Hra o trůny S06E01

TV recenze: Hra o trůny S06E01 – Rudá žena

Vydáno: 25.04.2016 17:00 v sekci Články | Televize - Pavel Klimeš

Po ročním čekání opět přichází populární seriál z dílny HBO Hra o trůny. V recenzi se podíváme na to, co nová sezóna přináší a jaký je premiérový díl.

Hra o trůnyRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 25.04.2016 17:00. Po ročním čekání opět přichází populární seriál z dílny HBO Hra o trůny. V recenzi se podíváme na to, co nová sezóna přináší a jaký je premiérový díl. Hodnocení: 4.5
Výpravný fantasy seriál Hra o trůny, který je volnou adaptací knižní série Píseň ledu a ohně od George R.R. Martina asi není třeba představovat. Mládeži zásadně nepřístupná, ale také velmi zábavná a napínavá – taková je vlajková loď televize HBO. Seriál se dnes přehoupnul do své již šesté řady a už první část slibuje, že v Západozemí v dohledné době veselo nebude. Epizodu s podtitulem Rudá žena režíroval Jeremy Podeswa, zatímco o scénář se postarala již stálá autorská dvojice David Benioff a D.B. Weiss.

Conleth Hill, Peter Dinklage ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesZima už je tu. Západozemí se připravuje na novou Dlouhou noc, kdy si na ně brousí zuby Bílí chodci a jejich desetitisícová armáda mrtvých. V Králově přístavišti ovládaném sektou Vrabčáků byla královna Margaery (Natalie Dormer) uvězněna a bývalá královna Cersei (Lena Headey) veřejně potupena, ale ani jedna se nehodlá vzdát. Sansa Bolton (Sophie Turner) a Theon Greyjoy (Alfie Allen) unikají ze Zimohradu riskantním skokem z hradeb. Útěkem Sansy je pozice Boltonů na Severu oslabena i přes jejich vítězství nad Stannisem Baratheonem. Poslední bašta někdejší moci Robba Starka – Řekotočí - vzdoruje obléhatelům z vojsk Freyů a Lannisterů pod velením Bryndena „Černé ryby“ Tullyho (Clive Russell). Otrávení princezny Myrcelly (dcery Cercei) Ellariou Písek (Indira Varma) přiměje prince Dorana Martella (Alexander Siddig) uvažovat o válce proti Železnému trůnu. Za své nepovolené zabití Meryna Tranta v Braavosu s využitím masky Mužů bez tváře je Arya Stark (Maisie Williams) oslepena.

Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) se sice z Meereenu dostala živá, ale je zajata dothrackým khalasarem. Zatímco se Jorah Mormont (Iain Glen) a Daario Naharis (Michiel Huisman) vydávají po jejích stopách, Daenerysini poradci Tyrion Lannister (Peter Dinklage), Missandei (Nathalie Emmanuel), Šedý červ (Jacob Anderson) a Varys (Conleth Hill) snaží udržet město pod kontrolou. Na Zdi byl lord velitel Noční hlídky Jon Sníh (Kit Harington) i přes svou snahu zastavit Bílé chodce spojenectvím s Divokými zrazen a ubodán svými vlastními muži. Samwell Tarly (John Bradley) společně s Gilly (Hannah Murray) se však už předtím na Jonův příkaz vydává do Citadely ve Starém městě, aby se stal mistrem a přišel na to, jak porazit Bílé chodce. Zatímco se většina pánů Západozemí přetahuje o moc, Balon Greyjoy (Patrick Malahide), vládce Železných ostrovů se připravuje na nasazení obrovské flotily. A daleko za Zdí mladý Bran Stark (Isaac Hempstead Wright) zůstává ve společnosti poslední z Dětí lesa a Tříokého havrana (Max von Sydow), aby se zdokonalil ve svých schopnostech.

Nikolaj Coster Waldau, Lena Headey ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesTolik ke (zkrácenému) nástinu situace, která se před námi rozprostírá na počátku šesté sezóny. Pokud se vám předchozí dva odstavce zdají příliš složité, věřte, že bude hůř. Seriál byl dost složitý už v první sezóně a s přibývajícím časem se nijak neulehčuje. Spíše naopak. Pokud tedy u nějakého seriálu platí, že je dobré se preventivně podívat alespoň na předcházející sérii, je to právě Hra o trůny.

Teprve nyní v šesté sérii došlo k tomu, že seriál předběhl knižní předlohu, série Píseň ledu a ohně, jelikož šestá kniha Vichry zimy nebyla dosud vydána. Tvůrci seriálu dostali sice od autora George R. R. Martina synopsi, co se má stát ve zbývajících dvou dílech, ale nemohou již čerpat ze stovek stran materiálu, využívat dialogy z knihy atd. Produkce seriálu se tedy stává daleko ambicióznějším projektem. Jelikož však pátá sezóna seriálu byla z hlediska knih velice zhuštěna, bude se řešit i mnoho pokračujících motivů z knihy páté (Tanec s draky) a dokonce i čtvrté (Hostina pro vrány) – ty se odehrávají paralelně s důrazem na jiné hrdiny. Příkladem takového motivu může být dění okolo rodu Greyjoyů, Martellů, putování Sama a Gilly na jih, nebo Branův výcvik na dálném severu. Řada linií je oproti knihám posunuta a některé jsou velmi zhuštěny, takže analýzy procesu adaptace jsou složité asi jako manuál k japonskému videu.

Michael McElhatton, Iwan Rheon ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesNatáčení seriálu probíhalo v pěti různých zemích včetně Severního Irska, Chorvatska, Španělska, Islandu a Kanady. David Benioff se při předběžné premiéře prvního dílu seriálu pochlubil, že bylo natočeno 680 hodin materiálu, že štáb čítal až 900 lidí a scénář byl upraven celkem 140krát. Došlo samozřejmě i k opětovnému navýšení rozpočtu a jeden díl se tak musí vejít do desetimilionového budgetu. Oproti druhé sezóně, kdy se díly musely spokojit jen se 6 miliony dolarů a na velkolepou bitvu v Černovodém zálivu v deváté epizodě byl rozpočet dokonce překročen o další 2 miliony.

Pokud se týče děje premiérového dílu, nebudeme samozřejmě spoilerovat, ale několik věcí si můžeme říci i bez prozrazení zápletky. Předně název je, jak si již dlouholetí diváci seriálu nejspíš odvodili, odkazem na lady Melisandru (Carice van Houten), která má však v tomto díle jen velmi malou, o to však překvapivější úlohu. Je rozhodně zajímavé o této rozporuplné postavě „odhalit“ více (někdo by možná řekl „až moc“), ale co přesně má výjev pro Rudou kněžku znamenat, zůstane záhadou. Důležitější asi je názorová proměna jejího „rivala“ Davose Mořského (Liam Cunningham).

Alfie Allen, Sophie Turner ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesPříkladem maximální úspornosti je pak to, že „cliffhangerové“ scény jak přežití Sansy a Theona, tak smrt Stannise, které se daly očekávat, nebyly v seriálu přímo zobrazeny. Jako by tvůrci čekali, co my čekáme, a proto se ani neobtěžovali se jimi dále zaobírat. Pokud se týče smrti Jona Sněha, pak se naopak prorokované zmrtvýchvstání zatím ani nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. Ostatně situace v Noční hlídce je pouze další záminkou k tomu, abychom se báli o naše zbylé hrdiny, kteří jsou v bezvýchodné situaci.

O zdaleka nejakčnější momenty se pak stará Brienne z Tarthu (Gwendoline Christie) následovaná Podrickem (Daniel Portman), přičemž skvělý je v tomto případě nejen boj, ale hlavně to, co se děje po něm. Je to jedna z mála optimistických scén celého dílu. Optimismu si však moc neužije Dorne. Obecně scény z této oblasti patří v seriálu k mým nejméně oblíbeným. Lena Headey pak předvádí v roli truchlící Cersei nad svou dcerou Myrcellou velmi pěkný herecký výkon. Ramsay Bolton (Iwan Rheon) nám pak připomene, že i v šesté sezóně jde stále o představitele role zvráceného sadistického spratka.

Maisie Williams ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesTyrion a Varys předvádějí ukázkový příklad toho jak popsat a navázat na zběsilé události a sledovat ty dva v družném rozhovoru je vážně radost. Na druhou stranu z Meereenu uvidíme velmi málo. Mezitím Jorah a Daario pátrají po Daenerys a vyměňují si moudra o tom, co je jejich motivací. A samotná Matka draků? Ta je polapena oddílem Dothraků, jejichž rozhovor o tom, co se zajatkyní udělají, je připomenutím, o co v dothracké kultuře vlastně jde. Nový khal Moro (Joseph Naufahu) je pak další neotesanec po vzoru khala Droga a jsem zvědav, co se z něj vyklube. Počínání Aryi v ulicích Braavosu je pak pouze příslibem, že její slepota pro ni nebude fatální a že se s ní naučí žít.

Řada motivů nám zůstává skryta do dalších dílů. K nim patří nejen celou pátou sérii vyhlížený výcvik Brana Starka, ale také putování Sama a Gilly nebo z těch epičtějších obléhání Řekotočí, postup Bílých chodců či zbrojení Železných lidí.

Celkově tedy jde o velmi pěkný první díl s pochmurnou atmosférou, který sice nepatří k tomu nejlepšímu, co může seriál nabídnout, ale na rozjezd, který má rozprostřít šachovnici pro letošní události, je to velmi zdařilé.

[První díl šésté série můžete bezplatně sledovat na HBO GO.]

Trailer na šestou řadu seriálu Hra o trůny

9/10
100,0

• chyba (Hradec, 26.04.2016 15:47) Reagovat

Balon Greyjoy je tou dobou jiz dlouho po smrti a vyplaveni flotily vede jeho bratr - Victarion jestli se nepletu. K tomu vsak dochazi pouze v knize. V serialu se s tim divak nesetka.

• Re: chyba (maty, 26.04.2016 15:57) Reagovat

Balon Greyjoy se objeví v druhé epizodě, kde stále žije. Ale brzo by mo měl bratr zabít asi.

• Re: chyba (Pavel Klimeš, 26.04.2016 16:06) Reagovat

Text je psán hlavně s ohledem na seriál. Konkrétní rozdíly oproti knize nejsou v jeho intencích - vyžadovaly by samostatný a mnohem rozsáhlejší text.

• Kdybyste si alespoň ověřil, jak se jména těch... (Jakub, 26.04.2016 17:16) Reagovat

Kdybyste si alespoň ověřil, jak se jména těch postav píšou, monsieur redacteur!!!!

• Re: Kdybyste si alespoň ověřil, jak se jména těch... (Pavel Klimeš , 26.04.2016 17:38) Reagovat

A které je napsané špatně?

Zabiják & Bodyguard 5/10
Recenze: Akční komedii Zabiják & Bodyguard zachraňují Reynolds s Jacksonem jen horko těžko Špičkový bodyguard Ryan Reynolds musí do 24 hodin dopravit do Nizozemí profesionálního zabijáka Samuela L. Jacksona, aby tam mohl svědčit proti bývalému běloruskému prezidentovi Garymu Oldmanovi... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 14:56 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV Recap: Twin Peaks 14. část 10/10
Twin Peaks Recap: 14. část - "Kdo je ten snílek?" Ve čtrnácté části třetí řady seriálu Městečko Twin Peaks - The Return se odehraje spousta zajímavých událostí. Nad vším se ale vznáší neustálá přítomnost tajemství, o nichž většinou jen sníme. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 12:26 v sekci Články | Televize
0
Box Office: 33. víkend
Box Office: Zabiják & bodyguard vedou další slabý víkend Akční komedie Zabiják & bodyguard s Ryanem Reynoldsem, Salmou Hayek a Samuelem L. Jacksonem urvala prvenství. Naproti tomu Soderberghovi Loganovi parťáci měli smůlu. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti
Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti Přečtěte si kritickou reflexi Letní filmové školy dřív, než si Valenta koupí celé Hradiště i s publicisty. Prohlédněte si decentní queer obrázky na titulce i v článku dřív, než se Čunek dá na pochod a zakáže je. čtěte zde
Vydáno: 20.08.2017 21:04 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 18. 8. 2017 - 24. 8. 2017
TV tipy: Zabijáci se účastní honu na lišku a Silkwoodová jim vaří kohouta na víně Prázdniny pomalu končí a televize začínají ožívat. Na tento týden sice nepřichystaly žádnou velkou premiéru, potěší ovšem zařazení na Oscara nominovaných dramat Silkwoodová a Hon na lišku nebo severského thrilleru Zabijáci.... čtěte zde
Vydáno: 18.08.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0