Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2016: Technické kategorie

Oscar 2016: Technické kategorie

Vydáno: 30.01.2016 13:04 v sekci Články | Publicistika - Jan Varga

V tomto komentovaném přehledu se podíváme konkrétně na oscarové nominace v kategoriích kamera, výprava, kostýmy, střih, make-up a speciální efekty a podíváme se i na to, které filmy by mohly na cenu dosáhnout.

SDÍLET:    
Nejlepší kamera

Za kameru k dobovému dramatu Carol je na Oscara nominovaný Edward Lachman, pro něhož jde o druhou nominaci, první získal v roce 2003 za nasnímání filmu Daleko do nebe. Milenecký příběh o zakázané lásce dvou žen nicméně staví spíše na hereckých výkonech představitelek hlavních rolí a kamera v něm rozhodně nepatří k tomu nejvýraznějšímu. V souladu s chladnou a odtažitou atmosférou filmu se Lachman hojně vyžívá v natáčení hrdinek zpovzdálí, z vedlejších místností a přes okenní tabulky, aby tak zdůraznil symbolickou zeď, kterou mezi ně společnost a ostatní postavy v jejich okolí kladou. Pěkné, ale na Oscara to není.

Fotografie z filmu Osm hrozných / The Hateful EightMnohem větší zásluhu na formování výsledné podoby filmu má Tarantinův oblíbený kameraman a trojnásobný držitel Oscara Robert Richardson, jemuž se podařilo v Osmi hrozných dodat filmové vzezření na pohled spíše divadelnímu prostředí jedné zasněžené chalupy, v níž se odehrává většina děje. O snímku se hodně mluvilo i v souvislosti s tím, že vznikal na velice širokoúhlý film 70mm, s nímž Richardson pracoval skvěle, a vizuálně tak dodal Tarantinovu zasněženému westernu dojem velkolepého díla klasického Hollywoodu.

Kameraman Roger Deakins je v rámci oscarových nominací jedním z věčných smolařů, neb při počtu dvanácti nominací se mu nepodařilo proměnit ani jednu, přičemž ta třináctá za film Sicario: Nájemný vrah mu pravděpodobně cenu opět nepřinese. Jeho přínos pro napínavý thriller, postavený hlavně na atmosféře a práci se zvukem, je rozhodně silně profesionální, ale mezi konkurencí nikterak vybočující.

Držitel Oscara za kameru k filmu Anglický pacient a dalších čtyř nominací John Seale si s režisérem Georgem Millerem hodně sedl – pod rukama obou sedmdesátníků vznikl dravý, svižný, dynamický a ukrutně zábavný snímek plný mladistvé energie. Šílený Max: Zběsilá cesta vyniká z hlediska kamery hlavně snímáním akčních scén a výrazným oranžovo-šedým zabarvením (některé záběry se již zařadily do zlatého fondu) a možná by i platil za favorita v této kategorii, nebýt toho posledního.

Leonardo DiCaprio ve filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The RevenantEmmanuel Lubezki získal loni Oscara za kameru Birdmana a rok předtím za Gravitaci (a předtím byl pětkrát nominovaný) a zdá se, že se mu podaří získat třetí ocenění v řadě. Kamera v jeho podání je totiž jednou ze zásadních věcí, které činí ze sledování dobrodružného dramatu REVENANT Zmrtvýchvstání nezapomenutelný zážitek. Lubezkiho fetiš na dlouhé nepřerušené záběry, v nichž často odvážně snímá i ty nejnáročnější pasáže (byť částečně za pomoci triků), epické kamerové jízdy, nádherné přírodní scenérie, natáčení střídavě nad vodou a pod vodou, navíc ještě sebemrskačsky pouze za denního světla, je téměř zaručeným receptem na Oscara. Je to sice trochu samoúčelné a nápadně vtíravé, nicméně právě tento kalkul zřejmě američtí akademici ocení nejvíce. Lubezki je prostě za kamerou ďábel.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 65%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Osm hrozných – 10%, Sicario: Nájemný vrah – 5%, Carol – 0%

 

Nejlepší výprava

Tom Hanks ve filmu Most špiónů / V této kategorii, v níž je de facto oceňováno to, jak moc jsou na filmu vidět vynaložené prostředky, a to zejména prostřednictvím kostýmů, masek, kulis, rekvizit a podobných propriet, často v souvislosti s dobovou nebo jinou stylizací, se nedá pravděpodobný vítěz odhadovat jen na základě drahého vzezření a extravagantnosti. S největším rozpočtem pracoval Ridley Scott při natáčení odlehčeného sci-fi Marťan, v němž je ovšem spousta scén dotvářena pomocí digitálních triků. Opakem je film ze staré školy – Spielbergův Most špiónů, k němuž slavný režisér přistupoval až staromilsky a s nevídanou řemeslnou precizností, když v něm do detailu vykreslil atmosféru Ameriky v dobách studené války i válečného Berlína. Dánská dívka režiséra Toma Hoopera, vyprávějící o malíři, jenž si jednoho dne uvědomí, že se ve skutečnosti cítí být ženou, jistě zaujme ztvárněním Kodaně dvacátých let minulého století, interiéru domu malířského manželského páru i dobovými kostýmy, ačkoli je ve všech těchto směrech relativně úsporná. REVENANT Zmrtvýchvstání se oproti ní odehrává na jiném kontinentě a ještě o sto let dříve – nabízí velmi přesvědčivý a realistický náhled do společenství drsných lovců kožešin, kteří bojují s ještě drsnější přírodou. Ačkoli je okolní prostředí takřka panenské krajiny fantasticky vytěženo, tak cesta hlavního hrdiny za pomstou se za příliš výpravnou považovat nedá a spíš se dá v tomto ohledu ocenit několik akčnějších scén, flashbacky z indiánské vesnice a scény z traperské osady, body k dobru lze přičíst i za to, že štáb film natáčel velice náročně v autentických lokacích. Za pomyslného vítěze lze však předem označit snímek Šílený Max: Zběsilá cesta, o němž se už během natáčení psalo, že přestože představuje téměř nonstop akční honičku plnou výbuchů, tak vzniká překvapivě po staru za použití minimálního množství počítačových triků a spoléhá mnohem víc na reálná vozidla, skutečné výbuchy, kaskadéry a natáčení v reálné poušti. Akční scény díky tomu vypadají neuvěřitelně přirozeně a fyzicky, nehledě na jejich výjimečnou choreografii a nápaditost. A ten speciálně pro film sestavený konvoj post-apokalypticky vytuněných vozů je zkrátka skvostný.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 50% REVENANT Zmrtvýchvstání – 20%, Most špiónů – 20%, Marťan – 10%, Dánská dívka – 0%

 

Nejlepší kostýmy

Wallpaper filmu Popelka / PopelkaZ pětice nominovaných filmů - Carol, Dánská dívka, Popelka, REVENANT Zmrtvýchvstání a Šílený Max. Zběsilá cesta – je letos opravdu jednoduché vybírat. Kostýmy jsou na Popelce režiséra Kennetha Branagha tou nejvýraznější složkou a prakticky nemají konkurenci. V této kategorii opravdu nelze tipovat nic jiného než Popelku. Daleko za ní se veze Dánská dívka, o zbylých nominovaných ani nemá cenu uvažovat.

Šance na vítězství: Popelka – 95%, Dánská dívka – 5%, REVENANT: Zmrtvýchvstání – 0%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 0%, Carol – 0%

 

Nejlepší střih

Fotografie z filmu Sázka na nejistotu / The Big ShortNominace pro REVENANTA Zmrtvýchvstání je spíše překvapením, protože zrovna střih nepatří k věcem, jež by se na něm měly v první řadě oceňovat, nebo které by nějak divákovi utkvěly svým provedením v paměti. O dost smysluplnější je to u nových Star Wars: Síla se probouzí, jež vynikají přehledností akčních scén a retro přístupem k prolínačkám mezi scénami, které dají vzpomenout na původní trilogii. Velmi přehledná je i akce v Šíleném Maxovi, kterou musela být vzhledem k její zběsilosti i mnohem větší výzva stříhat, a výsledek je z hlediska střihu takřka geniální. Velmi dobře složené je vzhledem k náročnosti tématu a komplexnosti scénáře i drama Spotlight vyprávějící o skupině investigativních novinářů pátrajících po identitách církevních hodnostářů zodpovědných za zneužívání dětí v katolických institucích v Bostonu. Možným vítězem v kategorii střih se však může stát Sázka na nejistotu, mrazivá komedie o pozvolném praskání bubliny vytvořené kolem trhu s nemovitostmi, která kombinuje jak informativní přehlednost Spotlightu, tak divokost Šíleného Maxe. To, jak je divák neustále zavalován přehršlí nových vjemů a emocemi všeho druhu, jde ve spolupráci se skutečně sofistikovaným střihem ruku v ruce s tím, o jak moc zábavné a do detailu promyšlené dílo se jedná.

Šance na vítězství: Sázka na nejistotu – 50%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Star Wars: Síla se vrací – 15%, Spotlight – 10%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 5%

 

Nejlepší make-up

Nicholas Hoult, Charlize Theron ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury RoadMake-up je jedinou kategorií, v níž hrají o cenu pouze tři nominované filmy. Velmi kuriózní je zastoupení Švédska, a to prostřednictvím snímku Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Tento film, jenž se u nás v kinech dal vidět už před více než dvěma lety (ale v Americe šel teprve loni) se k nominaci probojoval díky make-upu herce v hlavní roli, v té době téměř padesátiletého Roberta Gustafssona, kterého bylo potřeba namaskovat tak, aby vypadal dvakrát starší. Z podobného soudku byla např. před dvěma lety nominace pro film Jackass: Děda Mizera, kde byl za důchodce namaskován tehdy jednačtyřicetiletý Johnny Knoxville. Film však Oscara nezískal a stejně tak se nepředpokládá, že by skóroval Stoletý stařík. V Podstatě půjde o souboj mezi REVENANTEM Zmrtvýchvstání a Šíleným Maxem, kdy jeden se může chlubit náročnou maskérskou prací na pohmožděném, podrápaném a krvácejícím těle Leonarda DiCapria a na skalpované lebce Toma Hardyho, zatímco druhý se nesmazatelně zapsal do paměti díky neotřelé stylizaci zdegenerovaných vládců pouštního města a jejich na bílo natřených přisluhovačů, která se pohybovala přesně na hraně mezi odporem a fascinací.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 70%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 30%, Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – 0%

 

Nejlepší vizuální efekty

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianSpeciální efekty jsou kategorií, v níž si mají šanci přijít na své i drahé blockbustery plné digitálních triků, u nichž obvykle uplatnění v jiných kategoriích nepřipadá příliš v úvahu. Do toho spadá Marťan i Star Wars: Síla se probouzí, technicky bezchybné a divácké komerční hity, jenž sice představují profesionálně odvedený nadstandard, avšak nic moc přelomového. Trochu atypická je nominace pro chytré konverzační sci-fi Ex Machina, v němž vzhledem k jeho komornosti a důrazu na postavy a vyprávění příběhu nelze považovat vizuální efekty (byť skvěle zpracované) za vyloženě esenciální. Ve výsledku nakonec pravděpodobně půjde opět o souboj mezi REVENANTEM a Šíleným Maxem, přičemž druhý zmíněný je sice vizuálně vymazlenější a je sympatické, že speciální efekty v jeho případě netěží tolik z počítačů, nicméně REVENANT také stojí vizuálně za to (hlavně díky kameře) a především má v rukávu eso v podobě scény souboje s medvědem, která je skutečně přelomová – takhle přesvědčivou, realistickou a intenzivní interakci v počítačích stvořeného tvora s živým hercem (navíc v pětiminutovém nepřerušeném záběru) historie kinematografie nepamatuje.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 40%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 40%, Marťan – 10%, Star Wars: Síla se probouzí – 10%, Ex Machina – 0%


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 25. 5. 2018 - 31. 5. 2018
TV tipy: Šílený Max plánuje invazi do rybárny a přepadení ve vzduchu K poslední květnové televizní nabídce toho nejde moc napsat, protože výběr je hodně slabý, neboť přednost znovu dostaly osvědčené reprízy. V našem výběru tak najdete zejména béčkovější záležitosti a trochu hůř hodnocené... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 21. týden
Kinopremiéry: Pod jedním stromem se na krátko v dámském klubu zjevil Han Solo Jednoznačnou premiérou tohoto týdne je sólovka ze světa Star Wars, která se věnuje Hanu Solovi. Ostatní jí jdou z cesty, neboť konkurenci tvoří jen odlehčená komedie, severské komediální drama a adaptace povídky Petry Soukupové. čtěte zde
Vydáno: 23.05.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Solo: Star Wars Story 9/10
Recenze: Solo: Star Wars Story – ultimátní fanouškovská jízda Druhý spin-off ze série Star Wars Anthology se zaměřuje na reálie okolo postavy Hana Sola a podobně jako u předloňského spin-offu Rogue One je zde znát velký cit pro detail a sepětí s celou ságou Star Wars (a to nejen filmovou) a navíc... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2018 18:03 v sekci Recenze | Premiéry
1
Top 20 ČR: 20. týden
TOP 20 ČR: Deadpool 2 zaútočil na česká kina Druhý díl komiksového Deadpoola sice nebyl tak úspěšný jako marvelovští Avengers, ale i tak šlo o jasný hit uplynulého víkendu v českých kinech. čtěte zde
Vydáno: 22.05.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 20. víkend
Box Office: Deadpool 2 přebírá vedení X-menovský sequel spin-offu Deadpool zaznamenal druhý nejlepší otvírák pro eRkový film vůbec, když zaostal jen za svým předchůdcem. čtěte zde
Vydáno: 21.05.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Sicario 2: Soldado ve finálním traileru (25.05.2018 10:53 v Novinky | Trailery)
- Steven Spielberg a Leonardo DiCaprio opět spolu (18.05.2018 11:16 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Divoký Mesiáš radí jak na věc a předkládá neslušný návrh (18.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Chris Evans si zahraje v thrilleru Greenland (17.05.2018 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Tarantinův "Hollywood" nabírá další herce (09.05.2018 11:02 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: Avengers lámou rekordy (30.04.2018 07:30 v Komentáře | Box office)
- Star Trek 4 bude režírovat žena (27.04.2018 07:52 v Novinky | Zprávy)
- Tom Hardy jako Venom v prvním traileru (24.04.2018 10:50 v Novinky | Trailery)
- James Franco v traileru postapo thrilleru Future World (09.04.2018 21:56 v Novinky | Trailery)
- Kritika: Ready Player One: Hra začíná - přerušovaná návaznost (08.04.2018 18:33 v Recenze | Premiéry)
- Top 10: Nejlepší filmy Stevena Spielberga (04.04.2018 11:44 v Články | Publicistika)
- Jurský svět 3 bude režírovat Colin Trevorrow (31.03.2018 11:52 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Hra začíná operací Entebbe, kámo (28.03.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Ready Player One: Hra začíná – „geekařská sci-fi od vedle“ (27.03.2018 09:00 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   21/2018

Solo: Star Wars Story
9/10

Druhý spin-off ze série Star Wars Anthology se zaměřuje na reálie okolo postavy Hana Sola a podobně jako u předloňského spin-offu Rogue One je zde znát velký cit pro detail a sepětí s celou ságou Star Wars (a to nejen filmovou) a navíc přináší značnou porci vtipné zábavy.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Kryštůfek Robin (1x)
Sicario 2: Soldado (2x)
Delirium (1x)
The Sisters Brothers (1x)
Hotel Artemis (2x)
Jsem božská (3x)
Solo: Star Wars Story (7x)
Mauglí (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver