Stroj času: Země zaslíbená Andrzeje Wajdy

Vydáno: 23.10.2016 16:12 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Nedávná smrt polského klasika Andrzeje Wajdy je vhodnou příležitostí připomenout si alespoň ukázku z jeho bohaté filmografie. Jedním z jeho nejlepších filmů je monumentální historická freska Země zaslíbená.

Země zaslíbenáRecenzoval/a Václav Limberk dne 23.10.2016 16:12. Nedávná smrt polského klasika Andrzeje Wajdy je vhodnou příležitostí připomenout si alespoň ukázku z jeho bohaté filmografie. Jedním z jeho nejlepších filmů je monumentální historická freska Země zaslíbená. Hodnocení: 5
Letos zemřel zřejmě nejvýznamnější polský režisér Andrzej Wajda, který bývá obecně považován za nejdůležitějšího polského filmaře, který zanechal výraznou stopu nejen v polské, ale i světové kinematografii, a to i přes to, že většinu svých filmů natočil v Polsku, kde se v roce 1926 narodil. Wajda režijně debutoval v roce 1955 filmem Pokolenie, prvním dílem své válečné trilogie, jejíž další díly Kanály a Popel a démant tvoří zároveň stěžejní filmy poválečné polské kinematografie. 

Daniel Olbrychski, Kalina Jedrusik ve filmu Země zaslíbená / Ziemia obiecanaWajda patřil k stabilně a vytrvale pracujícím režisérům až do své smrti. Jeho tvorba obsáhla neuvěřitelných šest dekád, sahajíc od poloviny let padesátých až k letošnímu roku 2016, kdy ještě před svou smrtí dokončil svůj už poslední film Powidoki. Vybrat z jeho bohaté filmografie jedno "reprezentativní" dílo je sice nutně činem subjektivním, ale jeho monumentální historické drama Země zaslíbená lze počítat mezi jedno z jeho děl vrcholných. 

Země zaslíbená z roku 1975, která se v kinech oficiálně promítala ještě v tehdejším Československu, byla pak v Česku uvedena ještě dvakrát na filmových festivalech. Poprvé v roce 2010 na píseckém Festivalu nad Řekou a pak v roce 2014 na festivalu ve Zlíně. Stručný obsah filmu shrnuje tato krátká synopse: Monumentální epos zachycující přerod feudální společnosti v dravý kapitalismus patří k nejosobitějším dílům polského klasika Andrzeje Wajdy. Tříhodinová adaptace polského nositele Nobelovy ceny Stanislava Reymonta je sugestivní analýzou kariérismu na pozadí přerodu průmyslového města Lodže (Festival nad řekou).

Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn ve filmu Země zaslíbená / Ziemia obiecanaV centru příběhu stojí trojice přátel, která se v Lodži na počátku 20. století snaží společně vybudovat továrnu. Mladý polský šlechtic Karol Borowiecki (Daniel Olbrychski) je inženýrem v továrně německého průmyslníka Bucholze (Andrzej Szalawski). Němec Max Baum (Andrzej Seweryn) a Žid Moritz Welt (Wojciech Pszoniak) chtějí Karolovi pomoct vybudovat jejich vlastní továrnu. Bohatý a košatý děj obsahuje řadu vedlejších postav a vedlejších zápletek, které snímku dávají epický ráz.

Země zaslíbená existuje v několika verzích. Ta původní je bez jedné minuty tříhodinová. Poté ještě existuje verze, která má dvě hodiny a devatenáct minut (ke stažení zde) a poté existuje ještě ve formě televizní, která má 204 minut. Tento článek hodnotí onu zkrácenou verzi, která je přesto stále dostatečně epická a monumentální. Ať tak, nebo tak, Země zaslíbená je fascinující historickou freskou, při jejímž sledování se tají dech a zároveň vás mrazí, s jakou silou a expresivitou se Wajdovi podařilo evokovat tuto historickou epochu. 

Daniel Olbrychski, Anna Nehrebecka ve filmu Země zaslíbená / Ziemia obiecanaPokud bychom chtěli Zemi zaslíbenou přirovnat k něčemu, co je "klasickému" divákovi více známé, pak se nabízí srovnání s takovými díly a skvosty kinematografie, jako jsou například Kmotr nebo Nebeská brána. I když je tematicky i geograficky Wajdova Země zaslíbená úplně jinde, svou rozmáchlostí, epičností i efektností se oběma podobně monumentálním historickým dramatům vyrovná.

Wajda zde adaptoval stejnojmenný román z roku 1899 polského prozaika Wladyslawa Stanislawa Reymonta, podle něhož napsal i scénář. O neobyčejně působivou expresivní vizuální podobu se postarali kameramané Witold SobocińskiEdward Kłosiński a Waclaw Dybowski. Hudbu k Zemi zaslíbené složil přední polský filmový skladatel Wojciech Kilar. V jedné z epizodních rolí průmyslníka Müllera můžete poznat Franciszka Pieczku, který se o necelých dvacet let později objevil v jedné z vedlejších rolích v českém filmu Díky za každé nové ráno

Výjimečných kvalit Země zaslíbené si všimla v roce 1975 i americká Akademie, která Wajdův film poctila nominací na Oscara za nejlepší zahraniční film. Polského režiséra ale porazil Akira Kurosawa s filmem Děrsu Uzala. Wajda byl už jednou předtím v nominacích s Popelem a démantem a poté ještě dvakrát s filmy Slečny z Vlčí a Katyň. Prvním polským filmem, který ale Oscara získal, byla až tři roky stará Ida

Ukázky z filmu Země zaslíbená




NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • podávajú tam herci také výkony, aké sa v iný... (Anonym, 06.11.2016 11:30) Reagovat

    podávajú tam herci také výkony, aké sa v iných filmoch nevidia? je tam taká hudba, ktorá sa v iných filmoch len tak nepočuje? podľa mňa nie a 10/10 je riadny fail, ale však tento človek nemá naštudovanú ani históriu, povedať, že licence to kill reflektovalo padnutie železnej opony :D

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY