Blu-ray recenze: Hodný dinosaurus

Blu-ray recenze: Hodný dinosaurus - obrazový demo materiál

Vydáno: 12.04.2016 17:30 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Hodný dinosaurus byl zastíněn oscarovou pixarovkou V hlavě. Na Blu-rayi se situace obrací, protože Hodný dinosaurus po cestě k nám neztratil žádné bonusy a po obrazové a zvukové stránce je disk referenční.

Hodný dinosaurusRecenzoval/a dne 12.04.2016 17:30. Hodný dinosaurus byl zastíněn oscarovou pixarovkou V hlavě. Na Blu-rayi se situace obrací, protože Hodný dinosaurus po cestě k nám neztratil žádné bonusy a po obrazové a zvukové stránce je disk referenční. Hodnocení: 4
Fotografie z filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurHodný dinosaurus schytává kritiku snad ze všech stran, ale ta se povětšinou zakládá na stvrzování vlastních předpokladů za každou cenu, potažmo na nemístném srovnání či očekávání spojeném se značkou studia. Je známo, že na snímku se od prvního nápadu pracovalo velmi dlouho, přičemž se v průběhu změnil i post režiséra (Boba Petersona nahradil Peter Sohn) a hlasové obsazení. Kdo ovšem zná lépe produkční historii ostatních děl Pixaru, ví, že radikální zásahy, průběžné změny z důvodu vylepšení a přibývání/ubývání režisérů postihlo více počinů považovaných dnes za vrcholy studia (mj. Toy Story 2: Příběh hračekRatatouille).

Hodný dinosaurus sice výborným filmem není, ale neznamená to, že by na něm mnohaletý vývoj a změny byly v negativním slova smyslu znát. Funkčně užívá vzorce, které se osvědčily v předchozích pixarovkách (Příběh hraček, Toy Story 2: Příběh hraček, Příšerky s.r.o., Ratatouille, Univerzita pro příšerky, V hlavě), když vypráví o sblížení dvou zprvu protikladných ústředních postav. Nedochází přitom k vyčerpanosti daného postupu, protože pokaždé tomu tak je v odlišném žánru, jímž je tentokrát western. Důvodem kritické odezvy není tak to, co se vypráví, ale "o čem" a "jak".

Fotografie z filmu Hodný dinosaurus / The Good Dinosaur
Hodnému dinosaurovi nepomohlo, že byl uveden ve stejném roce jako V hlavě, protože v obou případech ono "o čem" jsou emoce (smutek, potažmo strach) a rodinná pospolitost. Recenzenti/recenzentky pak oba tituly srovnávali/y a jako vítězný z nich vycházel druhý jmenovaný, protože ono "jak" bylo mnohem komplexnější díky uspořádání vyprávění do několika vzájemně se ovlivňujících rovin. Při tom všem srovnávání se opomíjela jedna podstatná věc: Hodný dinosaurus je určen v prvé řadě dětskému divákovi/divačce, zatímco V hlavě dospívajícím. Proto je spíš na místě vyzdvihovat, že dětská podívána namísto doslovnosti upřednostňuje vyprávění obrazem. Oceňovat zvolenou stylizaci, kdy postavy mají více ikonickou animaci, zatímco prostředí představující možné ohrožení hyperrealistickou...

Jinými slovy, Hodný dinosaurus je velmi dobrý, nikoli však výborný. Je nutné vědět, do čeho člověk jde. Očekávat více dalšího Bolta než Toy Story. (7/10

Blu-ray upoutávka k filmu Hodný dinosaurus (2015)

BD obal filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurHodný dinosaurus vychází na obou typech nosičů pro domácí kino, přičemž na tom novějším je hned v několika verzích. Jednodiskové DVD nabízí pouze film ve 2D a omezené množství bonusových materiálů (pouze česky neotitulkovaný audiokomentář a krátkometrážní snímek Sanjayův supertým známý z kin). Zato Blu-ray je dostupné ve třech různých provedeních lišících se počtem disků i obalem. Jednodisková varianta (recenzovaná zde) má film ve 2D v klasickém balení a oproti DVD obsáhlejší bonusovou výbavou (vedle komentáře a kraťasu ještě pětici dokumentů, čtyři vystřižené a nepovedené scény, trojice upoutávek). Dvoudisková varianta má navíc placku s Hodným dinosaurem i s krátkometrážním Sanjayovým supertýmem ve 3D a graficky odlišný obal. Třetí varianta je limitovaná (500 ks), určená pro zákazníky a zákaznice e-shopu FilmArena. Od poslední zmíněné se liší pouze obalem (a cenou, pochopitelně), protože amaray (plastová krabička bez vnitřního artworku) je nahrazen co do grafického zpracování minimalisickým a opravdu povedeným steelbookem s vnitřním artworkem.

Výňatek z featurettu Pravdivé lži o dinosaurech k filmu Hodný dinosaurus (2015)

Fotografie z filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurNemám tušení, co psát o kvalitách obrazu a zvuku, aby text nepůsobil jako PR, ani nemám ponětí, jak se v tomto případě vyhnout všemožným recenzentským floskulím. Snad jenom před vršením superlativů pro úplnost zopakuji, že je zde hodnocen jednodisk s 2D verzí filmu, přičemž podle zahraničních ohlasů je 3D sice vtahující, ale oproti své dvourozměrné variantě ztrácí na světlosti a jasnosti barev.

Právě barvy jsou tím, co nejvíc vyniká. Dominuje zelená v různých provedeních (dinosauři, tráva, stromy, listí), přitom nedochází ke splývání jednotlivých ploch. Hodně tomu napomáhá i tvůrčí záměr, kdy postavy jsou stylizované, zatímco prostředí hyperrealistické - s velkým množstvím detailů, které díky přepisu nezanikají ani v nočních či tmavších scénách. Hodný dinosaurus je po obrazové stránce demo materiálem, který může sloužit nejenom jako cirka hodinu a půl dlouhý show-reel animačních dovedností lidí od Pixaru/Disney, ale i jako ukázkový disk pro prezentování domácího kina.

Fotografie z filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurZvuková stopa v původním znění (DTS-HD Master 7.1) sice není srovnatelná s mixem v Dolby Atmos u jiných filmů, ale přesto jí není co vytknout. Prostředí působí díky animaci a přepisu živě, zvuk tento dojem umocňuje rozprostřením zvukových efektů do všech kanálů a soustředěním vždy velmi dobře slyšitelných a srozumitelných dialogů do centra. Vynikají zejména scény v dešti a akční pasáže, ale i drobnosti v podobě zvuků přírody v klidnějších sekvencích dokáží vytvořit zdání bohatého fikčního světa. A jelikož se jedná o rodinný snímek, samozřejmostí je výběrem dabérů i prostorovým mixem povedený český dabing (DTS 5.1 česky). (10/10)

BD bonus Schovávaná k filmu Hodný dinosaurus (2015)

Logo filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurBonusový materiál na rozdíl od obrazu a zvuku nepatří k vrcholům. Hodný dinosaurus ale rozhodně svou kvalitou i kvantitou patří mezi nadprůměrně vybavené disky, byť je nutné vzít na vědomí, že až na jednu výjimku je zaměřen na mladší/ho diváka/divačku. Onou výjimkou je audiokomentář s početným zastoupením mluvčí/ch (režisér Peter Sohn, scenárista Kelsey Mann, vedoucí animátorů Mika Venturini, kameramanka Sharon Calahan, technický ředitel Sanjay Bakshi). Jako jediný se zabývá konkrétními filmařskými volbami týkajícími se jak animace (stylizace, barvy ad.), tak příběhu (vývoj postav, přeuspořádání scén, úloha prostředí ad.). A jako jediný nemá českou titulkovou podporu, pouze anglickou.

Z dalších materiálů je překvapivé, že krátkometrážní snímek Sanjayův supertým (uvedený v kinech před Hodným dinosaurem) není nadabován do češtiny, přestože se to stalo zvykem. A je škoda, že sedm minut trvající "filmeček" nedoprovází audiokomentář, který by posluchačům s jinou kulturní zkušeností mohl přiblížit téma nahrazování božstva za superhrdiny (a jiné kultury za domácí), které je pro počin odvyprávění převážně obrazem ústřední. "Dodatky" k hlavnímu celovečeráku tvoří i trojice vystřižených scén (formou rozpohybovaného obrázkového scénáře s nadabovanými hlasy), které i díky průvodnímu slovu režiséra zabere deset minut. Zdůvodnění Petra Sohna, proč se rozhodl je vyřadit, je zajímavější než ony scény samotné. Nechybí ani čtyřminutové nepodařené scény (oproti vystřiženým s plně dokončenou animací, vzniklou pro tyto účely) nazvané Jednohubky a jednominutový zábavný střípek Schovávaná.

Concept art filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurPětice tematických featurettů, jejichž kompletní zhlédnutí zabere přibližně půl hodinu času, vše podává přístupně pro dětského/dětskou diváka/divačku. Více než informace převládá ponaučení, přičemž zastřešujícím tématem pro většinu z krátkých dokumentů je rodina, a to nikoliv v doslovném slova smyslu. V Recyklosaurovi (6:19 min.) jsou nám lidé od Pixaru představeni jako ti, kdož dovedou fungovat jako jeden tým (rodina), když v rámci vnitropodnikového soutěžení staví z odpadků dinosaury. Nejinak tomu je v Cestě filmařů (7:54 min.), ve které je ukázáno, jak debutujícímu režisérovi Peteru Sohnovi pomáhají ostatní členové a členky štábu. Dokument Po stopách Tyrannosaura Rexe (6:58 min.) zprostředkuje návštěvu honáků tvůrci a dozvíme se, že honáci držící pospolu jako jedna rodina (s adoptovanými dětmi) se stali předobrazem pro stádečko T-Rexů. Tuto stěžejní trojici doplňuje kratinká featuretta Pravdivé lži o dinosaurech (1:56 min.), která formou edukativních dokumentů osvětluje rozdíly mezi skutečností a filmem (např. Zemi tenkrát meteor neminul, nežijeme s dinosaury), a Z čeho se skládá dinosaurus (6:08 min.), kde jsou témata snímku navázána povídání o způsobu animace postav. (7/10)

Vystřižené scény z filmu Hodný dinosaurus (2015)

BD obal filmu Hodný dinosaurus / The Good DinosaurFilm je považován za zklamání jenom proto, že byl srovnáván s mnohem komplexnější pixarovkou V hlavě a že si se značkou studia s lampičkou v logu nespojujeme snímky primárně cílící na dětské publikum. Hodný dinosaurus jako animační demo materiál (kombinace stylizovaných postav a hyperrealistické přírody) i jako westernovými postupy ozvláštěná road-movie o překonání strachu obstojí bez problémů. Blu-ray je po obrazové a zvukové stránce referenční; po bonusové je potěšující, že jsme na rozdíl od jiných pixarovek/disneyovek o nic nepřišli. Přídavné materiály s výjimkou audiokomentáře potěší spíše menší diváky/divačky, kteří/které ovšem už umí číst. Limitovaná edice ve steelbooku se pak bude vyjímat ve sbírce každého, kdo dává přednost plechu před plastem. Máte-li školou povinné děti, je Hodný dinosaurus jasnou koupí. (8/10)

8/10
0,0

0