Soutěž o auto, zájezdy, notebooky - www.POJISTENI.cz
Blu-ray recenze: Creed

Blu-ray recenze: Creed bojuje s Rockyho odkazem

Vydáno: 18.06.2016 11:56 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Dává Creed KO sérii filmů s Rockym, nebo ji tento spin-off předává další generaci? Jaké jsou silné složky Blu-ray disku? Proč jsou bonusy zklamáním? Dozvíte se v tomto kritickém textu.

CreedRecenzoval/a Marek Slovák dne 18.06.2016 11:56. Dává Creed KO sérii filmů s Rockym, nebo ji tento spin-off předává další generaci? Jaké jsou silné složky Blu-ray disku? Proč jsou bonusy zklamáním? Dozvíte se v tomto kritickém textu. Hodnocení: 4
Sylvester Stallone, Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedCreed je hodnocen jako povedený spin-off rockyovské série, ale opakuje se častý názor, že nepřináší do žánru sportovních/boxerských dramat nic nového a příliš se spoléhá na nostalgii. Víc než Michael B. Jordan, potažmo režisér a scenárista Ryan Coogler (oba spolupracovali na festivalovém těšiteli davů Fruitvale Station) na sebe strhává pozornost Sylvester Stallone. Ten byl za navracení se do ikonické role oceněn Zlatým glóbem a nominován na Oscara.

Ne že by se snímek neohlížel do minulosti a k takovému recipování sám nenaváděl. Připomíná nám předchozí díly prostřednictvím video záznamu boxerského utkání Rockyho a Apollo Creeda, v restauraci vyvěšených Rockyho rodinných fotografiích, plakátů umístěných na stěny tělocvičen ad. prvky předkamerového prostoru. Vedlejší linie sbližování Creeda s umělkyní Biancou upomene na nesmělé oťukávání Rockyho a Adriany (Rocky), Rockyho trénování mladého a talentovaného boxera zase vyvolá vzpomínku na podobný vztah s chráněncem Tommym (Rocky V), o Rockym pociťované vině za smrt Apolla (Rocky IV) ani nepíšíc.

Michael B. Jordan, Sylvester Stallone ve filmu Creed / CreedS uvedeným se ale nepracuje jako s fan-servicem, kdy by vše vyjmenované i to nezmíněné bylo určeno pro potěchu fanoušků a fanynek. Naopak, jde o nosná témata a motivy, která se sbíhají v titulní postavě Creedova syna. Ten ovšem na rozdíl od Rockyho neřeší problém třídní, kdy by probojování se na vrchol pro něj znamenalo vymanění se z řad nižší třídy, nýbrž otázku vlastní identity.

Michael B. Jordan ve filmu Creed / Creed
První polovinu je vyprávění v dílčích bodech obratu i ve zlomových chvílích strukturováno podle Creedových rozhodnutí (dát se na dráhu boxera, sblížit se s Biancou, nastěhovat se k Rockymu, prvním profesionálním zápasem), zatímco dřívější doby jsou připomínány skrze různá média (videozáznam, fotografie, plakáty). V druhé polovině, kdy by hrozilo zopakování osvědčených schématů boxerských snímků, jsou Creedovy volby spjaté s osudem Rockyho, aby byl v daném subžánru sportovních děl kladen nepříliš vídaný důraz nejenom na osobu trénovaného, ale i trenéra. Povinná montážní sekvence tréninku proti sobě neklade pouze oba soupeře, jak je zvykem, ale zakomponováním hudebních motivů spjatých s vedlejšími postavami zdůrazňuje i formativní aspekt Biancy i Rockyho (a rasový původ s několika rapovými a hip hopovými riffy) na Creedovu osobnost.

Podobně se pracuje se způsobem snímání, kdy se užívá steadicamu jakožto techniky popularizované prvním Rockym, a i v dialogových scénách se stříhá méně často, což neodpovídá současným normám, ale film to přibližuje těm z časů jedničky. Jenže každý zápas je stylisticky pojat odlišně od toho předchozího: od rychle stříhaného úvodního v pasťáku přes první profesionální zdánlivě na jeden záběr až po závěrečný upomínající na způsoby zprostředkování televizních boxerských utkání. Film vlastní identitu nalézá stejně jako jeho protagonista vypořádáním se s odkazem minulosti a vybudováním si vlastní "formy" - a tím je pozoruhodnější než jako dílo určené pro naivní ("Rocky Legacy" neznalé) i kritické (na italském šampiónovi odrostlém) publikum. (8/10)

Blu-ray upoutávka na film Creed (2015)

BD obal filmu Creed / CreedCreed je jedním z prvních filmů, který vychází nejenom na (bonusově ochuzeném) DVD a (bonusově plnohodnotném) Blu-rayi, ale i v UltraHD. V jeho krabičce se vedle disku s filmem v tom nejvyšším možném rozlišení a bez jakýchkoliv bonusů nachází i zde recenzovaný "modrý" disk s přídavnými materiály. Kdo plánuje upgrade domácího kina, může zakoupit nejlepší (a zároveň nejdražší) variantu a vystačit si zatím s přehráváním BD. Od studia ale v očích informovaných zákazníků a zákaznic není nejšťastnější tah, že zvolilo stejnou strategii "podtaktovanosti" (po obrazové stránce) staršího typu nosiče (BD) pro zdůraznění kvalit toho novějšího (Ultra HD). Všimnou si toho ale pouze ti, kdo buď zkoumají kapacitu disku (dobře 10 GB nevyužito), či jsou hardcore technofilové, protože obraz a zvuk je...

Klip z dokumentu Poznej minulost, ovládneš budoucnost k filmu Creed (2015)

Sylvester Stallone ve filmu Creed / Creed... výborný. Obzvlášť ostrost obrazu (ve formátu 2.40:1) a detailní textura je dechberoucí. Možná tomu napomáhá, že se natáčelo na Arri Alexu, pracovalo se převážně s nízkou hloubkou ostrosti a v kontaktních (dialogových a soubojových) scénách se upřednostňovaly detaily. Bezchybná - stylizaci odpovídající - je i reprodukce barev, které působí živě, zachycují rozmanitost prostředí a korespondují s posunem od spíše chladné palety (první souboj v ringu) k vícevýznamové teplé (modrá, bílá a červená v závěrečném zápasu zvolená s ohledem na barvy otce titulní postavy).

Nejenom způsob, jakým je snímek nasnímán (často zmiňovaný první box v bodě zlomu), má za následek to, nakolik je vtahující. Nemálo tomu napomáhá i zvuk (původní stopa v DTS-HD Master 7.1), který vynikne především ve výcvikových a soubojových pasážích. Obklopující zvukové efekty (motorky, pokřikující dav), bezproblémově srozumitelné dialogy (i od komentátorů z mimoobrazového prostoru), emocionálně působivá hudba Ludwiga Göranssona připomínající v těch správných chvílích původní motivy Billa Contiho a zakomponovávající do nich rap a hudební téma postavy Biancy... Není co vytknout, což neplatí v případě českého dabingu, ve kterém je nevhodně zvolen dabér titulní postavy a ve kterém převládá vždy jedna část zvukového mixu (dialogy X zvukové efekty X hudba...), než aby jako v případě originálního znění tvořily jednu imerzivní stopu. (9/10)

Klip z dokumentu V kůži Adonise k filmu Creed (2015)

Sylvester Stallone, Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedBonusy jsou jediným mírným zklamáním této edice. Mají sice české titulky a na jejich zhlédnutí je třeba si vyhradit s ohledem na vybavenost ostatních titulů spíše nadprůměrnou dobu čtyřiceti minut. Ve srovnání s materiály k prvnímu anebo poslednímu Rockymu ale zaostávají (co do počtu i zajímavosti a přínosnosti), protože chybí audiokomentář či tematický featurette nahlížející na realizaci boxerských scén.

Komparaci se člověk nevyhne už proto, že vedle jedenácti po hříchu ne-rozdělených vystřižených scén (19:36 min. - povětšinou nadbytečné "character bits") jsou na disku pouze dva featuretty. V kůži Adonise (5:47 min.), jenž je jako jediný přítomný i na DVD, se zaměřuje na náročnou fyzickou přípravu herce Michaela B. Jordana, přičemž je zdůrazňováno, že musel být v podobné formě jako Apollo Creed z původní série. Delší Poznej minulost, ovládneš budoucnost (14:49) je obdobou klasického filmu o filmu, který má propagační účel a který obsahuje plno pochvalných slov na adresu druhých ze stran tvůrců i herců. Sjednocujícím tématem je stejně jako u předchozího jednak navázání nové generace na odkaz staré (Creed jako spin-off), jednak vliv staré generace na kulturu a společnost (Cooglera vyrůstajícího na rockyovské sérii s tátou, boxerů a jejich trenérů ad.). Zdánlivě anorganická odbočka s výpověďmi boxerů tak má své jasné místo. (6/10)

Sylvester Stallone, Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedCreed není jenom velmi dobrým spin-offem, ale i výborným navázáním na témata a motivy původní rockyovské série a jejich obohacení o otázku rasové identity. Obrazovému a zvukovému přepisu se na BD těžko něco vytýká, UltraHD musí být v tomto případě opravdu jenom pro lidi, kteří si nechtějí nechat ujít jakoukoliv technologickou novinku. Jediným mínusem jsou slabší bonusy, ale kvůli těm si disk kupuje málokdo, a tak jednoznačně doporučujeme si Creeda zařadit po bok šestidílného Rockyho na poličku.

8/10
100,0

Box Office: 12. víkend
Box Office: Kráska a zvíře nepřestává lámat rekordy Kráska a zvíře pokračuje v suverénní jízdě americkými i světovými kiny a podruhé za sebou si bere špici žebříčku Box Office. Z trůnu nedokázali hranou disneyovku sesadit ani Power Rangers: Strážci vesmíru. čtěte zde
Vydáno: 27.03.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV recenze: Crisis In Six Scenes 7/10
TV recenze: Crisis In Six Scenes - seriál Woodyho Allena Po všech svých aktivních letech v Hollywoodu zamířil až nyní, těsně po svých 80. narozeninách režisér Woody Allen na televizní obrazovky. Jak se povedl netradiční formát pro jeho tradiční komedii? čtěte zde
Vydáno: 26.03.2017 17:00 v sekci Články | Televize
0
Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder 10/10
Stroj času: Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder aneb nejtemnější díl série Většina fanoušků vesmírné ságy Star Wars považuje "dvojku" pod názvem Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder jako nejtemnější a také vůbec nejlepší díl této série. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2017 11:00 v sekci Recenze | Stroj času
0
Blu-ray recenze: Sedm statečných (1960) 8/10
Blu-ray recenze: Sedm statečných (1960) Po nedávné recenzi dějinami žánru poučeného remaku (2016) přinášíme opožděnou kritickou reflexi "původních" Sedmi statečných (1960). Na Blu-rayi vyšli loni s původním dabingem a více než třemi hodinami bonusů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2017 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 24. 3. 2017 - 30. 3. 2017
TV tipy: Dnes naposled se v pravé poledne sejdeme v Grandhotelu Budapešť Poslední březnový televizní výběr sestává především z několika časem prověřených filmů, které na obrazovkách hned tak neuvidíte. Největšími lákadly jsou určitě premiéra Grandhotelu Budapešť a westernová klasika V pravé... čtěte zde
Vydáno: 24.03.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0