Blu-ray recenze: SPECTRE, nejlepší craigovka na slabém BD

Vydáno: 14.06.2016 17:30 - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Proč je SPECTRE nejlepší bondovkou s Danielem Craigem? Kde se "skrývají" bonusy, které nejsou přítomny na "modrém" disku? A co vůbec přídavné materiály vypovídají o zatím posledním dobrodružství agenta 007?

SpectreRecenzoval/a dne 14.06.2016 17:30. Proč je SPECTRE nejlepší bondovkou s Danielem Craigem? Kde se "skrývají" bonusy, které nejsou přítomny na "modrém" disku? A co vůbec přídavné materiály vypovídají o zatím posledním dobrodružství agenta 007? Hodnocení: 3.5
Spectre
Spectre
Thriller / Akční / Dobrodružný
USA, 2015 , 148 min.

Režie: Sam Mendes
Scénář: John Logan, Neal Purvis, Robert Wade, Jez Butterworth, John Logan, Neal Purvis, Robert Wade, Ian Fleming
Kamera: Hoyte van Hoytema
Herci: Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear, Jesper Christensen, Alessandro Cremona, Stephanie Sigman, Tenoch Huerta, Adriana Paz

Česká premiéra: 09.03.2016

Hodnocení: 7/10

Vydavatel: Bontonfilm


Spectre hodnocení na Kinobox.cz: 73.10 %
Daniel Craig ve filmu Spectre / SpectreSPECTRE je nejenom esteticky fascinující dílo, ale z mnoha důvodů i pozoruhodná bondovka, která si zaslouží plné hodnocení (záleží-li někomu na procentech, hvězdičkách, číslech apod.). Hlavní argumenty jsem uvedl ve svém příspěvku v makrorecenzi, kde najdete větší rozptyl názorů. Přijde mi jako škoda pouze kopírovat dříve zveřejněný text, a tak ho na několika místech zpřesním/rozšířím/prohloubím:

"Předchozí tři dobrodružství agenta 007 s Danielem Craigem pracovaly s konkrétními konstrukčními proprietami toho, co dle sdílené představy utváří bondovku a činí z ní pokud ne soběstačný žánr, tak alespoň jasně rozpoznatelnou značku s dlouhou historií. Casino Royale ,blbnulo´ s prvky fetišisticky navěšenými na postavu (status povolení zabíjet, gun-barel, drink, hlášky, bond-girl ad.). Quantum of Solace stavělo známé do nového kontextu, když řada scén citovala ,předchozí´ bondovské mise, ale pro Bonda ta zkušenost byla poprvé. Skyfall si pohrávalo s tradicionalistickým vyzněním celé série a jejím vztahováním se ke skutečnému světu, kdy ústřední postava byla pojímána jako pevný bod v době, kde nepřítel nemá jasnou tvář a společnost není jasně ideologicky pólována. 

Spectre je komentářem k samotné konstrukci bondovek jakožto určitému převládajícímu vzorci střetu dvou ideologických pozic a (vypravěčských, resp. příčinných) následků z toho vyplývajících pro postavy. Hlavním tématem se stává (ne)možnost vystoupit z osvědčeného a žádaného vzorce. Na jednu stranu se přejímají konkrétní způsoby výstavby a stylistického uchopení včetně citací a kombinování různých scén z ,dřívějška´. Kupříkladu je nám antagonista nejprve představen jako silueta vystupující ze stínů jako v Srdečných pozdravech z Ruska či v Thunderballu, Bond s jeho nemluvným poskokem (připomínajícím vzezřením Oddjoba z Goldfingera, "výřečností" padouchovu pravou ruku z Agenta, který mne miloval a Jawse z několika bondovek) svede souboj ve vlaku jako v Srdečných pozdravech z Ruska, ale používají přitom rekvizitiy z okolí jako v Thunderballu atd. Na druhou stranu se navazuje na revizionistické postupy série, a to zejména z lazenbyovky a daltonovek. Kupříkladu je Bond na osobní misi, kdy je zbaven služby a mstí se za blízkou osobu jako v Povolení zabíjet, přičemž v alpském letovisku poznává bondwomen jako ve Ve službě Jejího Veličenstva.  

Daniel Craig ve filmu Spectre / SpectrePrávě kombinace toho tradicionalistického s tím revizionistickým a navázáním na minulost je na SPECTRE ozvláštňující. Fanboyové s normativními nároky budou ovšem prskat. Ne že by ostatní bondovky nebyly úzce propojeny, když se v několika objevovala zločinná organizace, po níž je tato pojmenována (Dr. No, Srdečné pozdravy z Ruska, Thunderball, Žijež jenom dvakrát, V tajné službě Jejího Veličenstva, Diamanty jsou věčné, přičemž ve čtyřech byl k vidění i arcipadouch Blofeld). Ne že by na sebe některé díly přímo nenavazovaly (v Diamanty jsou věčné se Bond v úvodu mstí Blofeldovi ze zabití ženy z V tajné službě Jejího Veličenstva). Nevyvíjela se ale postava Bonda, kdy by se příčinně rozvíjely motivy a témata na ni napojená (rodina, osudová žena, stínová organizace, obstarožnost agentů v novém tisíciletí) a variovaly konkrétní sekvence (např. jízda vlakem). A to rovnou ve čtyřech částech, které zároveň fungují jako prequel k pro nás předchozím bondovským dobrodružstvím. 

Film je ovšem pozoruhodný i nehledě na to, jak se vztahuje k minulosti a možné budoucnosti série. Vyprávění klame tělem, že postupuje vpřed, ale přitom jsou veškeré otázky a dialogové výměny navázány na minulost. Kupříkladu předtitulková akční scéna je přerámována jako poslední mise zadaná posmrtně původní M, odhalování chapadel organizace vede až k určující události z Bondova dětství. Takto vertikálně organizovaný (směrem do minulosti) narativ s okázalými informačními mezerami velmi opojným způsobem pracuje s hloubkou ostrosti odvisle od míry vědění postav. S výjimkou wellesovské mexické pasáže (Bond ví víc než my) zůstává zaostřený převážně jenom první plán (včetně scén, kdy se změní hledisko, např. když Lucia po pohřbu přichází domů a za ní stojí zabijáci).

Léa Seydoux ve filmu Spectre / SpectreAkční sekvence jsou pokaždé podány jinak. V úvodní máme nedostatek informací. Automobilová honička se "sidekickem" je naopak postavena na poskytnutí důležité informace vedlejší postavě v paralelně vedené linii, další střet proměňuje strany pronásledující-pronásledovaní a vedlejší postavu v paralelně vedené linii vystavuje ohrožení. Příčinou, proč může být snímek považován za nepříliš záživný, je umístění akčních sekvencí nikoliv do zlomových míst vyprávění (s výjimkou vystřílení se z padouchova sídla), ale do dílčích bodů obratu (předtitulková, automobilová honička, letadlo/auto). A také velmi nekonvenčním prodloužením délky záběru na vrcholu akce namísto obvyklého zrychlování. Naopak divácká pozornost je směřována k osobní rovině (rodina), potažmo k provázanosti osobní a pracovní linie (M, Q a Moneypenny jako náhradní rodina), což je postup obvyklý pro Mendesem režírované žánrové filmy (např. Road to Perdition). Ve výčtu výlučných filmařských voleb by se dalo pokračovat, ale vzhledem k omezenému prostoru si vystačím jenom s vyzdvižením skvěle zvládnutých tonálních přechodů. 

Navdzory oslavě výše je SPECTRE přijímáno skoro jako jedna z nejhorších bondovek. Veskrze odmítavá anebo zklamaná reakce vynikne o to víc, že přichází po převážně nadšeně přijatém Skyfall, za kterým stál víceméně stejný tým. Důvody odmítnutí snímku jsou dle mého dány jednak tím, že míra požitku této bondovské uvědomělé nápodoby a komentáře vlastních kořenů je odvislá od povědomí o bondovském universu, aniž by SPECTRE skončilo jako filmová obdoba Bond Movie Connections z IMDB ala Dnes neumírej. Jednak je určována tím, že se naplňují představy o podobě snímků o agentovi s povolením zabíjet, ale přitom se ze vzorce vybočuje poukázáním na agentovu možnost volby ("nezabíjet"), a tím, že tento psychologický thriller stojí svou záměrnou jednoduchostí v opozici ke komplikovaným vyprávěním adaptací Larsona či Carrého. Pro mě je však tento příspěvek nejenom nejlepší bondovkou s Craigem, ale i jednou z nejlepších bondovek vůbec, a to i proto, že - navzdory neinformovaným soudům o dekonstrukci - se vrací ke svému literárnímu a raně filmovému předobrazu." (MS: 10/10

Videoklip k písně Writtings on the Wall od Sama Smitha k filmu SPECTRE (2015)

BLU-RAY:
BD obal filmu Spectre / SpectreZ craigovských bondovek ta nejrozporuplněji přijímaná přicházi na tuzemský trh na po bonusové stránce nejslabším BD/DVD s agentem 007. Důvodem není pouze to, že Bond už nespadá pod Sony, ale náleží MGM, které navzdory miliardovým tržbám nemá potřebu investovat do celovečerního filmu o filmu či audiokomentářů. Oněch materiálů je víc, ale byly rozděleny mezi různé nosiče, případně byly určeny specializovaným prodejcům v zahraničí. Ve Spojených státech v řetězci Target či v Německu u Media Markt si můžete zakoupit BD s bonusovým DVD s dvěma krátkými featurettami (o titulní organizaci, o ústřední písni a titulcích) a videoklipem titulní písně. U nás jsou tyto materiály dostupné pouze na 2DVD edici. Nevidí se až tak často, že by distributor protěžoval starší typ nosiče.

Sběratelé a sběratelky netoužící po v podstatě přehledových bonusech (navíc s celkovou stopáží pouze dvacet minut) se jistě ohlédnou po BD ve steelbooku. Ne každý asi bude spokojen s minimalistickým provedením tmavého obalu s názvem a "prostřeleným sklem", zvlášť když nekoresponduje s grafikou předchozích steelbookových bondovek vycházejících z úvodních titulků toho kterého dílu. A pro ty, kteří/které nevlastní předchozí bondovky s Craigem a chtějí mít tetralogii kompletní, je připraveno souborné papírové balení, do kterého jsou umístěny disky v amaray (plastových) krabičkách. 

OBRAZ A ZVUK:
Monica Bellucci, Daniel Craig ve filmu Spectre / SpectreStejně jako Interstellar i Spectre natočil kameraman Hoyte van Hoytema převážně na film, jen s několika záběry, které byly dodány digitálně. Oproti předchozímu Skyfall jde o výraznou změnu, která však posouvá sledování k lepšímu vizuálnímu zážitku. Svět Jamese Bonda nikdy nevypadal lépe, a to hlavně díky výraznému zrnu, které dodává obrazu na organičnosti a „filmovosti“. Jde o vskutku elegantní podívanou, která se nežene v duchu moderních blockbusterů ke kinetice, ale poklidně se posouvá kupředu a ve vycizelovaných záběrech zachycuje jak vyprázdněnost Bondova nitra, tak i světa, který obývá. Sam Mendes skutečně bondovskou mytologii doslova destruuje, čímž přichází i utlumení stylu, jenž se spíše přibližuje artovému filmu.

Vrcholným příkladem této tendence je například tichá scéna zasedání organizace Spectre v Římě, která si v dlouhých záběrech mistrně pohrává se stíny (černá je skutečně černá) a hloubkou pole, čímž vytváří velmi napínavou a vtahující atmosféru. Perfektní je také vykreslení tmavých pasáží, které nikdy nejsou nepřehledné a vždy s naprostou jasností zachycují dění v obraze. Jasně definovaný obraz se smyslem pro detail je zřetelný zejména v úvodním jednozáběrovém záběru-sekvenci, v němž vynikne perfektní choreografie aktérů před kamerou, stejně jako působivé jízdy nebo digitální detaily v pozadí (dav lidí).

I když modrý disk neobsahuje zvukový mix Dolby Atmos, i „klasický“ track DTS-HD MA 7.1 potěší perfektní vyvážeností mezi dialogy, ruchy a hudbou Thomase Newmana. Sluchovým zážitkem je hlavně již zmiňovaný úvod v Mexico City nebo automobilová honička ulicemi Říma, která audiofily potěší vysokou mírou detailů i rozsáhlou paletou zvuků, pak i scény, kde se invenčně pracuje s tichem, jako například na zasedání Spectre nebo v Oberhauserově pevnosti. Pokud vás dějová linie filmu příliš nebaví, poslouchání mistrně zkomponovaného zvuku nikdy neomrzí. (BM: 10/10)


Featurette Shadow of the SPECTRE (z bonusového DVD) k filmu SPECTRE (2015)

BONUSY:
Sam Mendes při natáčení filmu Spectre / SpectreS bonusy člověk stráví pouze třicet pět minut a bude jim rozumět, i když neumí anglicky, protože až na upoutávky a galerii obsahují české titulky. Ve výsledku ale není o co stát, protože trojice upoutávek je pouze do počtu, v galerii jsou ani ne dvě desítky promo fotosek z natáčení a (převážně) filmu. Zbývá dokumentární "nálož", přičemž šestice krátkých featurettů je tvořena videoblogy dostupnými před premiérou (Režisér, Superauta, Představení Léy Seydoux a Monicy Belucci, Akce, Hudba, Světový rekord), a tak jediným přínosným bonusem je dvacetiminutový dokument věnovaný předtitulkové akční scéně (neskromně nazvaný Největší úvodní scéna v dějinách Bonda).  

I zde platí, že víc než "to, co sdělují", je ve výsledku pozoruhodnější ono "jak". Videoblogy i tematický dokument sdílí stejný rejstřík vypovídání: na jedné straně se prezentuje návrat k Bondovi, jak ho známe, na druhé vlastní pojetí. V krátkých blozích se dozvídáme, že byli na scénu znovu uvedeni tradiční pomocníci (M, Q, Moneypenny), ale nově jsou zapojeni jako tým. Navrací se staronová zločinecká organizace, ale díky ní zjišťujeme nové informace o Bondově dětství. Samozřejmostí jsou bondgirl navazující na tradici Bondových žen, ale jedna je nezvykle starší, druhá je osudovější, mezi oběma jsou určité paralely. Nechybí bondovské auto Aston Martin, ale v novém provedení, zato v typicky bondovské akci. A akce je vůbec bondovská, protože v reálu natáčená, ale do knihy rekordů zapsaná, protože obsahuje největší výbuch v historii kinematografie.    

Sam Mendes při natáčení filmu Spectre / SpectreRétorika "nej" je vůbec pro videoblogy příznačná, protože máme největší výbuch, nejlepší bondovskou píseň... a následuje dokument NEJvětší úvodní scéna v dějinách Bonda. Bond je v ní prezentován jako celosvětový fenomén, a to v souvislosti s natáčením předtitulkové akční scény v Mexiku a tamtéž se odehrávající slavnostní předpremiéry. Zjišťujeme, že snahou tvůrců bylo navázat na pozdně šedesátkové a sedmdesátkové bondovky, v nichž se hodně cestovalo a střídaly se lokace. Bohužel vzhledem ke stopáži (dvacet minut) není rozebráno, jak přesně bylo realizováno oněch první pár minut zdánlivě natočených na jeden záběr, zato je zdůrazňována spolupráce s mexickými umělci (na kostýmech, rekvizitách...) jakožto něčem novém a natáčení v reálu a snahu o epičnost jako tím, co si spojujeme s původními bondovkami. (MS5/10)

Featurette The Story So Far k filmu SPECTRE (2015)

ZÁVĚR: 
SpectreVzhledem k opoždění kritiky oproti uvedení SPECTRE do prodeje je (ne)doporučení nejspíš zbytečné. Kdo si chtěl zkompletovat craigovské bondovky, koupil si kolekci. Kdo se řadí mezi sběratele/sběratelky, šáhl/a po minimalistickém steelbooku. Kdo nechtěl/a být připraven/a o úplnou bonusovou výbavu, přistoupil/a na trik distributora a koupil/a vedle BD i 2DVD. A ti, kdož stále váhají, by SPECTRE měli dát šanci, protože s každým zhlédnutím (a se znalostí bondovského universa) roste. A na modrém disku má výborný obraz, jenom škoda absence Dolby Atmos a pořádných bonusových materiálů. 


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Odvážný titulek (MM, 15.06.2016 13:13) Reagovat

    a zajímavě vysvětleno a rozvedeno. Já teda prskal i jako nefanoušek, ale proč ne :) Minimálně bod za odvahu :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY