Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Černá labuť

Makrorecenze: Černá labuť

Vydáno: 07.02.2011 12:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: 2010 Fox Searchlight Pictures

Aronofskyho filmový opus ze světa baletu, v němž si Natalie Portman sebevědomě kráčí pro Oscara byl již dlouho dopředu proklamován jako jeden z nejočekávanějších a nejlepších filmů roku. A i naše makrorecenze potvrzuje, že chvála byla tentokrát na místě.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Někdo rád bílé, někdo červené. A někdo vínu neholduje vůbec. Přesto jsou dobrá vína - a to jak bílá, tak červená -, kterými neurazíte nikoho. Podobně je to s filmy. Můžete nesnášet romantické komedie, ale u Lásky nebeské si poznámky odpustíte. U konverzačních filmů rostete, ale u Dvanácti rozhněvaných mužů ani nedýcháte. Adaptace komiksů považujete za jednu velkou bublinu, ale od Temného rytíře nehrajete ze strachu žolíky. Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů, jeden verdikt.

HYSTERIE, BOLEST, ROZPOLCENÍ
Když Darren Aronofsky natočil Wrestlera, bylo to pro mě velké zklamání. Od Černé labuti jsem tedy příliš nečekala. O to větší bylo překvapení, když to byl ten starý, dokonalý Aronofsky v plné síle. Hysterie, bolest, rozpolcení a nádherně vizuálně ztvárněný příběh bytosti, pro kterou je život na tomhle světě příliš těžký - jak to u jeho hrdinů bývá. Propojení příběhu a baletu působí neskutečně efektně a do toho všeho krásná, křehká a strašná Natalie Portman. Doufám, že o Oscarovi už je opravdu rozhodnuto předem, protože její výkon byl opravdu neuvěřitelně uvěřitelný. Černá labuť je pro mě jednoznačný film roku - silný příběh, skvělí herci, známé a jedinečné melodie Čajkovského, mrazivá atmosféra do krajnosti dotaženého umění a osobního rozpolcení, film, který člověk nedostane z hlavy. Bylo tam něco z Requiemu za sen i něco z , ale žádná prázdnota z Wrestlera. Bylo tam všechno, co od dobrého filmu čekám - tedy všechno, co čekám, že mi nabídne Darren Aronofsky. Takže díky, že jste se vrátil, pane režisére. Johana Hovorková: 10/10.

VYMAČKANEJ POMERANČ
Baletu určitě neholduji, vlastně se mu vyhýbám jako čert kříži, stejně jako třeba opeře. A to, co se před lety povedlo Miloši Formanovi s Amadeem, u kterého jsem i přes počáteční odpor nakonec s nadšením hltal každičký tón a hlas, dokázal nyní i Darren Aronofsky s Černou labutí. Bez servítek mě vtáhl do nečekaně drsného baletního světa a já za doprovodu Čajkovského klasiky dokonce dostal chuť si na to pravé Labutí jezero někam zajít. Film je obrovským způsobem zvedán hereckým koncertem Natalie Portman, neboť tomu, co na plátně předvádí, se ani nechce věřit a mám dojem, že ji z hlavy hodně dlouho nedostanu. A už vůbec ne její postelovou scénu s Milou Kunis. Až bude MTV vyhlašovat Polibek roku, sice to vyhrajou upíři, ale tohle už objektivně nelze překonat. Aronofsky prostě zaválel, opět dokázal, že když se to umí, lze natočit strhující film o čemkoli. Černá labuť, přestože jde o malý film, má neuvěřitelnou sílu a graduje způsobem, jaký jsem naposledy viděl u jeho Requiemu za sen. To znamená, že když začnou závěrečné titulky, nejste schopni se pohnout, sedíte na místě jak vymačkanej pomeranč s pusou dokořán a se skelným pohledem přemýšlíte o tom, že jste právě viděli něco jedinečného. Zážitek s velkým Z. Oskaři už se třesou. Zbyněk Kubín: 9/10.

NÁROČNÝ A FYZICKÝ HOROR ZE SVĚTA BALETU
S hlavní recenzí kolegyně v zásadě souhlasím a ve většině věcí bych se opakoval. Aronofsky tu perlí a baletní svět představuje jako skutečný horor. Černá labuť je hodně fyzickým a těžkým filmem, z jehož sledování nemusí být každému dobře. Trhání kůže, stříhání nehtů a každé loupnutí kloubů si prožijete spolu s hrdinkou a je jen na vás, jak se k tomu postavíte. Když si přidáte vynikající osobní kameru, která jde místy mnohem dál než ve Wrestlerovi a zážitek tak hodně prohlubuje, a kongeniální mrazivou Čajkovského hudbu, máte takřka dokonalý film. Výkon Natalie Portman je absolutně z jiné planety, Oscara už v podstatě naprosto zaslouženě třímá v ruce. Je totiž hodně znát, že si sáhla na absolutní dno a že úloha ji musela totálně vyčerpat. Proměna křehké dívky ve svůdnou vamp je dokonalá, uvěřitelná a mrazivá. Výborní jsou v rámci svých možností a prostoru Vincent Cassel a Mila Kunis, která je Portman až překvapivě vyrovnanou partnerkou. Zamrzí jen to, že film je o chloupek delší, než by měl být, a někdy působí až příliš chaoticky a není snadné se v něm orientovat. Nebýt toho, je Černá labuť geniálním filmem. Takhle je "jen" vynikající. Vratislav Šálek: 9/10.

BARVITÁ HRA PROTIPÓLŮ
V sebezničující psychologické hře, která nebere konce a pro hlavní hrdinku se stává téměř osudovou, Aronofsky přichází s mnoha strhujícími podněty, které však rozvádí jen do příliš explicitního černobílého zobrazení, jež je na mnohovrstevnatou pitvu osobnosti jednoduše až příliš banální. Barvitá hra protipólů přináší však divákovi přímo očisťující zážitek, při kterém si po boku baleríny Niny projde stejným osobním peklem. Napomáhá tomu hlavně dravá režie. Schizofrenie, paranoia, deziluze, touha po dokonalosti - Aronofskyho oblíbená témata patrná téměř ve všech jeho počinech jsou zde dávkována s milimetrovou přesností a vědí, kde přesně udeřit do černého...nebo bílého. Porcelánová panenka Natalie Portman odráží v zrcadle obraz svého temného dvojčete, které každý nosíme v sobě. To je také uzpůsobeno audiovizuální stránce, která je někdy přehnaně odpudivá, roztěkaná a dynamická, jindy však klidná a vyrovnaná. Dvorní skladatel Clint Mansell se tentokrát vytasil s mnohem klasičtějším soundtrackem, který v kombinaci s elektrizujícími motivy vytváří nádhernou symfonii plnou odlišností. Do této náramné spleti také zapadají perfektní herecké výkony v popředí se "skorooscarovou" Natálkou, která předvádí zřejmě nejkomplexnější výkon své kariéry. Svede vás i uchvátí. Stejně jako režisér - byť je jeho hra strhující, pořád ale obsahuje jen základní premisu proměny "tichého" káčátka do svého temného protipólu, která je vzhledem k vrstevnatosti jeho předchozích počinů příliš čitelná. Žádné společenské či filosofující přesahy tak nečekejte - Černá labuť je "jen" geniálně natočená intenzivní hra, která opojí vaše smysly. Do té doby, než vylezete z kina. Martin Bubrín: 8/10.

JEDNODUCHÝ PŘÍBĚH V DÁRKOVÉM BALENÍ
Darren Aronofsky definitivně dosáhl dokonalé technické stránky. Po zajímavém , makrodetailovém Requiem za sen a všeobjímající iluzi jménem Fontána vytvořil v Černé labuti téměř samonosný vizuál. Rok 2010 přinesl nadprůměrné množství vycizelovaných obalů, každý z tria Boyle, Fincher, Aronofsky ho však použil z naprosto jiných důvodů. V případě Labuti nejde o to, jestli je Bílá či Černá, ale o to, že je neživá - Čajkovskiho melodie vláčí Natalii Portman dějem, aniž jí dají šanci se vzepřít a alespoň na malou chvilku být reálnou. Aronofsky ji přitom protahuje po prknech, které znamenají slávu v mnohokrát viděném příběhu o tenké hranici mezi herci a jejich rolemi. A vůbec to nevadí, protože film dostává diváky kam se mu zachce stejně snadno, jako příběh svou hlavní hrdinku. Aronofskyho filmová řeč na vyvolání emocí nepotřebuje kooperaci diváků a brilantním vizuálem umlčuje i největší rýpaly. Osobně mi to, co Černá labuť dokáže, přijde obdivuhodné, bohužel už mě to pseudoumělecké opakování se moc nebaví. Plakat po červených střevících ale nebudu. Eva Pytlounová: 7/10.
Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Černá labuť najdete zde.
ANKETA

Jaký je váš nejoblíbenější celovečerní film Darrena Aronofskyho?









Podívat se na výsledky



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu