Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Recenze: Den nezávislosti: Nový útok

Recenze: Den nezávislosti: (Staro)nový útok

Vydáno: 23.06.2016 09:21 v sekci Recenze | Premiéry - | foto: facebook tvůrce

Druhý Den nezávislosti je přesně tím, v co člověk doufal, že bude. A zároveň potvrzuje obavy, které je možné v souvislosti s pokračováním po letech mít. Co přesně znamenají obě floskule, se dozvíte v kritickém textu.

Den nezávislosti: Nový útokRecenzoval/a dne 23.06.2016 09:21. Druhý Den nezávislosti je přesně tím, v co člověk doufal, že bude. A zároveň potvrzuje obavy, které je možné v souvislosti s pokračováním po letech mít. Co přesně znamenají obě floskule, se dozvíte v kritickém textu. Hodnocení: 4
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgenceDen nezávislosti (1996) byl a stále je považován za ukázkový příklad toho, jak by měl a má vypadat (devadesátkový) blockbuster. Daný názor, udržovaný a utužovaný po léta některými publicisty i publicistkami, vychází z normativní představy, jak by mělo něco být, zatímco opomíjí širší souvislosti. Jednička se totiž v době svého uvedení v mnohém odlišovala a do velké míry předjímala postupy současných velkofilmů. 

Namísto toho, aby jako týmová podívaná měla pohromadě skupinu postav, které se snaží dosáhnout stejného cíle (byť se neshodují na způsobu řešení), přišla s řadou převážně prostorově oddělených protagonistů a protagonistek v samostatných liniích, které se protínaly v přesně stanovených místech ve vyprávění. Pamětníci a pamětnice si nejspíš vzpomínají, že příběh nebyl odvyprávěn v úplnosti ve filmu samotném, ale pracovalo se s jeho "rozšířeními" na jiných platformách. Nejenom že byla před premiérou na discích dostupná hra, která v dílčích minipříbězích zprostředkovávala pohled obou stran (lidí, mimozemšťanů), a na základě úspěchu v kinech vznikla akční-letecká videohra, která navazovala na konec snímku. Byly realizovány i falešné televizní reportáže mapující přílet lodí po světě, čímž se docílilo toho, že co dříve bylo pevnou součástí sci-fi (pseudodokumentární vsuvky informující o invazi), se přesunulo do jiného média.

Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Nejednalo se o jediné žánrové odlišení, protože po sedmdesátkových katastrofických počinech v uzavřených objektech a osmdesátkových dílech s převážně hodnými mimozemšťany přišel v devadesátkách Den nezávislosti. Spojil katastrofický žánr, jenž z uzavřených objektů přenesl do otevřeného prostranství, se sci-fi čerpající hlavně z padesátkové tradice zlých mimozemšťanů (a přibyla k tomu poetika válečných bijáků). K této kombinaci byla přidána značná sebeuvědomělost, kdy klišovité výjevy, patetické scény a záměrně jednorozměrné postavy byly přepálené, aby poučené publikum poznalo, že tvůrci mají nakoukáno, dávají to najevo a na své formou přímých citací přiznané inspirační zdroje místy vyplazují jazyk, aniž by je přestali mít rádi.
 
Proč tak dlouhý kontextový úvod věnovaný jedničce, když má tento kritický text být zhodnocením dvojky? Z jednoho prostého důvodu: vše, co platilo pro díl první, platí do jisté míry i pro díl druhý. Opětovně se převážnou část stopáže pracuje se "sbíhavou konstrukcí", kdy se ještě větší řada hrdinů a hrdinek (stará generace + nová + vedlejší postavy) než minule setkává v dílčích a uzlových bodech vyprávění. Znovu nestačí jedno médium (film), aby bylo odvyprávěno vše potřebné, a tak místo videoher a televizních relací máme webové stránky a internetová videa přemosťující dění mezi oběma částmi a osvětlující osudy "starých známých" i změny ve světě příběhů. Zase se ve velkém více či méně přiznaně brakují různé kinematografické tradice hned několika žánrů (sci-fi, válečný, katastrofický), k nimž se nově připojuje další (monster movie), byť tentokrát namísto vzorce katastrofického filmu dominuje vzorec sci-fi. Samozřejmě se to nebere až tak vážně ("Rádi ničí památky!" na adresu ufonů jako jeden příklad za všechny). Opětovně se staví na hlavu jistý typ vyobrazení mimozemšťanů, kdy ti lidem pomáhající jsou proti mírovému řešení mezigalaktické hrozby, protože jinak by se asi opravdu zastavila Země. 

Fotografie z filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Ono "vše, co platilo pro díl první, platí do jisté míry i pro díl druhý" lze brát nejenom jako klad, ale i jako negativum. To, čím byla jednička ozvláštňující a výlučná, se za ty dvě dekády stalo skoro normou, a tak dvojka ztrácí na působivosti. Sbíhavá konstrukce vyprávění se z něčeho představujícího změnu stala pouhou variantou způsobu organizace vyprávění. Variantou, kterou dříve (z)volil nejenom jeden ze scenáristů Nového útoku James Vanderbilt (Amazing Spider-Man, Emmerichem režírovaný Útok na Bílý dům), ale i další píšící potenciální trháky (Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, X-Men: Apokalypsa). Rozprostření příběhu napříč platformami v posledních letech popularizovaly marvelovky se svými komiksovými předpokračováními a seriály reagujícími na dění ve filmech i krátkými videi předjímající věci příští, že spíš překvapí existence franšízy, která si vystačí s příběhem v jednom médiu. A ohlížení se nejenom daleko do kinematografické minulosti, ale i k počátkům vlastní série, je jednou ze strategií studií, jak oslovit původní zasvěcené i nové neznalé publikum (craigovské bondovky, Jurský svět, Terminátor Genisys, Star Wars: Síla se probouzí).

Liam Hemsworth, Jeff Goldblum ve filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Pokračování po dvaceti letech se ovšem v jednom podstatném bodě vzdaluje nejenom jmenovaným titulům, ale i svému předchůdci. Současné počiny se zesílenou konceptualizací (s předlohou, provázaným marketingem, snadno sumarizovatelnou zápletkou) kladou více důraz na budování světa příběhu. Pro předchozí snímky Rolanda Emmericha - jak z jeho hollywoodského, tak hlavně toho německého období - byla zase určující hra s inspiračními zdroji a žánry. Například (výběrově) z německé tvorby v Joey ustupoval vývoj titulní postavy do pozadí a do popředí se dostávaly odkazy na ambliňácké rodinné podívané; v metafikčním Hollywood-Monster byla hlavní spojitost s filmy s monstry z dob klasického Hollywoodu (podobně jako v Godzille, ale vycházející z jiného geografického koutu světa). Z hollywoodské tvorby šlo pro změnu o přepracování válečných (Univerzální voják), katastrofických (Den poté,2012) a akčních parťáckých (Útok na Bílý dům) děl. 

V Den nezávislosti: Nový útok je však na prvním místě proces samotného vyprávění - jasnost, srozumitelnost a přehlednost, zatímco je testováno, kolik toho lze ještě vůbec pojmout. Víc než desítka hlavních a vedlejších postav s vlastním vývojem má v příběhu jasnou funkci, ať je to jeho posouvání dál (staří známí odhalující postupně důležité informace), nebo naopak zpomalování vývoje vpřed (záměrně brzdící linie s Levinsonovým otcem). Jasnosti se dosahuje nejenom tím, že všichni jsou snadno rozpoznatelnými žánrovými typy, ale také tím, že část byla představena minule a nováčci jsou s původními postavami nějak spřízněni (rodinně, milostným zájmem apod.). Srozumitelnost je zajišťována tím, že zatímco každá postava ví omezené množství informací, divák/divačka díky změnám jednotlivých hledisek má přehled o všech, což mnohdy vytváří napětí při očekávané kolizi několika předtím soběstačných linií.

William Fichtner, Jeff Goldblum ve filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: ResurgencePřehlednost je zase dána nikoliv pouze klasickým rozčleněním dvouhodinového filmu do čtyř aktů (uvedení do děje, jeho komplikace, vývoj a klimax plus krátký epilog), ale odlišením každého z nich částečně žánrově, částečně způsobem návazností mezi scénami. Uvedení do děje nejenom ustanovuje vztahy mezi postavami a proměnu světa od "posledně" (1996), ale pracuje se vzorcem záhady (co znamenají ony kreslené obrazce?, proč se ta loď aktivovala?, co skrývá ta nově příchozí? atd.) a scény vedle této jednotící linie spojuje výhradně za pomocí dialogových háčků. V komplikaci dění se vystřídají dva žánrové vzorce (katastrofického a válečného bijáku) a jednotlivé pasáže jsou uskupovány do tematických bloků (úmrtí rodinných příslušníků, (ne)úspěšnost mise) obracejících na hlavu vyústění sekvencí z předchozího dílu.

Vyprávění je vystavěno podle toho, jak se jednotlivé linie sbíhají (postavy se setkají a dohromady ví víc), nikoliv podle blbnutí se žánrovými tradicemi (odkrytí informací jdoucí proti očekávání z předchozích žánrových děl) jako v prvním dílu. Odlišný přístup může být vnímán jako zápor, protože Emmerich je přece jenom víc "pastišák" (napodobitel dřívějších děl se snahou o zahlazení jejich nedostatků a vyzdvižení kladů) než vypravěč (na uspěchanosti vývoje a klimaxu v porovnání s rozsáhlostí uvedení do děje to je znát). Avšak když se spojí ona hra se žánrovými vzorci s efektivitou vyprávění, jde o cinefilní blaho. Obzvlášť závěrečné vyvrcholení, kloubící vzorec válečného (pozemní a vzdušné odstřelování nepřátel), katastrofického (příjezd autobusu a záchrana na poslední chvíli) a monster bijáku (čím dál větší úhlavní nepřítel ala vetřelčí královna či padesátkové útoky padesátimetrových ženštin), je toho příkladem. 

Logo filmu Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence
Na Dni nezávislosti: Novém útoku je pozoruhodné právě ono pastišácké dovádění: pokus o překonání předchůdce variováním řady scén z něj; snaha o navýšení počtu hlavních a vedlejších postav i rozšíření vyprávění při zachování srozumitelnosti; kloubení různých žánrových vzorců a přepracování inspiračních zdrojů jejich přesazením z hájemství béček do áčkového blockbusteru. Není proto moc na místě řešit významové přesahy, protože ty buď souvisí s oním blbnutím s tradicemi, nebo rozvíjí linie a motivy z jedničky (konzervativní důraz na rodinu a vedle toho liberální uspořádání společnosti, ve které nesejde na genderu, etnicitě, rase... a nově i orientaci).

Elitističtí kritici budou z oné rozpornosti zmateni (konzervativní i liberální hodnoty = oslovení většího počtu publika, ne?). Případně budou těžce nespokojeni s možným vyzněním (proválečné "poselství" souvisí s revizí padesátkových sci-fi a přimknutí k sedmdesátkovým vesmírným operám a pozdně osmdesátkovým válečným vypořádáním se s emzáky). Popcornožrouti a popcornožroutky budou zase tvrdit něco o nutnosti vypnout mozek, přestože pouhé snížení pozornosti by znamenalo neusledování dění s tolika postavami a liniemi, i když typizovanými (postavy) a předvídatelnými (linie). Kdo ale doufal, že Nový útok bude spíš Staronový útok, bude spokojen/a. Tím víc, čím víc v konkurenci současných blockbusterů ocení(te) lehkovážnost namísto vypravěčské i významové zatěžkanosti. Tím víc, čím víc spadá(te) nikoliv mezi naivní, ale kritické diváky ("Hele, ID střídavě odkazuje k A, B, C, což dává dohromady... třeba R!"). Víc je totiž někdy lépe a Den nezávislosti: Nový útok je toho dokladem.

P. S. Viděno v IMAXu v originálním znění s titulky a ve 3D. Navzdory dobré práci s hloubkou ostrosti, podřízenosti vyprávění a míry vtažení do dění nedoporučuji zhlédnutí trojrozměrné verze na největším plátně v České republice, protože při sebemenším pohybu hlavou je obraz rozmazaný. A to nejenom ve chvílích, které vinou volby stylistických postupů (okázalé zadní protisvětlo s přirozeným zdrojem v místě dění) mají tento následek jaksi "automaticky".

Česky otitulkovaná upoutávka na film Den nezávislosti: Nový útok (2016)


VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Si robíte srandu (MackoPu, 10.10.2016 08:02) Reagovat

    Iba blbec dá tomuto filmu 8/10

  • Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl... (Spiderman, 03.05.2017 22:55) Reagovat

    Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl totiž stejně dokonalý jako jednička.

  • Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl... (Spiderman, 03.05.2017 22:55) Reagovat

    Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl totiž stejně dokonalý jako jednička.

  • Bomba (Spiderman, 03.05.2017 22:55) Reagovat

    Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl totiž stejně dokonalý jako jednička.

  • Bomba (Spiderman, 03.05.2017 22:55) Reagovat

    Naopak, já bych tomu napálil 10/10. ten film byl totiž stejně dokonalý jako jednička.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel Michael Lerner (10.04.2023 08:39 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Lance Reddick (17.03.2023 21:18 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Kenneth Welsh (07.05.2022 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Jean-Claude Van Damme chystá poslední akční film (12.02.2022 10:30 v Novinky | Zprávy)
- Box office: Jackass porazil Moonfall (07.02.2022 07:30 v Komentáře | Box office)
- Recenze: Katastrofický Moonfall baví jen tupými dialogy a okázalou vyšinutostí (06.02.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mimořádná událost v podobě bodu varu a ohrožení Měsíce (02.02.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Katastrofické sci-fi Moonfall má nový trailer (06.01.2022 17:37 v Novinky | Trailery)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2022 (11.12.2021 12:00 v Články | Publicistika)
- Nový trailer katastrofického filmu Moonfall (02.11.2021 07:30 v Novinky | Trailery)
- Moonfall: první pohled na nový film Rolanda Emmericha (03.09.2021 19:00 v Novinky | Trailery)
- Sci-fi thriller Colony (15.07.2021 12:00 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Johanka z Arku, kapitán Bombarďák a Godzilla poznávají továrnu na sny (09.07.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Už teď nám chybí rodinný víkend, během kterého poznáme Johna Lennona a Cyrila s Metodějem (02.07.2021 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu