TV recenze: Hra o trůny S06E07 – Zlomený muž

Vydáno: 06.06.2016 22:39 - Pavel Klimeš | foto: HBO Europe

Sedmá epizoda šesté řady seriálu Hra o trůny znamená především další z řady návratů postav, kterými je tato sezóna typická, kromě toho zde není příliš mnoho důležitých momentů, třebaže překvapivé se zde určitě najdou. Bohužel ne vždy překvapivé v tom dobrém slova smyslu.
(POZOR: Text obsahuje nezbytné spoilery k předchozím epizodám!)

Kdesi v Říčních krajinách vzniká nová vesnice, kterou staví společenství pod vedením bratra Raye (Ian McShane). Jaime Lannister (Nikolaj Coster Waldau) a Bronn (Jerome Flynn) dorazili s armádou k Řekotočí, kde se Freyové snaží přinutit Bryndena „Černou rybu“ Tullyho (Clive Russell), aby vydal svůj hrad. V Králově přístavišti si Nejvyšší vrabčák (Jonathan Pryce) vyhlédl další cíl působící jako podvratný živel jeho vlády. Na Severu se Jon (Kit Harington), Sansa (Sophie Turner) a Davos (Liam Cunningham) snaží svolat co největší vojsko, aby mohli vytáhnout na Zimohrad. Theon (Alfie Allen) a Yara (Gemma Whelan) Greyjoyovi se po útěku z Železných ostrovů uchýlili do svobodného města Volantis. V Braavosu se Arya (Maisie Williams) snaží obstarat odvoz zpátky do Západozemí.

Clive Russell ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesSedmý díl nazvaný Zlomený muž, který na základě scénáře Bryana Cogmana natočil Mark Mylod, je až na dvě výjimky víceméně „odpočinkovou“ epizodou. Kromě dalšího návratu jisté postavy a zranění jiné jsou to z pohledu příběhu celkem stojaté vody. Samozřejmě se k lecčemu schyluje (zejména k obléhání Zimohradu a jednání Železných lidí s Daenerys), ale pro teď jde pouze o lepší prokreslení postav. Musím říct, že objevení (staro)nové postavy se mi velice líbilo. Zvláště pak to, že scéna proběhla ještě před úvodními titulky, což je u tohoto seriálu velice ojedinělé. S tím souvisí i role Iana McShanea, který přidává své postavě mnoho charismatu, ale jinak postava jedná velice hloupě.

U hlouposti jednání postav ještě zůstaneme a bohužel u Arye Stark, která si zde také výjimečně počíná tak, aby se to hodilo scénáři a nikoli poplatně svému obvyklému unikání nástrahám osudu díky bystré mysli, odvaze a řádné dávce štěstí. Tak jak jsem prorokoval minule, jen málo otočení se zády v tomto seriálu nevyvolá (povětšinou kruté) následky a jsem velice zvědavý, jakým směrem se linie již téměř mladé ženy z rodu Starků bude odvíjet.

V Králově přístavišti se opět děje pouze velice málo. Mocenské tahanice s Vrabčáky, kteří mají s podporou krále beznadějně navrch, se zaostřují na poslední zdroje odporu, které zde po odjezdu Jaimeho zbyly. Jediným, koho nelze v danou chvíli nijak odhadnout, je královna Margaery (Natalie Dormer). Jaimeho jednání s Černou rybou je sice výborně zahrané, ale obecně jde o jeden tah na šachovnici. Rod Tullyů časem získává čím dál tím více na důležitosti, kdy jsou vlastně jediní, kdo ze zbytků někdejší armády Robba Starka stojí proti Freyům. Zaostření objektivu kamery na Theona a Yaru v jejich „závodě“ s Euronem je pak vysloveně epizodní, ač v případě Yary jsme svědky jednoho odhalení, které není v tomto seriálu nijak překvapivé, ale je v určitém rozporu s odpovídající postavou v knižní předloze.

Hannah Waddingham ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesV souvislosti se šlechtickými rody nelze nezmínit putování Jona a Sansy, kdy se z množství vazalů podíváme třeba za Mormonty z Medvědího ostrova nebo za Glovery. V souvislosti s rodem Mormontů musím pochválit ztvárnění jejich vůdkyně. Mezi Jonem a Sansou se však začínají množit tajnosti, hlavně tedy ze Sansiny strany. Co starší ze Starkových dcer přesně plánuje, zatím nevíme, ale může to ve finále být i něco, co pomůže v boji proti Ramsaymu.

Celkově vzato jde o malinko slabší epizodu, která i přes spoustu zajímavého má své rezervy v podobě nelogického chování nejméně dvou postav. Lze jen doufat, že se jedná pouze o místní uklouznutí a v dalším díle se vrátí i rychlé tempo událostí, kterými je šestá sezóna typická.