Recenze: Captain America: Občanská válka

Vydáno: 05.05.2016 06:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

První film z třetí fáze marvelovského filmového světa nasazenou laťku předchozími filmy překonává s přehledem, snímek svou rozmáchlostí aspiruje spíše na „Avengers 2.5“, zázraky ale nečekejte.

Captain America: Občanská válkaRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 05.05.2016 06:00. První film z třetí fáze marvelovského filmového světa nasazenou laťku předchozími filmy překonává s přehledem, snímek svou rozmáchlostí aspiruje spíše na „Avengers 2.5“, zázraky ale nečekejte. Hodnocení: 4
Když nás v roce 2009 studio Marvel poprvé seznámilo s plány na obrovský propojený svět, čítající desítky filmů i seriálů, jen těžko si to někdo dokázal představit. Dnes už víme, že se to povedlo a celý svět Marvel Cinematic Universe (MCU) je unikátní nejen tím, že svou propojeností a komplexností výborně napodobuje svět tištěných komiksů, ale také z pohledu kinematografie se mezi snímky nenašel zatím ani jediný vyslovený propadák („otloukánkem“ série je v tomto směru Neuvěřitelný Hulk).

Anthony Mackie, Paul Rudd, Jeremy Renner, Chris Evans, Elizabeth Olsen, Sebastian Stan ve filmu Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil WarNyní po šesti letech a o dvanáct filmů později se nacházíme již ve třetí fázi celého projektu. Zatímco první „představovací“ fáze skončila epickým blockbusterem Avengers, druhá fáze začala rozvíjet jednotlivé osudy a představovat další hrdiny (Strážci Galaxie, Ant-Man). Třetí fáze bude mít oproti předchozím téměř dvojnásobný počet filmů (jedenáct!) a bude obsahovat jak představování nových postav, tak i epické konflikty.

Úvodním snímkem fáze 3 je Captain America: Občanská válka od Anthonyho a Joea Russoových. Název odkazuje na slavnou (a důležitou) komiksovou crossoverovou sérii, ale děj filmu si z ní nechává pouze některé prvky. Nebudete tedy nijak znevýhodněni, pokud komiksy neznáte. Co však znát bezpodmínečně musíte, je děj předchozích dvanácti filmů (minimálně však Avengers: Age of Ultron, Captain America: Návrat prvního Avengera a také Ant-Man).

Děj filmu přímo řeší následky konfliktu, kterého se Avengers účastnili v Sokovii. Tým superhrdinů pod vedením kapitána Steva Rogerse (Chris Evans) má nové složení a také nový elán chránit lidstvo. Ten však opadne, když se nevydaří mise v Nigérii. Právě škody, ač nejsou těmi největšími, které má tým na svědomí, poslouží jako pověstná poslední kapka, která odstartuje snahu o plnou kontrolu nad Avengery. Tým je těmito snahami rozdělen. Zatímco Captain America chce pomáhat lidstvu podle svého, Tony Stark alias Iron Man (Robert Downey Jr.) podporuje ideu dohledu.

Chadwick Boseman ve filmu Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil WarCo mi při sledování tohoto filmu přicházelo na mysl kromě extatického nerdovského nadšení z nových postav a odkazů na komiksy, bylo to, že nejde o třetí díl Captain America. Jistě, jeho činy jsou ve filmu zdaleka nejvíce viditelné, ale jinak je skoro stejný prostor věnován i Iron Manovi. A potažmo i dalším hrdinům, takže film skutečně více připomíná spíše další díl Avengers, či spíše dokončení nepříliš uspokojivě zakončeného filmu Avengers: Age of Ultron. A tak to také je. Film na sto procent využívá možnosti propojeného MCU do té míry, jakou by si samostatný snímek nikdy nemohl dovolit. Rozhodně je vše zvládnuto mnohonásobně lépe než v „konkurenčním“ Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, který vytáhl silný kalibr moc brzy.

Film je velmi precizně natočený a ani na chvilku jsem se nenudil. Všechno je zde pečlivě vysoustružené a je vidět i velký cit pro detail a pochmurnější atmosféra, kterou jsme si ostatně pochvalovali i v druhém díle. Na druhou stranu se již nějakou dobu projevuje určitý stereotyp, který filmům s mírnými obměnami přisuzuje velice podobný syžet. Nejde o to, že by to bylo a priori špatně, ale jedinými trochu „jinými“ filmy byly Strážci Galaxie a předcházející Ant-Man. Hodně se mi líbilo, že film procestoval prakticky půl světa, což je opačný přístup k obvyklému klišé/tolerovanému faktu, že se bitvy o osud lidstva odehrávají výhradně ve Spojených státech. Hudba Henryho Jackmana mi přišla poněkud generická, ale konečné soudy si nechám až po samostatném poslechu.

Tom Holland ve filmu Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil WarTřetí Captain America má zcela unikátní obsazení. Kromě Steva Rogerse a Tonyho Starka tu máme Natashu Romanoff alias Black Widow (Scarlett Johansson), Sama Wilsona alias Falcona (Anthony Mackie), Jamese Rhodese alias War Machine (Don Cheadle), Wandu Maximoff alias Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), Visiona (Paul Bettany). Okolnosti přivedou zpět i Clinta Bartona alias Hawkeye (Jeremy Renner) a zcela novými přírůstky do týmů jsou Sharon Carter (Emily VanCamp), wakandský král T’Challa alias Black Panther (Chadwick Boseman), Scott Lang alias Ant-Man (Paul Rudd) a Peter Parker alias Spider-Man (Tom Holland).

Na opačné straně morálního spektra stojí superpadouch Brock Rumlow alias Crossbones (Frank Grillo) a záhadný Helmut Zemo (Daniel Brühl). Vládní orgány jsou zastoupeny bývalým generálem, nyní ministrem vnitra Thaddeusem Rossem (William Hurt) a vedoucím spojeného protiteroristického centra Everettem Rossem (Martin Freeman). Pokud vás napadlo, zda není mezi oběma Rossy nějaké příbuzenské pouto, tak se zdá, že jde o pouhou shodu jmen. „Záporáci“ jsou pak spíše méně výrazní. Daniel Brühl sice má svůj potenciál, s nímž bude nutno do budoucna počítat, ale obecně spíše platí, že se film soustředí hlavně na konflikt superhrdinů.

Robert Downey Jr., Chris Evans ve filmu Captain America: Občanská válka / Captain America: Civil WarUž pouhé vyjmenování hlavních postav, které zabere dva odstavce, je důkazem toho, že tento film je určen hlavně fanouškům a „casual“ diváci na něm nemají moc co dělat. Ne snad, že by vše bylo prezentováno bezchybně a jednoznačně, přece jen se tu a tam vloudí nějaká nesrovnalost typu, že postavy tvrdí, že něco vědí, i přesto, že neexistuje snadný způsob, jak by se to mohly dozvědět. Ke konci jsem se také nemohl ubránit určitému rozčarování nad tím, jak zůstalo nevyužito vyústění komiksové předlohy (prakticky to, proč je tento marvelovský crossover tak slavný). A přitom se nabízela ještě jiná zakončení, podobně signifikantní. Bohužel ani k jednomu nedošlo, a ačkoli nemohu říct, že mě film nezasáhl, rozhodně to nelze srovnávat s jinými „emocionálními ždímačkami“ od Marvelu.

Pokud se týče nově příchozích, tedy Black Panthera a Spider-Mana, pak jsem z obou nadšený. Zejména obsazení pavoučího muže velmi mladým hereckým představitelem ve mně vyvolávalo obavy, ale ty se ukázaly lichými. Musím říct, že je radost pohledět na Petera Parkera, který má podobně jako v komiksu vazby na Tonyho Starka a spojenectví se Disney/Marvelu se Sony tedy vnímám více než pozitivně. Každopádně se už těším, až oba noví hrdinové dostanou své sólové filmy (v roce 2017, resp. 2018). Bude také zajímavé vidět, jak se události projeví v seriálu Agents of S.H.I.E.L.D., kde se právě řeší spíše jiné starosti. A jedna drobná rada na závěr: Neodcházejte z kina před koncem závěrečných titulků. Čekají na vás hned dvě scény, z nichž ta první dává filmu mnohonásobně jasnější konec a ta druhá je zase podařenou narážkou, kterou poznají dlouholetí fanoušci Spider-Mana.

Celkově vzato jde o povedený film v rámci MCU i filmů podle komiksu, který budou fanoušci milovat. A nebude jim vadit, že se projevuje určitá „šablonovitost“ a epizodičnost (která je ovšem doménou komiksů). Jistě by šlo někde přitlačit na pilu, ale v intencích prvního filmu třetí fáze projektu Marvel Cinematic Universe se jedná o pěkný začátek, který mi vrátil malinko opadlé nadšení z druhých Avengers.

Český trailer k filmu Captain America: Občanská válka

100,0

• Zatím nejlepší film roku 2016 (Otto Kučera, 15.05.2016 14:21) Reagovat

Jeden z nejlepších filmů od Marvel cinematic univers

• Jsem nadmíru spokojen. Kdybych chtěl hledat chyb... (Spike, 17.05.2016 21:30) Reagovat

Jsem nadmíru spokojen. Kdybych chtěl hledat chyby tak najdu, ale proč, když jsem se celé 2 hodiny výborně bavil, i nějaké ty emoce se dostavily a odcházel jsem z kina s dobrým pocitem? S naprosto čistým svědomím 8/10, a to i pro neznalce komiksů (pochybuju že na film půjde moc lidí neznalých alespoň nějakých předchozích snímků, takže ani nemá cenu dumat nad tím jak bude Občanská válka působit na nováčky).

TV tipy: 24. 11. 2017 - 30. 11. 2017
TV tipy: Chladnokrevný a udatný rytíř Bugs prožívá peklo v Pacifiku, kde vypráví pohádky pro Emu Nezadržitelně se blížící svátky možná zapříčinily, že tento týden je televizní nabídka dost slabá a víc než kdy jindy spoléhá na reprízy oblíbených filmů. Tím nejatraktivnějším tak je premiéra tuzemské komedie Pohádky... čtěte zde
Vydáno: 24.11.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Táta je tady doma a hraje si se smrtí Předposlední listopadový týden je premiérově jeden z nejslabších minimálně druhé poloviny roku. Vždyť těmi nejatraktivnějšími novinkami jsou zřejmě podprůměrná komedie Táta je doma 2 a dle všeho zbytečný remake Hráčů se... čtěte zde
Vydáno: 22.11.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 46. týden
TOP 20 ČR: Liga spravedlnosti po právu sundala Poirota Nedlouho po marvelovském Thorovi, který se nyní drží na bronzu, do kin vletěla skupina superhrdinů z DC v Lize spravedlnosti, mezi nimi zůstala vtisknutá Branaghova detektivka Vražda v Orient Expresu. čtěte zde
Vydáno: 21.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 46. víkend
Box Office: Liga spravedlnosti nenaplnila očekávání Pátá komiksovka ze série rozšířeného DC univerza, Liga spravedlnosti otevřela pod hranicí očekávání a pod hranicí sta milionů dolarů, což je zatím nejslabší otvírák pro DCEU vůbec. čtěte zde
Vydáno: 20.11.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 17. 11. 2017 - 23. 11. 2017
TV tipy: Kingsmanovi je znovu sedmnáct a očekává exodus Druhá polovina listopadu láká v televizi hlavně na premiéru prvního dílu vynikající akční komedie Kingsman Matthewa Vaughna. V jejím stínu zůstává i uvedení biblického velkofilmu Exodus, který ale nesplnil divácká očekávání.... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0