Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Strašidla

Recenze: Strašidla Zdeňka Trošky strašit neumí, akorát se šklebí a pitvoří

Vydáno: 19.08.2016 15:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Nebýt Nejkrásnější hádanky, tak je rodinná pohádková komedie s názvem Strašidla rozhodně nejlepším počinem ve filmografii Zdeňka Trošky za posledních patnáct let.

StrašidlaRecenzoval/a Jan Varga dne 19.08.2016 15:00. Nebýt Nejkrásnější hádanky, tak je rodinná pohádková komedie s názvem Strašidla rozhodně nejlepším počinem ve filmografii Zdeňka Trošky za posledních patnáct let. Hodnocení: 1.5

Strašidla

Strašidla
Komedie / Rodinný / pohádka
Česká republika, 2016 , 113 min.

Režie: Zdeněk Troška
Scénář: Jiří Kos, Zdeněk Troška, Marek Kališ
Kamera: Martin Duba
Hudba: Miloš Krkoška
Herci: Bronislav Kotiš, Tereza Kostková, Jiří Dvořák, Vladimír Polívka, Carmen Mayerová, Sara Sandeva, Tereza Bebarová, Matěj Hádek, Karel Dobrý, Anna Polívková, Petr Nárožný, Václav Postránecký

Česká premiéra: 18.08.2016

Distributor: Falcon

SDÍLET:    
Tereza Kostková, Bronislav Kotiš ve filmu  / StrašidlaCož není nijak zvlášť silné tvrzení, pomyslíme-li na to, že v těchto letech Zdeněk Troška natáčel hlavně úděsné Kameňáky a Babovřesky, a i snímky jako Doktor od jezera hrochů nebo Čertova nevěsta byly de facto strašné. Avšak přestože jsou Strašidla o několik kvalitativních úrovní výš, pořád to neznamená, že by šlo o film, který by bylo možné s klidem doporučit.

V blíže nespecifikovaném maloměstě žije ve starém honosném domě rodina strašidel. Hejkal Hugo (Bronislav Kotiš) a jeho manželka, čarodějnice Patricie (Tereza Kostková), její čarodějnická maminka Žofie (Carmen Mayerová), dvě neposedné děti Ester a Eleonor (Nelly Řehořová a Petr Šimčák), éterická víla Jitřenka (Sara Sandeva) a vodník Bubla (Jiří Dvořák). Jednoho dne je navštíví pracovník městského úřadu Jindra (Vladimír Polívka), aby jim oznámil, že jimi obývaná nemovitost patří městu, a že pokud chtějí zůstat, musejí začít platit nájem. Strašidla, která kromě strašení nikdy nic jiného nedělala, a peníze si vykouzlit nedovedou, se tudíž musí zapojit do pracovního procesu a děti jsou nuceny začít chodit do školy.
 
Sara Sandeva, Vladimír Polívka ve filmu  / StrašidlaPatricie s Žofií lidské povolání odmítají, leč vodník Bubla sežene místo pomocníka v prádelně, víla Jitřenka získá hlavní roli v divadle (shodou okolností roli víly) a hejkal Hugo je v témže divadle v téže hře obsazen do role vedlejší (shodou okolností do role hejkala). Děti ve škole předvedou své letité vědomosti a rychle zapadnou do kolektivu. Všechno se tím pádem vyřeší během zhruba půlhodiny. No a Strašidla mají hodiny dvě.
 
Zbytek filmu je tudíž po celý zbytek stopáže ze všech sil natahován a protahován dalšími vedlejšími dějovými linkami, které se rozpadají do izolovaných scének, více či méně humorných. Nějakou celkovou řídící zápletku ale film nemá žádnou, a pokud ano, tak se tato začne řešit přibližně půl hodiny před koncem, kdy se Patricie rozhodne tajně utéct od svého muže za svým milencem-upírem, aniž by o tom komukoli řekla, a její matka, která se o tom náhodou dozví, pak tuto skutečnost před Hugem tají a dokonce ho očaruje, aby se nemohl vydat Patricii hledat, a začne připravovat lektvar, díky němuž by měl Hugo na svou ženu zapomenout (!), což je tak neuvěřitelně dementní a nemorální chování, že se tomu nechce věřit.
 
Tereza Kostková ve filmu  / StrašidlaVedlejší zápletky spočívají v tom, že úředník Jindra si začne namlouvat vílu Jitřenku, nad níž slintá i chlípný divadelní režisér (Matěj Hádek) a žárlí na ni v divadle kolegyně. Vodník se zas v prádelně zamiluje do své zaměstnavatelky (Tereza Bebarová). Bohužel všechny zamilované dialogy obsahující láskyplné dvoření jsou strašně kostrbaté, nevěrohodné a nepřirozené.
 
Čarodějnici Žofii, která se často přeměňuje v kočku, zas obskočí toulavý kocour, což ona přijde nahlásit na policii jako znásilnění, a když se jí policajt Aleš Háma vysměje, tak udělá kocoura z něj (a film končí, aniž by ho přeměnila zpátky a aniž by kdokoli ve filmu řešil, kam se ten policajt poděl). Otázka pak zní, jestli je správné tahat do filmu určeného hlavně rodičům s malými dětmi zápletku točící se kolem znásilnění. Nebo zda do něj zahrnout i lascivní průpovídky, jako když si Patricie kouzlem mění svou vizáž, aby připomínala různé slavné herečky, a ptá se Huga, jakou by ji chtěl mít tentokrát v posteli.
 
Tereza Bebarová, Jiří Dvořák ve filmu  / StrašidlaTo jsou ale v podstatě drobnosti a mnohem větší problém spočívá v tom, že většina těch podzápletek vlastně nemá moc opodstatnění. Například alotria dětí ve škole. Ester se skamarádí se spolužačkou, která je trošičku při těle, a rozhodne se jí pomoct zhubnout díky kouzelnému lektvaru, takže si jí pak začne díky její štíhlosti všímat jeden spolužák, který se jí vždycky líbil, ale vůbec si jí nevšímal, dokud měla silnější postavu. Tahle příběhová odbočka, kromě toho, že může působit na kdekoho trochu urážlivě, nemá nic společného s čímkoli dalším ve filmu, a kdyby tam nebyla, nic by se nestalo.
 
Ze stejného soudku jsou neplechy Eleonora, jež na sebe bere podoby jiných lidí, takže pak po škole pobíhají dva ředitelové (Václav Postránecký), dvě stejné učitelky (Anna Polívková) nebo dva identičtí žáci. Je to ale vždy jen o tom, že jeden z té dvojice vykulí oči, když spatří sám sebe, a omdlí nebo něco vykřikne a je konec. Není to zdrojem žádného humoru, nijak to neposouvá děj, nemá to žádnou dramatickou funkci, jen se tím prodlužuje délka filmu. Kdyby se úplně vystřihly obě ty děti a všechno kolem nich, tak by byl film kratší o nějakých třicet minut, což by mu rozhodně prospělo, a na příběhu by se nemuselo nic měnit.

Matěj Hádek, Petr Nárožný ve filmu  / StrašidlaVáclav Postránecký každopádně díky svému komediálnímu talentu alespoň sem tam dokáže protlačit do filmu nějaký vtipný výraz, a když má třeba hrát dvanáctiletého kluka, tak je to poměrně zdařilé a roztomilé (oproti tomu Anna Polívková je se svým šklebením ve stejné úloze zcela mimo). Ostrůvkem v moři hereckého podprůměru je i Petr Nárožný coby ředitel divadla, jemuž jedinému se dá u jeho komických čísel smát nahlas. (Mimochodem, v jednu chvíli během zkoušky v divadle řekne divadelnímu režisérovi: „To bude hit. Ta hra je tak dobrá, že ji nedokáže zkazit ani režisér,“ což je zcela nesmyslná věta a hlavně není důvod, proč by ji měl říkat zrovna divadelnímu režisérovi, takže se bude jednat pravděpodobně o nějakou Troškovu narážku na scénář filmu a na jeho vlastní režírování. Možná.)
 
Z ostatních herců dokázal ze své role vydolovat nějakou vtipnost pouze Bronislav Kotiš, Jiří Dvořák zas dokázal být v rámci možností sympaticky přirozený. Všichni ostatní jsou však zoufale lapeni v rolích představujících karikatury a stereotypní figurky, se kterými si nedokáží poradit navzdory svým hereckým schopnostem. Carmen Mayerová hraje čarodějnickou semetriku, Vladimír Polívka nesmělého mládence, úloha Sary Sandevy zas spočívá jen v roztomilém úsměvu, ladných tanečních pohybech a chichotání se. Tereza Kostková hraje nejméně sympatickou postavu, která během předvádění teatrálních kreací podvádí svého muže, lže mu, manipuluje jím a přetvařuje se, což má být zřejmě omluveno tím, že je rozervaná mezi svým manželem a milencem a neví, co chce. Výkon Terezy Bebarové se zas ztrácí pod nánosem křečovitého křepčení. Většina dětských herců v epizodních úlohách spolužáků brutálně přehrává.
 
Fotografie z natáčení filmu StrašidlaLeckterá žena by se mohla při sledování filmu urazit, nejen kvůli té mini-zápletce s nadváhou, ale i v závěru filmu, kdy ředitel projeví svou náklonnost k učitelce až poté, co zjistí, že „není žádná blondýna“. Občas dojde i k průpovídce typu: „Sama jsem to zvládla, a to jsem jenom ženská!“ (u zapínání pračky). Velmi nepodařené jsou i poměrně početné narážky zesměšňující politiky („Dneska se víc než strašidel lidé bojí politiků.“ „Být politik je lepší než pracovat“). Nejde o to, že by si filmaři nemohli dělat legraci z politiků, ale tohle je přeci jen dost laciné a primitivní. Viz také tato scénka z pracovního úřadu:
 
„Dobrý den, já hledám nějaké poctivé zaměstnání, abych nebyl jako politik.“
„A co umíte?“
„Strašit.“
„To dneska už umí všichni politici.“
 
Kromě toho je film strašlivě doslovný, takže některé postavy jsou představeny rovnou dvakrát, a na konci, když je na pohled zcela evidentní, které postavy se mezi sebou spárovaly, tak to ještě Hejkal znovu shrne pro ty nejpomalejší.

Carmen Mayerová, Jiří Dvořák ve filmu  / StrašidlaPřitom se podaří i několik kvalitních vtipů a dobrých nápadů (třeba létající čarodějnické koště s přimontovaným tabletem s navigací), sem tam funguje hudba a strašidelné zvuky a občas se některému herci podaří zahrát nějakou scénku velmi sympaticky, ale je to všechno překryto vrstvou nekonzistentnosti, kdy např. není příliš jasně definováno, jak by měly různé postavy na existenci strašidel v našem reálném světě reagovat (udivený výraz je maximum). Děti nemají definovaný rozsah svých schopností, takže jen kradou mámě lektvary (přičemž ale čarovat umějí) a třeba Vodníkova příšerně falešná hra na housle, kolem které se točí pár scén, vede poměrně nepochopitelně do slepé uličky, když najednou dotyčný začne hrát zničehonic velmi obstojně.
 
Celkově Strašidla svou kvalitou pochopitelně ční vysoko nad Troškovou ostatní nedávnou tvorbou, neb tentokrát nepředstavují ani zdaleka nějaký divácky teror, a jsou lepší i než Čertova nevěsta, protože na rozdíl od ní se v nich alespoň něco děje a jsou příběhově nacpanější (zas ale bylo víc příležitostí, co zkazit). Na starší Troškovy filmy, a to zejména pohádky, jako bylo Z pekla štěstí nebo Princezna ze mlejna, však Strašidla pořád dost ztrácí, a to zejména kvůli slabému a mizerně sestavenému ději, jenž trpí zároveň přelidněností a překombinovaností a zároveň přílišným důrazem na jednoduchost a primitivnost, aby se nikdo neměl šanci ztratit.
 
Sara Sandeva, Bronislav Kotiš ve filmu  / StrašidlaNa vině jsou i leckteré herecké výkony, které ale možná měly působit tak pitvořivě a strojeně schválně, protože poslední dobou zřejmě Troška záměrně vede herce tímto stylem snad ve všech svých filmech. Vtipy pro dospělé by se zas v rodinných filmech nutně nemusely točit kolem lechtivých témat (což byl i problém Čertovy nevěsty), nehledě na to, že jsou slabé a málo intenzivní a těžko se jim kvůli tomu dá smát, takže pak působí pouze nevhodně a trapně (což byl i problém Babovřesk). A ty vtípky potenciálně urážející ženy, to je jako kdyby si pan režisér dobrovolně sám házel klacky pod nohy.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Trailer k filmu Strašidla

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
3/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Cizinec ve vlaku 4/10
Recenze: Cizinec ve vlaku s Liamem Neesonem dojíždí na vlastní stupiditu Liam Neeson je hvězda nového thrilleru od režiséra Neznámého a Mělčin, film však i přes nezanedbatelné filmařské schopnosti tvůrců doplácí na velice chatrný a hloupý děj. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Můj strýček Archimedes 9/10
TV recenze: Ambiciózní snímek Můj strýček Archimedes nezklamal Výpravný koprodukční film Můj strýček Archimedes připravovala Česká televize do vysílání skoro tři roky. Snímek pojednává o řeckém migrantovi, který přijel do Československa, aby uprchl před občanskou válkou a našel zde... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 15:00 v sekci Články | Televize
20
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Zoufalý a nemilovaný Coco je cizincem ve vlaku, v němž míjí tři billboardy V tomto týdnu vstupuje do kin pět premiér, z nichž hned čtyři jsou poměrně atraktivní a silné. Tou jasně nejzajímavější ovšem zůstává komediální drama Tři billboardy kousek za Ebbingem, které bodovalo na Zlatých glóbech... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
The End of the F***ing World 9/10
TV recenze: pubertální Bonnie a Clyde v originální jednohubce The End of the F***ing World Britský seriál The End of the F***ing World byl začátkem ledna mezinárodně uveden na streamingové službě Netflix. Jak se povedla osmidílná série o dvou mladých psychopatech? čtěte zde
Vydáno: 16.01.2018 13:05 v sekci Články | Televize
0
Coco 9/10
Recenze: Coco je příliš dobré na to, aby bylo podceňováno jako dětský animák Novinka od Pixaru Coco čerpá z mexické kultury a tradic, vypráví příběh o chlapci, který se nedopatřením ocitne ve světě mrtvých, a dokazuje, že Pixar zkrátka nemá mezi animačními studii konkurenci. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2018 14:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Odnikud přichází Čertoviny, které roztáčejí kolo zázraků a hrají velkou hru (03.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2017 opustily (24.12.2017 09:37 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Anděl Páně bojuje ve válce Jihu proti Severu o srdce Popelky a Evity (22.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Ferdinand s cukrářem ladí ve Špindlu a hrají Jumanji (20.12.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Zimní komedie Špindl selhává ve všem, co se dá (19.12.2017 08:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Kingsmanovi je znovu sedmnáct a očekává exodus (17.11.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor (19.10.2017 09:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: První rytíř žije bohémský život s bezva ženskou na krku a poslouchá Whiplash (13.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel český herec Vladimír Brabec (02.09.2017 08:57 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Špunti na vodě skládají rychle a zběsile zkoušku z dospělosti (12.04.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejlepší filmy roku 2016 podle filmserver.cz (07.01.2017 13:01 v Články | Žebříčky)
- Kinopremiéry: Santa je pořád úchyl, co tančí tango s Andělem Páně (30.11.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Anděl Páně 2 vánočně naladí, dojem však kazí jalový děj (29.11.2016 20:41 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Bojovník na útěku bojuje s drsňačkami a Fantozzim a hlídá Tess (11.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Pohádky pro Emu jsou potenciálním hitem letošního adventu (03.11.2016 17:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Ben Affleck účtuje s Trolly, hasí požár na moři a vypráví pohádky pro Emu (02.11.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Komedii Bezva ženská na krku zachraňuje jen Ondřej Vetchý (14.10.2016 17:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zilionáři zažívají inferno s bezva ženskou na krku (12.10.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   02/2018

Odnikud
8/10

Drama Odnikud, sklízející nadšené ohlasy už od loňského festivalu v Cannes, rozjíždí studii truchlení a pomsty a kritiku rasové diskriminace na pozadí motivu pravicového terorismu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Black Lightning (4x)
Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (2x)
Ant-Man and the Wasp (1x)
Cizinec ve vlaku (9x)
The Terror (3x)
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci (1x)
Fahrenheit 451 (2x)
Altered Carbon (5x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver