Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
TV recenze: Pustina

TV recenze: Pustina - víc než detektivka od víc než televize

Vydáno: 17.10.2016 15:00 v sekci Články | Televize - | foto: facebook tvůrce

Je Pustina televizní událostí sezóny? V předpremiéře byly na karlovarském festivalu promítnuty dva díly, my hodnotíme celou osmidílnou minisérii, která na filmovém kanálu HBO startuje na konci tohoto měsíce.

PustinaRecenzoval/a dne 17.10.2016 15:00. Je Pustina televizní událostí sezóny? V předpremiéře byly na karlovarském festivalu promítnuty dva díly, my hodnotíme celou osmidílnou minisérii, která na filmovém kanálu HBO startuje na konci tohoto měsíce. Hodnocení: 4

Pustina

Pustina
Drama / Krimi
Česká republika, 2016

Režie: Ivan Zachariáš, Alice Nellis
Scénář: Štěpán Hulík
Herci: Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Jan Cina

Česká premiéra: 30.10.2016

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Zuzana Stivínová ve filmu  / PustinaUmělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och prohlásil, že Pustina bude televizní událostí sezóny, přičemž první ohlasy až na jednu výjimku potvrdily jeho slova. Upoutávky inzerují (detektivní) thriller, který nás zavede do nehostinného "místa, ve kterém lze přijít o všechno". Tiskové materiály zase minisérii představují jako "dramatický příběh rodiny, odvíjející se na pozadí vesnické komunity, která se v extrémní situaci ocitá na prahu vlastního zániku". Osm dílů, které budou s týdenní periodicitou k vidění od 30. 10. na HBO (a od druhé části s předstihem na HBO GO), je nesnadné jednoznačně žánrově zařadit.

Všechny části se zaobírají zmizením nezletilé dívky Michaely, která je dcerou starostky Hany, jež je proti vyhlášení referenda o prolomení těžebních limitů. Mohlo by se zdát, že budeme sledovat detektivku, což je v tuzemsku divácky velmi vděčný žánr, který si díky iniciativě veřejnoprávní televize uspokojit poptávku vyvolanou zahraniční tvorbou teprve začíná budovat určitou tradici. Jan Hřebejk podle knižních předloh Michala Sýkory a scénáře stálého spolupracovníka Petra Jarchovského režíroval Případ pro exorcistu a Pět mrtvých psů, do kterých vnesl více humoru. Snahu o reflexi společnosti, ovšem neobratně vyznívající jako nezáměrná exploatace, posílil v Místo zločinu Plzeň. Podobně dopadla sebevědomě exploatační Reportérka v režii Dana Svátka

Jaroslav Dušek ve filmu  / Pustina
Naopak Jan Pachl v Cirkus Bukowsky a spin-offu Rapl zdárně přenáší neonoirové vzory do zdejšího prostředí, což s sebou nese i zpozdilou reprezentaci ženských postav, a Jiří Strach se v Labyrintu pokouší o kombinaci hned několika tradic (parťácká podívaná, paranoidní thriller, skandinávské krimi). Případy 1. oddělení Dana Wlodarczyka a Petera Bebjaka namísto inspirace americkými a severskými počiny vsází na autenticitu důrazem na postupy a případy s oporou ve skutečném světě. Pouze Modré stíny Viktora Tauše, navazující na Případ pro exorcistu, svým excesivním stylem vztahujícím nejednoznačné postavy k prostředí vystoupily z komfortní zóny.        

Všechny výše uvedené veřejnoprávní seriály (a nezmíněné, protože mnohem konvenčnější tituly komerčních stanic) byly více či méně ozvláštňující (humorem, uzpůsobením zahraničních tradic zdejšímu prostředí, autentičností, stylem). Nebyly ovšem vůči svému dominantnímu žánrovému určení (detektivce) podvratné až rozkladné, což je případ Pustiny. V souvislosti se subverzí je často zmiňována úvodní scéna, která nás za pomocí konvence v podobě křížového střihu vede ke spojování dvou prezentovaných linií dění (lesem utíkající kluk, žena mluvící s policistou o zmizení). Ukáže se ovšem, že spolu nesouvisí (zmizel oslík Frodo, nikoliv kluk), respektive že vazba mezi nimi neodpovídá očekávání.  

Jan Cina ve filmu  / PustinaNejde o osamocený postup, ale o jednu ze strategií díla. Podobný příklad lze například nalézt v páté epizodě, kdy pověšené holínky vytváří zdání oběšeného člověka, či v sedmé epizodě, kdy jistá událost v úvodu spoléhá na naši znalost předchozího vývoje, ale vyústí proti předpokladu. Každý díl je zakončen cliffhangerem, který má publikum zaháčkovat, protože chce znát odpověď na jím položenou otázku. V nadcházející části se však ukáže, že nešlo buď o nic podstatného, nebo je odpověď dlouho oddalována (zejména u "pětky" a "osmičky").  

K čemu ono nerespektování konvencí slouží? Namísto toho, abychom si v prvé řadě utvářeli předpoklady o tom, kdo by mohl stát za zmizením, se soustřeďujeme na vazby. Vazby mezi liniemi vyprávění (rodina, referendum, pasťák, vaření a prodávání drog, prostituce), mezi záběry a scénami (viz úvodní montáž) a hlavně mezi postavami. Pustina je velmi nekomunikativní, co se týče rodinných příslušností, promlčených provinění z minulosti a animozit na vesnici. Jednotlivé motivické (na postavy navázané - nevěra, drogy, zločinnost mladistvých) a tematické (na širší významy napojené - biologická předurčenost vs. vliv společnosti, spojení s rodnou půdou vs. její vytěžování) řady jsou ústrojně propojeny s vyšetřováním a jeho rozřešením. Primárním ovšem zůstává utvoření plastického obrazu provázaných vztahů a jejich postupného rozkladu v uzavřené komunitě. 

Eliška Křenková ve filmu  / PustinaPustina zachází dokonce tak daleko, že nerespektuje vnější normy detektivek, kdy v čele stojí vyšetřovatel (policist(k)a, detektiv/ka, forenzní vědec/vědkyně...). Namísto toho nechá pátrat rodinné příslušníky, k jejichž psychologické drobnokresbě slouží druhá taktika minisérie: zdržování, s tím související oddalování odpovědí a vyplývání důležitých informací jakoby mimoděk.

Zmizení, ke kterému dojde až po půlhodině pilotu, je pouze záminkou k prozkoumání toho, jaký dopad má tragická událost jako ztráta blízké osoby na rodinu a lidi v jejím bezprostředním okolí. Odpovědi na otázky - Kdo udal jistou osobu?, K čemu došlo tehdy ve škole? ad. - jsou pozdržovány, podstatné jsou drobné detaily, které jsou spojené s postavami a profilují je. Hrníček, deník, sochy, drát, drogy ad. rekvizity fungující jako tzv. objektivní koreláty přidávají postavám na osobnosti i osobitosti, nabývají vlastních významů.   

Zuzana Stivínová ve filmu  / PustinaVedle podvracení žánrových očekávání a narušování vnějších norem spojených s detektivkou se Pustina vyhýbá manýrističnosti tím, že proměňuje i vlastní vnitřní normy. Zatímco v první polovině minisérie byla centrem vyprávění vyšetřující matka, v druhé polovině se jím stává otec. Zlomový pátý díl vybočuje z převládající výstavby epizod s několika liniemi, protože hledisko je omezeno nejprve na jednu (otce), posléze na druhou postavu (matku), přičemž si pohrává i s časovým pořádkem (linie otce se odehrává po linii matky, ale vidíme ji jako první kvůli zatajení odpovědi z konce čtvrté části). V šestém díle jsou pro změnu podstatné informace zprostředkovány bokem, když je zrovna zaslechne postava, jejíž linii sledujeme (matka na výboru, dcera při rozhovoru policisty s matkou, Pásek u propouštění Tibora).

Pustina je pravděpodobně díky scénáři Štěpána Hulíka důmyslná a důsledná co do použité strategie (podvracení očekávání spojených se žánrem, taktika zdržování), ale není jednotná co do režijního uchopení. Ačkoliv si na celovečerní ploše debutující Ivan Zachariáš a zkušenější Alice Nellis režii epizod rozdělili rovnoměrně (každý po čtyřech) a vizuální koncepci stanovoval první jmenovaný a druhá zmíněná se jí držela, jejich pojetí se odlišuje. Poetika Alice Nellis je přece jenom konvenčnější než ta Zachariášova. Volí ustavující záběry namísto detailů na rekvizitu spojenou s postavou, prostředí vykresluje za pomocí zvukových efektů z mimoobrazového prostoru (romské ghetto, skateboardiště) než prostřednictvím významotvorné hudby, která je součástí fikčního světa, tíhne k vnitrozáběrové montáži a delším jízdám před střídáním distancovaného rámování a detailů, ve scénách dává přednost nosnému dialogu s figurou záběr-protizáběr před netradičním stylistickým postupem (snímání zpoza zad apod.).

Zuzana Stivínová ve filmu  / PustinaNecvičené oko si toho však s největší pravděpodobností nevšimne. Hlavní je, že díky některým stylistickým volbám (o trochu delší záběr, než je zvykem; působivost - obzvlášť v pátém díle - ticha; detail či polodetail s nízkou hloubkou ostrosti; kostýmy a rekvizity laděné do studených barev) a jednotnému vedení vyniknou herecké výkony. Všechny - od neherců/nehereček až po profesionály - jsou výborné, obzvlášť tlumený výkon Zuzany Stivínové a mezi několika polohami přecházející Jaroslav Dušek, který je jako "prdelní penetrátor" přesvědčivý.

O něco méně uvěřitelný je svět, do kterého jsou postavy zasazeny. Ne že by neměly oporu v tom, jak to obvykle na některých místech chodí, či že by se daná problematika netýkala řady míst v Severních Čechách. Pustina je ovšem místo fiktivní, se smyšlenými postavami, což spíš než jako tvůrčí rozhodnutí působí jako produkční přání, aby tuzemský originál byl vhodný i pro evropský a americký trh s vlastními vyloučenými místy, ve kterých přežívá nižší společenská třída.

Jan Cina ve filmu  / PustinaRozhodnutí je to pochopitelné, protože domácí HBO se prezentovalo převážně přejatými pořady (Terapie, Až po uši, Mamon) a Pustina je po Hořícím keři teprve druhým zcela původním počinem, který i z důvodu nemalého rozpočtu (uvádí se kolem sta milionů korun) má fungovat jako vývozní artikl. Na druhou stranu bližší neukotvenost (časová, prostorová) činí z minisérie něco ojedinělého: neuzpůsobuje zahraniční vzory (americké, severské) zdejšímu prostředí ani nepřejímá ozkoušené prvky z nich, ale přichází s něčím původním. Osmihodinovým (rodinným) dramatem, který rozkládá detektivní žánr a který vypráví o rozkladu jedné komunity a možná i rodiny. Pustina možná nebude televizní událostí sezóny, kterou z ní dělá propagační oddělení, ale to nevadí, protože je světový unikát. 

P. S. Pustina je tak dobrá, i když ne výborná, že z ní Mirka Spáčilová odešla až po dvou dílech z promítnutých čtyř. 

Upoutávka na osmidílnou minisérii z produkce HBO Pustina (2016)

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
Podobné filmy:
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • :DDD (MM, 18.10.2016 10:56) Reagovat

    bod navic za PS :D

  • PUSTINA seriál (kateřina, 01.02.2017 12:24) Reagovat

    Dobrý den,

    dovoluji si připojit svůj názor na seriál PUSTINA. Pro mě to byl s RAPLEM jeden z nejlepších krimi ČR serálů, co jsem kdy viděla. Jen mě tam vadily ty kopírující neance:
    - titulky jako od šv/dáns seriálu MOST
    - temná ponurá atmosféra jako z TRUE DETECTIVE....
    To jsem tam cítila, ale jinak Stivínová, Dušek, Cina.... vynikající herecké výkony, casting perfektní.
    Nejsmutnější na tom vše je to, že je to naše krutá realita!!!!!!!!!!!!!!!!
    Zdravím a gratuluji všem tvůrcům a hercům a budeme se těšit na další díla od vás.
    Havlínová

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 11. týden
Top 20 ČR: Na Duně je Sladký život V českých kinech se stále chodí na pouštní spektákl Duna a k tomu se hojně navštěvovanou stala i nová komedie Sladký život. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2024 07:41 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Český lev 2024: Filmem roku jsou Bratři (10.03.2024 06:03 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Známý i neznámý Ludwig van Beethoven si v květnu dělá, co chce (08.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex (29.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Drama Dvě slova jako klíč přivádí vyléčené alkoholiky ke spiritualismu (29.07.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Ziggy Stardust se vydává do strašidelného domu, aby prožil minulé životy (26.07.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Amélie z Montmartru a divoký klaun objevují kouzlo romantických komedií (07.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Na konferenci se napsaly dopisy pro Paula Morrisseye a rozhodlo o okupaci (16.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Zoubková víla dostává z Babylonu přání k narozeninám (18.01.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 (26.11.2022 14:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Film Buko staromilsky vypráví o překonávání strachu, stárnutí a hledání životní cesty (02.10.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: S úsměvem spolu půjdeme tam, kde zpívají raci (28.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: To nic, indiáne (21.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Papoušek Paulie se po svatbě ocitl pod vodou (16.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Soused prožívá poslední noc v Soho a píše přání Ježíškovi (10.11.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Halloween v duně zabíjí a podstupuje poslední souboj s robotem Ronem (20.10.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Český animovaný film Myši patří do nebe přibližuje dětem vážná témata (10.10.2021 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Sportovní drama Zátopek je nejlepším filmem Davida Ondříčka (27.08.2021 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Ant-Man a Wasp reagují na tísňové volání ďábelského houslisty (27.08.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nedotknutý Tolkien volá rod a zírá na kozy (13.08.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Crazy komedie Mstitel oslavuje svobodnou tvořivost a představivost (01.07.2021 07:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu