Téma: Luc Besson, mizerný francouzský Bruckheimer

Vydáno: 16.09.2010 07:00 - Jan Marcinek | foto: 1999 Columbia Pictures

"Ve své filmové kariéře natočím pouze deset filmů, aby to vypadalo dobře na poličce ve videopůjčovně," tvrdil Luc Besson. Už víme, že tohle pravidlo porušil a snaží se u filmu udržet dalšími kličkami. Jednou z nich je jeho producentský post.
Je tomu již deset let od chvíle, kdy vznikla společnost EuropaCorp, sídlící ve Francii. Mohli jsme se díky ní v kinech prohánět s Kurýrem, v Taxi, navštívit s Nicholasem Cagem Bangkok i jiná asijská místa, převtělit se do nájemných vrahů jako je Hitman či Bez soucitu zbavit Paříž několika teroristů. A právě nyní můžete vidět - rovněž díky ní - v přítmí kinosálu 22 výstřelů a Tajemství mumie.
Luc Besson a Pierre-Ange le Pogam, kteří ji v roce 2000 založili, byli přátelé od roku 1985. Tehdy spolu pracovali na filmu Podzemka o Fredovi (Christopher Lambert), který se při útěku před mafií schová do pařížského metra, kde pozná fascinující komunitu lidí. Jejich největším úspěchem se ale stal až později snímek Pátý element, který vysloužil titul nejúspěšnějšího francouzského filmu všech dob. A nám dal Millu Jovovich.
Prvním filmem v produkci EuropaCorp byla akční taškařice Taxi, taxi režiséra Gérarda Krawczyka, jenž se stal "dvorním" režisérem společnosti. Taxikář Daniel se prohání svojí "čtyřistašestkou", aby udělal pořádek v marseillských ulicích. A přitom se ho snaží hlídat policejní smolař Emil. Podobný příběh jako u prvního dílu, ale nedosahuje takové kvality. I další díly se snažily navázat na úspěch jedničky, ale vždy šlo už jen o zředěný vývar. Krawczyk poté natočil ještě další béčkové "pokračování" série Taxi Wasabi s Jeanem Renem a mizerný remake Fanfán Tulipán. Od té doby studio chrlí pravidelně několik tuctových béček ročně.
Nutno však dodat, že většina filmů z EuropaCorp na domácí půdě slaví komerční úspěch. Aby ne, když se všechno nese ve francouzském duchu, po čemž francouzské publikum vždy šílí. A není se čemu divit. My se také rádi díváme, jak G.I. Joe proskočí tramvají v pražských uličkách, jak vybouchne věž katedrály svatého Víta v Bratrech Bloomových nebo když Tom Cruise plní Mission: Impossible na Karlově mostě.
V roce 2004 se stal novým objevem EuropaCorp Pierre Morel a nahradil tak Gérarda Krawczyka. Debutoval filmem Okrsek 13, příběhem z pařížských ghett, kde se podařilo gangu ukrást experimentální nukleární bombu, kterou je třeba do čtyřiadvaceti hodin zneškodnit. Zde se producenti hodně učili od Jerryho Bruckheimera a je k vidění i spousta odkazů na jeho filmografii.
Další závod s časem nabídl Pierre Morel v akčním thrilleru 96 hodin, ve kterém obchodníci s bílým masem unesou dceru (Maggie Grace) bývalému špiónovi (Liam Neeson). A šlo o trefu do černého. Kasovní trhák dobyl svět a utržil 224 milionů dolarů, což je pro dvojici Luc Besson a Pierre-Ange le Pogam zatím největší úspěch. 96 hodin je po boku Kurýra 2 jejich druhým filmem, který pokořil žebříček amerických tržeb. Stomilionovou hranici zisků pak překonali zatím celkem čtyřikrát, jmenovitě filmy 96 hodin ($224 milionů), Arthur a Minimojové ($107 milionů), Kurýr 3 ($106 milionů) a Hitman ($100 milionů).
EuropaCorp však nezůstává jen u filmů. Zapojila se do projektu Cité du Cinéma, který bude otevřen v roce 2012 poblíž Paříže. Půjde o komplex, který obsahovat devět filmových ateliérů, každý o rozloze mezi 600 m² a 2 200 m², a dále více než 51 000 m² kanceláří a dalších studií. To z něj dělá největší filmové studio v Evropě. Navíc právě tady bude sídlit i nová filmová škola Ecole Nationale Supérieure Louis Lumière.
Na chvíli, kdy se ze Cité du Cinéma ozve první klapka, si ale musíme ještě nějakou tu dobu počkat. Prozatím nás EuropaCorp zkouší nasytit dvěma filmy, které právě zavítaly i do našich kin: 22 výstřelů a Tajemství mumie.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • pekne, ale... (Peter, 16.09.2010 09:32) Reagovat

    ... kdyz uz se clanek jmenuje mizerny Bruckheimer, cekal bych nejakou analyzu, proc je Besson mizerny producent. z ciste financniho hlediska - jeho filmy vydelavaji. a at mi autor nerika, ze spousta Bruckheimerovych pocinu nejsou stejne sr**ky jako ty Bessonovy.

  • Zajímavé (Noviik, 16.09.2010 17:04) Reagovat

    Článek je zajímavý, i když neříká nic nového. Každopádně souhlasím s Peterem, čekal jsem to srovnání...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY