Recenze: na absurdity bohatý Perfektní den

Vydáno: 12.01.2016 16:49 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Perfektní den je španělský film na pomezí černé komedie a dramatu, který natočil režisér nezávislých snímků Fernando León de Aranoa, leč s hvězdným mezinárodním obsazením (Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko…) a v angličtině.

Perfektní denRecenzoval/a Jan Varga dne 12.01.2016 16:49. Perfektní den je španělský film na pomezí černé komedie a dramatu, který natočil režisér nezávislých snímků Fernando León de Aranoa, leč s hvězdným mezinárodním obsazením (Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko…) a v angličtině. Hodnocení: 3
Perfektní den
A Perfect Day
Drama
Španělsko, 2015 , 106 min.

Režie: Fernando León de Aranoa
Scénář: Fernando León de Aranoa, Diego Farias, Paula Farias
Kamera: Álex Catalán
Hudba: Arnau Bataller
Herci: Benicio del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan, Eldar Residovic, Sergi López, Nenad Vukelic, Frank Feys, Morten Suurballe, Ben Temple, Antonio Franic, Ivan Brkic, Goran Grgic, Mate Gulin

Česká premiéra: 31.12.2015

Perfektní den hodnocení na Kinobox.cz: 71.33 %
Fotografie z filmu Perfektní den / A Perfect DayFilm vznikl na základě knižní předlohy a střídavým poukazováním na hrůzy války a na její absurditu šíří protiválečné poselství. Svým stylem trochu připomíná Tři krále z roku 1999. Jeho hrdiny jsou členové smyšlené dobrovolnické organizace (něco jako Humanitární pomoc bez hranic), kteří se snaží v devadesátých letech ve válečné zóně kdesi na Balkáně vypomáhat tamním obyvatelům. Někteří jsou už v zemi dlouho a stihli válkou otupět a zcyničtět, zatímco nováčci mají ještě své ideály a chtějí změnit svět, nicméně střetávají se s tvrdou realitou a nesmyslnou byrokracií a nařízeními ze strany mírových vojsk OSN. Zažívají kruté a smutné okamžiky (rozbořená vesnice, sem tam nějaká mrtvola), pobuřující okamžiky (jednotlivci zneužívající válku k vlastnímu obohacení) a okamžiky komicky absurdní (cesta v horách je zatarasena mrtvou krávou a hrdinové musí nocovat před ní, protože neví, kde všude okolo ní jsou nastraženy miny).

Absurdnost a komičnost vyplývá i ze samotné zápletky točící se kolem toho, že se hrdinové (čtveřice humanitárních pracovníků a jejich překladatel) pokoušejí zasadit o vytáhnutí mrtvoly muže z hluboké studny, jež zásobuje vodou několikero vesnic. Většina filmu pak pozůstává z toho, že jezdí v autech přes hory a vesnice ve snaze sehnat dlouhé lano a fotbalový míč.

Souznění dramatické a komediální stránky filmu je velmi funkčně vyladěno, takže na některých místech může být divák skutečně napnutý či smutný, případně se pohoršovat nad tím, jak je válka hrozná, a prokládat to hlasitým smíchem nebo aspoň pobaveným úsměvem. Cynické a ironické černohumorné průpovídky postav většinou fungují (hlavně u Tima Robbinse) a herci hrají veskrze standardně, podle očekávání.

Fotografie z filmu Perfektní den / A Perfect DayZa celou dobu však nenastane žádný zásadnější konflikt (ze samotného válčení nevidíme vůbec nic) a děj není dostatečně nosný, aby více jak stominutový film utáhl. Stane se toho vlastně poměrně málo, tempo je spíše loudavé a jakým směrem se bude příběh ubírat, je jasné přinejmenším od poloviny. Víc než na děj tak film spoléhá na postavy, na vztahy mezi nimi a na rozhovory, které spolu vedou. Zdaleka ne všechny dialogy jsou však dost zajímavé nebo zábavné a ne všechny situace, do nichž se hrdinové dostanou, stojí za to.

Nenápadné scénky, jako když domorodá pasačka krav nechává jít své stádo napřed, aby případně odhalilo skryté nášlapné miny, patří k tomu nejzapamatovatelnějšímu. Díky podobným nápadům Perfektní den funguje, jak má, a zvýrazňuje své protiválečné přesvědčení bez přehnané angažovanosti. Jen není kvalitní zcela konzistentně, chybí mu poutavější příběh a není dost výrazný na to, aby dokázal zasáhnout širší spektrum publika.

Originální trailer filmu Perfektní den