Recenze: Dívka ve vlaku zastírá nudnou pointu hlavní hrdinkou - alkoholičkou

Vydáno: 07.10.2016 16:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Thriller Dívka ve vlaku je adaptací stejnojmenného románu, který je zajímavý tím, že jeho "nespolehlivými vypravěčkami" je trojice více či méně vyšinutých žen v čele s hrdinkou jménem Rachel, notorickou alkoholičkou s častými výpadky paměti.

Dívka ve vlakuRecenzoval/a Jan Varga dne 07.10.2016 16:00. Thriller Dívka ve vlaku je adaptací stejnojmenného románu, který je zajímavý tím, že jeho "nespolehlivými vypravěčkami" je trojice více či méně vyšinutých žen v čele s hrdinkou jménem Rachel, notorickou alkoholičkou s častými výpadky paměti. Hodnocení: 3
Dívka ve vlaku
The Girl on the Train
Drama / Tajemný / Thriller
USA, 2016 , 112 min.

Režie: Tate Taylor
Scénář: Erin Cressida Wilson, Paula Hawkins
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Herci: Emily Blunt, Haley Bennett, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans, Edgar Ramirez, Laura Prepon, Allison Janney, Darren Goldstein, Lisa Kudrow, Cleta Elaine Ellington, Lana Young, Rachel Christopher, Fernando Medina, Gregory Morley

Česká premiéra: 06.10.2016

Distributor: Freeman Ent.

Dívka ve vlaku hodnocení na Kinobox.cz: 70.03 %
To se otisklo do filmu prostřednictvím poněkud zmateného, částečně zamlženého a komplikovaně strukturovaného děje, s nímž se pokusil vypořádat americký režisér Tate Taylor. Ten natočil před pěti lety již adaptaci románu Černobílý svět, která však byla vypravěčsky i příběhově o dost jednodušší záležitostí, a také nijak zvlášť povedené životopisné drama o Jamesi Brownovi s názvem Get on Up - Příběh Jamese Browna.

Emily Blunt ve filmu Dívka ve vlaku / The Girl on the TrainRachel (Emily Blunt) je nezaměstnaná kvůli závislosti na alkoholu, rozvedená z téhož důvodu a totálně na dně. Bydlí u kamarádky a dny tráví kromě pravidelného nasávání zejména ježděním vlakem, kdy denně projíždí kolem svého bývalého domova, který nyní obývá její ex-manžel Tom (Justin Theroux) s jeho novou ženou Annou (Rebecca Ferguson) a jejich malým dítětem, a zároveň kolem stavení, v němž bydlí jejich mladá chůva Megan (Haley Bennett) se svým mužem (Luke Evans). Jednoho dne si však Rachel všimne, že Megan je na terase svého domu s jiným chlapem. Tak ji to rozhodí, že opilá vystoupí z vlaku a začne se potulovat po okolí. Ráno se vzbudí u kamarádky na gauči, špinavá, ruce od krve, kocovina, absolutní ztráta paměti na události z onoho dne… a v televizních zprávách se tvrdí, že Megan je pohřešovaná.

Od té chvíle věnuje Rachel všechen svůj čas pátrání po tom, co se vlastně oné noci stalo, a kdo Megan zabil (pokud je vůbec mrtvá), protože jednak se díky tomu může po dlouhé době konečně zas cítit v něčem užitečná a zároveň se snaží dokázat, že tím případným vrahem není ona, čímž si ale nemůže být vůbec jistá. Přičemž děj je sledován na střídačku z perspektivy všech tří výše zmíněných žen (ale z pohledu Rachel pochopitelně nejvíc), a to prostřednictvím retrospektivního vyprávění s řadou flashbacků a množstvím scén, které se buď nestaly, nebo se odehrály jinak, než jak si je někdo pamatuje.

Luke Evans, Haley Bennett ve filmu Dívka ve vlaku / The Girl on the TrainZe začátku dá trochu práci zorientovat se v tom, kdo je kdo, jaké jsou vztahy mezi postavami a o co vlastně jde, a vůbec je nutné v průběhu sledování filmu věnovat pozornost veškerému dění na plátně, všímat si detailů a nepřijít o žádný dílek té skládačky, která je na první pohled dost složitá. S odstupem a po skončení filmu už se tak moc složitá nejeví, nehledě na to, že vzhledem k omezenému množství postav máte šanci na odhalení totožnosti vraha zhruba jedna ku pěti, navíc celá ta záhada kolem Meganina zmizení se ukáže být relativně prostou, a podstatně zajímavější je tak odhalení týkající se dávnější minulosti hlavní hrdinky, k němuž dojde v závěru společně s odhalením všeho ostatního.

Formálně to z nedávné doby hodně připomíná Zmizelou, k níž byla i původní knižní předloha přirovnávána častěji, než by bylo zdrávo, asi díky onomu motivu neustálé paranoie a příběhu točícího se kolem zmizelé ženy. Avšak tam, kde perfekcionista David Fincher nabídl sofistikovanou filmařinu, skrz na skrz propracovaný scénář a skutečně nečekaná překvapení, za což vděčí i autorce románu obsahujícího vyloženě libové zvraty, tam Tate Taylor takovou oporu v ději nemá a předvádí jen standardní režii, byť poctivě odvedenou. Výsledkem je pořád sice nadprůměrná, přesto však nepříliš výrazná podívaná spíš na úrovni např. Temných koutů (též od autorky Zmizelé), s nimiž Dívka ve vlaku sdílí kromě žánru i nesympatickou hlavní hrdinku.

Haley Bennett ve filmu Dívka ve vlaku / The Girl on the TrainRachel vám totiž k srdci rozhodně nepřiroste, na čemž má podíl i výborný výkon Emily Blunt, která ztvárnila zuboženou alkoholickou trosku překvapivě realisticky a věrohodně. Dokud se o ní ale nedozvíte trochu víc, je poměrně těžké si k ní najít cestu, když kromě chlastání, lhaní, zabíjení času a ježdění vlakem dělá akorát to, že v opileckém deliriu pravidelně terorizuje telefonáty svého bývalého a jeho novou rodinu. Ostatní hrdinky také sympatiemi zrovna nepřetékají – Megan se ukáže být psychicky labilní naivkou s traumatem z minulosti, kterou zmítá existenciální nejistota, a Anna se snaží být rodičovským vzorem a dokonalou matkou, přičemž si stěžuje na přepracování a nedostatek času, ačkoli zůstává ženou v domácnosti jen s jedním dítětem, a to se o něj ještě dělí s chůvou. K hereckým výkonům všech zúčastněných nicméně nelze nic namítat.

Hlavně ale jde o to, že jakkoli zajímavě a neodhadnutelně se pointa filmu jeví v jeho průběhu, tak její odhalení je velice standardní a omšelé. Jediným ozvláštněním je ona hrdinka-alkoholička, díky jejíž přítomnosti si film může dovolit cestu k té pointě, nahlíženou převážně z její perspektivy, řádně zamotat a znepřehlednit a svádět diváky na falešné stopy, což se mu daří naopak velice dobře.

Český trailer filmu Dívka ve vlaku

• Zabil někdo tu Megan? A kdo? ... (Anonym, 20.03.2017 17:49) Reagovat

Zabil někdo tu Megan? A kdo?