.... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Halloween 7/10
Recenze: Halloween konečně s noblesou zakončuje hororový fenomén Nový Halloween je přímým pokračováním původního Halloweenu z roku 1978, které konečně přichází s důstojným završením série a zadostiučiněním pro postavu hlavní hrdinky v podání Jamie Lee Curtis. čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 14:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 41. Týden
Top 20 ČR: Venom vládne dále Marvelovský akčňák Venom dále vládne domácím kinům. Jeho kralování neohrozila ani premiéra dramatu První člověk. čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 41. víkend
Box office: První člověk těsně poráží Ukradený Halloween V souboji novinek porazil První člověk těsně Husí kůži 2. Ani jedna ale nestačila na Venoma a Zrodila se hvězda. čtěte zde
Vydáno: 15.10.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
První člověk 8/10
Recenze: První člověk - bude Chazelle opět sbírat Oscary? Oscarový režisér Damien Chazelle se po muzikálu La La Land vrací s životopisným dramatem První člověk, které sleduje přípravy amerických astronautů z NASA k letu na Měsíc. čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 18:00 v sekci Recenze | Premiéry
0