VYHRAJTE: 5x 2 vstupenky na projekci filmu Logan Noir

X-Men: Apokalypsa

Recenze: X-Men: Apokalypsa - nový začátek mutantí ságy?

Vydáno: 18.05.2016 19:41 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

Nová událost v letopisech Mutantů s názvem X-Men: Apokalypsa sází už výhradně na „mladou gardu“, jde o výjimečně zábavnou podívanou, která však není schopná poskytnout hlubší příběh a po většinu děje klouže po povrchu a tlumí některé osvědčené ingredience přítomné v minulých dílech.

X-Men: ApokalypsaRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 18.05.2016 19:41. Nová událost v letopisech Mutantů s názvem X-Men: Apokalypsa sází už výhradně na „mladou gardu“, jde o výjimečně zábavnou podívanou, která však není schopná poskytnout hlubší příběh a po většinu děje klouže po povrchu a tlumí některé osvědčené ingredience přítomné v minulých dílech. Hodnocení: 3.5
Mutace. To je klíč k naší evoluci… Těmito slovy začínal první skutečně kvalitní komiksový film, kterým režisér Bryan Singer v roce 2000 překvapil běžné diváky i kritiky. S určitou formou nadsázky pak jde skoro říci, že nebýt X-Menů, žádné komiksové filmy by se dnes netočily. X-Men 2 posunul nastavenou laťku tak vysoko, že už nebylo možné stoupat výš a přišel proto nevyhnutelný pád v podobě filmu X-Men: Poslední vzdor, který v honbě za bombastičností zapomněl na kvintesenci série, které měly předchozí filmy pod Singerovým vedením. Pak následoval pokus o zmapování života nejoblíbenějšího člena X-Menů, Wolverina. Snímek X-Men Origins: Wolverine však také nedopadl úplně dobře a to ani u fanoušků (hlavně kvůli anachronismům a změněné postavě záporáka Deadpoola).

James McAvoy ve filmu X-Men: Apokalypsa / X-Men: ApocalypseNový svěží vítr přinesl až výborný prequelový film X-Men: První třída, jenž byl jakýmsi polo-restartem, kdy ctil pouze některé zákonitosti a v kontinuitě filmů proto vznikla celá řada nových rozporů. Mezitím nás ještě potkal další spin-off Wolverine, který byl však ještě slabší. Vzhledem k úspěchu filmu Matthewa Vaughna nastal čas na kompletní restart série, který by zároveň uznával původní kontinuitu. Proto, po čase opět pod taktovkou Bryana Singera vznikl mamutí opus X-Men: Budoucí minulost, kde se oba herecké ansámbly spojily v příběhu ve dvou časových liniích. Protože došlo k rozdělení dějových linií X-Men, dočkali jsme se i dalších filmů, které do marvelovského komiksového světa ve vlastnictví 20th Century Fox také patří. Jednak jde o katastrofální remake Fantastická čtyřka a naopak geniálního Deadpoola. A nyní opět nastal čas, aby pokračoval příběh z alternativní historie s mutanty ve středu dění.

Film X-Men: Apokalypsa opět pod režijním vedením Bryana Singera je podle vašeho vnímání buď desátým filmem ve „foxovském komiksovém světě“, nebo třetím dílem z nové x-menovské trilogie. Protože závažné otázky kontinuity byly už vyřešeny v Budoucí minulosti, je toto společně s Deadpoolem již druhý film, který využívá faktu, že jde o zcela novou časovou linii. To také znamená, že obsazení je již (až na jedinou výjimku) plně ve své mladé verzi postav a k návratu „staré gardy“ již nedochází.

Michael Fassbender ve filmu X-Men: Apokalypsa / X-Men: ApocalypsePíše se rok 1983. Od chvíle, kdy se svět (předčasně) dozvěděl o existenci mutantů, uběhlo již deset let. Pro některé účastníky onoho incidentu se zase tolik nezměnilo. Profesor Charles Xavier (James McAvoy) a Hank „Beast“ McCoy (Nicholas Hoult) stále přijímají a učí nadanou mládež, kterou společnost odmítla přijmout. Erik „Magneto“ Lehnsherr (Michael Fassbender) si zatím zajistil nový poklidný život pod falešným jménem. Raven „Mystique“ Darkholm (Jennifer Lawrence) se snaží zachraňovat mutanty zneužívané a v bezprostředním ohrožení. Relativní poklid je však narušen, když se probudí starodávná moc – mutant jménem En Sabah Nur (Oscar Isaac), který je považován za vůbec prvního mutanta na světě. V souladu se svým jménem Apocalypse chce za pomoci vybraných čtyř jezdců zničit svět.

Po trampotách plynoucích z cestování v čase a z nich plynoucích paradoxů, kterých jsme si hojně užili ve filmu Budoucí minulost, je už premisa filmu Apokalypsa celkem prostá a relativně nekomplikovaná. Bohužel je tato jednoduchost přítomna i v ostatních složkách, i v těch, jejichž hloubka by byla žádoucí a pro které jsme si ostatně celou mutantí ságu zamilovali. Také je možná škoda, že se tvůrci drží některých zákonitostí dějové linie, i když nemusí a částečně tak i odporují Budoucí minulosti (až film uvidíte, poznáte, o kom tu mluvím).

Sophie Turner, Kodi Smit-McPhee, Tye Sheridan ve filmu X-Men: Apokalypsa / X-Men: ApocalypseMám tím na mysli zejména dynamiku nelehkého vztahu hlavních postav, jmenovitě Profesora X a Magneta, který v širším chápání symbolizuje celou filozofii existence mutantů a který je oproti dvěma minulým dílům velmi bolestně utlumen ve prospěch představení nových postav a filmu tak velmi citelně ubírá na emocionální komplexnosti. Obě postavy mají samozřejmě ve filmu důležitou úlohu se značným potenciálem předvést své obrovské charisma, ale jednoduše každý sám. V určitém bodu se z hybatelů stávají pouzí účastníci děje. Podobně je na tom druhdy důležitý vztah Beasta a Mystique. Celá nová generace je výborně herecky obsazená a pod Singerovým režijním vedením jedním slovem skvělá. I tak se ale z nováčků dostane většího prostoru jen Jean (Sophie Turner – Sansa z Hry o trůny!) a Cyclops (Tye Sheridan). Storm (Alexandra Shipp) má znatelně menší prostor a Angel (Ben Hardy) nebo mužské pohledy lákající Psylocke (Olivia Munn) jsou po vzoru jejich protějšků z X-Men: Poslední vzdor jen o trochu méně nevyužité postavy.

Pokud někdo vysloveně z filmu trčí (v tom kladném slova smyslu), pak je to Quicksilver (Evan Peters). Stejně jako v Budoucí minulosti, i zde má jednu naprosto nezapomenutelnou scénu, která skoro předčí většinu ostatního dění ve filmu. Jen na okraj, jde sice o stejnou postavu jako ve filmu Avengers: Age of Ultron, ale z licenčních důvodů má v MCU zcela odlišný původ. S Quicksilverem souvisí i fakt, že si tvůrci filmu zjevně nedovedou poradit s více než dvacetiletým obdobím, které uběhlo od začátku 60. let, kdy jsme se s našimi hrdiny setkali poprvé. Na většině postav uplynulá léta nejsou vidět (jak by také mohla, když od První třídy uběhlo jen pět let), ale i tak mohli scenáristé zvolit třeba jen poloviční dobu. Speciálně Quicksilver je díky tomu příkladovým loserem. Film také plně nevyužívá své retro podstaty a na rozdíl od První třídy a Budoucí minulosti zde nejsou reálie doby (80. léta) příliš využity.

Evan Peters ve filmu X-Men: Apokalypsa / X-Men: ApocalypseVše tak trochu kazí sám Apocalypse, který má sice potenciál výborného zloducha, ale jeho úloha i nepochybně obrovská moc vyzní jaksi do ztracena. Je zde spíše jako nástroj zápletky, než aby byla jeho postava důležitá sama o sobě. Ani herecký představitel příliš nepomáhá, protože Oscara Isaaca pod nánosem líčidel prakticky nepoznáte. Jeden zlověstný proslov z něj skutečnou hrozbu celému světu prostě neudělá. Vlastně ani neznáme jeho celé záměry. Ale jak už bylo řečeno, není to jen záporákem - celý film spíše klouže po povrchu. (Minoritní spoiler!) Ke konci jsme svědky obrovské destrukce, při níž určitě umírá spousta lidí, ale je to podáno jaksi vzdáleně. V tomto směru byl dokonce i Poslední vzdor filmem s větším dopadem.

Pokud se na tento a předchozí dva díly série X-Men díváme jako na trilogii, je tento třetí díl (podobně jako v té první trilogii) nejslabší. Není to sice takový kvalitativní skok, ale i tak jde o mírné zklamání dané útlumem klíčových vztahů a občasnou povrchností zobrazovaných událostí. I tak ale jde o velice kvalitní film, u něhož se rozhodně nudit nebudete, a pokud máte sérii o X-Menech rádi, tento snímek rozhodně nevynechejte.

Český trailer k filmu X-Men: Apokalypsa

0,0

TV tipy: 21. 7. 2017 - 27. 7. 2017
TV tipy: Pán přílivu a poslední císař testují své instinkty a topí se ve vodním světě Prázdniny pokračují a televize pochopitelně udržují volnější tempo a nepouští se do žádných experimentů. Lákadly tohoto týdne jsou devítioscarové drama Poslední císař, romance Pán přílivu a pár hlavně u nás neznámých... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Valerian a město tisíce planet 6/10
Recenze: Valerian a město tisíce planet – „šestý element“ Vizuálně působivá, byť příběhově průměrná adaptace průlomového sci-fi komiksu od Luca Bessona napovídá, že tento vizionářský tvůrce ještě neřekl poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2017 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Twin Peaks Recap: 10. část 8/10
Twin Peaks Recap: 10. část - Laura je ta pravá V desáté části třetí řady Twin Peaks jsme mohli sledovat pokračování násilného tažení Richarda Horna stejně jako pokračování Dougieho odyssey, která nabrala znovu neočekávaný směr. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 18:09 v sekci Články | Televize
0
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Valerian letí do Dunkerku, města tisíce planet Tento týden se v kinech ponese ve znamení premiéry válečného dramatu Dunkerk, s nímž bude Christopher Nolan bojovat nejen o přízeň diváků, ale určitě i o nějaké ceny. Bez ambicí není ani velkolepý francouzský snímek Luca... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Dvojitý milenec 7/10
Recenze: Dvojitý milenec povyšuje brakový thrillerový námět na umělecké psychologické drama Nový film Francoise Ozona působí jako Padesát odstínů šedi ve verzi pro náročné a přemýšlivé diváky a zároveň je to sofistikovaná pocta Cronenbergovi, Brianu De Palmovi a Romanovi Polanskému. čtěte zde
Vydáno: 17.07.2017 15:00 v sekci Recenze | Premiéry
0